Gå til innhold

Er det nødvendig å trene mage, når man.....


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Forskjellige treningseksperters syn på om magetrening er nødvendig:

Martin Berkhan: Nei

Mark Rippetoe: Nei

John Broz: Nei

Dave Tate: Ja

Louie Simmons: Ja

Jason Blaha: Ja

Nå ble dere sikkert klokere.

Kan det være noe så enkelt som at noen trenger det og andre ikke? Er vi faktisk forskjellige?

Som med andre støtteøvelser så er det vel slik at man trener mage/core om man ser at dette er et svakt punkt i baseløftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

When in doubt, listen to the person with the most impressive physique (les: emil).

Sorry Indiska.

Det er ikke sikkert Indiska har noe mål om å "ha den mest imponerende fysikken", det virker ikke sånn ut fra det tidligere hun sa om å voldta kroppen sin for å få lav fett% osv. Man kan ha mye kunnskap uten å bruke den på seg selv!

Og en ting til: om hun så hadde trent like godt som emilwoop, og spist like bra, eller bedre, hadde hun ikke fått fysikk som han, på grunn av to ting, men aller mest: hun har "feil" kjønn, i tillegg til at muskelvekst varierer på individnivå og man er litt arvelig belastet. Men som sagt, det har mest med kjønn å gjøre hvis man trener og spiser helt likt. Mener å ha lest at testosteronproduksjonen til menn er ca 200 ganger av kvinners, men korrekt meg hvis det er helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert Indiska har noe mål om å "ha den mest imponerende fysikken", det virker ikke sånn ut fra det tidligere hun sa om å voldta kroppen sin for å få lav fett% osv. Man kan ha mye kunnskap uten å bruke den på seg selv!

Og en ting til: om hun så hadde trent like godt som emilwoop, og spist like bra, eller bedre, hadde hun ikke fått fysikk som han, på grunn av to ting, men aller mest: hun har "feil" kjønn, i tillegg til at muskelvekst varierer på individnivå og man er litt arvelig belastet. Men som sagt, det har mest med kjønn å gjøre hvis man trener og spiser helt likt. Mener å ha lest at testosteronproduksjonen til menn er ca 200 ganger av kvinners, men korrekt meg hvis det er helt feil.

Og nei man trenger virkelig ikke å "voldta" kroppen fordi om man er dame og vil komme i en god form! Det er bare en lat unnskyldning for å ikke gidde å gjøre jobben som kreves!

Det er heller ikke snakk om å mann vs dame for dere vil aldri oppnå noe i nærheten av oss når det kommer til styrke, muskelmasse osv, om man setter ei veltrent dame opp mot en veltrent mann!

200 ganger høyere enn damer, da er du på tigerhai nivå :p Dyret med høyest testosteron i av alle levende !

den er 10-20 ish høyere hos menn, gjennomsnittlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei man trenger virkelig ikke å "voldta" kroppen fordi om man er dame og vil komme i en god form! Det er bare en lat unnskyldning for å ikke gidde å gjøre jobben som kreves!

Er du seriøs? Du mener ikke virkelig at man ikke kan være i god form uten å ha lav nok fettprosent til at magerutene er godt synlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs? Du mener ikke virkelig at man ikke kan være i god form uten å ha lav nok fettprosent til at magerutene er godt synlige?

Nei det mener jeg ikke, og det var ikke det det stod.

Men om man bruker det som en unnskyldning (voldta kroppen) for å ikke gidde om det er det man vil så er det hos meg latskap. Du er jo denne her, som du har sagt tidligere i tråden

Da er det bedre å si at man faktisk ikke gidder å legge ned arbeidet som kreves, enn å bruke unnskyldninger for å ikke nå målet. Det er jo en ærlig sak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle de som promoverer baseøvelsene så hardt her: Kan dere vise til noe? Dette er ikke den første tråden jeg ser som omhandler dette, men jeg har aldri sett noe som underbygger påstanden om at baseøvelsene er tilstrekkelig. Personlig erfaring? I så fall er vel emilwoops erfaringer like "gyldige"?

Kanskje hvis du trener jævlig tung bøy og mark, så vil det monne mye, men min personlige erfaring er i hvert fall at det utretter lite på dte nivået jeg er på. Ikke føler jeg jeg jobber særlig med magen heller under disse løftene, og en tung økt meg mageøvelser føles som noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de som promoverer baseøvelsene så hardt her: Kan dere vise til noe? Dette er ikke den første tråden jeg ser som omhandler dette, men jeg har aldri sett noe som underbygger påstanden om at baseøvelsene er tilstrekkelig. Personlig erfaring? I så fall er vel emilwoops erfaringer like "gyldige"?

Kanskje hvis du trener jævlig tung bøy og mark, så vil det monne mye, men min personlige erfaring er i hvert fall at det utretter lite på dte nivået jeg er på. Ikke føler jeg jeg jobber særlig med magen heller under disse løftene, og en tung økt meg mageøvelser føles som noe helt annet.

Siden du spør så skal jeg presentere den ene siden av saken.

Denne treningsfilosofien har produsert mange verdensmestere i vektløfting siden bulgarerne begynte å trene slik og fram til i dag.

T NATION | Max Out on Squats Every Day

The Broz Olympic Method involves only six exercises: the snatch, clean & jerk, power snatch, power clean, back squat, and front squat.

In Broz's gym, you won't find any foam rolling or other SMR techniques being employed. You won't find lifters engaging in specific stretches or mobility drills, nor will you see any core stability work, activation exercises, or other corrective work, unless an injury requires.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står stor respekt av det arbeidet vektløfterne legger ned for å bli best i verden. Her er et par intervjuer med Hysen Pulaku, som for øvrig virker som en utrolig hyggelig fyr. Han trener åtte timer hver dag fordelt på tre økter, og han makser hver gang. Han trenes av Ivan Abadjiev, mannen bak den bulgarske metoden.

Men har de bra sixpack?

Det varierer, men de er i hvert fall råsterke i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del uten magetrening og kun bøy/mark/press osv uten belte, så kjenner eg det blir et missforhold i styrken i korsrygg/ryggstrekkere ift magen. Og blir da veldig stram i ryggen. Dette jevner seg for min del ut så fort eg trener litt mage ved siden av.

Så for min del: Ja, magetrening er must..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellige treningseksperters syn på om magetrening er nødvendig:

Martin Berkhan: Nei

Mark Rippetoe: Nei

John Broz: Nei

Dave Tate: Ja

Louie Simmons: Ja

Jason Blaha: Ja

Nå ble dere sikkert klokere.

Offtopic, men når i helvete gikk Jason Blaha fra å være en youtube-klovn til å bli en treningsekspert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det overfladiske: Nei, du trenger ikke trene mage. Absolutt ikke.

For det funksjonelle: Ja, Definitivt. Du er aldri stabil nok i bunnen av knebøy, markløft eller i en press. Dette gjelder også rumpe trening: Knebøy og markløft er ikke nok. Du kan ikke få "for sterk rumpe".

Spesielt obliques sin stabiliseringsfunksjon er ofte bortglemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt obliques sin stabiliseringsfunksjon er ofte bortglemt.

Jeg tror jeg burde trene mye obliques, både pga. det overfladiske og det funksjonelle. Som du ser av bildet har en en "grop" under ribbeina (som er MYE større enn det som vises på bildet). Når jeg kjenner med fingrene inn på siden av magemusklene er det helt tomt, har kun den miderste.

Jeg har hatt stor fokus på korsryggen da jeg har slitt endel og er/var veldig svak i området der. Nå har jeg trent den mye opp, men er likevel merkelig svak i f.eks planken og abs-wheel og div andre øvelser som går på kjernemusklatur.

Tips til hvordan jeg virkelig kan trene opp obliques ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg to øvelser og alterner mellom tung og lett fra økt til økt

F.eks

ØKT 1: Wood-choppers 2-3 sett x 8 til 10 repetisjoner - hold igjen på vei tilbake 5 sek

Økt 2: 1-arm markløft 3-4 sett x 6 til 8 repetisjoner - eksplosiv utførelse, ikke hold igjen ned

Wood-choppers:

Turkish get-up:

1-arm hantelpress (her kan du feste strikk i et stativ og rundt armen for å gjøre det enda kjipere):

Skrå, overhead audun press:

1-arm markløft:

Pallof press SQUAT:

Pallof press split-squat:

Sideplanke:

Oblique-clock:

Anti-rotasjon med hantel:

Hengende sidehev:

http://www.youtube.com/watch?v=4O19fT-_8Sk

Pallof press:

http://www.youtube.com/watch?v=4_uCm2kuVlw

1-arm hantelroing hvor du kun har støtte fra ene armen inntil en benk (som video, bare at du holder i et rack i stedet f.eks og ikke har kne på en flate) Albuen ut fra kroppen for å gjøre det tyngre for stabilisering av ryggen / involvere mer trapz og bakside skulder:

http://www.youtube.com/watch?v=pYcpY20QaE8

Rainbows:

http://www.youtube.com/watch?v=nk7RksvqGQs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...