Gå til innhold

Spør treningsekspert i VGs Vektklubb.no, Trine Bækkevar Semb om trening.


thelion

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Mja, jeg ser hva hun mener, der og da er nå en halvtime med styrketrening ikke like effektiv ifra et _forbrenningsståsted_ som en halvtime med intervaller, og husk at de folka hun er i kontakt med ref behandling nok er hakket feitere og svakere enn det vi er. Følgelig løfter de ikke mye, og har ikke akkurat stor treningstoleranse, så de trener ikke mye/lenge heller. Hvor mange kalorier tror dere det svir av å ta

3x10x20kg i benkpress?

Men det er såklart svært mange andre grunner til å trene styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror nok at "treningseksperten" har rett hvis vi ser på hvordan vanlige folk, som ikke er i form, trener styrke.

Skikkelig tung styrketrening med baseøvelser forbrenner nok en god del, i alle fall hvis man er sterk nok til å ta seg skikkelig ut.

Sist jeg trente styrke med en pulsklokke, var resultatet slik:

Snittpuls: 138

Maxpuls: 198 (det høyeste jeg har målt noensinne, det var under en 5RM i markløft )

Forbrent: 1450 kcal

Tid: 2,5 timer

Pulsklokke er selvfølgelig ikke spesielt nøyaktig, men pulsmålingen er vel grei, og den viser tilsvarende snittpuls som en langkjøring. Da er det vel nærliggende å anta at forbrenningen er i nærheten også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, jeg ser hva hun mener, der og da er nå en halvtime med styrketrening ikke like effektiv ifra et _forbrenningsståsted_ som en halvtime med intervaller

Nei, det er jeg enig i, men en halvtimes styrketrening er jo vitterlig bedre for forbrenningen enn å sitte ved PCen eller "tusle" til butikken (som er det hun sammenligner med)? Selvfølgelig forbrenner man mer jo tyngre man trener, men jeg vil nesten si at uansett nivå på styrketreninga så må det vel forbrenne mer enn å sitte foran PCen... Det ligger jo i sakens natur at man trener i det minsteo_O Jaja, rosa manualer og wii fit går vel opp i opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard Vika 2,5 timers styrkeøkt er vel langt fra normalen!? Ellers gjør jeg noe grundig feil, er sjelden over timen inklusive 5-10 min oppvarming.

Er dog ikke i tvile om at styrketrening brenner en del kalorier, så sant man ikke utelukkende trener med rosa vekter.

Ja, langt over normalen. Jeg ville bare poengtere hvor mye en skikkelig lang og tung økt kan forbrenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard Vika 2,5 timers styrkeøkt er vel langt fra normalen!? Ellers gjør jeg noe grundig feil, er sjelden over timen inklusive 5-10 min oppvarming.

Er dog ikke i tvile om at styrketrening brenner en del kalorier, så sant man ikke utelukkende trener med rosa vekter.

Hvir lang tid tar er jo avhengig av hvor mye man skal ha unnagjort og hvor tungt man løfter, når man dytter på såpass tunge vekter som det Håvard gjør, og gjør det såpass mange ganger etter hverandre, ja da blir det mye løfting og mye pauser, og da tar det lang tid (:

Man må trene etter det nivået man er på, og jo sterkere/bedre man er, jo mer tid tar det.

Bare fordi Marit Bjørgen trener... gudene vet hvor mange timer i uka på ski, blir det ikke feil av meg å ta meg en tre kvarters tur i lysløypa og bli skabbsliten av den grunn:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare litt informasjon: Målgruppe på vektklubben er vanlige Kari og Ola Nordmann. Med tanke på dette så stemmer det som blir skrevet. Trenger man å loggføre styrketrening (Med mindre man løfter i flere timer) hvis målet er kaloriforbrenning? Nei

Vel, det er teknisk sett riktig, men det vi reagerer på er det veldig ureflekterte svaret hennes. Det er ganske ureflektert å si at man ikke trenger å tenke på at styrketrening forbrenner energi, for det gjør den i aller høyeste grad hvis treningen er hardere enn 10 reps med rosa manualer.

Uttalelsen jeg ville gitt:

"Det kommer an på styrketreningen. Ting som avgjør hvor mye energi som blir forbrent under en styrkeøkt er intensitet, belastning, antall sett, antall reps, type øvelser, varighet , styrkenivå med mer.

Hvis du kjører store fullkroppsøvelser for flere sett og tung belastning, så vil det gi ganske høy forbrenning. Hvis det er snakk om lett styrketrening med isolasjonsøvelser på maskiner, så er det ikke spesielt stor forbrenning og det er dermed ikke vits å loggføre."
- Selvutnevnt internettekspert Håvard Vika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel i samme nettmøte et medlem i vektklubben nevnte at hun hadde fått beskjed om å spise 1300 kcal - synes det høres vedig lavt ut , men det er vel standard i vektklubben tror jeg at man får ganske lave kalorimengder oppgitt.

Det er lavt, men medlemmer i vektklubben er ofte overvektige til svært overvektige, og disse menneskene tåler i større grad et kraftig underskudd enn mennesker med bare et par kilo ekstra på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lavt, men medlemmer i vektklubben er ofte overvektige til svært overvektige, og disse menneskene tåler i større grad et kraftig underskudd enn mennesker med bare et par kilo ekstra på kroppen.

Tåler større underskudd, ja, men de lykkes ikke i noen større grad enn alle andre mennesker i alle andre kalorirestriksjonsforsøk som noengang er gjort.

http://www.kostdoktorn.se/viktklubb-minst-en-av-tvatusen-lyckas-bra

Det er som Gary Taubes sier i foredragene sine.. Energiligningen, kalorier inn - kalorier ut, må stemme. Det er en selvfølge. Dersom et lukket system har vokst har mer energi gått inn enn ut, og dersom det har krympet har mer energi gått ut enn inn.

Det sier dog ingen verdens ting om hvorfor det er sånn. Om foredragsholder spør "Hvorfor er det fullt av mennesker i salen?" og du svarer "Jo, fordi flere mennesker har gått inn enn ut." har du selvsagt helt rett, men du har ikke sagt noen verdens ting av nytte om hvorfor salen er full.

Et barn i vekst vokser ikke fordi det er i positiv energibalanse, det er i positiv energibalanse fordi det vokser. En tenåringsjente legger på seg endel muskler og mye fett på hofter og pupper mens en tenåringsgutt mister fettmasse og legger på seg mye muskler. Begge er i positiv energibalanse. Får jentene pupper og guttene muskler fordi de er i kalorisk overskudd? Hvorfor får da ikke guttene pupper og jentene muskler? Kaloriene de inntar er nøyaktig de samme, så dersom "en kalori er en kalori er en kalori" og kaloriene var den kausative faktoren...

Poenget er: Sulting fungerer ikke, eller fungerer i veldig begrenset omfang, fordi det krever at kasualitetspilen peker en helt annen vei enn det den egentlig gjør. Grovt overvektige er antagelig i positiv energibalanse fordi de (fettvevet deres) vokser (grunnet ubalanser i insulin/leptin/grehlin, resepoterer, ikke vet jeg..), akkurat som barnet, tenåringen, og den gravide er i positiv energibalanse fordi hormonelle signaler medfører vekst, som har sult og økt kaloriinntak som nødvendig følge.

Dette forstår ikke VGs Vektklubb, de er bare ute etter å mobbe de grovt overvektige med idiotiske diettopplegg ingen klarer å følge i lengden og som ikke kan sies å være voldsomt bra for helsa (særlig ikke når hoveddelen av diettene ofte består av maten som kanskje forårsaket problemene bak vektøkningen i utgangspunktet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...