Gå til innhold

Få kjæresten til å dele interesse


Mari1e

Anbefalte innlegg

Her var det mange varierte (og for meg er noen av dem rare) meninger. Jeg kan jo kime inn selv.

Jeg og kona har tidligere begge to vært av typen som er mest glad i sofaen, pizza på døra og "kos" med brus og snop til alle tider. Sett bort i fra de negative helseaspektene med dette, så er det jo ikke noe galt i dette i det hele tatt.

Når jeg i begynnelsen av året fant meg en treningskompis og en treningsform som jeg trivdes med, og ikke minst merket på kroppen hvordan det ga meg mer energi i hverdagen og hvordan det generelt sett påvirket meg positivt, ønsket jeg sårt at også min kone skulle få oppleve dette. Spørsmålet "hvordan få kjæresten min til å fatte interesse for trening?" er dermed ett jeg har gått og fundert på selv de siste månedene. Nå er jeg så heldig at kona helt av seg selv har begynt å fatte interessen for kosthold og trening i den senere tid - og kanskje det er fordi hun er inspirert av meg? Jeg kan bare spekulere. Uansett er det vel ikke dumt å selv være inspirasjonen for endringen du ønsker å se i din kjære (jeg parafraserer noen her, men husker ikke hvem).

Uttalelsen "hvis du ikke liker kjæresten din som han/hun er, finn en ny" er for meg en noe merkelig holdning. Det er en fryktelig enkel utvei, og hvis man skal gå rundt og vente på det mennesket som på magisk vis passer med en selv som hånd i hanske (og som ikke endrer seg over tid) vil man dø ensom. Det å leve sammen som par og utvikle seg sammen handler om å gi og ta, det er ikke slik at man i et forhold kan lene seg tilbake med ei hånd på dørklinka og så smyge ut ved første tegn på uro. Noen ganger betyr det at man kanskje må droppe noe man liker av hensyn til den andre, andre ganger betyr det at man kanskje må gjøre noe man ikke liker. Et forhold har en veldig høy pris, men så er også tanken at verdien skal være langt høyere enn prisen.

Beslektet: uttalelsen "hvorfor skal man ønske å endre på kjæresten sin" stiller jeg meg like uforstående til. Dersom man selv opplever positiv effekt av en interesse/aktivitet og tror partneren vil kunne ha den samme positive effekten, hvorfor skulle man ikke ønske partneren sin den samme opplevelsen? Hvis noen en bryr seg om gjør noe som er skadelig, hvorfor skulle en ikke ønske at vedkommende endret seg på dette punktet?

Når det er sagt, så er tvang og ultimatumer neppe veldig produktivt. Fatter han ikke interesse, så fatter han ikke interesse. Jeg hadde flaks og kona har så smått begynt å komme "på gli" uten at jeg har trengt å ta det opp direkte, men jeg fryder meg jo selvsagt og vil støtte iherdig opp om henne i det. Jeg tror nok at hvis det skal tas opp direkte, så bør det legges frem i formen "jeg opplever dette og dette av at jeg gjør ditt og datt, jeg synes det er fantastisk og tror du også ville likt det - vil du ikke prøve sammen med meg?", men i det store og det hele tror jeg det viktigste er at du er en inspirasjon gjennom å synliggjøre de positive effektene du opplever på måter som resonnerer hos kjæresten.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ehm... mulig dette er way off subject..men hvordan fungerer sexen? Selv har jeg opplevd at det ikke blir heeelt det samme når den ene er godt trent og den andre sliter pga dårlig kondis/generell form. Så om målet ditt er at han får litt bedre helse, energi og livslyst ved å trene/mosjonere, så synes jeg det er helt legit! Og dette var IKKE et innlegg hvor jeg prøver å insinuere at dere har dårlig sex altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg komme med en utfordring til jentene/guttene i denne tråden som har type/dame som ikke trener, og dere selv er tiltrukket av muskler og trening generelt:

Hva hvis, la oss si det dukker opp en person i livet ditt, og den personen har drømme kroppen, og han/hun er interessert i deg, hva ville du gjort i en slik situvasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg komme med en utfordring til jentene/guttene i denne tråden som har type/dame som ikke trener, og dere selv er tiltrukket av muskler og trening generelt:

Hva hvis, la oss si det dukker opp en person i livet ditt, og den personen har drømme kroppen, og han/hun er interessert i deg, hva ville du gjort i en slik situvasjon?

Hadde sett litt på om denne mannen/damen hadde andre felles verdier og interesser som meg, and if so; do the switch. Kroppen alene hadde ikke fått meg til å gjøre noe med tiltrekningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg komme med en utfordring til jentene/guttene i denne tråden som har type/dame som ikke trener, og dere selv er tiltrukket av muskler og trening generelt:

Hva hvis, la oss si det dukker opp en person i livet ditt, og den personen har drømme kroppen, og han/hun er interessert i deg, hva ville du gjort i en slik situvasjon?

Hvis man fortsatt har den utrente kjæresten?

Fortsatt å være sammen med kjæresten min selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha bra spørsmål..:)

Prøver du få folk til å innrømme eller si de vil gå for utroskap nå ;p

Tror jeg skal la den ligge, men hvem kan ikke si at de inne i mellom treffer en dame eller mann med bedre/mer sexy kropp osv en partneren sin?

Da hadde det jo vært umulig vært sammen med noen hvis man skulle bytta hver gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg komme med en utfordring til jentene/guttene i denne tråden som har type/dame som ikke trener, og dere selv er tiltrukket av muskler og trening generelt:

Hva hvis, la oss si det dukker opp en person i livet ditt, og den personen har drømme kroppen, og han/hun er interessert i deg, hva ville du gjort i en slik situvasjon?

Det å dumpe/være utro mot kjæresten sin bare fordi det kommer et pent stykke kjøtt i din retning, får ikke akkurat plusspoeng hos meg. Vitner om et meget overfladisk og selvopptatt ego, spør du meg. Man er gjerne sammen med noen av flere grunner utover størrelsen på gunsa. Du er vel heller uansett ikke sammen med noen du ikke er tiltrukket til overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg komme med en utfordring til jentene/guttene i denne tråden som har type/dame som ikke trener, og dere selv er tiltrukket av muskler og trening generelt:

Hva hvis, la oss si det dukker opp en person i livet ditt, og den personen har drømme kroppen, og han/hun er interessert i deg, hva ville du gjort i en slik situvasjon?

Gjort det klart ovenfor vedkommende at jeg er lykkelig gift.

Tiltrekning er ganske uforutsigbart; det finnes flust av mennesker jeg kan føle meg tiltrukket av i varierende grad. Det er helt greit – så kan jeg nyte den følelsen mens den varer, vel vitende om at når dagen er slutt kan jeg senke skuldrene og dumpe ned i sofaen sammen med min kone og partner-in-crime gjennom 8 år. Sammen har vi en fungerende hverdagsrutine, en arbeidsfordeling vi trives med, vi har fått kalenderkabalen til å gå opp slik at vi har tid til det vi vil drive med samtidig som vi har tid til hverandre og vi har en økonomisk ordning vi begge er fornøyd med. Kort sagt: alle de små, hverdagslige ting går på skinner - det representerer en ikke ubetydelig investering i tid og innsats. Det skal litt mer til enn drømmekroppen for at jeg skal kaste bort alt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammen har vi en fungerende hverdagsrutine, en arbeidsfordeling vi trives med, vi har fått kalenderkabalen til å gå opp slik at vi har tid til det vi vil drive med samtidig som vi har tid til hverandre og vi har en økonomisk ordning vi begge er fornøyd med.

For min del er ikke det et fantastisk argument for et livslangt forhold, at det er beleilig eller praktisk.

En fungerende hverdagsrutine, arbeidsfordeling, kalenderkabal og økonomi er jo noe jeg kan fikse selv. Til dels er jo akkurat de punktene der enklere alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er ikke det et fantastisk argument for et livslangt forhold, at det er beleilig eller praktisk.

En fungerende hverdagsrutine, arbeidsfordeling, kalenderkabal og økonomi er jo noe jeg kan fikse selv. Til dels er jo akkurat de punktene der enklere alene.

Enig med deg, Afterall.

:)

På den annen side tror jeg at mange ekteskap sikkert går over styr nettopp fordi en ikke lykkes med de punktene som HenrikWL lister opp. Det "voldsomme" ordet kjærlighet bør - ideelt sett - være det som gjør at en blir værende med sin partner i år etter år etter år etter år. Ikke alle kan med hånden på hjertet si at det er slik, men de kan likevel ha et bra og tilfredsstillende samliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skal fram til er om det er noen som har vært i samme situasjon eller om det er noen som har tips til what to do for å få han litt mer på min side å dele interessen? for å ha meg til andre siden noo way

taakk på forhånd for de som har gode svar! ;)

Det viktigste her er at du ikke maser for mye om dette, og forsøker å presse ham med på noe han ikke vil. Det kommer det ikke noe godt ut av. Jeg ville kanskje forsøkt å få ham med på turer som kan skilte med flotte naturopplevelser. Dette er naturligvis ikke det samme som styrketrening, men det gjelder å finne en felles plattform. Å komme seg ut og samtidig oppleve hva Norge (og forsåvidt andre land også) har å tilby, er kanskje noe som kan virke forlokkende.

Jeg ville også argumentert med at det å reise vekk for å gå på de flotteste stedene i Norge, også er en fin anledning til å få litt aleinetid. Kjærestestid, rett og slett. Selv er jeg lettere forelska i Preikestolen og Besseggen, men det er utrolig mange andre flotte turer man kan gå. Invester i litt turutstyr og kom dere ut sammen!

TellUs_1460_316_large.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del er ikke det et fantastisk argument for et livslangt forhold, at det er beleilig eller praktisk.

En fungerende hverdagsrutine, arbeidsfordeling, kalenderkabal og økonomi er jo noe jeg kan fikse selv. Til dels er jo akkurat de punktene der enklere alene.

Selvsagt er det enklere å leve alene. Det er enklere å ikke ha noen andre å ta hensyn til og det er enklere å ikke måtte kompromisse hele tiden. Å få hverdagsrutine, arbeidsfordeling, kalenderkabal og økonomi til å fungere i et parforhold er helt essensielt for at det skal fungere i det lange løp. Men klart, det er jo en ulempe isolert sett, så sånn sett er jo ikke dette i seg selv et argument for parforhold.

Som sagt: det å bo sammen med noen i et forhold har en veldig høy pris. Men, som jeg også sa: verdien av det er enda høyere (i hvert fall for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sammen med en kar som ikke hadde gått på ett gym om han hadde fått betalt for det. Helt greit! Jeg hang opp en door-gym hjemme. Typen ble nysjerrig, og nå tar han pull ups. chins og hengende beinhev flere ganger i uka. Det var ikke intensjonen min da jeg gikk til anskaffelse av greia... Men jeg klager ikke ;) #snikgymifisering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble påvirket av typen min, men han oppfordret meg aldri til å starte å trene. Selv om han trener opptil 2 ganger om dagen og er PT et par ganger i uka så spurte han aldri om jeg skulle starteå trene. Eneste gangen han nevnte det var om jeg sa"Jeg synes magen min har blitt litt dvask" Da sa han "Start å trene så er du kvitt det problemet" :joyful:

Men jeg startet fordi jeg selv hadde lyst og i dag er jeg veldig interessert og kosthold og trening. Men interessen må komme av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mann som driter fullstendig i trening, likevel vant ham "Eirik Sandviks 12 ukers før- og etterbilde challange", haha.

Stolt av den prestasjonen!

Jeg tror det bare er en bra at man har ulike interesser, å kunne møtes på halvveien. Jeg påvirker ham jo til å ta valg som gir god helse (stort sett godt kosthold, sluttet å røyke, trene et enkelt helkroppsprogram et par ganger i uka), men man trenger ikke bli rippa, begynne å bole og kun tenke gainz dagen lang for det.

De som sier det bare er å finne en ny en kan umulig ha vært i et ekte, lykkelig forhold? Nå er kjæresten min veldig lite A4, men likevel. Er det virkelig noen som tenker at det bare er å erstatte en man elsker bare pga mat og trening? :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sykt overfladisk antakelse neon her gjør at jentene vil bytte type pga han andre har større muskler. Det må mer til enn som så, i hovedsak platinumvisakort og en høystatusutdannelse, gjerne også et lett tilfelle av berømmelse. For oss menn er det selvsagt annerledes, i og med at utseende er eneste kvantifiserbare kvalitet hos kvinner vi ærlig talt bryr oss om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfordrer aldri noen til å overtale partneren sin til å begynne å trene. Men hvis denne personen har et snev av interesse, men allikevel velger å ikke prøve dette ut, kan det være flere årsaker. Greit å finne ut av kanskje. Spesielt hvis det er helsen du bekymrer deg over. Synes han det er kjedelig, flaut(dårlig selvtillit), teit(fordommer mot folk som trener en form for defensiv agressiv)? Hva er hans årsak til å ikke ønske dette?

Mange lar seg skremme av treningssenteret, og føler at de må være ripped og ta minst 10 pullups osv for å føle at de har noe der å gjøre. Egoet blir jekket ned et par hakk når en ser at det er folk rundt en som er i mye bedre form. Det er godt mulig jenter føler det lignende også om de ikke har squat-glutes, stram kropp og diettmidje. Tynnfeite folk som aldri trener har selvfølgelig ikke opparbeidet seg selvtillit innenfor området. Jeg følte jeg hadde langt over middels atletisk og sprek kropp da jeg gikk på vgs for 8 år siden. Ting har skjedd siden da. Da jeg begynte å trene i våres for alvor igjen må jeg innrømme at det var vanskelig å svelge hvor svak jeg var på en del øvelser som jeg følte jeg mestret godt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...