Jump to content

James Wilson

Members
  • Content Count

    177
  • Joined

  • Last visited

About James Wilson

  • Rank
    Member

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Selve kremen av ekspertisen innen muskel- og skjelttlidelser fra Fitnessbloggen på sitt beste! Just for the record så er en fysikalsk medisiner en person med legeutdanning som etter 6-7 år med medisinutdanning, har brukt enda flere år til å spesialisere seg innen muskel- og skjelletlidelser. Jeg tror nok vedkommende har bedre grunnlag til å uttale seg enn dere som leker behandlere og tror at alt handler om dårlig holdning og svake muskler. Til trådstarter: Jeg tror neppe du kommer til å få noen nyttige svar da din problemstilling litt for kompleks (og udetaljert) til kunne få svar over nettet. Allikevel å kutte/forlenge psoas høres ut som en litt for drastisk løsning. Jeg anbefaler at du finner deg en dyktig terapeut som kan følge deg opp over tid. De har visst noen dyktige terapeuter på Nimi Ullevål i Oslo som jobber både med og uten tilskudd. Husker ikke navnet på han som har god kompetanse på hofte men hvis du ringer så finner du sikkert ut. Dersom det viser seg at denne riften er stor nok til å skape faenskap, og dersom du ikke kommer i mål med fysioterapi så er nok en mulig artroskopi (kikkhulloperasjon) det neste steget. Lykke til
  2. Veldig beskjeden. Men den dybden du bøyer er en liten buttwink veldig normalt. Ikke noe å bekymre seg over.
  3. Hvorfor er kommunefysio en vits? Tror du dine barn vil få bedre veiledning her inne?
  4. Så lenge du får riktig oppfølging og du med tålmodighet trener deg opp så er det fult mulig å trene full styrke samt jogge og løpe igjen. Når dette er sagt så er meniskoperasjon noe annerledes enn korsbåndoperasjon men prinsippene som gjelder er nesten de samme. Altså oppnå tilnærmet full bevegelighet, stabilitet og etterhvert full styrke i lårmuskulaturen, både foran og bak. Som sagt få deg riktig oppfølging fra en fysioterapeut etter at du blir operert og don't rush it med å bli frisk og sprek på kortest mulig tid. Lykke til og god bedring da.
  5. Hei folkens! Har en del 2XU klær som jeg vil gjerne bli kvitt. Plaggene er ubrukte og original pakning og etiketter følger med. Løp og kjøp! Item nr 1: Men's recovery swim compression top M. Originalpris: 1250 kr, selges for 750 kr Item 2: 2XU Womens's compression short M (De jeg selger har 2XU merket i svart. Mer classy ). Original pris: 659 kr. Selges for 400 kr Item 3: Performance Track sweat (Grå str M). Original pris 1200 kr. Selges for 800 kr Item 4: Mens compression short str S (Passer til M også). Original pris: 650 kr. Selges for 350 kr (Prøvd en gang, ikke brukt)
  6. Lavstang knebøy er faktisk mindre skånsomt for knærne hvis hvis vi snakker om kompresjonskrefter (Ikke bra for meget overvektige med kne issues for eks) . Høystang knebøy kan ha litt større skjærekrefter, uten at det nødvendigvis er farlig for knærne, ACL også videre.
  7. Quadriceps tendinopati er ganske vanlig og hvis du finner en flink og erfaren terapeut så er det gode prognoser for å bli kvitt jævelskapen. Er sikker lurt også å ta en pause fra de aktivitetene/øvelser som fremprovoserer smerter (Dette er viktig). I mellomtiden funker sykling ganske bra hvis dette ikke er smertefullt. Kan også hjelpe med ising over senen etter trening/aktivitet for eks. Som sagt finn deg en fysioterapeut som kan gi deg riktig oppfølging.
  8. Må rett og slett innrømme at jeg beveger meg litt utenfor min komfortsone angående klatringsskader men jeg måtte sette meg inni saken da en bekjent av meg ba meg om hjelp da han slet med mye av det samme. Var et slikt grep du skadet deg på? Var det isåfall akutt eller har dette skjedd over tid?. Utfra det jeg har lest meg til så er slike skader ganske vanlige blant klatrere. Det kan enten være en liten strekk på det man kaller for "pulley system" som kort og "enkelt" forklart er viktige bånd i hånd/fingersystemet spesielt når man bøyer fingrene. Det finnes forskjellige behandlingsmetoder utfra hvor alvorlig skaden er. Om du har rel. sterke smerter som ikke gir seg så bør du henvises videre slikt at du få tatt bilder (MR) og evt ultralyd (en erfaren ultralyd tekniker) som kan si noe om alvorlighetsgraden. I mellomtiden anbefaler jeg å tape fingrene (Husker ikke helt nøyaktig hva slags taping man bruker her men du kan evt høre med andre klatreentusiaster). Kan også være lurt å trappe ned på klatringa i noen uker også begynne gradvis igjen samt ikke fremprovosere smerter. Kan også hjelpe med NSAIDS og is i perioder. Håper svaret hjalp og god bedring
  9. Kunne ikke vært mer enig altså. De eneste mennesker jeg har kommet borti som har hatt fått diagnostisert Rabdomyolyse er mennesker (hovedsakelig eldre) som har ligget med et eller annet brudd i flere timer/dager. Som du sier, dette burde ikke være noe problem i det hele tatt, ihvertfall når vi snakker om trening.
×
×
  • Create New...