Gå til innhold

Hellstrøm rydder opp hjemme hos Jørgen Foss


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Byttnavn

Men når man velger en så drastisk operasjon så velger man jo faktisk vekk gleden ved å gå ut og nyte et deilig måltid som tar litt tid.

Det er en konsekvens av det valget han har tatt.

Man får ikke i pose og sekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt hvorfor unger på død og liv skal få servert pølser hver eneste gang de er ute og spiser heller. Er da mange unger som liker masse forskjellig. Heldigvis er en del restauranter langt mer fleksible enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man går på skikkelige restauranter får man vanlig mat i barnestørelse, uten at det trenger å være pølse med mos, pizza eller pomfritz. Mange biffhus har også krysseskjema på menyen, så man kan krysse av det man ønsker av mat, og ikke minst størrelsen på maten:) tror jørgen muligens kun har vørt på egon eller fridays:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man går på skikkelige restauranter får man vanlig mat i barnestørelse, uten at det trenger å være pølse med mos, pizza eller pomfritz. Mange biffhus har også krysseskjema på menyen, så man kan krysse av det man ønsker av mat, og ikke minst størrelsen på maten:) tror jørgen muligens kun har vørt på egon eller fridays:)

Jeg bør kanskje passe meg litt nå, men jeg har fått inntrykk av at mange mennesker som sliter med fedme er overraskende lite opptatt av hva de spiser... og hva maten de spiser smaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bør kanskje passe meg litt nå, men jeg har fått inntrykk av at mange mennesker som sliter med fedme er overraskende lite opptatt av hva de spiser... og hva maten de spiser smaker.

Poenget i artikkelen var jo nettopp at JF ikke kunne spise de matvarene på "barnemenyen" så det er kanskje ikke helt relevant i denne sammenhengne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen av oss på forumet kunne bestemme og håndheve hva JF spiste i løpet av en periode på 6 måneder ville han gått ned enorme mengder vekt uten behov for operasjon på privat sykehus. Helt garantert. Dessverre har han enten politiske motiv eller er helt umottakelig for råd som fungerer. Størrelsen hans en ganske sentral rolle i hans virke som politiker og leder, så det har kanskje heller ikke vært noe poeng for ham å gå ned. Det ville vært helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og min kommentar var om foss siste medieoppslag, der han ønsker muligheten for å få "barnesize" på den vanlige restaurantmaten. Om syklig overvektige bryr seg om hva de spiser kan jeg egentlig ikke svare på. I min periode som syklig overvektig handlet det stort sett om mest mulig smak på maten. Jo mer smak, jo bedre.

Men de som har tatt en fedmeoprasjon har ikke noe valg, de må tenke over hva de spiser, da noen risikerer å bli veldig syk av feks for mye fett i maten. Foss ønsker å kunne dra ut å spise av og til slik som alle andre, men som ganske nyoperert vil han ikke kunne greie å spise en 200g biff med et lass av poteter og grønnsaker til, det blir for mye for den krympede magesekken.

Jeg jobbet to år på hotellkjøkken, og på ala carten hadde vi ikke noe pølse med chips eller burger, vi hadde ikke noe barnemeny. Istede ble det opplyst at vi kunne lage samme mat i barnestørrelse om ønsket. Selvfølgelig kunne vi lage burger til barn som ønsket det, men det ble opplyst muntlig til de gjestene som kunne finne det intressangt. Kokkekollegaer som jeg har over hele landet sier at det sjeldent er noe problem å lage ala carte menyen i barnestørrelse, men problemet er det at folk kvier seg for å spørre. Folk liker ikke å skille seg ut når de er å spiser, og der ligge4 hovedproblemet mener nå jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ambivalent forhold til Jørgen Foss.

På den ene siden fronter han en gruppe mennesker som sliter med et enormt sosialt stigme, nemlig de overvektige, og ikke bare de som har "litt ekstra å ta i", men de syklig overvektige. Man skal ikke lenger enn enkelte uttalelser her inne på forumet om tjukkaser før man kan begynne å ane hvordan mange av de som lider av syklig overvekt har det. Dette er en gruppe er det er utstrakt selvforakt, man er fanget i sin egen kropp. Jeg har selv vært kraftig overvektig, ja, jeg har vært skikkelig feit, og jeg ble mobba for det på barneskolen. Det sitter fortsatt i. Jeg kan bare ane hvordan de på 150 kg + har det. Blikkene de får, hoderistingen, det selvhatet de opplever.

På den andre siden merker jeg at jeg ikke tåler Jørgen Foss lenger. Ikke som person, han er sikekrt en hyggelig og intelligent gutt. Nei, mitt problem er f eks hans uttalelser om at busser skal utstyre samtlige seter med ekstra lange sikkerhetsbelter, at smågodt bør ha en minstepris eller som dette, at restauranter bør tilby barneporsjoner.

Jeg ser poengene hans. Ikke noe gæli i det. Men for meg er det som om han legger opp til at det offentlgie skal inn og regulere samfunent slik at de som ønsker/trenger ekstra lange seler eller barneporsjoner selv skal slippe å spørre om det. Og der går grensa for min del.

Det er synd. For jeg tror foreningen han representerer kunne ha kommet med gode og viktige innspill i debatten rundt overvekt. hvordan vi som samfunn skal håndtere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger da virkelig ikke å spise opp all maten på restaurant. Når han sier slikt viser det jo bare hvor gjerrig han er. Har han betalt 300 kroner for 1000 kalorier - ja, da må han jo spise opp alt for å ikke tape noe (eller bare slutte å være så gjerrig). Det går an å velge en kyllingsalat i stedet for en feit biff med masse bernaise, chips og grønnsaker stekt i alt for mye smør.

En busk med brokkoli koster forresten 0 komma niks. Samme med alle andre grønnsaker. Det er til og med billigere enn smågodt på tilbud, så jeg skjønner ikke hva han klager for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...