Gå til innhold

Er det nødvendig å trene mage, når man.....


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Velg to øvelser og alterner mellom tung og lett fra økt til økt

F.eks

ØKT 1: Wood-choppers 2-3 sett x 8 til 10 repetisjoner - hold igjen på vei tilbake 5 sek

Økt 2: 1-arm markløft 3-4 sett x 6 til 8 repetisjoner - eksplosiv utførelse, ikke hold igjen ned

Tusen hjertelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror vi kan summere opp, at for MEG personlig så har jeg fått langt sterkere mage etter at jeg sluttet med allverdens TRX, wood choppers, benløft, og startet med riktig hoftebevegelser i både mark og knebøy, og kjører 2- 6 reps i mange sett i de øvelsene, pluss at jeg kjører mye stående press osv. Det har gjort saken klar for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi kan summere opp, at for MEG personlig så har jeg fått langt sterkere mage etter at jeg sluttet med allverdens TRX, wood choppers, benløft, og startet med riktig hoftebevegelser i både mark og knebøy, og kjører 2- 6 reps i mange sett i de øvelsene, pluss at jeg kjører mye stående press osv. Det har gjort saken klar for meg.

Siden onsdag, når du lurte ?

Uansett, ikke noe som er bedre enn egen erfaringer når det kommer til egen kropp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden onsdag, når du lurte ?

Uansett, ikke noe som er bedre enn egen erfaringer når det kommer til egen kropp:)

Det var på onsdag da jeg liksom oppdaget det. Når sannheten skal frem, var det vel egentlig kjerringa som oppdaget noe på Tirsdag kveld, da vi...vel...skulle legge oss :p Og så lurte jeg på hva folk mente om det da vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det overfladiske: Nei, du trenger ikke trene mage. Absolutt ikke.

For det funksjonelle: Ja, Definitivt. Du er aldri stabil nok i bunnen av knebøy, markløft eller i en press. Dette gjelder også rumpe trening: Knebøy og markløft er ikke nok. Du kan ikke få "for sterk rumpe".

Spesielt obliques sin stabiliseringsfunksjon er ofte bortglemt.

Hvordan kan du si at man aldri er stabil nok i bunnen av knebøy? Jeg er mer stabil i stopp-fasen i en bøy, enn når jeg står rett opp og ned uten vekter, nesten. Det er jo rett og slett fordi jeg har bunnsolid core fordi jeg ofte trener med solid stopp i bøy.

For det estetiske: Nei. Magerutene når sitt genetiske potensiale fort og fint uten direkte magetrening.

For å bedre seg i baseøvelser: Ja, hvis coremuskulaturen er undertrent iforhold til resten (noe den ikke skal være, hvis man trener bøy med stopp, mark, press).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tung bøy, mark og press er nok for å bygge god nok "mage/core-muskulatur" Men hvordan kan man løfte tung bøy, mark og press uten en sterk magemuskulatur? Back to basic.

Det å ha sterk "buk/mage/core" før man i det hele tatt starter med tunge baseløft vil utgjøre en mye mindre skaderisiko og en mer solid base. Derfor er jeg for direkte magetrening.

Da jeg starter alle mine kunder som er "nybegynnere" med direkte magetrening og innlæring av teknikk i baseløft og div.

I tillegg om en har feil teknikk i ulike øvelser så vil også "magemuskulaturen" få mindre effekt om man ikke vet hvordan man skal bruke den. Direkte magetrening kan også hjelpe på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trener sjeldent magen direkte. Legger evt inn en øvelse helt til slutt i økta om jeg har tid og ork til det. Trener ellers mye bøy og markløft, og generelt fler-leddsøvelser. Innbiller meg også at kjernen får kjørt seg når jeg løper en del i terrenget - har hvertfall nesten alltid skikkelig gangsperr i magen etterpå!

vet ikke om jeg tørr påstå at jeg har sixpack, men på en god dag så ser jeg jo faktisk noen ruter der nede :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at noen må trene magen sammen emd kondis og styrketrening for å få ruter,mens andre kan bare trene baseøvelser et par ganger i uka for å få det...vi er forskjellige ,ergo vil vi oppnå forskjellig resultater på forskjellig kroppsvekt/fettprosent osv...MEN jeg tror at hvis man skal ha hulken ruter ,sånne badeballer av mageruter som står ut,8 av de faktisk..så må man trene magen tungt sammen med tung styrketrening og hvis man har en god del fett må man også løpe seg litt ihjæl...for det finnes jo mange derute som har magebrett og ikke trener stort også..de er bare så tynne at musklene vises gjennom..for alle har jo muskler som ser slik ut under tenker jeg..

alt i alt kan ola få mageruter lettere enn knut rett og slett fordi han er ola og han andre er knut:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener kjernen fordi jeg ikke veit om den er sterk nok til å støtte opp under baseløftene. Litt føre-var, ser bare fordeler ved å trene kjerne, er kjedelig, men ble mye morsommere når jeg la inn litt planke ol i pausene mellom settene, istede for å spare det til slutt... Men trener ikke for å få six-pack, bare for å bli sterk og ha en kjerne som ikke kommer til å hindre meg i å løfte tyngre, men heller hjelper til. Og trener kjerne for å unngå å skade meg.

Har man sterk kjerne fra før og begynner med tunge baseløft vil jeg tro at kjernen utvikler seg i takt med tyngden på løftene, hvis man har riktig teknikk osv, men siden jeg er nybegynner så stoler jeg ikke helt på hva jeg selv tror og min egen teknikk 100% så da trener jeg kjerne just to be safe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mage ser ikke bra ut uten bryst, så tren bryst, da tenker jeg mest på menn ;)
Kom til å tenke på en gang jeg så en fyr som hadde veldig bra trent kropp bortsett fra at han hadde egentlig ganske bra vomm likevel..ikke pondus men en mage som var relativt utstikkende ift hva man skulle tru en sånn trent fyr hadde da...og jeg synes han så skikkelig fit og muskuløs ut osv til tross for magen...og grunnen var vel veltrent bryst faktisk...og en bra helehet iseg selv ...merkelig..magen var liksom skikkelig stram og slikt men bulende:P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på det siste: Nei :)

Trådstarter:

Du kommer svært langt med knebøy, mark, pressøvelser og benk etc. Støtteøvelser som div planker, hengende benhev og rollouts osv vil også hjelp på. Cruches av forskjellig slag er "tull" i den forstand at det er lite effektivt. Uansett hvor mye man trener mage vil man ikke klare å oppnå "solid sixpack" som det refereres til her i tråden, da jeg er ganske sikker på at de refererer til noe i nærheten av bildet under. Typ mageruter som står flere cm ut av kroppen, med samme bredde som en murstein. Glem det.

abdominals-main_Full12.jpg

Men noe i nærheten av dette er fullt mulig. Vil da kalle det en ganske solid sixpack.

olympic-lifter-physique.jpeg

Ikke noe fornuftig å komme med, men bilde 2 = yummy! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...