Gå til innhold

"Bikini-Nina" har konvertert til Islam


Lloyd

Anbefalte innlegg

Jupp... kan bare se på hutuene/tutsiene ... bosniere/serbere osv.

De fleste har det i seg om de rette knappene blir trykket på... selv om vi liker å innbille oss annet.

Begge de konfliktene har også sitt utspring i forskjellige religiøse standpunkt og derfor gjorde det litt ekstra lett å skyte mot naboen og mye, MYE verre ting. Men vi kommer ikke unna det faktum at det som skilte både hutuene og tutsiene, samt bosniere og serbere (m.fl) er forskjellige bøker som legges til grunn på de forskjellige sidene av konflikten(e).

Hatet og rettferdiggjøringen av ugjerninger virker å være så mye lettere å gjennomføre om det er "guddommelig bestemt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

(Folkemordet i Rwanda var vel strengt tatt ikke et direkte resultat av religiøse forskjeller...)

Beklager, ikke direkte forskjeller i, men den kirken spilte en viktig rolle (og den afrikanske nyevangelismen) som platform for å spre hatet og "fyre opp under"

"Hitch also reminded us of the role played by the Church in the Rwanda's 1994 genocide, one of the darkest moments in the history of Africa. Ethnic hatred, spewed directly from the pulpit, found its way to machete-wielding hands, slashing the hopes of ethnic plurality and redemption from colonial ventriloquism in one of Africa's most religious country. After the loss of almost 1 million lives, some of the priests who participated in the genocide found safe refuge in the Vatican, even after luring Rwandans to their deaths and even participating in hacking them to death.

Religious superstitions and anti-intellectualism still remain as formidable challenges in Africa. " Omtale av God is not great, som har en stor del av boken viet til nettopp denne konflikten m.fl

"Timothy Longman has provided the most detailed discussion of the role of religion in the Rwandan genocide in Christianity and Genocide in Rwanda, published in 2010.[6] Longman argues that both Catholic and Protestant churches helped to make the genocide possible by giving moral sanction to the killing. Churches had longed played ethnic politics themselves, favoring the Tutsi during the colonial period then switching allegiance to the Hutu after 1959, sending a message that ethnic discrimination was consistent with church teaching. The church leaders had also long had close ties with the political leaders, and after the genocide began, the church leaders called on the population to support the new interim government, the very government supporting the genocide." http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Rwanda

og fra 16 April 2005 - Ndahiro Tom (A Commissioner of Human Rights in Rwanda.)

Church authorities contributed to the spread of racist theories mainly

through the schools and seminaries over which they exercised control. The elite who ruled the country after independence trained in these schools. According to Church historian Paul Rutayisire, the stereotypes used by the Hutu-dominated Rwandan government to dehumanise Tutsis, were also spread by some influential clergymen, bishops and priests, before and after the genocide. The Catholic Church and colonial powers orked together in organizing racist political groups like the Party for the Emancipation of the Hutu (Parmehutu). http://www.newsfromafrica.org/articles/art_10231.html

Så beklager, jeg korrigerer meg fra "forskjellig" da jeg mener å huske det rotet i avarter av kristendommen, men det er da de forskjellige sidene som kjemper om hvem som har "eierskapet" på den ene.

Det er fortsatt ikke noen tvil om at det er en vesentlig del av bildet, om kanskje ikke konfliktens kjerne, men som en katalysator og tilrettelegger for det hatet som eksploderte og resulterte i folkemordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hele sider kun for meg? Wow, takk for oppmerksomheten. Ser at det går mye i angrep på person og ikke sak her, og jeg hadde faktisk satt pris på at om noe er uklart i forholdt til mitt valg så kan dere sende meg en pm på Facebook (Nina Gjengaar). Har svart på de mest gjentatte spørsmålene allerede (offentlige statuser på Facebook) men vi kan ta de igjen;

- INGEN av spørsmålene i artikkelen var om mitt syn på Islam og Allah, DERFOR snakker jeg ikke om det. Og hvis jeg begynner å snakke om mine følelser for min tro vil ikke-troende se på meg som klin gæren og enda mer negativitet vil komme og slikt tull har jeg ikke tid til. Men greit; Allah åpnet hjertet mitt og slapp lyset inn, so now you know..

- Dette er som nevnt x-antall ganger tidligere IKKE noen spontan beslutning; dette har vært i tankene mine lenge og jeg klarte til slutt ikke å undertrykke det lengre.

- INGEN mann er involvert, det ble faktisk slutt med kjæresten min pga valget mitt. Så mye elsker jeg Allah og sannheten (Islam)!

- Jeg kommer aldri til å kvitte meg med hunden min. Det er først og fremst hundens spytt som regnes som urent og han får da altså ikke røre bønneteppet mitt. Han er vakthunden min og.

++ noen til;

- Burka og hijab er ikke det samme.

- Ikke hold pusten i vente på at jeg plutselig skal ombestemme meg.

- Jeg trodde faktisk ikke at et valg som ikke påvirker fremmede skulle bringe så mye sinne og syke reaksjoner hos enkelte. Men den kjærligheten jeg har fått er 99,9% av tilbakemeldingene.

- Jeg slettet instagrammen min med over 20000 følgere og jeg var veldig skeptisk til dette intervjuet; oppmerksomhet var ikke noe formål her! Men nå fikk jeg oppleve totalt kaos og dette skal brukes til noe positivt og det er å skape bånd mellom nordmenn og muslimer <3

- Foreslår at alle leser om kvinner i islam før de slenger rundt seg med kommentarer om kvinneundertrykkelse. Før islam kom hadde ikke kvinner rettigheter; det var først da kvinner fikk rettigheter til å eie, arve, skille seg og rett og slett ha sine egne meninger osv....

- Koranen er skrevet på arabisk og har aldri blitt endret. Å lese den på norsk eller engelsk vil aldri være 100% riktig. Dessverre så må jeg nøye meg med å lese den på engelsk enn så lenge, og heller spørre om ting jeg stusser på.

- Å trene med hijab er ikke noe problem!

Takk for meg! Husk å heller send meg en pm på Facebook hvis noe er uklart istedenfor å spekulere og dra konklusjoner og legge de ut på forum! :) Dua (bønn) for dere alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

WOW, just...wow! Etter å ha lest det folk skriver her inne, så sitter jeg igjen og tenker tilbake på en forelesning på TF, UiO back in 2009. Jeg har alltid vært interessert i religion, religionsfilosofi og teologi (nope, det er ikke det samme) og gikk da et par emner hvor vi hadde om både de store monoteistiske religionene samt et par andre. Professoren (en prest!) hadde så utrolig mye kunnskap om religioner, og da spesielt forholdet islam - Vesten. Det var alltid spennende å høre han snakke om det, og da spesielt om brobygging (da han jobbet aktivt med dette innenfor et og annet offentlig organ). Det var derfor alltid et must å rekke den forelesninga på mandag ettermiddag (selv på dager med jobb). Den ene gangen var det en gjesteforeleser, en dame som jobbet mot en PhD, som skulle snakke litt mot slutten av forelesninga. Det gikk forsåvidt greit for seg, og hun snakket litt om det ene og det andre. Så gikk vi rundt tusen år tilbake og snakket om korstogene. Jeg var liiiiitt borte akkurat da, men kviknet rask til når hun snakket om terrorisme - islam - korstog - kristendom. Jeg syns jeg hørte noe, men tror neppe hun sa deto_O Dama tar en PhD. Hun kan UMULIG være så jææækla dum:wideyed: Og så gjentok hun det hun sa (i en litt annerledes kontekst). Fy FAEN tenkte jeg. Wow. Sitter sikkert en del kristne her som blir fornærmet. Just...wow.

Dama sa noe sånt som: "dagens samfunn/ulike miljøer (og da nevnte hun kristne tror jeg?) anser muslimer som terrorister pga ulike hendelser, men se bare tilbake på hva de kristne selv gjorde under korstogene. Bondevik går rundt og preker om at kristendommen er så fredfull og alt det der, men se bare på hva de gjorde under korstogene."

Jeg rakk kjapt opp hånda, og prøvde å ta dette på en profesjonell måte (dette var altså par år tilbake, en tid når jeg hadde full kontroll over å ikke vise (med ord og lyd) hvor kraftig provosert jeg er). Jeg sa at nå gjør du akkurat det samme som "samfunnet" gjør og sier om muslimer; du tar utgangspunkt i enkelthendelser (som absolutt ikke definerer helheten) og prøver å definere "kristendommen/kristne" med bakgrunn i noe som ble utført av folk (som kunne hatt en hvilken som helst random religion, så å si).

Reaksjonen hennes var Kodak-moment worthy:sneaky: Og

Når jeg sitter her og leser alle disse stygge innleggene, ser det ut som det er enda mindre håp for menneskerasen. Og ja, jeg er en del av den:(

Og ja, jeg har klart å holde meg unna å taste et par ord som uttrykker min provokasjon atm:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hele sider kun for meg? Wow, takk for oppmerksomheten. Ser at det går mye i angrep på person og ikke sak her, og jeg hadde faktisk satt pris på at om noe er uklart i forholdt til mitt valg så kan dere sende meg en pm på Facebook (Nina Gjengaar). Har svart på de mest gjentatte spørsmålene allerede (offentlige statuser på Facebook) men vi kan ta de igjen;

- INGEN av spørsmålene i artikkelen var om mitt syn på Islam og Allah, DERFOR snakker jeg ikke om det. Og hvis jeg begynner å snakke om mine følelser for min tro vil ikke-troende se på meg som klin gæren og enda mer negativitet vil komme og slikt tull har jeg ikke tid til. Men greit; Allah åpnet hjertet mitt og slapp lyset inn, so now you know..

- Dette er som nevnt x-antall ganger tidligere IKKE noen spontan beslutning; dette har vært i tankene mine lenge og jeg klarte til slutt ikke å undertrykke det lengre.

- INGEN mann er involvert, det ble faktisk slutt med kjæresten min pga valget mitt. Så mye elsker jeg Allah og sannheten (Islam)!

- Jeg kommer aldri til å kvitte meg med hunden min. Det er først og fremst hundens spytt som regnes som urent og han får da altså ikke røre bønneteppet mitt. Han er vakthunden min og.

++ noen til;

- Burka og hijab er ikke det samme.

- Ikke hold pusten i vente på at jeg plutselig skal ombestemme meg.

- Jeg trodde faktisk ikke at et valg som ikke påvirker fremmede skulle bringe så mye sinne og syke reaksjoner hos enkelte. Men den kjærligheten jeg har fått er 99,9% av tilbakemeldingene.

- Jeg slettet instagrammen min med over 20000 følgere og jeg var veldig skeptisk til dette intervjuet; oppmerksomhet var ikke noe formål her! Men nå fikk jeg oppleve totalt kaos og dette skal brukes til noe positivt og det er å skape bånd mellom nordmenn og muslimer <3

- Foreslår at alle leser om kvinner i islam før de slenger rundt seg med kommentarer om kvinneundertrykkelse. Før islam kom hadde ikke kvinner rettigheter; det var først da kvinner fikk rettigheter til å eie, arve, skille seg og rett og slett ha sine egne meninger osv....

- Koranen er skrevet på arabisk og har aldri blitt endret. Å lese den på norsk eller engelsk vil aldri være 100% riktig. Dessverre så må jeg nøye meg med å lese den på engelsk enn så lenge, og heller spørre om ting jeg stusser på.

- Å trene med hijab er ikke noe problem!

Takk for meg! Husk å heller send meg en pm på Facebook hvis noe er uklart istedenfor å spekulere og dra konklusjoner og legge de ut på forum! :) Dua (bønn) for dere alle :)

Og ang. selve emnet:

Ikke noe big deal, som tidligere nevnt så konverterer folk både fra og til det ene og det andre hele tiden. Selv syns jeg selve overgangen var veldig stor (om det så var islam eller annen religion) mtp hvor forskjellige livsstiler det faktisk er!

Men for all del, kjør på Nina! Det at du gidder å forklare noen som helst, noe som helst er i og for seg mer enn nok. Jeg har mange muslimske venner, er kjent med de fleste muslimske miljøer (både privat og i studiesammenheng) og litt mer enn gjennomsnittet vil jeg si. Ang. hund: sjekk ut ulike tolkninger og hva ulike retninger mener. Antar at du har tatt del i mainstream miljøer, hvor det er bestemt at hund er forbudt. Les gjerne litt om nytolking av Koranen og andre religiøse bøker (ahadith, tafsir) og glem ikke logikk og historie! Logikk er det aller viktigste. Les historien om Sahaba-e-Qaaf i Koranen. Hunden var deres makker, i godt og vondt. Det at mainstream muslimer skal freake ut av hund og gris blir bare latterlig komisk noen ganger. Snakker da om venner av meg selv. Husker at flere opp gjennom barndommen pleide og si at "deres tunge var skitten i 40 dager" bare ved å si ordet khanzir:p Men dette var da mest kulturelt for denne tendensen var mest hos pakistanere. Irakere hadde andre ting å bekymre seg over, mens tyrkere igjen noe annet å ikke skitne til tunga med:cool: Så ikke glem at "islam" ikke er noe som er patentert at hverken pakistanerne, araberne eller noen som helst andre, og at kultur har hatt (og fortsatt har) enorm innflytelse på utviklingen av religionen. Det samme gjelder også halal-hysteriet. Sjekk for eksempel ut submission.org sine artikler om halal og hund. Bra artikler med Koranen som kilde. Husker jeg brukte denne siden da jeg skrev oppgave for noen år siden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før Islam kom så hadde ikke kvinner rettigheter NinaG ? Er du seriøs nå? Om det faktisk var Islam som ga kvinner rettigheter, så ville det ikke vært så mye kvinneundertrykkelse i de muslimske landene nå.

Ett eksempel på at kvinner har mistet så og si all rettigheter etter at Islam og korrupte ledere inntok ledelsen er Iran. For 60-70 år siden så kunne faktisk kvinner kle seg i vanlige klær, gå på skole og ikke ha på seg hijab uten å bli kastet syre på. Nå er det helt motsatt. Nå må de gå i Niqab og ha med seg en mann for å få lov til å gå ut døren, og utdanning skal de heller ikke få for det er haram.

Så og si alle de muslimske landene i verden har lover som diskriminerer kvinner, og du prøver å si meg at det IKKE er kvinneundertrykkelse i Islam? Greit å være muslim i Saudi-arabia om du er mann, men om du er kvinne så er du et pakkesel ifølge dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ISLAM som er problemet, et er de som TOLKER det som er problemet.

AKKURAT som gale prester og gutteovergripere i katolske kirken ødelegger for katolikkene, så ødelegger imamer med ønske om makt og kontroll for islam.

Ta å les 2:223 så ser du at det er kvinneundertrykkelse i koranen.

"Your women are your fields, so go into your fields whichever way you like" Inb4 "feiltolket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har så store problemer med Isam; IKKE bli muslimer da og la oss som er det være i fred?

Du skal ikke dømme islam utifra muslimer! At enkelte er klin gærne og tolker det helt absurd skal ikke jeg stå og ta imot masse pepper for! Så lenge jeg er LYKKELIG og at familien min støtter meg 100% så er dette fremmede sitt minste problem. Pass på dere selv og sjekk at hendene deres er rene før dere begynner å peke fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter deg NinaG, men tror det er mye du ikke vet om. For det første, så trenger ikke en god muslim nødvendigvis gå i verken burka eller hijab. Du som jente kan gjerne drive med bikinifitness, trenger ikke dekke til kroppen og tro at man blir en bedre muslim av dette. Det viktigste er at man tror på Gud, og at man ikke vil noen vondt. Desverre så er ikke dette tilfellet hos de fleste muslimene.

Skjønner at mange er skepsise til islam, men det viktigste i islam er egentlig å vise medfølelse, og forståelse. Ser man på dagens muslimer nå, så er det stikk motsatte tilfellet! Ønsker deg lykke til, og håper alle kan vise forståelse for andres tro, og væremåte. Og ja enig med de som sier at kvinner blir undertrykt i alle muslimske land. Bedre i noen land, verre i andre. Men ja kvinner har ikke mange rettigheter i Saudi Arabia feks. Skal være glad man bor i Norge.

Ja ja får sjekke andre interesante fitnesstema her.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg støtter deg NinaG, men tror det er mye du ikke vet om. For det første, så trenger ikke en god muslim nødvendigvis gå i verken burka eller hijab. Du som jente kan gjerne drive med bikinifitness, trenger ikke dekke til kroppen og tro at man blir en bedre muslim av dette. Det viktigste er at man tror på Gud, og at man ikke vil noen vondt. Desverre så er ikke dette tilfellet hos de fleste muslimene.

Skjønner at mange er skepsise til islam, men det viktigste i islam er egentlig å vise medfølelse, og forståelse. Ser man på dagens muslimer nå, så er det stikk motsatte tilfellet! Ønsker deg lykke til, og håper alle kan vise forståelse for andres tro, og væremåte. Og ja enig med de som sier at kvinner blir undertrykt i alle muslimske land. Bedre i noen land, verre i andre. Men ja kvinner har ikke mange rettigheter i Saudi Arabia feks. Skal være glad man bor i Norge.

Ja ja får sjekke andre interesante fitnesstema her.:)

Hyggelig at du støtter meg men du tar feil; man skal dekke seg til og helst gå med hijab, dette står i koranen. Men ja; medfølelse og gode gjerninger er en stor del av å være muslim også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta å les 2:223 så ser du at det er kvinneundertrykkelse i koranen.

"Your women are your fields, so go into your fields whichever way you like" Inb4 "feiltolket".

Du finner akkurat detsamme i bibelen.

Du glemte: ( ifht Feiltolket), feiloversatt, tatt ut av kontekst, tatt ut av sammenheng mtp tidsepoke, kultur, miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har startet som en diskusjon angående en offentlig artikkel, men har gjennom de 7 sidene dreiet over på et fokus på islam som religion med holdninger og verdier. Diskusjoner rundt religion er helt greit, nyhetssaker er helt greit, men jeg forstår at Nina reagerer når disse tingene settes i sammenheng med hennes valg og samtidig gjør at man får en tråd der det aksepteres at man snakker nedsettende om andre.

Opprett gjerne en egen tråd om religion, men uten at det knyttes opp til personer som ikke selv legger opp til det. Håper på forståelse for det. Tråden stenges. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...