Gå til innhold

Silje Mariela sitt nye program


BluebearWebcoaching

Anbefalte innlegg

Tj

Jeg har da prøvd andre programmer også som jeg har fullført, blant annet RYP og programmer satt opp av andre coacher. Spør du meg handler det ikke bare om programmet i seg selv, men også den oppfølgingen man får underveis, og hvordan skal jeg egentlig vite hva som er å kjøre strengt og spise nok og sunt? Jeg synes slikt er vanskelig, og jeg ender som regel med å spise for lite, for så ha massive sprekker hvor jeg spiser opp all overskuddet.

Det er ikke bare bare å sette seg inn i alt stoffet når du har 40 forskjellige retninger å gå som alle hevder hver sin ting :)

Det var poenget mitt.

Mange føler det slikt, derfor det er mye lettere å kjøpe et program og oppfølging til noen tusen.

Det er ikke bare bare å sette seg inn i alt stoffet når du har 40 forskjellige retninger å gå som alle hevder hver sin ting

Det er sant, men jeg synes iallefall det er bedre å sette av en time eller to hver dag å lese på de tingene jeg ikke er sikker på. Det er ikke mye kunnskap som skal til for å få en kjempebra fremgang. Bare du har oversikt over hva du spiser, og hva du burde spise + et relativt bra treningsprogram så lover jeg deg at du får en kanonfremgang. Derfor det også er viktig å være kritisk til ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var poenget mitt.

Mange føler det slikt, derfor det er mye lettere å kjøpe et program og oppfølging til noen tusen.

Det er sant, men jeg synes iallefall det er bedre å sette av en time eller to hver dag å lese på de tingene jeg ikke er sikker på. Det er ikke mye kunnskap som skal til for å få en kjempebra fremgang. Bare du har oversikt over hva du spiser, og hva du burde spise + et relativt bra treningsprogram så lover jeg deg at du får en kanonfremgang. Derfor det også er viktig å være kritisk til ting.

Joda, men man må også ta hensyn til at ikke alle er like interessert i å sette seg så nøye inn i ting. Mange vil jo bare komme seg i form, bli fortalt hvordan og så er det egentlig greit :) Jeg er interessert i å lære mer, men selv jeg kan synes det er komplisert nå og da.

Kan jeg få kanonfremgang ved å gjøre som du skriver her? Helt sikkert, uten tvil :) Er det viktig å være kritisk til ting? Jepp, det er det også, men dersom programmene hennes funker så er det det som teller for folk. Alle er ikke fitness entusiaster som mange her inne på forumet tross alt, og det må man jo også tenke på ikke sant? :) Nå skal det sies at jeg får lagt opp et personlig opplegg, og ikke følger noen av de standardiserte programmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste grunnen til at disse programmene "funker" bedre enn andre, er fordi du faktisk fullfører det og det er lagt opp for deg. Du kan få like bra fremgang, om ikke bedre av å kjøre starting strength og spise nok og sunt. Men det er lettere å finne ut hva en skal spise når du har alt tilrettelagt. Spar heller tusenvis av kroner, sett deg ned å pugg stoffet.

Å sammenlikne starting strength og et sunt kosthold med det å ha et trenings- og kostholdsprogram som er tilrettelagt for å gå ned i vekt mest mulig frem til et bryllup er å sammenlikne epler og appelsiner. Eller kanskje til og med epler og kokosnøtter.

Selvfølgelig er mye av det å skulle stå til ansvar for en coach en motivasjon i seg selv. Sånn er det med all ansvarliggjøring, og er en grunn til at det er en standard ting å anbefale folk å gjøre for å få ting gjort. Likevel er det ingen tvil om at Silje er kjempeflink når det gjelder å hjelpe folk å redusere fettprosenten. Det har jeg sett på mange som har kjørt hennes opplegg.

Når det gjelder at man kan lese seg til det meste: Hvor begynner man egentlig? Enhver ekspert vil si de sitter på fasiten. Bare blant fitnessbloggen, som går langt mindre retard enn en del andre sider på nettet, er det likevel ganske stor uenighet blant skribentene om fundamentale ting når det gjelder kosthold og trening. Om man ikke har basiskunnskapen inne - hvordan kan man da vurdere hvem som eventuelt var inne på noe riktig? Jeg tror informasjonsmengden i dag fører til at folk blir mer forvirret enn opplyst, men det er ikke det tråden egentlig handler om.

Man kan leve godt med et opplegg man mekker selv, javisst. Men man er fort ikke garantert de resultatene du ønsker. Dessuten er det faktisk ikke alle som er kjempeinteressert i Trening og Kosthold™ og har en drøm om å bli PTer eller kostholdseksperter eller whatnot. Forbi det kunnskapsnivået man trenger for å leve sunt i det daglige og trene bra, får den gjengse mosjonist stadig mindre igjen for det, på marginen. Og da kan det, om man har spesielle behov, eller om man har erfart personlig at et hjemmesnekret opplegg ikke er tilstrekkelig, da er det ikke så dumt med en coach, nødvendigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste grunnen til at disse programmene "funker" bedre enn andre, er fordi du faktisk fullfører det og det er lagt opp for deg. Du kan få like bra fremgang, om ikke bedre av å kjøre starting strength og spise nok og sunt. Men det er lettere å finne ut hva en skal spise når du har alt tilrettelagt. Spar heller tusenvis av kroner, sett deg ned å pugg stoffet.

Jeg ville ALDRI betalt over 1000 kr for noe som jeg klarer bare jeg setter meg inn i det.

Forresten, fin vektnedgang (y):)

Nå kjenner jeg ikke til detaljene bak programmene til Silje, men at man eventuelt får bedre resultater av Starting Strengt i forhold til nedgang i fettprosent etc har jeg svært vanskelig for å tro. Som Pinglo skriver, kokkos og eple. Håper alle leser og forstår det hun skriver.

Og forresten. Bygger du eventuelt huset ditt selv også? Fikser bilen? Dropper å gå til legen, fiksere sjæl?

Isåfall meget imponerende, men kanskje ikke så realistisk for folk flest :)

Mulig jeg har oversett det, men jeg savner denne setningen her i tråden: Tid er penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke til detaljene bak programmene til Silje, men at man eventuelt får bedre resultater av Starting Strengt i forhold til nedgang i fettprosent etc har jeg svært vanskelig for å tro. Som Pinglo skriver, kokkos og eple. Håper alle leser og forstår det hun skriver.

Og forresten. Bygger du eventuelt huset ditt selv også? Fikser bilen? Dropper å gå til legen, fiksere sjæl?

Isåfall meget imponerende, men kanskje ikke så realistisk for folk flest :)

Mulig jeg har oversett det, men jeg savner denne setningen her i tråden: Tid er penger.

Det at du sammenligner det å bygge et hus med det å sette opp et eget treningsprogram og kosthold synes jeg blir feil, da vanskelighetsgraden på de to er såpass stor forskjell på. Jeg ser heller ikke hvordan du kan sammenligne det med å droppe det å gå til legen. Konsekvensene av å ikke gå til legen når du er syk kan være fatal.

Det å fikse bilen kan også gjøres alene, men som sagt være veldig vanskelig og ikke lurt. Her kommer også vanskelighetsgraden inn. Det er vanskeligere å lese seg opp til å kunne fikse bilen sin, enn å lese seg opp til å kunne lage sitt eget treningsprogram og kostholdsprogram. Om du gjør noe feil når du skal fikse bilen din, så kan du ødelegge den. Gjør du noe feil når du skal lage et treningsprogram, så kan du få dårligere fremgang. Hva er verst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å sammenlikne starting strength og et sunt kosthold med det å ha et trenings- og kostholdsprogram som er tilrettelagt for å gå ned i vekt mest mulig frem til et bryllup er å sammenlikne epler og appelsiner. Eller kanskje til og med epler og kokosnøtter.

Nå tok jeg ikke utgangspunkt i at personen skal gå så og så mye ned i vekt til den anledningen.

Men jeg er enig i at det å sammenligne SS og et sunt kosthold med et trenings- og kostholdsprogram blir litt feil, men samtidig så er det fullt mulig å få samme fremgang uten å betale flere tusen. Vanskeligere? Ja, det vil bli vanskelig, selvfølgelig. Men poenget mitt var at det man får fra en PT er fullt mulig å kunne lage på egenhånd. Ikke samme programmet selvfølgelig, men å kunne lage et oppsett som vil kunne gi deg like bra fremgang.

Selvfølgelig er mye av det å skulle stå til ansvar for en coach en motivasjon i seg selv. Sånn er det med all ansvarliggjøring, og er en grunn til at det er en standard ting å anbefale folk å gjøre for å få ting gjort. Likevel er det ingen tvil om at Silje er kjempeflink når det gjelder å hjelpe folk å redusere fettprosenten. Det har jeg sett på mange som har kjørt hennes opplegg.

Jeg har aldri nevnt noe om Silje sin kompetanse. Klientene hennes har fått kjempebra fremgang, og hun er kjempeflink. Ei venninne av meg vant en konkurranse og fikk program og oppfølging og dvs og hadde veldig bra fremgang. Jeg skulle nok lest litt av programmene hennes, da jeg gikk utifra at det var muskler det var snakk om, og ikke bare vektnedgang.

Når det gjelder at man kan lese seg til det meste: Hvor begynner man egentlig? Enhver ekspert vil si de sitter på fasiten. Bare blant fitnessbloggen, som går langt mindre retard enn en del andre sider på nettet, er det likevel ganske stor uenighet blant skribentene om fundamentale ting når det gjelder kosthold og trening. Om man ikke har basiskunnskapen inne - hvordan kan man da vurdere hvem som eventuelt var inne på noe riktig? Jeg tror informasjonsmengden i dag fører til at folk blir mer forvirret enn opplyst, men det er ikke det tråden egentlig handler om.

Det er veldig mye informasjon der ute, men det å prøve seg fram og være kritisk er noe som vil være lurt. Fitnessbloggen er en fin start, som du sier at de er de som går langt mindre retard enn en del andre sider på nettet. Det er en stor uenighet i 'fitness samfunnet', men som sagt så handler det også om det å kunne prøve seg fram, finne ut hva som fungerer best for deg. Om du har 10 personer som har kjørt et fullkroppsprogram og fått kjempebra resultater, så vil jo det å prøve ut et fullkroppsprogram være en mulighet, da andre har fått veldig fine resultater med det. Angående kosthold så er det veldig mye kunnskap rundt dette, så det å finne litt informasjon rundt dette burde ikke være så vanskelig. Det er når du kommer til spørsmålene som "er det nøye når jeg inntar en proteinshake" osv det kan bli litt tricky, men da er det også lurt å være kritisk.

Man kan leve godt med et opplegg man mekker selv, javisst. Men man er fort ikke garantert de resultatene du ønsker. Dessuten er det faktisk ikke alle som er kjempeinteressert i Trening og Kosthold™ og har en drøm om å bli PTer eller kostholdseksperter eller whatnot. Forbi det kunnskapsnivået man trenger for å leve sunt i det daglige og trene bra, får den gjengse mosjonist stadig mindre igjen for det, på marginen. Og da kan det, om man har spesielle behov, eller om man har erfart personlig at et hjemmesnekret opplegg ikke er tilstrekkelig, da er det ikke så dumt med en coach, nødvendigvis.

Jeg snakket også for min egen del, da jeg aldri ville betalt noen tusen for noe som jeg kunne fått til om jeg hadde satt meg inn i det. Det er jo en grunn til at folk som skal stille i div fitnesskonkurranser har coacher, da de har muligheten til å kunne gi deg oppfølging og forandre på det som trenger å forandres på underveis. Der sier du også noe, om man har erfart at et hjemmesnekret opplegg ikke er tilstrekkelig, så vil en coach i de fleste tilfeller, om ikke alle være lurt.

Poenget mitt var at man trenger ikke betale flere tusen for å få veldig bra fremgang. Silje er kjempeflink, og om man trenger eller ser etter en coach så er hun en av de som er å anbefale. Kommer jo også an på målsettingen til personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du sammenligner det å bygge et hus med det å sette opp et eget treningsprogram og kosthold synes jeg blir feil, da vanskelighetsgraden på de to er såpass stor forskjell på. Jeg ser heller ikke hvordan du kan sammenligne det med å droppe det å gå til legen. Konsekvensene av å ikke gå til legen når du er syk kan være fatal.

Det å fikse bilen kan også gjøres alene, men som sagt være veldig vanskelig og ikke lurt. Her kommer også vanskelighetsgraden inn. Det er vanskeligere å lese seg opp til å kunne fikse bilen sin, enn å lese seg opp til å kunne lage sitt eget treningsprogram og kostholdsprogram. Om du gjør noe feil når du skal fikse bilen din, så kan du ødelegge den. Gjør du noe feil når du skal lage et treningsprogram, så kan du få dårligere fremgang. Hva er verst?

Unødvendig og kvervulere. Ekstremeksempler brukes for å få frem poenget. Det kan være fatalt å spise feil også hvis man er veldig uheldig, så sånn sett er det ikke så drøyt å sammenlignet de to. Man trenger ikke være dødsyk for å oppsøke lege, og det trenger ikke være livsstruende problemer som gjør at man oppsøker ernæringsfysiolog. Jeg tør påstå at det i de fleste tilfeller på begge sider er snakk om livskvalitet. Det er ikke noe mindre lurt å fikse bilen selv hvis man har kunnskap til det enn det er å fikse kostholdet selv hvis man har kunnskap til det.

Det er en del nyanser jeg føler mangler fra påstandene dine. At det er lettere å fikse bilen enn å fikse kostholdet kommer helt ann på hvilke faktorer man skal ta med i beregningen. Det er ikke tilfeldig at ernæringsutdannelser er både lange og krevende.

Tror du virkelig at det eneste som KAN skje hvis man lager et dårlig/feil treningsprogram/kostholdsprogram er dårlig fremgang?? Hva med skader? Både akutte og kroniske? Mangelsykdommer etc. Hallo.

Poenget var uansett bare at man KAN bygge huset selv, man KAN kurere sykdomen selv, man KAN fikse bilen selv hvis man har utstyr og kunnskapen. Og man KAN fikse kostholdet og trening selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig og kvervulere. Ekstremeksempler brukes for å få frem poenget. Det kan være fatalt å spise feil også hvis man er veldig uheldig, så sånn sett er det ikke så drøyt å sammenlignet de to. Man trenger ikke være dødsyk for å oppsøke lege, og det trenger ikke være livsstruende problemer som gjør at man oppsøker ernæringsfysiolog. Jeg tør påstå at det i de fleste tilfeller på begge sider er snakk om livskvalitet. Det er ikke noe mindre lurt å fikse bilen selv hvis man har kunnskap til det enn det er å fikse kostholdet selv hvis man har kunnskap til det.

Det er en del nyanser jeg føler mangler fra påstandene dine. At det er lettere å fikse bilen enn å fikse kostholdet kommer helt ann på hvilke faktorer man skal ta med i beregningen. Det er ikke tilfeldig at ernæringsutdannelser er både lange og krevende.

Tror du virkelig at det eneste som KAN skje hvis man lager et dårlig/feil treningsprogram/kostholdsprogram er dårlig fremgang?? Hva med skader? Både akutte og kroniske? Mangelsykdommer etc. Hallo.

Poenget var uansett bare at man KAN bygge huset selv, man KAN kurere sykdomen selv, man KAN fikse bilen selv hvis man har utstyr og kunnskapen. Og man KAN fikse kostholdet og trening selv.

Du får ikke skader av å ha beinpress istedenfor knebøy, og du får ikke betennelser av å kjøre benkpress m/manualer framfor stang. Det er forskjell på det å utføre øvelsene og det å lage selve programmet. Og jeg brukte treningsprogrammet som eksempel på hva som kan skje om du gjør noe feil, ikke kostholdsprogrammet. Jeg har heller ikke sagt at det er det ENESTE som kan skje.

Dårlig treningsprogram=dårlig fremgang, kommer også an på hvilken øvelser og hvor mange øvelser. Men de fleste har nok kunnskap til å forstå at det å trene biceps tungt 5 dager på rad er ikke lurt.

Dårlig utførelse av øvelsene=skader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig treningsprogram - feilbalansert i forhold til styrker og svakheter - ubalansert muskelstyrke - kan føre til skeivt bevegelsesmønster - kan føre til akutte og kroniske skader. Litt dårlig treningsprogram kan gi litt problemer utover mangel på progresjon. Litt dårlig mekking på bilen kan gi litt unødvendig slitasje på bilen etc. Poenget er fortsatt det samme. Nok fra min side her nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ang. bilde nr. 2 (hvis det ikke er nevnt): Sammen med FatAttack har du mulighet til å bli med i en konkurranse der premien er bl.a. en fotoshoot. Du blir med ved å sende inn bilder før, etter og underveis i programmet. Personen avbildet er vinneren, og bilde nr. 2 er resultatet fra fotoshooten. Derfor er det en del forskjell på bildet før og etter. Hadde nok vært bedre illustrert med lik setting dog..

Har selv FA2013 og er strålende fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...