Gå til innhold

Felles dusjing etter gym - hva mener du?


Nikko21

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uhm, risikerer ikke alle det i like stor grad? Selvfølgelig burde de som har spesielt gode grunner få slippe, misdannelser eller en fobi som gjør det vanskelig, i alle andre tilfeller der mobbing i utgangspunktet ikke er tema føler jeg det ofte går på å være en forfengelig mammagutt. Dette er selvfølgelig satt på spissen, ikke ta det bokstavlig.

Det er kanskje poenget med denne tråden: hadde alle hatt en annerledes holdning i fellesdusjen, så hadde vi ikke hatt det problemet i utgangspunktet. Holdninger som "den obligatoriske særingen" og satt på spissen "forfengelig mammagutt" hjelper ikke i det hele tatt. Hvorfor trenger du å sette merkelapper på folk i det hele tatt? Særingen, mammagutt, osv. La nå kisen få bestemme i sitt eget liv uten å bli dømt og satt i en bås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje poenget med denne tråden: hadde alle hatt en annerledes holdning i fellesdusjen, så hadde vi ikke hatt det problemet i utgangspunktet. Holdninger som "den obligatoriske særingen" og satt på spissen "forfengelig mammagutt" hjelper ikke i det hele tatt. Hvorfor trenger du å sette merkelapper på folk i det hele tatt? Særingen, mammagutt, osv. La nå kisen få bestemme i sitt eget liv uten å bli dømt og satt i en bås.

Jeg er helt enig med deg, men det ser ikke ut som griser kan fly i nærmeste fremtid, og vi kommer til å sette merkelapper på hverandre helt til vi injiserer alle mennesker med et stoff som fjerner alle følelser vi har. (Ref: Equilibrium for de som har sett den :p ) Det jeg mener er at et utopi kommer ikke til å skje og vi må finne beste løsning. Min mening er at beste løsning ikke er å fjerne fellesdusjordningen. De som har spesielle grunner for å ikke dusje med andre bør få slippe det, men om man bare er forfengelig eller redd for å ha minst wiener bør lærere kanskje oppfordre sterkt til å overkomme frykten av åpenbare hygieniske årsaker. Det er forsovet slik det fungerer idag også såvidt jeg vet. Noen synes det er skikkelig kjipt å stå foran klassen og holde foredrag, de får stort sett aldri slippe av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri noe problem med å dusje i fellesdusjen. Tror svært få gutter har det. Eneste issue jeg kan tenkte meg til det kunne vært for gutter er størrelsen på flaggstanga. Om man er mindre heldig så tror jeg man vil kvie seg med å dusje med de som er normale og de som er godt over gj.snittet.

Alle prinsipper, både gutter og jenter. Å være naken er i prinsippet en privat sak, og noe av det mest intime man kan gjøre av seg selv. Så jeg kan sånn sett forstå at folk vil ha atskilte dusjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare en vanesak som alt annet. De første gangene kan ting være kleint eller vanskelig men etter noen ganger tenker man ikke mye på det. Det er ingen menneskerett å kunne dusje aleine etter gym hoho!

Dette er problemerstillinger som ikke er nye og heller ikke noe mn ser på som et generelt problem. Vil altid være noen som er uenige men man kan ikke altid ta hensyn til hver og en

Som student går man uansett under "ansatt" og er det noe som ikke er som det skal er det arbeidstilsynet som skal ordne opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er mer privat med toalettbesøk, enn med å stå naken foran 30 stk?

Så lenge man får lukkede toaletter, burde man få lukkede dusjer også.

ikke altid det er lukkede pissoarer. Vi pisser fordi om, tilogmed når det føles som om vi står oppå hverandre noen ganger:p

No big deal. Ingenting man ikke har sett før :p

Menn flest har kanskje andre problemer enn ting de ser på som bagateller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lest alt hva alle har skrevet, men er svært ulike meninger på dette området.

Selv så har jeg aldri hat problemer med dele dusj med andre. Men jeg har også gått på idrett i flere år, vant til det. I tillegg bryr jeg meg meget lite og er selvsikker på egen kropp.

Samtidig vet jeg at andre jenter ikke er det. Har venninner som ikke klarer å være lettkledd/naken i rom med andre jenter og liker ikke at andre jenter er lettkledd/naken i det samme rommet som man er i. Det er bare å respekter. Alle har svært forskjellige meninger på dette området.

Jeg ser også mye av argumentene man kommer med. I en alder fra 12-18 år så er mange i utvikling. Man blir usikker på egen kropp. Mye skjer, hårvekst, mensen osv. At man da ikke har lyst til å dele det som er så privat er noe man må akseptere.

I tillegg så kommer alltid mobbeaspektet.

Jeg mener at når det er så mange forskjellig meninger på dette området og mange oppfatter situasjonen ulikt så burde man gå for alternativet som ikke skader noen, og ganger flest - altså dele opp dusjene.

De som synes det er ok å dusje med andre vil ikke ta skade av det og de som ikke liker det vil føle seg mer respektert.

At kropp og nakenhet er tabulbelagt og at vi derfor burde kunne dusje sammen er et ekstremt dårlig argument. Det er ikke dusjen etter gymmen man vender om de som ser på kropp som tabu. Gi eleven bedre seksualundervisningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolene mine har fotball/ishockey vært stort og nesten hele klassa har vært på lag eller div. så vi dusja alltid sammen og det var ingen problem, men ser det er store problemer blant jentene fordi det virker som om de er så opptatt av puppestørrelse og magefett som ikke finnes.

Vi er født nakne, er bare vi mennesker som gjør det mer og mer tabu å gjøre noe som helst sammen i disse dager.

Bør selvfølgelig ikke være tvang dersom folk har noe å skjule, men mobbingen forsvinner ikke ved å dusje hver for seg hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var ubehagelig å dusje med guttene i klassen min eller fotball-laget på uskole og tidlig videregående alderen, men det var jo bare en usikkerhet med meg selv og min kropp. Det stoppet meg ikke, jeg ble jo med i dusjen med alle andre, vasket meg etter gymtimen eller fotball-kampen. Ingen sa noe dumt til meg om noe den gang og jeg skjønner jo den dag i dag at det ikke er noe gale med meg.

Men jeg tror at om jeg hadde fått en egen avlukket dusj eller tilsvarende, så hadde jeg aldri kommet over det ubehaget/frykten. Jeg er en type som tror at man må møte sine frykter for å komme over dem. Når det gjelder edderkopp-fobi, så er den beste måten å bli kvitt det, er å faktisk være i nærheten av edderkopper og når det gjelder dette temaet; ubehag med seg selv, så må man... hvordan formulere det ?.. vise seg frem med andre for å bli vandt til det.. altså få sett at man er "lik" alle andre, eller rettere sagt at alle er forskjellige og det er det som er normalt.

Jeg er for fellesdusj. Om dette taes vekk, så vil de neste generasjonene har enda større selvbilde-problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er mer privat med toalettbesøk, enn med å stå naken foran 30 stk?

Så lenge man får lukkede toaletter, burde man få lukkede dusjer også.

Det er veldig flytende grenser mellom de to tingene i guttegarderoben. Gjerne stående på hendene. Og ja, dette er samme dusjen som StokkelandFastForm sklir rundt på stussen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag har inte orkar lusläsa ALT her veldig nöyaktig, men jag blir bara trött.

Alla har kroppar. Alla ser olika ut. Jag kan inte säga att jag tyckte det var sjukt bekvämt att duscha med alla när jag gick i skolan heller, men jag hanterade det, som alla andra. Ska verkligen absolut ALT i världen här som är obekvämt, jobbigt, tar emot eller känns lite mindre trevlig gömmas och förbättras eller tas bort från vardagen?

Jag tror fan på att vi måste fostra oss själva och våra barn att saker inte är jobbiga, att nakenhet är naturligt och att alla måste accepteras.

Jag har varit på 3dagars fjällturer rätt ut in the middle of fudging nowhere, där folk har vägrat gå och bajsa. På 72-100 timmar. Eller vaska av sig svetten nakna i ett vattendrag dessutom. För det var jobbigt att bajsa när andra visste att dom skulle gå och bajsa. Eller såg dom när dom var nakna och tvättade sig. Whatsup with that? Jag låter kanske sjukt radikal, men jag känner bara "deal with it". - alla ser likadana ut i grund och botten. Ingen är från mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er så mange forskjellige grunner til at man ikke vil være naken sammen med andre at det blir vanskelig å finne en løsning. Jeg skulket/droppet å dusje fra ungdomsskolen til vgs (tok det som privatist) fordi jeg ikke ville vise frem selvskadingen jeg bedrev.

NÅ bryr jeg meg ikke og kunne dusjet sammen med andre, men jeg tror at det å få inn avlukker/dusjforheng vil gjøre det *litt* lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med avlukkede dusjer så kommer mobberne garantert til å stjele håndklærne fra sine ofre.

Så får man diskusjon om ikke alle må ha hver sin låsbare garderobe med dusj.

Såpass må en da kunne forvente?

Jezz...

Ta tak i mobberne.

At kropp er strevsomt er en del av livet.

Deal with it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv aldri hatt problemer med å dusje etter gym. Virket ikke som om noen brydde seg noe særlig hverken på ungdomsskolen eller nå på videregående. Har man mensen eller ikke er komfortabel med andre vasker man seg på toalettet eller spør om lærergarderoben. Det siste halvåret har jeg ikke dusjet etter gym, men det er fordi jeg drar rett på trening etter gymmen og ser ingen mening i å vaske seg når man skal bli svett igjen 1 time senere.

Å forvente at alle nye idrettsbygg skal ha låsbare avlukker til dusjing blir bare litt mye. Kropp er jo ikke mer enn en kropp. Det er som sagt ovenfor de som mobber og gjør at folk blir redde/usikre når de skal dusje som burde tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig bryr jeg meg ikke om å dusje sammen med jentene i klassen. Jeg dusjer alltid etter gymmen, men jeg er også den eneste som gjør det. Jentene i klassen min er usikre på seg selv, det merker jeg fordi de, i tillegg til å holde seg langt unna dusjen, står i kø utenfor toalettet for å skifte der inne. Det er virkelig trist at kropp er et tabu på denne måten, men det er faktisk ikke så lett å be en tenåringsjente om å slutte å bry seg, og bare la andre tenke hva de vil. Jeg har kjent dem i tre år, og aner ikke hvordan noen av dem ser ut uten klær, men det er helt greit for meg. Jeg skulle bare ønske de slapp å stresse og bekymre seg for gymtimene. Adskilte dusjer? Ja fra min side.

Mtp dagens teknologi som gir muligheter for bilder/film bør elever under ingen omstendigheter settes i situasjonen der de kan bli tatt bilde av/filmet nakne.

Ja for adskilte dusjer:)

Er bare så enig at jeg måtte sitere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...