Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Det første du spør om vet jeg ikke, det er egentlig akkurat det jeg spør om ;)

Ja, har plukket opp endel, har det. Jeg tenkte på at ved overskudd så legge man jo på seg, så som jeg sa, hva er liksom 'garantien' for at maten går til musklene og ikke lagrer seg til fett? :p Om du skjønner. Jeg tenker, overskudd er overskudd.

Kort og greit, kan vi som Konstantinovs sier si at det egentlig ikke er noe forskjell. Det har flere ganger på forumet blitt presisert at en person som spiser "ren" mat nok vil ha en høyere sannsynlighet for å nå målene sine enn noen som spiser mer løssluppent. Kan også kort og greit si at det er en del som er uenig i det utsagnet, så la oss ikke diskutere rundt det.

Videre så er andelen fett du legger på deg avhengig av hvor stort overskuddet er, og det er ingen garanti for at maten "går til musklene". Man prøver heller å garantere at man faktisk legger på seg muskler og dermed går bittelitt det man trenger å legger på seg litt fett. Kan f.eks være så lite som man gjør ved "leangaining", eller utrolig mye som f.eks i kroppsbygging(med on/offseason).

Jeg tror også du kan lese denne:

Litt misvisende tittel(norske), men svært relevant i henhold til spørsmålene dine:

Så usunt kan du spise, men likevel få maksimalt ut av kostholdet - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort og greit, kan vi som Konstantinovs sier si at det egentlig ikke er noe forskjell. Det har flere ganger på forumet blitt presisert at en person som spiser "ren" mat nok vil ha en høyere sannsynlighet for å nå målene sine enn noen som spiser mer løssluppent. Kan også kort og greit si at det er en del som er uenig i det utsagnet, så la oss ikke diskutere rundt det.

Videre så er andelen fett du legger på deg avhengig av hvor stort overskuddet er, og det er ingen garanti for at maten "går til musklene". Man prøver heller å garantere at man faktisk legger på seg muskler og dermed går bittelitt det man trenger å legger på seg litt fett. Kan f.eks være så lite som man gjør ved "leangaining", eller utrolig mye som f.eks i kroppsbygging(med on/offseason).

Jeg tror også du kan lese denne:

Litt misvisende tittel(norske), men svært relevant i henhold til spørsmålene dine:

Så usunt kan du spise, men likevel få maksimalt ut av kostholdet - Fitnessbloggen

Har lest den ;) Men skader nok ikke å lese den igjen, skjønner poenget ditt. Er bare når jeg først er så forferdelig flink til å klare å spise sunt og trives med det, så dukket det bare opp noen spm i hodet mitt :p

Takk for svar, setter pris på at du tar deg tid :) Selv om det er et dumt spm :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er heller hvorfor i all verden du synes at et barn trenger proteinpulver? Utenom det så kan jeg tenke det kan ha noe med en ikke fullt utviklet nyre og leverfunksjon. Det er spekulasjoner på min side, men det må i hvert fall tas hensyn til hvor det angår legemidler.

Du siterer meg jo selv, så du ser jo sikkert at jeg ikke har skrivd noen plass att jeg synes et barn trenger proteinpulver? Tvert i mot så skriver jeg at jeg skjønner att det ikke skal være nødvendig. :) edit: stiller spm fordi jeg snubla over det på en facebookstatus og ble nyskjerrig selv. Mener jo selv at barnet burde få dekket det daglige proteinbehovet av mat. Da lurer jeg igjen på HVOR mye protein skal et barn ha i løpet av dagen? Ifølge denne artikkelen, som ble linket til i diskusjonen så skal et barn mellom 4-8 år skal ha 19 g protein dagen, men den er jo nesten ingenting? Blir det litt som å linke til KK? ;p

Lurte også på dette med nyrefunksjonen...men da vil vel alderen på barnet spille en rolle? mtp utviklingen?=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du siterer meg jo selv, så du ser jo sikkert at jeg ikke har skrivd noen plass att jeg synes et barn trenger proteinpulver? Tvert i mot så skriver jeg at jeg skjønner att det ikke skal være nødvendig. :)

Lurte også på dette med nyrefunksjonen...men da vil vel alderen på barnet spille en rolle? mtp utviklingen?=)

Jeg vil tro det, har enda ikke gått spesifikt innpå alder og slik, men skal straks innpå det. Noen som kan svare bedre på dette spørsmålet er gjerne Vegard Lysne, Thomas O, nano eller BluebearFastForm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, usunn mat tenker jeg på sjokolade og kake og sånn da :p Jeg tenkte mer på hva det gjør, og hva som er 'garantien' for at maten går til musklene og ikke blir til fett når man har eks vis 200 kcal i overskudd.

Fra artikkelen Lloyd linket til:

"Den første studien som fortjener oppmerksomhet er fra Surwit og kolleger. Her sammenlignet man to ulike lavkalori-dietter over 6 uker. Den ene gruppa fikk 43 % av kaloriene sine fra vanlig bordsukker, mens den andre bare fikk 4 % av energien sin fra bordsukker (15).

Det var ingen betydelig forskjell i vekt- eller fettap hos gruppene. En styrke i denne studien var bruken DEXA-måling for å måle andelen fett og muskler. Det ble heller ikke sett store forskjeller i blodfettprofilen eller forbrenning."

Fra denne artikkelen: Hormonal Responses to a Fast-Food Meal Compared with Nutritionally Comparable Meals of Different Composition – Research Review | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

"This study basically backs up what I’ve been saying for years: a single fast food meal, within the context of a calorie controlled diet, is not death on a plate. It won’t destroy your diet and it won’t make you immediately turn into a big fat pile of blubber. And, frankly, this can be predicted on basic physiology (in terms of nutrient digestion) alone. It’s just nice to see it verified in a controlled setting.

...

Given caloric control, the body’s response to a given set of nutrients, with the exception of blood lipids would appear to be more determined by the total caloric and macro content of that meal more than the source of the food.

In terms of the hormonal response, clean vs. unclean just doesn’t matter, it’s all about calories and macros.

Which is what I’ve been saying all along."

tl;dr - Få i deg nok proteiner og kos deg med passelig mengde mat og styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro det, har enda ikke gått spesifikt innpå alder og slik, men skal straks innpå det. Noen som kan svare bedre på dette spørsmålet er gjerne Vegard Lysne, Thomas O, nano eller BluebearFastForm?

Dette kan nok klinikerne mer om enn meg, men når det gjelder kosttilskudd til barn stiller jeg meg uforstående til. Det spiller sannsynligvis ikke inn på utvikling av nyrefunksjon, men heller på smaksutvikling litt avhengig av hvor gammelt barnet er. Smaksutvikling skal komme av en variert kost, ikke prorteinpulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkelen Lloyd linket til:

"Den første studien som fortjener oppmerksomhet er fra Surwit og kolleger. Her sammenlignet man to ulike lavkalori-dietter over 6 uker. Den ene gruppa fikk 43 % av kaloriene sine fra vanlig bordsukker, mens den andre bare fikk 4 % av energien sin fra bordsukker (15).

Det var ingen betydelig forskjell i vekt- eller fettap hos gruppene. En styrke i denne studien var bruken DEXA-måling for å måle andelen fett og muskler. Det ble heller ikke sett store forskjeller i blodfettprofilen eller forbrenning."

"This study basically backs up what I’ve been saying for years: a single fast food meal, within the context of a calorie controlled diet, is not death on a plate. It won’t destroy your diet and it won’t make you immediately turn into a big fat pile of blubber. And, frankly, this can be predicted on basic physiology (in terms of nutrient digestion) alone. It’s just nice to see it verified in a controlled setting.

...

Given caloric control, the body’s response to a given set of nutrients, with the exception of blood lipids would appear to be more determined by the total caloric and macro content of that meal more than the source of the food.

In terms of the hormonal response, clean vs. unclean just doesn’t matter, it’s all about calories and macros.

Which is what I’ve been saying all along."

Hormonal Responses to a Fast-Food Meal Compared with Nutritionally Comparable Meals of Different Composition – Research Review | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

tl;dr - Få i deg nok proteiner og kos deg med passelig mengde mat og styrketrening.

Takk for utfyllende svar :) Da skal jeg fortsette å gjøre akkurat det jeg hadde tenkt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du siterer meg jo selv, så du ser jo sikkert at jeg ikke har skrivd noen plass att jeg synes et barn trenger proteinpulver? Tvert i mot så skriver jeg at jeg skjønner att det ikke skal være nødvendig. :) edit: stiller spm fordi jeg snubla over det på en facebookstatus og ble nyskjerrig selv. Mener jo selv at barnet burde få dekket det daglige proteinbehovet av mat. Da lurer jeg igjen på HVOR mye protein skal et barn ha i løpet av dagen? Ifølge denne artikkelen, som ble linket til i diskusjonen så skal et barn mellom 4-8 år skal ha 19 g protein dagen, men den er jo nesten ingenting? Blir det litt som å linke til KK? ;p

Lurte også på dette med nyrefunksjonen...men da vil vel alderen på barnet spille en rolle? mtp utviklingen?=)

Proteinbehovet til barn er fra 2-årsalderen beregnet til omtrent det samme som for voksne, altså rundt 1g/kg. Høyt proteininntak hos barn er assosiert med overvekt som eldre, men det er selvfølgelig bare observasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinbehovet til barn er fra 2-årsalderen beregnet til omtrent det samme som for voksne, altså rundt 1g/kg. Høyt proteininntak hos barn er assosiert med overvekt som eldre, men det er selvfølgelig bare observasjoner.

Thank you!=) Du som er kildehenvisnings-mann nr 1 har vel kanskje en link?=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kaloriforbruk skal man gå etter?

Jeg har en ellipsemaskin, hvor jeg fyller inn vekt, høyde, og program.

Etter en time, har jeg forbrent 260 kalorier, i følge maskinen.

Men i følge myfitnesspal er en time på ellipsemaskinen (med min vekt) hele -1088 kalorier.

Mylog.no ligger midt på, og mener det er -650 kalorier.

Men hva i alle dager er det jeg skal følge egentlig?

Jeg blir helt forvirra av så forskjellige tall.

Det gir ikke voldsom mening å si at du forbrenner x eller y kalorier med én times trening, selv om du har oppgitt vekt. Intensiteten vil påvirke dette voldsomt og det du får oppgitt på de sidene er et snitt eller et guesstimate. Jeg ville fulgt maskinens anslag, siden den baserer seg på hvor hardt du har trent, hvor fort med hvor mye motstand osv, men dette blir også et omtrentlig anslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke regn trening for kalorier. Regn trening for effekt.

Ellipsemaskiner og alle andre "målinger" har som oftest fullstendig feil. Sikkerhetsmargin med 2:1. Står det 260, kan du regne 130 - bare for sikkerhetsskyld.

Regn trening for effekt og kosthold som kalorier (om dette må gjøres). Ergo ikke gjør noe du ikke har lyst å gjøre bare for å brenne kalorier. Trening handler om glede, variasjon, utfordringer. Sett deg heller et mål om å klare en gitt distanse på X tid eller kunne holde en viss intensitet så og så lenge eller noe annet. Ikke la deg diktere av kalorier eller et vridd syn på kropp og trening. Det er min dypeste anbefaling. (y)

I en optimal verden gjøres alt for glede og økt livskvalitet, men verden er som oss alle.. ikke helt perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke stå en time på maskina hver dag, om det kun forbrenner 100-ish kalorier, når jeg heller kan droppe lørdagsgodteriet og dermed bli kvitt samme mengde kalorier.

Som bluebear sa " ikke gjør noe du ikke har lyst å gjøre bare for å brenne kalorier"

Jeg hater å røre på kroppen, og sulter meg heller enn å trene :)

Da har du nok dessverre misforstått Bluebear fullstendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, men jeg sulter meg heller :) Er man uvitende, er man uvitende, og kan like godt fortsette med det.

Det er synd, for det finnes massevis av folk her på forumet som kunne hjulpet deg. Er man uvitende så kan man lære. Å sulte seg selv er en hårreisende elendig løsning, og det vet du utmerket godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting, det er litt av greia med å være uvitende.

Men takk for hjelpa uansett.

Du velger jo å være uvitende, men om det gjør dagen lettere så for all del. Noe jeg synes er synd for deg da du finner og kan tilbys all den hjelp du måtte ønske her. Så uvitenhet, på samme måte som eventuell vekt vil være et personlig valg som jeg ikke skal legge meg bort i, men ikke legg an en tone som "uansett hva jeg gjør fungerer det ikke" når du er tilbudt gode råd på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...