Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Havnet i en diskusjon om lavkarbo på ei jentegruppe her om dagen. Der leste jeg disse kommentarene:

"Har snakka me tanta mi som e klinist eræringsfysiolog å jobb på univæristete i oslo, ho foklarte det at når man går på lavkarbo så e det ikke fette som blir borte, det som skjer e at kroppen "tørke ut" å kvitte sæ me vanne i kroppen å muskla, ho har undersøkt de som har tatt lavkarbo kura, å fette blir ikke borte"

Derav ei (som studerer ernæringsfysiologi 2året) repliserte:

" ja det stemme og fette legg sæ rundt åran... Jobbe på UNN og der (ifølge de som e på avdelingen) kom det inn en god del masse flotte tynne jenter som va alvorlig syk pga det, desverre."

Hun første svarte deretter:

" i værstefall kan man faktisk ende opp i en slags koma, som man ikke våkne fra av å gå på en total lavkabokur"

Så mine spørsmål er som følger: Hvordan kan det ha seg at jeg som gikk ned 15 kg av å spise lavkarbo, bare mistet fett og nesten ingenting muskelmasse? Hvorfor lever jeg fortsatt? Hvorfor er ikke jeg en dehydrert feit sekk med masse fett og ingen muskler? Og dere som også studerer/er utdannede ernæringsfysiologer, er det virkelig det dere lærer på ernæringsfysiolog-studie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har jeg et spm.. Ikke at jeg får noe svar kanskje, eller at det i det hele tatt er rett plass og spørre siden dere alle er mer enn gjennomsnittet interesserte og kunnskapsrike om mat og alt det der.. Menne jeg dør av nysgjerrighet også tør jeg ikke å spørre mannen i gata xD :lol:

Når dere spiser restaurantpizza.. Hvor mye spiser dere da? (Egentlig et spm til gutter/mannemenner) Men alle kan svare siden jeg egentlig er bare veldig nysgjerrig (alt hva man kan være nysgjerrig på :roflmao:)

Posta det egentlig i loggen.. Men så kom jeg på at det ikke er så mange som leser den.. Og da er det jo vanskelig med svar :lol: Og denne må jo bare tilhøre i dumkategorien sånn egentlig :joyful::blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Havnet i en diskusjon om lavkarbo på ei jentegruppe her om dagen. Der leste jeg disse kommentarene:

"Har snakka me tanta mi som e klinist eræringsfysiolog å jobb på univæristete i oslo, ho foklarte det at når man går på lavkarbo så e det ikke fette som blir borte, det som skjer e at kroppen "tørke ut" å kvitte sæ me vanne i kroppen å muskla, ho har undersøkt de som har tatt lavkarbo kura, å fette blir ikke borte"

Derav ei (som studerer ernæringsfysiologi 2året) repliserte:

" ja det stemme og fette legg sæ rundt åran... Jobbe på UNN og der (ifølge de som e på avdelingen) kom det inn en god del masse flotte tynne jenter som va alvorlig syk pga det, desverre."

Hun første svarte deretter:

" i værstefall kan man faktisk ende opp i en slags koma, som man ikke våkne fra av å gå på en total lavkabokur"

Så mine spørsmål er som følger: Hvordan kan det ha seg at jeg som gikk ned 15 kg av å spise lavkarbo, bare mistet fett og nesten ingenting muskelmasse? Hvorfor lever jeg fortsatt? Hvorfor er ikke jeg en dehydrert feit sekk med masse fett og ingen muskler? Og dere som også studerer/er utdannede ernæringsfysiologer, er det virkelig det dere lærer på ernæringsfysiolog-studie?

Nei, til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Havnet i en diskusjon om lavkarbo på ei jentegruppe her om dagen. Der leste jeg disse kommentarene:

"Har snakka me tanta mi som e klinist eræringsfysiolog å jobb på univæristete i oslo, ho foklarte det at når man går på lavkarbo så e det ikke fette som blir borte, det som skjer e at kroppen "tørke ut" å kvitte sæ me vanne i kroppen å muskla, ho har undersøkt de som har tatt lavkarbo kura, å fette blir ikke borte"

Derav ei (som studerer ernæringsfysiologi 2året) repliserte:

" ja det stemme og fette legg sæ rundt åran... Jobbe på UNN og der (ifølge de som e på avdelingen) kom det inn en god del masse flotte tynne jenter som va alvorlig syk pga det, desverre."

Hun første svarte deretter:

" i værstefall kan man faktisk ende opp i en slags koma, som man ikke våkne fra av å gå på en total lavkabokur"

Så mine spørsmål er som følger: Hvordan kan det ha seg at jeg som gikk ned 15 kg av å spise lavkarbo, bare mistet fett og nesten ingenting muskelmasse? Hvorfor lever jeg fortsatt? Hvorfor er ikke jeg en dehydrert feit sekk med masse fett og ingen muskler? Og dere som også studerer/er utdannede ernæringsfysiologer, er det virkelig det dere lærer på ernæringsfysiolog-studie?

Noen gang får jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke tenker så mye over rettskriving på nett, men så leser jeg ting som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør nok ikke det nei :)

Det var jo betryggende, men samtidig ikke.. Hvis ernæringselever ikke holder seg til pensum, men begynner å lage sine egne oppfatninger om kosthold og ernæring, så er jo det en skremmende tanke for fremtiden spør du meg! o_O

Kan ikke du legge fra deg noen skikkelig kompliserte setninger med masse fremmedord (om kosthold med mindre karbohydrater) som jeg kan smelle i trynet på dem neste gang? :sneaky: .....værsåsnill...? :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo betryggende, men samtidig ikke.. Hvis ernæringselever ikke holder seg til pensum, men begynner å lage sine egne oppfatninger om kosthold og ernæring, så er jo det en skremmende tanke for fremtiden spør du meg! o_O

Kan ikke du legge fra deg noen skikkelig kompliserte setninger med masse fremmedord (om kosthold med mindre karbohydrater) som jeg kan smelle i trynet på dem neste gang? :sneaky: .....værsåsnill...? :love:

Jeg kan ikke gå god for hva folk hører på forelesninger rundt omkring. Det avhenger av hvem som foreleser osv, og det er garantert folk som sier slikt også.

Lavkarbo er effektivt for vektreduksjon fordi det gir en spontan reduksjon i energiinntaket ved ad libitum inntak. Inntak vs forbruk. Glykogentømmingen fører umiddelbart til vanntap, siden glykogenet binder vann. Dette gir imidlertid bare utslag helt i starten av en vektreduksjon.

Lavkarbo gir jevnt over en mindre aterogen lipidprofil enn alternativene i studier der de sammenlignes.

Mer fett i kostholdet gir mindre triglyserider i blodet, mer karbohydrater gir økte nivåer.

Komaet det er snakk om er såkalt diabetisk ketoacidose, som kommer som følge av høyt blodsukker, insulinmangel, ukontrollert produksjon og opphopning av ketonlegemer. Ketoacidose har veldig lite med kostindusert ketose å gjøre, og det er trist at folk med faglig bakgrunn presterer å blande disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...