Gå til innhold

Felles dusjing etter gym - hva mener du?


Nikko21

Anbefalte innlegg

I det siste har det blusset opp en del nyheter om ungdommer som mener at dusjing på skolen oppleves som ubehagelig og at mange dropper å dusje. Dette er spesielt vinklet mot jentene, men flere plasser kan man lese om akkurat det samme hos gutter. De vil ha avskilte dusjer, og ikke de som er standard i de fleste garderober for øyeblikket. Ting som blir nevnt i forbindelse med dette er:

*Mensen

*Kropp

*Mobbing

*Forskjellig utseende nedentil - forskjellige størrelser både for gutter og jenter

*Redsel for at folk tar bilder/film

*Forskjellig religiøs bakgrunn

*Sexualitet

*Og sikkert mye mer

Hva mener dere om denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk 2-er i gym 9ende, 10ende og førsteklasse (strøk faktisk ene halvåret) pga jeg nektet å dusje med folk jeg ikke kjenner godt eller liker (er jo ikke alle man føler seg komfortabel med i en klasse). Jeg nektet å å ha gym, fordi jeg ville ikke gå svett resten av skoledagen (ja jeg vet.. "badass"..). :p

Bodde på internat på skolen i fjord der alle dusjet på internatet etter gymtimen (ikke fellesdusj), da fikk jeg en 4 til karakter uten å forsøke noe særlig. I år har jeg gym i siste time, går bare rett hjem og dusjer etterpå, sikter meg inn på en femmer. :)

Fellesdusj er i mine øyne UAKSEPTABELT. Bank i bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Når noen i klassen vår hadde mensen på ungdomsskolen så fikk de bruke lærergarderoben. Var aldri noe problem. På videregående dusjet flere med tampong, no one cared.

* Opplevde ikke spesielt stort fokus på kropp

* Heller ikke mobbing - og vi hadde alle slags kropper i klassen.

* Den eneste grunnen til at jeg så på andre jenter sine pupper var fordi jeg var mad jelly. Det var ikke akkurat sånn at vi vurderte hverandres underliv når vi dusjet. Why should we?

* Det var egentlig ikke en aktuell problemstilling - annet enn at alle var enige om at man skulle passe på så guttene ikke kunne se inn når garderobedøra ble åpnet.

* Muslimene likte ikke å dusje, ingen brydde seg med mindre de luktet. Da brydde alle seg, men det er innafor.

* Alle visste at jeg var bifil, no one has ever cared.

Den eneste grunnen jeg har opplevd til at folk ikke vil dusje er fordi de er latsabber, ikke har tid til å sminke seg bra nok eller av annet legit grunn (f.eks stod læreren og så på oss dusje i sjette klasse - hele klassen streiket). Jeg driter i andres kropper og jeg antar at de driter i min. Jeg dusjer naken på innebadet foran lillesøster, fostermor, fremmede - hvorfor skal jeg skamme meg over å ha en kropp? Det er noe alle mennesker har, og i naturlige settinger forstår jeg ikke hvorfor enkelte synes det er så skambelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at kropp er kropp, og at skitne kropper skal vaskes. Also;

(...) hvorfor skal jeg skamme meg over å ha en kropp? Det er noe alle mennesker har, og i naturlige settinger forstår jeg ikke hvorfor enkelte synes det er så skambelagt.

Kroppen er ikke bare noe estetisk og/eller seksuelt, og jeg fatter ikke hvorfor folk har så himla stor interesser for hverken andres kropper eller andres tanker om egen kropp sånn jevnt over. Take a chill pill (og en dusj, hvis du er skitten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*

Den eneste grunnen jeg har opplevd til at folk ikke vil dusje er fordi de er latsabber, ikke har tid til å sminke seg bra nok eller av annet legit grunn (f.eks stod læreren og så på oss dusje i sjette klasse - hele klassen streiket). Jeg driter i andres kropper og jeg antar at de driter i min. Jeg dusjer naken på innebadet foran lillesøster, fostermor, fremmede - hvorfor skal jeg skamme meg over å ha en kropp? Det er noe alle mennesker har, og i naturlige settinger forstår jeg ikke hvorfor enkelte synes det er så skambelagt.

Det burde da ikke være så vanskelig å forstå at noen kan ha problemer rundt dette med kroppen sin?

Er jo fantastisk flott at dette ikke er og ikke har vært et problem for deg. Skulle virkelig ønske at det var slik for alle. Men så har det jo seg slik at ungdommer kan være svært så kyniske. Og spesielt under puberteten, så kan alt som skiller deg ut fra andre være et stort problem. Nå sier jeg ikke at det trenger å være slik overalt, men jeg har opplevd at det kan være slik, og vet om flere som har opplevd det samme.

Om man er komfortabel med å vise seg frem naken burde være opp til hver enkelt, uansett hvor naturlig det nå en er.

Så, jeg skriver under på hva AuroraMarie sier lengre opp. Fellesdusj er UAKSEPTABELT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker iallefall når jeg gikk på ungdomskolen så var det ingen gutter som var redd for å dusje ilag.

Tror det er mer vanlig blant jenter at de ikke vil dusje sammen med andre fordi de er veldig usikre på kroppen sin. Tror man burde være litt konsekvent mot barna når man er ung og fortelle de at de har ikke noe å frykte. Kan jo også være en ide å dra til et basseng hvor det som oftest er fellesdusjer.

Tror mange av dagens ungdom er veldig selvsentrert, at folk bryr seg veldig om hvordan du ser ut og om du er feit eller tykk. Selv vært i den perioden hvor jeg følte at alle rundt meg så på meg og dømte meg, og jeg brukte gjerne litt store klær fordi jeg mente jeg var feit når jeg hadde en bmi som tilsvarte undervektig.

Jeg er veldig enig med Indiska. Vi må ta opp kroppstabudebatten, snakke med ungdommene om det, forebygge usikkerhet blant ungdom og som sagt, drive holdningsarbeid.

Sier ikke at man skal tvinge barn og voksne til å dusje sammen med andre, men å få de til å innse at folk gir vel en lang faen i om du har småe pupper eller liten agurk og at folk flest ikke ser der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der, men selv føler jeg at disse holdningskampanjene har liten effekt. Var flere holdningskampanjer rundt mobbing og trakassering på min gamle skole, uten at det hjalp nevneverdig. På det verste, så måtte faktisk læreren være med inn i dusjen for å passe på.

Har selv en lillesøster som går på ungdomsskolen nå, og dette er helt forferdelig for henne. Hun er livredd for å skille seg ut, fordi det hele tiden er noen som er ute etter å "ta" henne. Og å da tvinges til å være naken sammen med de andre, gjør at de bare finner enda flere ting å "ta" henne for.

Selv på videregående var det en gjeng som aldri dusjet samme med de andre etter dusjen, dette til tross for at mobbingen og slikt var nesten fraværende i forhold til ungdomsskolen. Sikkert på grunn av tidligere opplevelser.

Hvis mobbing er fraværende er jo selvfølgelig ikke fellesdusj et problem. Men mange steder er mobbing et så stort problem, at jeg mener at dette er et valg man må kunne ta selv.

Men, nå det er sagt, så burde selvfølgelig det fortsettes med holdningsarbeid! Det er viktig. Over lengre tid, og kanskje mer omfattende en det var på min gamle skole, så kan det sikkert få en bedre effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der, men selv føler jeg at disse holdningskampanjene har liten effekt. Var flere holdningskampanjer rundt mobbing og trakassering på min gamle skole, uten at det hjalp nevneverdig. På det verste, så måtte faktisk læreren være med inn i dusjen for å passe på.

Har selv en lillesøster som går på ungdomsskolen nå, og dette er helt forferdelig for henne. Hun er livredd for å skille seg ut, fordi det hele tiden er noen som er ute etter å "ta" henne. Og å da tvinges til å være naken sammen med de andre, gjør at de bare finner enda flere ting å "ta" henne for.

Selv på videregående var det en gjeng som aldri dusjet samme med de andre etter dusjen, dette til tross for at mobbingen og slikt var nesten fraværende i forhold til ungdomsskolen. Sikkert på grunn av tidligere opplevelser.

Hvis mobbing er fraværende er jo selvfølgelig ikke fellesdusj et problem. Men mange steder er mobbing et så stort problem, at jeg mener at dette er et valg man må kunne ta selv.

Men, nå det er sagt, så burde selvfølgelig det fortsettes med holdningsarbeid! Det er viktig. Over lengre tid, og kanskje mer omfattende en det var på min gamle skole, så kan det sikkert få en bedre effekt.

Hvis skolen ikke gjør noe så anbefaler jeg å true med å gå til politiet. Regner også med at skolen tar noen ekstra tiltak om dere truer med å gå med historien til avisen om det er så ille som du beskriver.

Jeg vet selv hvordan det er, og det ga seg ikke før vi truet vedkommende med anmeldelse for drapstrusler ++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis skolen ikke gjør noe så anbefaler jeg å true med å gå til politiet. Regner også med at skolen tar noen ekstra tiltak om dere truer med å gå med historien til avisen om det er så ille som du beskriver.

Jeg vet selv hvordan det er, og det ga seg ikke før vi truet vedkommende med anmeldelse for drapstrusler ++.

Er hele gjenger som er med på dette, så politianmelde tror jeg er vanskelig. Samtidig er de jo veldig diskret. Typisk jentemobbere. Dette er noe vi har prøvd å ta opp med skolen, men virker som det er et problem som det er veldig vanskelig å ta tak i, av en eller annen grunn.

Var selv inne på en slags spørsmålsside til lillesøstra mi, der man kan legge inn spørsmål til hverandre. Dessverre er en av funksjonene at man kan spørre anonymt. Dukket opp spørsmål som "Hvorfor er du så feit?" og lignende. Hun er ikke engang overvektig. Litt ekstra på sidene, men slettes ikke overvektig.

Når jeg selv gikk på skolen, så hadde vi gutta som så oss lei på mobbinga en lett løsning. I mangel på andre løsninger (Skolen tok aldri tak) så ble en av de som mobbet aller mest tatt utenfor skoleområdet og banket. Flere ble utvist. Dette er jo selvfølgelig helt feil løsning, men vi visste ikke hva vi kunne gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er uakseptabelt" er ikke et argument.

Føler selv jeg er imot at folk skal tvinges til å være nakne... Men kom med faktiske argumenter, ikke bare hopp inn med en konklusjon.

Det var ikke et argument egentlig. Men ditt eget argument er jo ganske bra syns jeg da. :)

Poenget i det jeg skrev var at det også kan påvirke karakteren i faget også, noe som er utrolig dumt! Ja, selvfølgelig kunne jeg bare skjerpet meg og vært litt moden, men på en annen side var jeg jo mye yngre enn det jeg er nå. Syns det er viktig å koble gym til noe kjekt og slippe at folk gruer seg til gym på grunn av dusjingen (noe som mange gjør, dessverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hele gjenger som er med på dette, så politianmelde tror jeg er vanskelig. Samtidig er de jo veldig diskret. Typisk jentemobbere. Dette er noe vi har prøvd å ta opp med skolen, men virker som det er et problem som det er veldig vanskelig å ta tak i, av en eller annen grunn.

Var selv inne på en slags spørsmålsside til lillesøstra mi, der man kan legge inn spørsmål til hverandre. Dessverre er en av funksjonene at man kan spørre anonymt. Dukket opp spørsmål som "Hvorfor er du så feit?" og lignende. Hun er ikke engang overvektig. Litt ekstra på sidene, men slettes ikke overvektig.

Når jeg selv gikk på skolen, så hadde vi gutta som så oss lei på mobbinga en lett løsning. I mangel på andre løsninger (Skolen tok aldri tak) så ble en av de som mobbet aller mest tatt utenfor skoleområdet og banket. Flere ble utvist. Dette er jo selvfølgelig helt feil løsning, men vi visste ikke hva vi kunne gjøre.

Som regel så har gjengene en "leder", en som begynner å mobbe så henger de andre på seg. Det kommer ikke til å skje noe om man ikke tar tak i dette med veldig drastiske tiltak(som politianmeldelse). Skolen ser ikke alvoret i det. De kaller de inn til megling, sier fy og slipper de løs så de kan holde på enda mer. 4 år etter mobbingen så sliter jeg enda med psykiske lidelser pga. akkurat mobbing. Dette er ikke noe du vil at lillesøstra di skal føle, så jeg råder deg på det sterkeste å sitte deg ned med søstra di og foreldrene dine og forklarer de alvoret i dette.

Er det noe jeg irriterer meg over så er det lærere og skolesystemet som sitter å ser på at unge barn utvikler psykiske lidelser fordi de ikke har baller nok til å utvise barna. Jeg håper at i fremtiden så blir det nulltoleranse for mobbing og mobbere blir utvist og sendt til andre skoler.

Jeg har vært så heldig at jeg har en mor som gjør/gjorde alt hun kunne for at jeg skulle ha det best mulig på skolen, og derfor gikk vi til det steget at vi truet med politianmeldelse.

Håper ikke dette blir alt for off-topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Vått gulv

2: Masse såpe på gulvet

3: Løpefart fra inngangen av garderoben

4: Skli på gulvet

5: Jeg var småtjukk, så jeg fikk alltid best fart

6: God stemning

Ikke rart man kom for sent til timen etter gym :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er morsomt hvordan dette med dobbeltmoral tas opp. Jeg har opplevd flere ganger i.l.a. mitt liv at folk sa en ting, men gjorde noe helt annet. Dette gjelder også mobbing. Jeg har jobbet steder hvor mobbing var faktisk "vanlig". On the record, så var det uakseptabelt, alle snakket om moral, medfølelse, forståelse, respekt. Off the record?"Sheeee-hee-heeet, negro" (Pulp Fiction ref), det var Wild Wild West.

Det er ikke alltid at det er kun mobbingen som er problemet, problemet er dobbeltmoralen som gjør det vanskelig å rapportere. Når fokuset blir satt på mobberen, så oppfører han seg "on-the-record". Han virker helt ok, og det blir ikke gjort noe som helst. Så fort fokuset er av, så slår mobberen til, gjerne enda hardere. Dette skaper et problem, og mange kvier seg med å rapportere mobbingen, eller rett og slett si ifra.

Back on topic, mtp fellesdusj.

Jeg kommer fra en helt annen "genepool" enn nordmenn. Jeg har hatt noen føflekker på ryggen og nakken, den typen som vokser i høyden. Jeg har ikke begynt å fjerne de før jeg har allerede bodd i Norge i over 10år (ikke kreft, thank fuck). Men når jeg vokste opp? Barn er nådeløse. Ungdom er nådeløse. Og selv om enkelte voksne faktisk ER voksne, så finnes det noen som henger fortsatt igjen. Av den grunn så har jeg aldri dusja i fellesdusj etter gymtimene. Det skapte utfordringer, men alternativet var langt verre.

Til den dag idag, så sitter det noe fast i minnet og jeg har en generell greie mot fellesdusj. Dette er ingen utfordring per dags dato, men jeg ser for meg at jeg må endre reaksjonsmønsteret mitt når det gjelder fellesdusj :p Jeg er 29 år gammel om en drøy uke, og jeg befinner meg i en ganske komfortabel sone hvor "no fucks are given" og det er vanskelig å slå bein under meg og få meg "ungrounded". Det hjelper meg fint lite dog med at oppveksten var som den var, og at mennesker i alle aldre fortsatt opplever litt...utfordringer med fellesdusj.

Faktumet er: noen går under mobberadaren, noen lyser opp som et juletre en mørk vinternatt. Bare fordi du ikke opplevde noe, betyr ikke at problemstillingen ikke er reel.

Når det gjelder å bli kvitt mobbing, så tror jeg ikke at det kommer noen gang til å skje. Du kan lære folk opp, kjøre seminarer og opprette Facebook grupper og aksjoner mot mobbing. Men om mennesket forstår ikke hva du faktisk sier, eller er rett og slett ikke interessert i å lytte eller prøve å forstå, så er alt forgjeves. Det vil derfor alltid finnes mobbere, og det vil alltid finnes mobbeofre. Alt "vi" kan gjøre er å prøve å være en bedre versjon av oss selv, de som har interesse for det, that is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig bryr jeg meg ikke om å dusje sammen med jentene i klassen. Jeg dusjer alltid etter gymmen, men jeg er også den eneste som gjør det. Jentene i klassen min er usikre på seg selv, det merker jeg fordi de, i tillegg til å holde seg langt unna dusjen, står i kø utenfor toalettet for å skifte der inne. Det er virkelig trist at kropp er et tabu på denne måten, men det er faktisk ikke så lett å be en tenåringsjente om å slutte å bry seg, og bare la andre tenke hva de vil. Jeg har kjent dem i tre år, og aner ikke hvordan noen av dem ser ut uten klær, men det er helt greit for meg. Jeg skulle bare ønske de slapp å stresse og bekymre seg for gymtimene. Adskilte dusjer? Ja fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye av dette "tabubelagte" med kropp og dusjing i skolesituasjon henger sammen med det stadig mer voksende kropshysteriet, der synet på den såkalte "ideelle" kroppen har forandret seg - da således videre mange føler seg mindre komfortable med kroppen sin.

Samtidig, hvorfor i allverden skal det plutselig føles så naturlig å stå sammen splitter naken blant mange i en skolesetting, da flesteparten er så usikre på seg selv og sitt? Dog feks andre offenttlige gym har atskilte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...