Gå til innhold

Få kjæresten til å dele interesse


Mari1e

Anbefalte innlegg

hørtes ut som en bra måte å gå fram Bro, den største feilen jeg kan gjøre er vel å å hive han inn på noe som ligner min treningsmengde og intensitet, det er dømt til å drepe både motivasjon og glede over det

det om hvorfor er vel grunnen egentlig for at jeg vil dele gleden jeg har av det... (sant nok at han ikke kanskje får den samme gleden, men velger å tro han får det,), det at det blir relativt dyrt for oss å bo sammen for vi spiser så forskjellig mat og prioriteringene våre er forskjellige.

OG helsen hans, at han merker hvor mye mer energi han får av å spise ting som ikke bare er "hvite og tomme" kalorier. enda en grunn er dette med å ha en drøm om å ha en sånn ting felles, når jeg tenker på alle timene jeg bruker på det.

skal gjøre ett forsøk jeg, så skal jeg gi tilbakemelding om jeg enten blir nysingel heller har fått meg treningspartner heeller om nada er forskjellig. :cyclops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn her burde en dialog mellom deg og kjæresten være:

Hun: Kan ikke du også begynne å trene på treningsstudio og spise sunnere?

Han: Du, jeg har egentlig ikke så lyst. Jeg har mine egne interesser.

Hun: Tenk på hvilken effekt trening har på kroppen din, og hvor helsefremmende det er!

Han: Jeg har ikke lyst, ferdig med det.

Hun: Helt greit.

Det er da det burde stoppe. Han har allerede sagt nei, du prøvde å vise han hva han får ut av det, og om han fortsatt sier nei så stopper du. Det eneste du vil oppnå er at han vil føle at du er masete, og det vil bare ende opp med at dere slår opp.

Det å prøve å overtale noen til å gjøre noe de ikke vil, bare fordi du har lyst til det er ikke noe kult for å si det sånn. Kjenner fort at blodtrykket stiger om folk gang på gang skal mase på meg.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om kjæresten min ikke hadde samme interesser som meg. Jeg liker hun for den hun er, ikke hvilken interesser og hobbyer hun har/ikke har. :)

Joda, men så kan samtalen fortsette sånn her, uten at det strengt tatt er veldig urettferdig:

Hun: Hør her.. jeg er glad i deg og har tenkt å være sammen med deg i mange år fremover, så det hadde vært fint om du investerte et par usle timer i uka i helsa di. Jeg bruker også endel tid på å holde meg noenlunde attraktiv både på gymmet og forran speilet.. Ikke at utseendet er alt som teller eller at du må se ut som en ung Brad Pitt, men jeg hadde satt pris på om du i allefall tok litt vare på deg selv.

Noe galt der? Ikke sånn jeg ser det. Er man glad i noen så er et ønske om å se noenlunde grei ut både påkledd og avkledd en del av motivasjonen for å trene, right? Klart, jeg kan kutte treninga, spise hva jeg vil, og gå opp 20-30kg, men det forutsetter at jeg driter fullstendig i mannfolket dama jeg elsker må se på dag ut og dag inn. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men så kan samtalen fortsette sånn her, uten at det strengt tatt er veldig urettferdig:

Hun: Hør her.. jeg er glad i deg og har tenkt å være sammen med deg i mange år fremover, så det hadde vært fint om du investerte et par usle timer i uka i helsa di. Jeg bruker også endel tid på å holde meg noenlunde attraktiv både på gymmet og forran speilet.. Ikke at utseendet er alt som teller eller at du må se ut som en ung Brad Pitt, men jeg hadde satt pris på om du i allefall tok litt vare på deg selv.

Noe galt der? Ikke sånn jeg ser det. Er man glad i noen så er et ønske om å se noenlunde grei ut både påkledd og avkledd en del av motivasjonen for å trene, right? Klart, jeg kan kutte treninga, spise hva jeg vil, og gå opp 20-30kg, men det forutsetter at jeg driter fullstendig i mannfolket dama jeg elsker må se på dag ut og dag inn. :p

Nå er det jo faktisk ikke slik at alle som trener er heite og alle som ikke trener er feite. Det eksempel-sitatet ditt virker jo mest som emotional blackmail/manipulasjon.

Bare fordi han ikke trener styrke så betyr jo ikke det automatisk at han er lite attraktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo faktisk ikke slik at alle som trener er heite og alle som ikke trener er feite. Det eksempel-sitatet ditt virker jo mest som emotional blackmail/manipulasjon.

Bare fordi han ikke trener styrke så betyr jo ikke det automatisk at han er lite attraktiv.

Joa, man skal kanskje passe seg litt for å dra den type argumentasjon og press for langt, men man bør også passe seg for å godta hva som helst med unnskyldningen at man er glad i noen og ønsker at personen har det bra.

Tross alt, er man glad i noen og ønsker at han/hun skal ha det bra, så kommer man lengre med noenlunde fornuftig mat og aktivitetsnivå enn man gjør med allverdens boller og brus.

Hva om det blir barn av dette forholdet? Veier hensynet til komfort og latskap tyngre enn barnas ønske om å ha en far som har grei helse og energi nok til å være delaktig i livene deres?

inb4 kverulering og pedantikk: Nei, han trenger ikke bli treningsfanatiker og ingen mengde trening eller brokkoli er noen garanti for god helse. Det er dog ikke til å unngå at en person som tar seg bryderiet med å gjennomføre et par-tre harde treningsøkter i uka og spise noenlunde fornuftig og variert antagelig har langt bedre humør og helse både når han/hun fyller 30, 50, 70, og eventuelt 90 enn personen som er stillesittende og spiser (som trådstarter sier) "bare dritt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis livsstilen hans er direkte helsefarlig bør vel dette heller tas opp med lege/helsepersonell. Antar at TS vil ha et sunt forhold også, og det får man ikke ved at en part presser en annen part til noe man ikke har lyst til.

Nå vet vi ikke hva TS legger i "bare dritt" heller.

Hvis TS mener at fyrens livsstil er så forferdelig at det vil gå utover deres fremtidige barn så får hun vel la vær å få barn med han da.

Og det er fullt mulig å ha energi og humør uten å trene styrketrening 2-3 ganger i uka. Og spesielt hvis han ikke liker det i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke press dine interesser nedover øra på noen. Hvis du har forklart at du feks er bekymret for ham fordi han spiser så usunt og spurt pent om han vil bli med på trening så har du gjort alt du kan. Har sjøl vært sammen med mer enn 'en frosk som ikke skjønte at store forandringer kommer innenfra - de kan ikke presses gjennom utenfra - og det er ufattelig irriterende. Ikke bare kan du miste forholdet, men det som kunne vært fine minner fra et tidligere forhold blir til minner om "den dusten/heksa som maste så fælt om alt jeg gjorde feil, når jeg bare var meg selv"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et gammelt indianerknep er å få deg en "bestevenn" fra gymmet som har enorme muskler og er ripped 2 shreds. Du må konstant skryte over hvor deilig kroppen hans er. Hans deilige pecs. Hans deilige guns. Gjør typen din så sjalu at han enten blir konebanker eller begynner å trene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et gammelt indianerknep er å få deg en "bestevenn" fra gymmet som har enorme muskler og er ripped 2 shreds. Du må konstant skryte over hvor deilig kroppen hans er. Hans deilige pecs. Hans deilige guns. Gjør typen din så sjalu at han enten blir konebanker eller begynner å trene. :)

50/50 er ingen dårlig odds! hoho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et gammelt indianerknep er å få deg en "bestevenn" fra gymmet som har enorme muskler og er ripped 2 shreds. Du må konstant skryte over hvor deilig kroppen hans er. Hans deilige pecs. Hans deilige guns. Gjør typen din så sjalu at han enten blir konebanker eller begynner å trene. :)

joo har jo anskaffet meg noen treningsvenner oppigjennom tia, så er vel bare å dra rett hjem å brette ut! idiotsikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett det i et 10 til 20 års perspektiv. Hvor er han med den livsstilen. Hvor er du? Er det sannsynlig at han blir syk av sin livsstil? Vil du være med på det?

Flere jeg kjenner som ser at det er mulighet for at det bærer mot slag/hjerte trøbbel/kreft med partners livsstil og gitt grei beskjed... stram opp eller dra.

Tilbøyelig til det samme. Med kunnskapsnivået vi har idag så blir det å ikke ta tak i egen helse umodent og uansvarlig. Jeg for min del er ikke interresert i å bruke 10 til 15 år med en ektefelle som er på hjem.

Satt på spissen, ekstremt?... likevell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg vil tro at Marie ikke har noe behov for at kjæresten skal følge henne på treningssenteret hver dag, eller at praten hjemme skal angå nye versjoner av markløft og øvelser - MEN når hun er så aktiv som det hun er, vil det jo være godt for forholdet å kunne gjøre ting sammen / eksempelvis gå turer i skogen, alternative ting som er godt for kroppen. De fleste som lever av grandiosa og WOW er som regel ikke helt for slike ting. Det er lettere (og mer koselig) å gå en tur sammen, enn å sitte på hver sin pc å ha lan i et forhold, så jeg ser veldig godt at hun vil at han skal dele hennes interresse mer.

Ellers er det jo også det å kunne lage en god sunn middag begge kan kose seg med sammen istedet for at den ene lever på kyllingfilet og den andre på grandiosa og kebab. Men da går det ann å gi litt etter selv og, altså heller lage sunnere alternativer av junken han liker .Det florerer jo av gode hjemmelagde pizzaoppskrifter rundt omkring!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg vil tro at Marie ikke har noe behov for at kjæresten skal følge henne på treningssenteret hver dag, eller at praten hjemme skal angå nye versjoner av markløft og øvelser - MEN når hun er så aktiv som det hun er, vil det jo være godt for forholdet å kunne gjøre ting sammen / eksempelvis gå turer i skogen, alternative ting som er godt for kroppen. De fleste som lever av grandiosa og WOW er som regel ikke helt for slike ting. Det er lettere (og mer koselig) å gå en tur sammen, enn å sitte på hver sin pc å ha lan i et forhold, så jeg ser veldig godt at hun vil at han skal dele hennes interresse mer.

Nå kjenner jeg jo ikke til noen av partene her, men gjør hun noe aktivt for å dele hans interesser, eller er dette en enveiskjørt gate?

Du sier det er lettere og mer koselig å gå en tur sammen vs. det å spille WoW sammen.

Jeg har aldri spilt WoW, men dette er da helt opptil enhver, er det ikke? Det er ikke automatikk i at folk synes det er mer koselig å gå tur sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg jo ikke til noen av partene her, men gjør hun noe aktivt for å dele hans interesser, eller er dette en enveiskjørt gate?

Du sier det er lettere og mer koselig å gå en tur sammen vs. det å spille WoW sammen.

Jeg har aldri spilt WoW, men dette er da helt opptil enhver, er det ikke? Det er ikke automatikk i at folk synes det er mer koselig å gå tur sammen.

Neei, så klart ikke.. Er kanskje bare jeg som har oppfattelsen av at en frisk gåtur med kjæresten er mye koseligere enn å sitte i et svett rom og asosialt spille pc:P Men dette er jo såklart fordi jeg ikke ser helt det morsomme i pc-spill, så det blir vanskelig å sette seg inn i. Men kanskje litt tur og litt data på begge er en løsning, å møtes på midten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neei, så klart ikke.. Er kanskje bare jeg som har oppfattelsen av at en frisk gåtur med kjæresten er mye koseligere enn å sitte i et svett rom og asosialt spille pc:p Men dette er jo såklart fordi jeg ikke ser helt det morsomme i pc-spill, så det blir vanskelig å sette seg inn i. Men kanskje litt tur og litt data på begge er en løsning, å møtes på midten:)

For all del, jeg er ikke uenig i det hele tatt, men jeg kjenner også noen par som heller tar noen timer i sofaen foran en playstation, fremfor en tur i skog og mark - og jeg synes det skal få være greit det òg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei, så klart ikke.. Er kanskje bare jeg som har oppfattelsen av at en frisk gåtur med kjæresten er mye koseligere enn å sitte i et svett rom og asosialt spille pc:p Men dette er jo såklart fordi jeg ikke ser helt det morsomme i pc-spill, så det blir vanskelig å sette seg inn i. Men kanskje litt tur og litt data på begge er en løsning, å møtes på midten:)

Du har jo åpenbart ikke spilt det rette spillet.

Jeg har hunder og elsker å gå på tur, men havner jeg på kjøret med et eller annet spill får hundene leke i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke forandre noen fordi du selv har lyst...

Tenk om jeg måtte tvunget fruen til å begynne med fluefiske og bedriftsfotball ved siden av styrketrening.. Stakkars jenta mi da... ;p. Hvis jeg kommer dithen at jeg ikke kan leve uten en styrketrenende fluefiskende fotballfrue får jeg vel heller finne en annen :).

Dersom det er ett helseaspekt inne i bildet ser jeg poenget, men opplevde ikke det som utgangspunktet i det heletatt.

Her var poenget at den ene må forandres til den ene eller andre siden og det er jo helt helt galt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette handler ikke om å endre en person, dette handler om at jeg lurte på om noen hadde tips eller innvendinger på hvordan jeg kunne få frem at trening ikke er så ille, sånn eeegentlig. For kjæresten. Jeg ønsker ikke å endre typen til å bli brokkoli og torsk-spiser til hvert måltid og springer på gymmen hver dag. men en som kanskje innser hvor deilig det er å faktisk vær i aktivitet og hvor godt det er for helsa og energinivået i hverdagen. og hvordan jeg kan gå frem for å introdusere han for det. uten å stille han midt i styrkesalen og plassere vekter i hendene hans og gjøre han heftig ukomfortabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette handler ikke om å endre en person, dette handler om at jeg lurte på om noen hadde tips eller innvendinger på hvordan jeg kunne få frem at trening ikke er så ille, sånn eeegentlig. For kjæresten. Jeg ønsker ikke å endre typen til å bli brokkoli og torsk-spiser til hvert måltid og springer på gymmen hver dag. men en som kanskje innser hvor deilig det er å faktisk vær i aktivitet og hvor godt det er for helsa og energinivået i hverdagen. og hvordan jeg kan gå frem for å introdusere han for det. uten å stille han midt i styrkesalen og plassere vekter i hendene hans og gjøre han heftig ukomfortabel.

Er han helt uinteressert i å være med deg på treningssenteret en dag? Hvis det er tilfelle vet jeg ikke helt hva du kan gjøre for å lokke ham med.

Skal innrømme at jeg nesten kun trente løping før finfin (eks-)kjæreste som selv hadde begynt å trene lurte på om jeg ikke skulle være med. Jeg var grønn (og er sikkert ganske grønn fortsatt), og det tok litt tid for meg å komme inn i det - men hun hentet fyrstikkprogrammet herfra, gikk gjennom øvelsene med meg og vi spottet hverandre i benk og sånt.

I dag er jeg veldig takknemlig for at hun vekket interessen i meg, men jeg var aldri tvert avvisende til forslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme båt som TS.

Han er kanskje klodens mest bedagelige. Jeg ymter frempå om trening de gangene han klager over ryggsmerter eller vekten farer feil vei. Men ellers har jeg funnet at det er bedre å lede ved eksempel: vise effektene av trening på egen kropp.

- I dag sa han at han skulle melde seg inn på treningssenter. Skritt i riktig retning (det tok jo bare 3 år :p).

Jeg synes alle burde trene NOE, ikke bare for seg selv, men også dem rundt seg: det er en investering for både for her og nå og til fremtiden. Ikke alle trenger å bli fitnessutøvere, men litt basic styrke/utholdenhet burde man prøve å få inn for å holde kroppen istand. Det er litt som å spise grønnsaker og pusse tenner: vedlikeholdsarbeid. Men å forandre andre er ikke mulig så lenge de ikke ønsker det selv, og det kommer til et punkt hvor man bare må akseptere at man har forskjellig syn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...