Gå til innhold

Er det nødvendig å trene mage, når man.....


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Når du kjører tunge markløft den ene dagen, tunge bøy neste dag, og tunge stående press dagen etter der igjen, er det bra nok magetrening? Er det bedre magetrening enn roll outs, benløft, crunches...? Noen som har egen erfaring og lyst til å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det holder ikke om du skal ha solide ruter.

Du begynner å irritere meg, du sprer så mye rart. Forutsatt at man som nevnt har kjernemuskulatur til å kjøre både tung bøy, tung mark og tung stående press og i tillegg har lav nok fettprosent, kan jeg garantere at man ser ganske så fit ut. Dessuten er det heldigvis slik at enkelte trener mage som støtteøvelse fordi de mangler kjernemuskulatur til å utføre andre løft, og ikke fordi man absolutt vil beundre sine nederste obliques, men uansett: i utgangspunktet er baseøvelser nok. Unntaket er der hvor kjernemuskulaturen er svak, f. eks ved pelvic tilt, men dette blir noe litt annet. Likevel ser jeg ingen problemer i å legge inn litt hanging leg raises, rkc, paloff eller lignende på slutten av hver økt for å være på den sikre siden, core er alltid kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner å irritere meg, du sprer så mye rart. Forutsatt at man som nevnt har kjernemuskulatur til å kjøre både tung bøy, tung mark og tung stående press og i tillegg har lav nok fettprosent, kan jeg garantere at man ser ganske så fit ut. Dessuten er det heldigvis slik at enkelte trener mage som støtteøvelse fordi de mangler kjernemuskulatur til å utføre andre løft, og ikke fordi man absolutt vil beundre sine nederste obliques, men uansett: i utgangspunktet er baseøvelser nok. Unntaket er der hvor kjernemuskulaturen er svak, f. eks ved pelic tilt, men dette blir noe litt annet. Likevel ser jeg ingen problemer i å legge inn litt hanging leg raises, rkc, paloff eller lignende på slutten av hver økt for å være på den sikre siden.

Folk flest må trene magen utenom om målet er solide ruter. Men det er ett must at fett% er lav nok.

Har du egentlig oppnådd noe av dette selv så du vet hva du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest må trene magen utenom om målet er solide ruter. Men det er ett must at fett% er lav nok.

Har du egentlig oppnådd noe av dette selv så du vet hva du snakker om?

Nei, det er ikke et spesielt stort mål for meg å ha fettprosent lav nok til å hormonelt voldta min egen kropp, men takk for tilliten. Det faktum at jeg ikke er en lean mean fitnessmachine betyr selvsagt at kunnskapen min er helt ubrukelig, så du står helt fritt til å se bortifra den.

Folk flest trener ikke tungt, og de trener ikke riktig. Både bøy (front eller back), markløft, militærpress, pullups/chins, utfall og liknende øvelser krever absolutt solide nok abz til at man kan få sixpack. Sixpack handler dog mer om fettprosent enn crunches.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier meg enig med Indiska, her. Uten tilskudd av homoner, så skal det godt gjøres å utvikle magemuskulaturen merkant. Mage, er den muskelgruppen som vises mest etter genetikken du har fra naturens side. Den kan bli en god del sterkere, men vil ikke øke noe spesielt i størrelse uansett hvilke øvelser du prakker på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke et spesielt stort mål for meg å ha fettprosent lav nok til å hormonelt voldta min egen kropp, men takk for tilliten. Det faktum at jeg ikke er en lean mean fitnessmachine betyr selvsagt at kunnskapen min er helt ubrukelig, så du står helt fritt til å se bortifra den.

Folk flest trener ikke tungt, og de trener ikke riktig. Både bøy (front eller back), markløft, militærpress, pullups/chins, utfall og liknende øvelser krever absolutt solide nok abz til at man kan få sixpack. Sixpack handler mer om fettprosent enn crunches.

Ja du er en av de folk flest.

sixpack har alle om man får lav nok fett%, men har man ikke massen så vil de aldri komme se godt frem som de kan. Da må de trenes utenom, som alle andre muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med Indiska, her. Uten tilskudd av homoner, så skal det godt gjøres å utvikle magemuskulaturen merkant. Mage, er den muskelgruppen som vises mest etter genetikken du har fra naturens side. Den kan bli en god del sterkere, men vil ikke øke noe spesielt i størrelse uansett hvilke øvelser du prakker på den.

da er vi enige om å være uenige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ingen som påstår at Lazar er natty heller da, og det kan jo muuligens ha litt å si i en slik situasjon?

Poenget er mer at skal man ha magemuskler som evt matcher resten må de også trenes separat for mange. Er målet bare å få frem noen skygger så er en diett bedre :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er mer at skal man ha magemuskler som evt matcher resten må de også trenes separat for mange. Er målet bare å få frem noen skygger så er en diett bedre :p

Og når resten av puddingen er uberbeefy må kanskje magan få kjørt seg et par runder ekstra i løpet av uka, jo jeg ser den.

Men nå ser tross alt de aller aller færreste ut som han, og jeg vil påstå at vi vanlige dødelige som kjører nok tunge baseøvelser ikke vil ha et like drøyt behov for å kjøre mage hele tiden heller. Men da blør man kanskje over i en diskusjon rundt form vs funksjon, og er jo ikke det som tråden handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og når resten av puddingen er uberbeefy må kanskje magan få kjørt seg et par runder ekstra i løpet av uka, jo jeg ser den.

Men nå ser tross alt de aller aller færreste ut som han, og jeg vil påstå at vi vanlige dødelige som kjører nok tunge baseøvelser ikke vil ha et like drøyt behov for å kjøre mage hele tiden heller. Men da blør man kanskje over i en diskusjon rundt form vs funksjon, og er jo ikke det som tråden handler om.

ja, det kommer helt ann på hva som er målet det. Noen er happy med litt markinger og skygger, andre vil ha store ruter. Det siste kommer ikke av seg selv som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner å irritere meg, du sprer så mye rart. Forutsatt at man som nevnt har kjernemuskulatur til å kjøre både tung bøy, tung mark og tung stående press og i tillegg har lav nok fettprosent, kan jeg garantere at man ser ganske så fit ut. Dessuten er det heldigvis slik at enkelte trener mage som støtteøvelse fordi de mangler kjernemuskulatur til å utføre andre løft, og ikke fordi man absolutt vil beundre sine nederste obliques, men uansett: i utgangspunktet er baseøvelser nok. Unntaket er der hvor kjernemuskulaturen er svak, f. eks ved pelvic tilt, men dette blir noe litt annet. Likevel ser jeg ingen problemer i å legge inn litt hanging leg raises, rkc, paloff eller lignende på slutten av hver økt for å være på den sikre siden, core er alltid kult.

You tha (wo)man!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikke om du skal ha solide ruter.

Må si meg VELDIG uenig med deg her. Jeg trener ikke mage noe særlig, kun tunge baseøvelser som blir nevnt her. Hvis du ikke er veldig sikker i det du sier så burde du heller komme med innspill på hva som fungerer for deg i stedet for å komme med så bastante utsagn som i tillegg er feil. Det er nok mange unge (eller nye brukere) som vil lese en tråd som angår magemuskler, og da er det ganske misvisende at du brauter ut sånne utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjører tunge markløft den ene dagen, tunge bøy neste dag, og tunge stående press dagen etter der igjen, er det bra nok magetrening? Er det bedre magetrening enn roll outs, benløft, crunches...? Noen som har egen erfaring og lyst til å dele?

Tror ikke alltid man trenger definere hva som er best. Noen ganger vil en kombinasjon være det beste.

Prøv f.eks å bruke planke, crunches og rollouts som oppvarming for å aktivere kjernemuskulaturen før du kjører baseløftene istedetfor å ta de helt til slutt i økta eller på egne dager. Dette er veldig vanlig i Dietmar og andre styrkeprogrammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg VELDIG uenig med deg her. Jeg trener ikke mage noe særlig, kun tunge baseøvelser som blir nevnt her. Hvis du ikke er veldig sikker i det du sier så burde du heller komme med innspill på hva som fungerer for deg i stedet for å komme med så bastante utsagn som i tillegg er feil. Det er nok mange unge (eller nye brukere) som vil lese en tråd som angår magemuskler, og da er det ganske misvisende at du brauter ut sånne utsagn.

Ja da får du heller fortelle de at det holder med å trene knebøy og markløft om man vil ha awesome magemuskler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da får du heller fortelle de at det holder med å trene knebøy og markløft om man vil ha awesome magemuskler

Jeg er ikke på jakt etter awesome magemuskler. Jeg har en inch eller så med magefett, men under de er det rimelig store og harde kuler. Jeg tenkte først og fremst på sterke magemuskler. Ruter er jeg lite interessert i - jeg skal ha STERKE muskler. Om de synes eller ikke er jo i grunn ett FETT ;)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...