Gå til innhold

Silje Mariela sitt nye program


BluebearWebcoaching

Anbefalte innlegg

Nå har jeg sett mine tidligere "skreddersydde program" fra henholdsvis gympartner og Marianne Aas Krog ORDRETT på blogger, og de brukes nok mer enn to ganger.. Med flere år i mellom! Da er det bedre å være ærlig om det og si at det faktisk er standardisert.

Helt enig i ærlighets-biten av det. Jeg har også sett såkalte "individuelt tilpassede" treningsprogram som er forbausende likt oppsett man har sett både i artikler, i andre blogger osv. Men ikke sant, det er jo ikke så voldsomt til individuelle justeringer man kan gjøre fra kunde til kunde heller, og da ender man jo opp med ting som likner, med mindre treneren finner på nye ting hver dag (da hadde jeg i hvert fall blitt skeptisk :p ) Det hele bærer ofte preg av å rettferdiggjøre sin egen eksistens mer enn å gi kunden et ålreit produkt.

Men jeg synes standardiserte opplegg får ufortjent mye negativ omtale. Det er faktisk en grunn til at man gjør noenlunde det samme på svært mange utøvere, og det er fordi det som er lurt å gjøre med person A faktisk ofte også er en god idé med person B. Likevel demoniseres standardiserte opplegg over en lav sko, og man blir nærmest sjokkert over at noen kunne bli sterke eller i god form før når det ikke fantes internett-coacher. Overraskende nok er de mest hardnakkede forkjemperne for ekstremt tilpassede programmer folk som *trommevirvel* markedsfører sine tjenester med å selge nettopp dette. Selvfølgelig vil det også bli viktigere og viktigere etter hvert som nivået stiger men at random aspirerende fitnessjente A og random aspirerende fitnessjente B skal ha fundamentalt forskjellige programmer basert på stjernetegn, hårfarge og om de foretrekker glute bridge eller hip thrust kan ikke forsvares med noe annet enn et inntjeningshensyn.

Det er åpenbart mange nok som er villige til å betale for programmene til Silje, og da er det vel ... greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Individuelle tilpasninger man fint KAN og BURDE gjøre:

1. Ta høyde for treningsbakgrunn ift treningsmengde. En stor mann med 10 års treningserfaring vil mest sannsynlig tåle mer enn Ola (19) med en BMI på 21 som nettopp er ferdig med russetida si og skal begynne på sitt andre treningsår.

2. Ta høyde for hva personen liker. Kanskje har personen bare mulighet til å trene en gang i uka, eller to - eller kanskje vil personen trene seks dager? Det kan være at personen verken vil eller kan ta enkelte øvelser. Det er viktig å lage et treningsprogram som både virker motiverende og som er gjennomførbart ift tid og lyst. Er det eksempelvis en mann med en hektisk hverdag som ønsker å få mest mulig igjen for 30 minutter kan man ikke sette opp noe som tar 75 min.

3. Spesialiseringer. Kanskje personen ønsker å styrke en svakhet eller prioritere noe ut fra idrettshensyn, tidligere skader, eller bare vil ha enorme bicepz. Det kan være at man har å gjøre med en person som er veldig låst fast i en viss måte å trnee på, uten at det bringer resultater. Selv vil han kanskje bare fortsette med eksempelvis høy-volum program uten å se potensialet for perioder med lavt volum, høy frekvens og dynamisk periodisering.

Dette bare for å nevne noe. I tillegg ønsker mange seg en motivator, en støttespiller og noen de kan konferere med etter treningene og gjennom uken. Min oppfatning er at dette ønsket om en coach strekker seg lengre enn et enkelt oppsett av program.

Jeg sier ikke at det er umulig å finne ut av disse tingene på egenhånd for det er det mange som gjør, men jeg tror også mange har god effekt av å ha en coach. Et mål på dette er jo hvor mange som faktisk kjøper tjenesten om og om igjen, i tillegg til å virke veldig fornøyd. Men så har du også dem som kanskje føler seg litt snytt når det ropes så veldig om individuelt oppsatte treningsprogram. Det tror jeg har litt med hvem man handler av og litt med hvilke forventninger man har.

Just my 2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, og jfr mitt innlegg mener jeg ikke at løsningen for alle uansett målsetning og forutsetninger er RYP, men jeg tror at dette "individuelt tilpasset treningsprogram" har blitt en slags hellig gral. Det er det ikke. Spesielt en del av de beste treningsprogrammene er nettopp så gode fordi de er en sum av øvelsene, frekvensen, intensiteten og volumet. Som med en hvilken som helst oppskrift, er det begrenset hvor mye du kan tukle med den før den slutter å smake godt.

I Siljes tilfelle blir det jo en slags selvseleksjon når det gjelder kunder, det spesifiseres hva slags bakgrunn man bør ha (kjenne til styrketreningsøvelser, ha anledning til trening X ganger i uken, osv). Styrkeløftprogrammer finnes jo i varianter fra alt fra 2 ganger i uken til to økter om dagen.

At det å faktisk ha investert i en coach kan ha mye å si for motivasjonen (sosial kontroll først og fremst) og slike ting er ganske åpenbart. Vi presterer jo gjerne bedre om vi har noen å svare til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke tar veldig feil (og husker dårlig) så inneholder de vel ukesoppsett med kosthold og trening - dag for dag. Du kan nok kategorisere de i samme gate som RYP. For øvrig så tror jeg kanskje du og de som kjøper får tilgang til et eget forum/facebook-gruppe lrns.

Greia er at jeg syns at ett standardisert program hvor alle følger samme protokollene og samme kosthold (selv om det er presenterte 2-3-4 forskjellige matplaner eller hva det e nå er) er i overkant dyrt å betale 2000 kroner for. Snu på flisa: Jeg betalte 1800 kroner for 6 uker kosthold og trening (på tilbud vel og merke), men her er tvisten: Basert på framgangsrapport fra uke til uke, hva jeg liker og ikke liker, mine små handicap (ja, jeg har mild grad av CP og det finnes gode øvelser som langt fra er ideell for meg, f.eks chins eller stangroing da det skaper mer ubalanser enn det gjør kroppen godt), osv lages treningsprogram og kostholdsoppsett. Jeg ville også gladelig betalt prisen Børge Fagerli skal ha for sine 12 uker. Nettopp fordi det handler om indviduell tilpasning, veiledning og motivasjon, samt at man "må stå til ansvar for noen".

De inneholder et treningsprogram de skal følge i 12 uker og forskjellige matplaner mtp om psmf for drastisk vektreduksjon, og to eller tre andre å velge mellom mtp på startvekt (om jeg ikke husker feil). Står også oppsatt forslag på andre matvarer innenfor ulike kcal grupper (100, 200, 300 osv) om man vil variere på den kostholdsplanen man velger. I tillegg får man tilgang på et eget forum der man kan holde kontakten med de andre som kjører programmet for ytterligere motivasjon. Programmet legger opp til gode resultater, men det er også standardisert. Selv har jeg mer utbytte av et opplegg tilpasset mitt utgangspunkt, men at det hjelper mange andre er det ingen tvil om

Nettopp. Standardisert uten personlig tilpasning. Fastsatt matplan eller så må man SELV LAGE MATPLANEN SIN (det er jo halve poenget med å kjøpe ett kostholdsoppsett å slippe å lage den selv/tenke selv).

Det er jo kliss umulig å lage noe helt individuelt tilpassa for hver person. En knebøy er nå engang en knebøy og det samme er en markløft. Det handler mer om at noen hjelper deg til å bli en bedre versjon av deg selv. En som kan se formbildene dine og si "okei, jeg syns du trenger å bygge litt masse på ryggen din, så vi vil fokusere på dette en periode, er du enig?" Eller høre på kunden som gjerne vil ha størst mulig biceps og kjører på med alle kukerundtøvelser som finnes for dette, da handler det om å kunne si "det er lurt å gjøre det på den måten jeg setter opp for resultatene kommer raskere" etc etc etc.

Til syvende og sist handler det jo også om at man selv må stole på at det coachen har sagt er riktig og faktisk gjøre dette istede for å legge til og trekke fra på programmet slik man vil.

Og det formbildet presentert syns jeg er helteit. Photoshoppet til tusen. En av grunnene til at jeg egentlig ikke har så mye til overs for hverken mannen eller dama i det samboerskapet når det gjelder coaching er fordi de er spesielt mye amerikanisert. SPAM SPAM SPAM på markedsføringa (som jeg, som har meget mye markedsføringsutdannelse får sponk av fordi det er en særdeles dårlig markedsføringsstrategi på sikt) og man får en helt sinnsykt scam-følelse av å se hvordan de prøver å selge inn program, pakker og manualer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke alltid enig med Tommi Thorvildsen, men akkurat her synes jeg han får fram mange gode poeng... (fra facebook-wallen hans)

Til dere som reagerer på at man må betale for coaching mot konkurranser:

De 3 siste månedene før en konkurranse legger jeg som coach inn veldig mange timer på oppfølging, formsjekker, fettprosentmåling, besvarelse av telefon, sms og e-post (til alle døgnes tider), poseringstrening, mental støtte og motivering. Jeg har over 20 års erfaring, og det har ikke kommet gratis.

Jeg kjøper team klær til alle utøverene, betaler for ekstra delegater for å sikre god hjelp back stage, har med ekstra glaze, farge om det er krise,

Og ikke minst alle utgifter knyttet til transport, hotell o.l. bare på vårens konkurranser gir dette utgifter på godt over 16000kr (hotell, reise , drakter osv). Jeg må i tillegg lønne folk for å jobbe i butikken og på gymmet mitt, slik at jeg kan ta fri for å hjelpe mine atleter !

Jeg driver ikke på med akkurat dette for å bli rik:) Jeg gjør det fordi jeg elsker sporten!

Lykke til i helgen for alle utøvere , dommere og coacher på Fredrikstad Open !

Ikke direkte overførbart til denne diskusjonen, men likevel interessant for å sette ting i perspektiv.

Jeg tror folk også glemmer at erfaring ikke er gratis. Dette gjenspeiles i veldig mange yrker. Når en rørlegger eller elektriker bruker 15-20 minutter på et arbeid hjemme hos deg og tar flere tusen kroner er det jo folk som stusser på prisen der også.

Børge er vel kanskje den jeg kjenner som tar mest som nett-coach, i underkant av 4000 for 4 uker om jeg ikke tar feil. Driver man f.eks ENK og skal fordele dette, så blir det ikke veldig mange kronene igjen. Selve oppsettet tar ikke allverden av tid, men så skal man sende ny treningsuke basert på fremgangsrapport en gang i uken, du skal besvare alle e-poster fra personen på en skikkelig måte, i tillegg til at du betaler mer i skatter og avgifter, må bruke penger på regnskaspfører osv. Det går bort både tid og penger på dette.

  1. Forretningsmann med dårlig tid og moderat erfaring
  2. Småbarnspappa som vil løpe halvmaraton
  3. 4-barnsmor som vil trene hjemme
  4. Strongman som vil bli bedre i press-øvelser
  5. Styrkeløfter som henger veldig igjen i markløft
  6. Athletic fitness-utøver som sliter med antall reps i chins
  7. Jente som vil stille i bikini-fitness
  8. Tidligere fotballspiller som må trene opp et nyoperert kne
  9. Håndballtalent som ønsker å bli raskere og få bedre kondis
  10. Bestefar med lite motivasjon men som har fått beskjed av legen om at han må trene pga helsen

For meg er dette 10 personer med ulike forutsetninger og behov som det må tas hensyn for i oppsettet og utforming av treningsprogram. Man kan ikke sende de 10 like treningsprogram med markløft, knebøy og benkpress x antall ganger i uka.

De må kartlegges slik at man forstår forutsetninger, behov, ønsker, mål etc slik at man faktisk ender opp med en fornøyd kunde etter 4 uker. En kunde som kanskje vil fortsette samarbeidet, skryte av deg til andre - men kanskje mest av alt: en kunde som har fått resultater og som er litt nærmere målet.

4 c til sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORFOR kan ikke noen komme med bare en liten teaser på hva programmene til Silje Mariela inneholder? Jeg regner med jeg ikke er den eneste som ikke vil bruke nesten 2 tusen kroner på ett program som er helt standardisert og ikke med personlig oppfølging.

Slik jeg har forstått det, så er styrketrening lagt opp til en slags sirkeltrening. Derav er det greit å ha tilgang til ett gym som har utstyr, kapasitet til det. Kjenner noen som har kjøpt programmet, men ikke kunne fullført grunnet dette.

Men Silja er en dyktig dame, og har nok troa på at dette funker, for de som liker den type trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt Fat Attack og er kjempefornøyd med programmet! :)

Jeg er helt nybegynner når det kommer til styrketrening, så har fått meg en PT til å hjelpe meg med programmet, så jeg slipper skader og slikt. Tviler sterkt på at jeg hadde klart det på egenhånd siden det ikke akkurat er noe nybegynnerprogram...

Har trent i 8 uker nå, og ser stor forskjell på kroppen min etter såpass kort tid. Blitt mye sterkere og fått lavere fettprosent. :) Veldig positivt at man har tilgang til gruppe på facebook der man kan søke råd og støtte fra andre som trener samme program, og ikke minst det at vi kan stille spørsmål direkte til Silje Mariela hvis vi lurer på noe.

Jeg synes at Silje Mariela ser skikkelig SMASHING ut, og hun har virkelig inspirert meg til å begynne å trene styrke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må virkelig være noe magisk :D Så lenge man spiser mindre mat enn man forbrenner så går man ned i vekt. Bare det kan se imponerende ut på bilder. For å få muskler og kondisjon er det bare å følge et cookie-cutter program som Starting Strength, Stronglifts eller noe lignende og legge til litt intervalltrening på fridagene. MAGI!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må virkelig være noe magisk :D Så lenge man spiser mindre mat enn man forbrenner så går man ned i vekt. Bare det kan se imponerende ut på bilder. For å få muskler og kondisjon er det bare å følge et cookie-cutter program som Starting Strength, Stronglifts eller noe lignende og legge til litt intervalltrening på fridagene. MAGI!!!

Tror jeg skal lage min egen nettside og selge dette for 2000kr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritikken mot opplegget henne er jo grei nok. MEN hun forteller deg hva du burde ha kjennskap til, og at det handler om styrketrening pluss kort intervaller, da får du en ganske god pekepinn på hvordan type trening dette er. Du skal være kjent med Knebøy, markløft osv.

Hvis du da ikke er glad i styrketrening, vell da skjønner du også at dette ikke er noe for deg. Liker du å løpe langkjøring, kanskje da heller ikke noe for deg.

Så du får jo vite om dette er for deg. Ja det er et standarisert program men du velger jo også helt selv om du benytter deg av tilbudet, synes du prisen er for drøy, vell så dropp det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder som er tatt under så like forhold som mulig blir nok oppfattet som langt mer troverdige. Det gjelder spesielt hvis navnet på personen står ved siden av. Når det er sagt – damen på bildet har utvilsomt hatt stor fremgang.

Slike bilder du snakker om har Sandvik og Silje Mariella postet opptil flere ganger tidligere.

Må si det blir litt sutrete å slakte før og etter bildene som jeg også ser er blitt "staged". Men når man er i den tro at man VIL GARANTERT se slik ut etter 12 uker er som å tro på at hunks'a i TV-Shop reklamene fikk 6-pack ved å bruke "AB-enhancer".

Folk bruker for mye tid på å slakte alt som ser unaturlig ut enn å dedikere seg 100% på å nå sitt mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte programmet og angrer litt på det. Ikke fordi at det er et dårlig program, men fordi at, nei, det er ikke noe hokuspokus. Dietten er basert på et spisemønster som alle som er litt interessert i trening og kosthold allerede har hørt om og antakeligvis testet ut. Det er ikke noe forskjell fra uke til uke, sett bort i fra at PSMF forekommer i perioder. Treningene er morsomme de, men et morsomt treningsprogram hadde jeg i grunn ikke trengt å betale for å finne. Et greit opplegg for nybegynnere, synes jeg.:) Mye forslag til variasjon hva et relativt begrenset kosthold angår og mye basic-kunnskap i teoridelene.

Creds til henne som må tjene noe helt sykt på slike program? Ser prisen har gått opp noen hundre kroner, husker ikke helt hvor mye jeg betalte. Tror det var mer rundt 1500 kroner. Vi er 476 medlemmer på den stengte facebookgruppa. Do the Math. Det tar sikkert tid å sette seg ned og skrive, men.. Alle får jo samme programmet, så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte programmet og angrer litt på det. Ikke fordi at det er et dårlig program, men fordi at, nei, det er ikke noe hokuspokus. Dietten er basert på et spisemønster som alle som er litt interessert i trening og kosthold allerede har hørt om og antakeligvis testet ut. Det er ikke noe forskjell fra uke til uke, sett bort i fra at PSMF forekommer i perioder. Treningene er morsomme de, men et morsomt treningsprogram hadde jeg i grunn ikke trengt å betale for å finne. Et greit opplegg for nybegynnere, synes jeg.:) Mye forslag til variasjon hva et relativt begrenset kosthold angår og mye basic-kunnskap i teoridelene.

Creds til henne som må tjene noe helt sykt på slike program? Ser prisen har gått opp noen hundre kroner, husker ikke helt hvor mye jeg betalte. Tror det var mer rundt 1500 kroner. Vi er 476 medlemmer på den stengte facebookgruppa. Do the Math. Det tar sikkert tid å sette seg ned og skrive, men.. Alle får jo samme programmet, så..

Jeg sitter litt i samme situasjon. Programmet er knall når du følger det 100%, og konsekvent får - garantert - slående resultater. Det er utrolig mange før- og etterbilder på det lukkede FB gruppen som ser helt utrolig bra ut etter endt 12 uker.Så lenge du klarer å leve på den måten som er oppsatt.

Desverre så klarte ikke jeg å følge dette programmet. 4 uker gikk smashing med gode resultater, men klarer ikke å leve på den måten. Det handler vel om, som dere sier, å tilpasse programmet. Så det er min feil at jeg ikke har nådd de resultatene som ønsket. Jeg hadde ønsket mer alternativer, oppfølging osv. Men er vel vanskleig med 500 på programmet.

Men jeg kan love dere; det funker jævli bra, unnskyld utrykket. Men det krever en sinnsyk vilje og du må "passe" det for å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...