Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Det er fullt mulig å teste seg for melkeintoleranse.

Ja, men man kan like fullt være allergisk fordi om ikke det gir utslag på testene. Og det er veldig ofte det ikke slår ut. En av grunnene til at legen var skeptisk til å evt teste meg tidligere. Men på det tidspunktet hvor jeg spurte, så hadde jeg ikke lagt merke til utslettet, så regner med at hu hadde vært mer villig nå. Men uansett var det bare x antall prosent sjans for at det vistes på testene. (tror det var 50, men husker ikke..) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da kommer vel mitt dumme spørsmål:

Hvis noen føler seg uvel, så er det pga melk?

Ikke nødvendigvis, men jeg tror mange går med plager og tror at 'livet skal være sånn' uten å være klar over at det faktisk kan være melkeallergi. Man har bare vært sånn hele livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager da. Er bare flere jeg har snakket med som synes det høres rart ut at det kan være melkallergi, fordi man 'alltid' har drukket melk/spist melkeallergi. Men kroppen reagerer annerledes på ting når man stadig eksponerer den for en ting, kontra når man har vært avskilt, og deretter eksponerer på ny.

Men selvfølgelig kan det være andre ting, men jeg tror melk er en 'større synder' enn man er klar over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor finner jeg skikkelig gode treningssko i størrelse 34-35? Min erfaring er at barnestørrelser aldri er et fullgodt alternativ, men de jeg har nå i 36 er for stor og ikke så bra for føttene mine.

Treningsklær Sko Klær på nettet – Sportamore – Kjøp Sportsklær online

Der kan du hvertfall sortere etter størrelse på første side. Og det ser ut som de har en del i 35 hvertfall. Ganske rimelige er de òg. Fraktfritt, med fraktfri retur :)

Bestilte Vibram Five Fingers Spyridon til 959,- der i går kveld, ble sendt i dag. Normal pris på de er 1299-1400 andre steder^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vet man når man begynner å bli overtrent? Kan man merke det, eller sier det bare PANG en dag liksom?

Overtrening - NHI.no

Kort og grei kan man vel si med mindre du frarøver deg for søvn stadig vekk, har dårlige spisevaner(deriblant du ikke spiser nok) og i tillegg kjører på som fy på trening. Så kan du se vekk i fra dette. Her antar jeg at du ikke er en idrettsutøver på veldig høyt plan, men igjen er man det så spiser man som regel bra og sover nok.

Angående det om det kommer brått så tviler jeg sterkt på det, som du ser i artikkelen så vil jeg da heller tro at du er overbelastet og selv det skal nok litt til for å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Finnes det noen øvelser som er et absolutt must i et program utenom de tre store? Hvilke og hvorfor? (ja, jeg er klar over at det ligger noen fine nybegynner program ute på webben, men syns disse spriker på hva som er viktig)

Tusentakkpåforhånd :D

Hva du MÅ trene kommer an på målsetninger og svakheter i kroppen din. Og også selvsagt hvem du spør.

Jeg mener at man alltid må fokusere på kjernetrening. Vi henter myer kraft fra kjernen vår og er kjernen svak blir også svak i knebøy, mark og benk. Vi unngår også i større grad ryggproblemer med en god kjerne. Men kjernetrening er mer enn planken og det å gjøre tusen og trettisju situps. Vi gjør heller ikke kjernetrening for å oppnå sixpacken eller den flate og veltrente mage. Vi gjør det for å unngå skader, for treningsboost i de andre øvelsene, og for å minimere risikoen for å gjøre baseløftene på en lite effektiv måte.(Knebøy og mark er ikke nok kjernetrening)

Typiske øvelser er pushups, en-arms pushup, sledetrening, prowler, rotasjoner, planke i bevegelse etc. Les denne. Den er på engelsk, but who cares.

T NATION | Full Contact Core

Jeg mener også at man MÅ gjøre oppvarmingsøvelser som aktiverer setemuskulatur og hofter og at man MÅ trene de områder på kroppen man ikke får ordentlig kontakt med, og/eller det er ubehagelig å trene. F.eks kunne jeg aldri trene glute bridge før fordi hamstrings på høyre fot var alt for underutviklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtrening - NHI.no

Kort og grei kan man vel si med mindre du frarøver deg for søvn stadig vekk, har dårlige spisevaner(deriblant du ikke spiser nok) og i tillegg kjører på som fy på trening. Så kan du se vekk i fra dette. Her antar jeg at du ikke er en idrettsutøver på veldig høyt plan, men igjen er man det så spiser man som regel bra og sover nok.

Angående det om det kommer brått så tviler jeg sterkt på det, som du ser i artikkelen så vil jeg da heller tro at du er overbelastet og selv det skal nok litt til for å få til.

Takk for svar :) Nei, er bare at jeg har fått høre at jeg må roe ned treningen osv osv og så kom jeg til å tenke på hvordan man egentlig merker at man er overtrent, og jeg vet så lite om det. Så tenkte jeg måtte spørre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Nei, er bare at jeg har fått høre at jeg må roe ned treningen osv osv og så kom jeg til å tenke på hvordan man egentlig merker at man er overtrent, og jeg vet så lite om det. Så tenkte jeg måtte spørre ;)

Du merker det når du ikke vil stå opp om morgenen, rommet snurrer av cardio og du vil spy av å ta i en 1kgs manual. Da har det vedvart ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...