Gå til innhold

"Bikini-Nina" har konvertert til Islam


Lloyd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har alltid hatt et syn på Islam som den gjennomsnittlige nordmann har og jeg har ikke hatt så mye positivt å si om det. Men etter å ha blitt introdusert for en annen side av Islam av venner og bekjente, så bestemte jeg meg for å lese mer og faktisk tilegne meg litt mer kunnskap.

Denne delen skjønner jeg ikke helt; en ting som er veldig ulogisk blir straks veldig logisk med en gang man blir introdusert til en annen side av samme ulogikken? :cautious:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt et syn på Islam som den gjennomsnittlige nordmann har og jeg har ikke hatt så mye positivt å si om det. Men etter å ha blitt introdusert for en annen side av Islam av venner og bekjente, så bestemte jeg meg for å lese mer og faktisk tilegne meg litt mer kunnskap.

Denne delen skjønner jeg ikke helt; en ting som er veldig ulogisk blir straks veldig logisk med en gang man blir introdusert til en annen side av samme ulogikken? :cautious:

Tror ingen skjønner seg på dette. Tipper det er et veddemål eller en aprilsnarr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt et syn på Islam som den gjennomsnittlige nordmann har og jeg har ikke hatt så mye positivt å si om det. Men etter å ha blitt introdusert for en annen side av Islam av venner og bekjente, så bestemte jeg meg for å lese mer og faktisk tilegne meg litt mer kunnskap.

Denne delen skjønner jeg ikke helt; en ting som er veldig ulogisk blir straks veldig logisk med en gang man blir introdusert til en annen side av samme ulogikken? :cautious:

1+2+3+4+5+6+7...+n(videre til uendelig) = -1/12

Å lære mer om noe som virker ulogisk vil som regel enten gjøre det mer ulogisk, eller mer logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1+2+3+4+5+6+7...+n(videre til uendelig) = -1/12

Å lære mer om noe som virker ulogisk vil som regel enten gjøre det mer ulogisk, eller mer logisk.

Men kan man bruke den tankegangen rundt overtro (eller "religion", om man skal være fin på det)? For selv om det finnes flere retninger innen Islam, på samme måte som kristendommen, så er de alle bygd på de samme respektive fundamentale faktafeilene - det er raknende likgyldig om det er drep eller ikke drep.

Litt som en "spiller ingen rolle hvilken vei du tar vestover; du vil aldri treffe nordpolen uansett" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid hatt et syn på Islam som den gjennomsnittlige nordmann har og jeg har ikke hatt så mye positivt å si om det. Men etter å ha blitt introdusert for en annen side av Islam av venner og bekjente, så bestemte jeg meg for å lese mer og faktisk tilegne meg litt mer kunnskap.

Denne delen skjønner jeg ikke helt; en ting som er veldig ulogisk blir straks veldig logisk med en gang man blir introdusert til en annen side av samme ulogikken? :cautious:

Kan det ikke hende at den gjennomsnittlige nordmann har et rett syn på islam?

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke hende at den gjennomsnittlige nordmann har et rett syn på islam?

:whistle:

Det finnes aldri noe rett eller galt svar på spørsmål hvor eneste måten å finne svaret på er personlig tolkning ;)

Poenget gikk mer på at "noe som virker ulogisk kan bli veldig logisk hvis du lærer mer om det".

Så du mener at noe veldig ulogisk kan virke veldig logisk hvis det underbygges av mye feil informasjon..? Eller er det jeg som bommer grådig her? :p Interessant tanke iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes aldri noe rett eller galt svar på spørsmål hvor eneste måten å finne svaret på er personlig tolkning ;)

Så du mener at noe veldig ulogisk kan virke veldig logisk hvis det underbygges av mye feil informasjon..? Eller er det jeg som bommer grådig her? :p Interessant tanke iallefall!

Min tanke var heller; noe som ikke intuitivt gir mening kan gi mer mening dersom man lærer mer om det. (da at det underbygges med riktig informasjon)

Eksempelvis som i videoen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå var jo akkurat ABB en einstøing, men han opererte jo i en kontekst og befant seg i et miljø han også. Han var nok av den oppfatning at det han gjorde var både rasjonelt og viktig for å bekjempe det han så på som en trussel.

Hva som er vrangforestillinger og hva som bare er ulike verdenssyn har den saken vist å være en hårfin linje (i og med at de to rapportene konkluderer motsatt av hverandre). Med fare for å hitle debatten så kan vi jo ikke hevde at samtlige mennesker i tyskland før og under 2. verdenskrig led av psykiske lidelser, så det å automatisk sykeliggjøre grusomme handlinger tjener ingen.

Gitt riktig kontekst og stimuli kan et hvilket som helst menneske skyte et annet på en slik måte at det utenfra later til å være i kaldt blod. Disclaimer: det er min lekmanns påstand grunnet i en lekmanns forståelse av psykologi og en lekmanns tolkning av diverse psykologiske forsøk. Du er psykologistudent, har jeg skjønt, så jeg er ikke mer bastant her enn at jeg innser at jeg kan få en knockout når som helst. ;)

Aller først så tror jeg ikke han hadde vrangforestillinger, bare så det er sagt. Men man kan jo aldri vite. Fryktelig irriterende at han nektet å la dem utføre hjernescan :p (selv om den ikke heller kunne sagt noe konklusivt sannsynligvis)

Det blir vanskelig å dra en direkte sammenlikning mellom ABB og alle nazister under 2VK. Noen av nazistene kunne sikkert vært i stand til å utføre liknende handlinger, men ikke alle. Det er forskjell på å trykke på en knapp for å utløse en bombe/gasskammer og å vandre rundt og skyte barn. Det er en såpass emosjonelt krevende ting at jeg ikke tror et menneske uten videre kunne gjort det. Kanskje jeg overvurderer menneskeheten her. Jeg tror absolutt at gruppepsykologi spiller en stor rolle, men akkurat når det gjelder ABB så var det såpass lite sosiale krefter involvert at jeg ikke tror det kan forklares utelukkende av noe sånt. ABB hadde ikke noe stort støtteapparat bak seg; det hadde nazistene. Jeg vil også tro at reaksjonene, meningene, holdningene og evnen til å takle voldelige syn varierte stort innad hos nazistene. Selv om de kollektivt utførte grusomme handlinger betyr ikke det at de alle sammen hadde samme kapasitet til å utøve vold. Man ser betydelig variasjon mellom mennesker på nettopp dette planet, og jeg tror ABB befinner seg i en ekstrem ende av skalaen.

Kan anbefale Simon Baron-Cohens bok "Zero Degrees of Empathy" (Britisk tittel) også kjent som "The Science of Evil" (den mer dramatiske amerikanske tittelen :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av nazistene kunne sikkert vært i stand til å utføre liknende handlinger, men ikke alle. Det er forskjell på å trykke på en knapp for å utløse en bombe/gasskammer og å vandre rundt og skyte barn.

Tror kanskje du burde lese deg opp på Hollocaust igjen og krigshistorie generelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Jeg husker jeg gråt etter Oslo Grand Prix på kvelden da jeg satt alene hjemme med Overall Winner-tittelen, sjekken på 750 Euro og pokalen min. Jeg følte meg så fortapt og alene. Jeg lurte på om dette var alt livet hadde å tilby.«

Synes det er et interressant intervju med mange interressante synspunkter som jeg tror det er mye mer substans i enn det som kommer frem av et kortfattet intervju. Utdraget ovenfor synes jeg var veldig bra, og det er nok veldig mange som har stått ovenfor det samme antiklimakset. Og jeg tror det handler om så mye mer enn hva man gjør og målene man har, men det er så klart veldig lett å dømme henne på det overfladiske.

Synes det hun gjør er veldig modig, selv om Islam for meg er et valg jeg ikke forstår. Så får vi sitte og mene hva vi vil om andre mennesker som forsøker å lete seg frem i livene sine.

"In a world where conformity is praised and courage is ridiculed".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Care to elaborate? :)

SUPER OFF TOPIC ALERT:

Dette er ikke direkte et svar til den Aaandreaaa, men tenkte kanskje det kunne bidra til å oppklare noen ting.

I Hannah Arendts bok om "Eichmann in Jerusalem: The Banality of Evil" blir dette dekket i det vide og det brede om noen er interessert. Det pekes på at det var ingen spesielle konsekvenser for nazister som vegret seg fra å bli satt til andre oppgaver, og det var nok av ideologisk overbeviste som sto klar for å fylle posisjoner som leirvakter og i "Einsatsgruppen" m.m

Der må til dels skilles på når i krigen en ser på, og hvem som var innblandet. Det var til tider stor forskjell på det som i starten var den "gamle hæren" og det som var Nazistenes militære avdelinger. Sistnevnte stod som regel for den ideologiske deportering og senere utraderingen av mennesker, mens førstnevnte drev i stor grad konvensjonell krig. Mot krigens siste år blir grensene mer utydelig ettersom mange SS-avdelinger innlemmes i hæren og motsatt, samt grusomhetene trappes voldsomt opp. Men i starten var typiske SS Einsatsgrupper som hang på hæravdelinger og drev med dette i kjølvannet av framrykkingene til hæren.

Det er også noe å merke seg at Nazistene, før de "tok til våpen" drev med grusomheter i det såkalte "barmhjertighetsdrap-programmet". Dette ved å sterilisere og drepe mennesker på psykriatriske klinikker osv. Det er i stor grad forløperen til konsentrasjonsleirenes funksjon, bare at i liten liten skala (i forhold). Men det viser at nazistene var villige til å systematisk drepe hva de anså som "undermennesker" før selve krigen brøt ut.

Tilbake til selve boken, og Eichmann er et sentralt tema her i hvor stor grad de som drepte med pennen var like "skyldig" som de som trykte på knappen eller avtrekkeren. Altså hvorvidt byråkratene og arkitektene bak massedeportasjonene, ghettobyggingene, og arrestasjonene som forløperen til "Den endelige løsning" kan sies å være mordere i samme grad. De har selv aldri myrdet noen, men de har fortsatt sendt hundretusenvis i sin død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert min første innlegg, men blir skikkelig provosert av alle disse inkompetente tullinger med litt muskler og null hjerne, som synes at det er greit å gjøre narr av en jente som de ikke kjenner engang. Jeg kjenner jo ikke henne selv heller, men hvem har lov til å bestemme hva man skal gjøre eller ikke. Og bestemmer hun seg for å bli muslim, så er det vel hennes valg! De fleste tror vel at muslimer er terorrister også, men det gjelder ikke alle.

Jeg selv er født og oppvokst i Oslo, og er 100% nordmann. Har foreldere med utenlandsk opprinnelse, men det gjør ikke meg mindre norsk enn de fleste etniske norske. Er muslim, men veldig liberal. Er sammen med dame som er norsk, og hun er ikke muslim. Hun bestemmer selv om hun vil bli muslim eller ikke. Driter i andre muslimer som sier at det ikke går. Selv er jeg muslim, men drikker og nyter alkohol, når jeg vil. Ikke slår jeg dama, og ser ikke ned på andre med forskjellig tro, eller meninger heller. Det jeg ikke skjønner, er hvorfor så mange synes muslimer eller islam er så fælt. Saken er det at de fleste som kaller seg muslimer ikke er muslimer! De muslimene som sier at det er forbudt å drikke alko, men som selv voldtar norske jenter, er ikke muslimer. Og hvem sin feil er det at utlendinger ikke jobber? Hvem er det som åpner grensene for disse idiotene, som kommer til Norge og tror at de kan bestemme hvordan de skal ha det?

Det jeg mener er at ikke alle muslimer er dårlige. Islam er ikke ond, mennesker er det! Og det er staten som åpner grensene! Hva med å integrere de som allerede er her? Hva med at det ikke bør være lov til å poppe ut 7-10 barn uten å ha fast jobb?Og at begge foreldre jobber for å forsørge barna. Send alle som ikke vil følge den norske loven tilbake! Stakkars jente er sikkert forvirret, og angrer sikkert etter noen år, og gjør hun ikke det, so what? Hun skader vel ingen!! Jeg støtter henne ihvertfall. Vet at de fleste nye utlendinger, ikke bidrar med så mye, men mange som både er leger og bidrar med mye.

Synes synd at det er så mange norske med dobbeltmoral. Hva med å begrunne hva hun har gjort, før man dømmer henne? Det å konvertere til islam er ingen synd. Hun skader heller ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert min første innlegg, men blir skikkelig provosert av alle disse inkompetente tullinger med litt muskler og null hjerne, som synes at det er greit å gjøre narr av en jente som de ikke kjenner engang. Jeg kjenner jo ikke henne selv heller, men hvem har lov til å bestemme hva man skal gjøre eller ikke. Og bestemmer hun seg for å bli muslim, så er det vel hennes valg! De fleste tror vel at muslimer er terorrister også, men det gjelder ikke alle.

Jeg selv er født og oppvokst i Oslo, og er 100% nordmann. Har foreldere med utenlandsk opprinnelse, men det gjør ikke meg mindre norsk enn de fleste etniske norske. Er muslim, men veldig liberal. Er sammen med dame som er norsk, og hun er ikke muslim. Hun bestemmer selv om hun vil bli muslim eller ikke. Driter i andre muslimer som sier at det ikke går. Selv er jeg muslim, men drikker og nyter alkohol, når jeg vil. Ikke slår jeg dama, og ser ikke ned på andre med forskjellig tro, eller meninger heller. Det jeg ikke skjønner, er hvorfor så mange synes muslimer eller islam er så fælt. Saken er det at de fleste som kaller seg muslimer ikke er muslimer! De muslimene som sier at det er forbudt å drikke alko, men som selv voldtar norske jenter, er ikke muslimer. Og hvem sin feil er det at utlendinger ikke jobber? Hvem er det som åpner grensene for disse idiotene, som kommer til Norge og tror at de kan bestemme hvordan de skal ha det?

Det jeg mener er at ikke alle muslimer er dårlige. Islam er ikke ond, mennesker er det! Og det er staten som åpner grensene! Hva med å integrere de som allerede er her? Hva med at det ikke bør være lov til å poppe ut 7-10 barn uten å ha fast jobb?Og at begge foreldre jobber for å forsørge barna. Send alle som ikke vil følge den norske loven tilbake! Stakkars jente er sikkert forvirret, og angrer sikkert etter noen år, og gjør hun ikke det, so what? Hun skader vel ingen!! Jeg støtter henne ihvertfall. Vet at de fleste nye utlendinger, ikke bidrar med så mye, men mange som både er leger og bidrar med mye.

Synes synd at det er så mange norske med dobbeltmoral. Hva med å begrunne hva hun har gjort, før man dømmer henne? Det å konvertere til islam er ingen synd. Hun skader heller ingen.

Wow. Take a chill pill. Det høres ut som du generaliserer voldsomt her.

Hvem er det du påstår er "inkompetente tullinger med litt muskler og null hjerne, som synes at det er greit å gjøre narr av en jente som de ikke kjenner engang"?

Hvem er det som " tror vel at muslimer er terorrister også, men det gjelder ikke alle."?

Ta det litt med ro og kom med noen gode argumenter i stedet for å ilegge andre folk i tråden meninger de ikke har uttrykt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Take a chill pill. Det høres ut som du generaliserer voldsomt her.

Hvem er det du påstår er "inkompetente tullinger med litt muskler og null hjerne, som synes at det er greit å gjøre narr av en jente som de ikke kjenner engang"?

Hvem er det som " tror vel at muslimer er terorrister også, men det gjelder ikke alle."?

Ta det litt med ro og kom med noen gode argumenter i stedet for å ilegge andre folk i tråden meninger de ikke har uttrykt selv.

Take a pill yourself. Jeg dømmer ingen, men flere her, som gjør det! Les flere inlegg før du dømmer meg! Og hvis du har lest innlegget mitt, så ser du at jeg ikke retter fingeren på noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Take a pill yourself. Jeg dømmer ingen, men flere her, som gjør det! Les flere inlegg før du dømmer meg! Og hvis du har lest innlegget mitt, så ser du at jeg ikke retter fingeren på noen!

Du sier du dømmer ingen, men du åpner innlegget med personangrep. Du har allerede tapt diskusjonen når det første du gjør er å snakke nedverdigende om andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...