Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Kanskje du har tips til meg og? På kropsscan viser det at jeg er ubalansert, muskuløs overkropp og middels bein:p hvordan kan jeg best jevne det ut uten å miste noe på overkroppen..?

Dette er ikke nødvendigvis så enkelt som en skulle tro. Frekvens er vel den variabelen som oftest viser seg å ha størst betydning for fremgang når det gjelder styrketrening, så i utgangspunktet ville jeg ha startet med å trene underkroppen oftere enn overkroppen, og kanskje med litt høyere volum også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke nødvendigvis så enkelt som en skulle tro. Frekvens er vel den variabelen som oftest viser seg å ha størst betydning for fremgang når det gjelder styrketrening, så i utgangspunktet ville jeg ha startet med å trene underkroppen oftere enn overkroppen, og kanskje med litt høyere volum også.

Den virker jo grei! Føler beintreninga appelerer mest til den late sia av meg:D

Menneh, hva menes med volum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den virker jo grei! Føler beintreninga appelerer mest til den late sia av meg:D

Menneh, hva menes med volum?

Med volum mener jeg her antallet sett og reps på en enkelttrening. Så om du trener totalt 40-50 reps på hver av de store muskelgruppene på overkroppen (bryst og rygg), så kan du kanskje trene 60-70 reps på beina om du føler at de henger etter.

Spørs hva du vil oppnå og hvor hardt du kjører beina den ene dagen.

Akkurat nå er det vektnedgang jeg vil oppnå. Kjører så tungt jeg klarer.

Her er jeg litt uenig med Velvet. Uavhengig av overordnet målsetning så er målsetningen med styrketrening alltid å bygge muskler og/eller bli sterkere. Gjennom disse prosessene forbrenner du mer kalorier og bruker av kroppens energilagre, og det som avgjør hvor mye du går ned i vekt er i utgangspunktet hvor gode resultater du har når det gjelder muskelbygging og styrkeøkninger, som skjer gjennom den energikrevende prosessen at muskelvev bygger seg opp igjen etter å ha blitt brutt ned. Og den beste måten å bygge både muskler og styrke på er å trene musklene ofte, på en smart måte (kort og godt: varierende belastningsprosenter). For uavhengig av hvor hardt du trener en muskel så er proteinsyntesen forhøyet i maksimalt 48 timer etter trening, noe som i prinsippet betyr at muskelen bare vokser i to døgn etter den har blitt trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...