Gå til innhold

Er mobil viktigere en et bra sexliv??


J.N

Anbefalte innlegg

Esben Esther og Dinside eller Wikipedia? Groenhaug y u do this. :(

......satt på spissen om det var uklart.

Neida, jeg liker sex jeg. Mobil er helt greit, men syns ikke det skal ta plassen til viktigere ting; kjærlighet, venner, sex, barn, forhold, nødvendige gjøremål, aktivitet/trening, jobb, interesser etc. Jeg er kanskje litt gammeldags, men jeg tror ikke det er så sunt med for mye teknologi.

Sett deg ned og vurdér hvilken kompleksitet og verdikjeder nevnte gjøremål har i Norge anno 2013. Hvor mye teknologi tror du er involvert? Blir det plutselig for mye ved smarttelefonens inntog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Esben Esther og Dinside eller Wikipedia? Groenhaug y u do this. :(

Sett deg ned og vurdér hvilken kompleksitet og verdikjeder nevnte gjøremål har i Norge anno 2013. Hvor mye teknologi tror du er involvert? Blir det plutselig for mye ved smarttelefonens inntog?

Nå ble det litt store ord for lille meg........... Vet ikke helt hva du mener? :p

Mener du at smarttelefoner er lite teknologi i forhold til alt annet som er styrt av det kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, går heller en uke uten sex enn en uke uten mobil :)

Tankeeksperiment: Dra til copacabana en sur Novemberdag. Du bor på et flott hotell, varmen er herlig, og stranda er full av - ja du vet hvordan brasilianske damer ser ut. Men det du gjør på stranda hele uken, det er å leke med mobilen? Uansett hvor mange lystne blikk du får på deg? Why why why would you do that? Om du svarer, er det fint med en begrunnelse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unga mine slår hodet sitt i fortvilelse når jeg spør "hvor er "veggen" på facebook?" Og seriøst : Det er sant. Jeg aaaaner overhodet ikke hva en vegg i et virtuelt rom er . Jeg har ikke vært på facebook siden ifjor høst en gang - og lurer jeg hvordan folk jeg kjenner har det, så kjøper jeg en six pack, hiver meg inn i bilen, og kjører dit for å snakke. Altså, bevege kjeven opp og ned osv. Facebook eksisterer ikke for min del.

Jeg bare lurer på hvorfor det er så viktig for noen å måtte presisere hvor uviktig facebook er for dem. Ok, greit nok. Men hva er tingen med å se ned på folk som har face da...herregud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker nesten som det går sport i å proklamere hvor uviktig og teit det er med sosiale medier, casual games og mobiltelefoner med internett blant mange. Fremskritt fører alltid med seg både positive og negative sider, og det er verdt å huske på at alle disse tingene er gull verdt for de som vet å bruke dem riktig og i moderasjon.

Det er mulig jeg tar helt feil, men jeg oppfatter det nesten slik at mange føler de er opphøyd til en høyere orden om de "ikke føler behov" for Facebook eller smarttelefoner, og at å bruke disse tingene i hverdagen skaper en uønsket avhengighet. I disagree. Produkter og tjenester skapes og blomstrer fordi det eksisterer et behov for dem. Det betyr ikke at behovet er til stede hos alle, men når sosiale medier, fancy telefoner, iPads og Google Glass får såpass mye oppmerksomhet som de gjør i dag og brukes av så utrolig mange mennesker, så er det noe der. Ønsket om nye dingser og etterspørsel etter nye teknologiske løsninger som alle og enhver kan ha nytte av bidrar også til å holde hjulene i gang og stimulerer til økonomisk vekst og teknologisk fremskritt og skaper arbeidsplasser. Det er selvfølgelig ikke noe argument for at alle skal kjøpe smarttelefoner, men det er verdt å tenke over.

Faller du utenfor målgruppen til Facebook så faller du utenfor målgruppen til Facebook. Big deal. Facebook-politiet kommer ikke og tar deg av den grunn. Om du nekter å ta imot smarttelefonen som jobben sponser for deg fordi de gjerne vil at du skal være tilgjengelig og ha anledning til å jobbe litt på farta, så har du derimot en case.

Personlig synes jeg det er kjempemorsomt at jeg kan bruke Facebook til å holde kontakt med gamle kjente, dele ting jeg synes er kult og lese litt om hva som skjer i livet til menneskene rundt meg. Jeg synes også det er kanon at jeg har all verdens informasjon tilgjengelig på Android-telefonen i lomma mi til enhver tid.

Skulle jeg føle meg dum og teknoavhengig som trives med dette? I think not. Det er ikke mindre "ekte" å bruke Google Translate på smarttelefonen for å oversette et ord jeg lurer på når jeg er på farta enn å vente til jeg kommer hjem og slå opp i ordboka, og når det er så lav terskel for å plukke opp telefonen og sende en melding til noen på Facebook (kontra å dra hjem til personen hver gang jeg vil utveksle en erfaring eller to, som tar mer tid og effort), så ender jeg fort opp med å bli MER sosial av sosiale medier. At mobiltelefoner og sosiale medier skulle være asosialt beror seg på forutsetningen om at man benytter det som en erstatning for sosial kontakt man ellers ville tatt face to face; om dette ikke er tilfelle så er resultatet egentlig bare at man kommuniserer mer med andre mennesker enn tidligere. I tillegg vil man fort fremstå som mer asosial enn man trenger om man bevisst holder seg unna kommunikasjonskanaler som andre benytter fordi man "ikke trenger dem".

Dette er en veldig god og reflektert artikkel om temaet: I’m still here: back online after a year without the internet | The Verge

Og for ordens skyld: sex > mobiltelefon, og det å dra frem mobiltelefonen for å gjøre alt annet enn å prate og kommunisere med andre i sosiale settinger er kjipt og direkte uhøflig. Det betyr ikke at det er teknologien i seg selv som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet fremskritt er veldig ambivalent. Den grønne revolusjonen betraktes som et fremskritt for eksempel, men alt det gjorde var å øke graden av ubærekraftighet i et system med begrensede ressurser. Grunnen til at mange av oss ikke tar del i den ukritiske opphøyelsen av fremskritt, vekst og teknologiske "avansement", hvor alt er bedre, større, mer, lenger, flottere er kanskje en søken etter fravær av kompleksitet og det opprinnelige, grunnleggende menneskelige som vi ser ut til å bevege oss med akselererende fart vekk fra. Alt jeg ser er umiddelbar tilfredsstillelse, mangel på tålmodighet, fravær av verdsettelse for verdikjeder som opprettholder komforten i vesten, simplifisering og skråsikker lekmannsspekulering av alle. Jeg deltar i mye av dette selv, men synes ikke det er noen positiv utvikling. Smertelig menneskelig, all den tid vi har automatiske handlingsmønstre som søker komfort og minste motstands vei såfremt den finnes. En kan ikke fjerne ethvert spor av titusenvis av generasjoner verdt med oppførselstrender og instinkter veldig fort.

Her er en bok av JH. Kunstler som tar opp teknologioptimismen som preger verden: James Howard Kunstler :: Too Much Magic :: Wishful Thinking, Technology, And The Fate Of The Nation. Synes artikkelen med karen som frivillig avstår fra internettbruk er spennende. Å frigjøre tid vil ikke nødvendigvis hjelpe noen i produktivtetshenseende før man adresserer de personlige tilkortkommenhetene som fremmer prokrastinering. Mange har det uansett ikke i seg å aspirere til greatnezz. Og det er kanskje helt Ole Karlsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mer teknologi, flere abstraksjonsalg, mer kompleksitet, større avstand til det grunnleggende. Kunnskapsdeling på tross av geografisk avstand kan jeg ikke se at innlegget mitt har berørt. Det er sikkert positivt dét, men ikke udelt.

Jeg skjønner fortsatt ikke greia. Hva er abstraksjonsalg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. hvordan er mobilen IKKE viktigst?

Hvordan skal du få deg en jobb for eksempel dersom du ikke kan kontaktes av jobben pr telefon? Skal man ordne alt via e-post for eksempel? Eller bruke fasttelefon (holde seg hjemme hele dagen for å vente på telefon? hehe? telefonsvarer?) nei, jeg skjønner godt at mobil rangerer veldig høyt på viktighetsliste.. om det så enn bare er en vanlig mobil med sms og telefon, så forenkler det jo den mellommenneskelige kommunikasjonen veldig mye.

Jeg vil si at begge deler er viktig, men dersom jeg måtte ha valgt det ene eller andre hadde jeg definitivt valgt mobil :) Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på hvorfor det er så viktig for noen å måtte presisere hvor uviktig facebook er for dem. Ok, greit nok. Men hva er tingen med å se ned på folk som har face da...herregud

Kjenner du mange som presiserer hvor uviktig face er? I så fall, henvis dem til meg - vi har sikkert mye å snakke om :) Jeg kjenner nemlig bare meg, som ser ned på facebook - ikke folk som bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disagree. Produkter og tjenester skapes og blomstrer fordi det eksisterer et behov for dem.

Og for ordens skyld: sex > mobiltelefon, og det å dra frem mobiltelefonen for å gjøre alt annet enn å prate og kommunisere med andre i sosiale settinger er kjipt og direkte uhøflig. Det betyr ikke at det er teknologien i seg selv som er problemet.

Et reflektert innlegg fra en reflektert person. Men jeg tillater meg å påpeke at enten er det min gamle lærer som har feil, eller så er det feil det som jeg har markert med rødt. Min lærer i markedsføring forklarte at for å skape suksess, så er det helt irrelevant om det eksisterer et behov eller ei. Poenget er så skape behovet hos forbrukeren. Altså å presentere varen på en slik måte at de ikke forstår hvordan de kunne fungere uten når de har kjøpt det. Folk flest hadde ikke gått av skaftet om brød forsvant fra hyllene i butikken. De hadde tilpasset seg og kjøpt noe annet. Men facebook? Det er fra mitt ståsted et veldig, veldig godt gjennomført presentert produkt. Ikke selv produktet, men markedsføringen. Med andre ord, når du kjenner ditt segment bedre enn det kjenner seg selv, så er det bare å presentere det på en slik måte at det føles livsnødvendig å gå til anskaffelse av det. Jeg tør påstå at ingen hadde dårligere livskvalitet i Norge for 20 år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...