Gå til innhold

Tråden for sære matvaner!


Lily

Anbefalte innlegg

De fleste mennesker har en eller flere særheter når det kommer til mat og matvaner, og vi her på fitnessbloggen er vel intet unntak?

Post dine sære matvaner her!

...kanskje det er flere som er som deg og det viser seg at du ikke er så sær som du tror!

Eksempler kan være:

- Rare kombinasjoner eller alternativer på brødskiva?

- Drikkevaner - har du kanskje din egen lille "drink mix"?

- Hva spiser du maten din på? Bruker du noe annet enn f.eks. tallerken, glass, kniv og gaffel?

- Tilbehør på maten, f.eks et krydder, en type dressing/saus?

- Sær og ensidig mat - kanskje spiser du masse av en spesiell matvare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden jeg er trådstarter, får jeg vel begynne! Jeg tilhører vel også klassen "ekstremt sær", så da passer det vel seg:)

- Syltetøy! Jeg kan bruke syltetøy på det meste:) Før brukte jeg vanlig sukret syltetøy, men det ble for mye sukker i lengden. Nå bruker jeg bær med sukrin på! Jordbær er den absolutte favoritten, men jeg kan ha perioder hvor det går i blåbær og bringebær også!

Jeg er en sånn person som har "perioder", altså jeg kan spise mye av det samme over en periode, helt til jeg går lei.

Jeg har den siste tiden hatt dilla på parmaskinke med magerost naturell, jordbær og masse sukrin!

Da smører jeg parmaskinken med magerost naturell, strør på sukrin og legger en klump med jordbørsyltetøy oppå (gjerne med enda litt mer sukrin!). Deretter ruller jeg alt sammen til en liten rull! Kombinasjonen av salt og søtt er bare helt nydelig! I tillegg er det en god del proteiner i det hele, særlig hvis man fjerner det meste av fettet på parmaskinken!:) Magerost naturell er bare proteiner og litt fett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv også en del spesielle vaner:

-ketchup og kanel på omtrent alt av mat

-liker å søte frossenkjøpt brokkoli med stevia

-tunfisk og sopp fra boks(er det vanlig?:whistling:)

-kjøper ofte mat i kvantum(vet aldri når det er tomt i butikken:confused:)

-liker å lese avisen mens jeg spiser(helst sporten:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, artig ide Lily!

En av de særeste vanene jeg har er muligens at om jeg lager mat spiser jeg alt, uansett mengde og konsekvens, eller at om jeg åpner noe spiser jeg det opp uansett.

Eksempel:

Ladge 3 kg pinnekjøtt, tenkte jeg kunne ha litt liggende i noen dager. Nope.

Kjøpte 50 pizza , type små Ristorante-pizzaer..Tenkte jeg hadde pizza ganske lenge da. Prøv i 2 uker.

Kjøpte 5 esker gainer-bars, planla å ta en etter trening. Gikk i snitt 5 om dagen til 400 kcal pr stk.

Min mor kommer på besøk med nok hjemmelagde knekkebrød til å mate en hær på marsj. Frem med smørpakken, og ned med dem på et par timer.

Jeg har også arvet/lært meg til en ekstrem hamstre-mentalitet, så når det er tilbud på noe jeg liker kan jeg finne på å kjøpe mer enn jeg kan bære. En gang kjøpte jeg 90 kg kalkun på Rema, og innså det var ingen måte å få dem hjem på siden jeg gikk..Måtte ringe etter to biler.

Hehe, "jeger- og samlergenet" er tydeligvis sterkt uttrykt hos deg Asle! "Jakter" på kalkuner på Rema, og spiser det du kommer over - typisk steinaldermentalitet! ...Dog hadde de vel ikke Rema for 10 000 år siden:)

Har selv også en del spesielle vaner:

-ketchup og kanel på omtrent alt av mat

-liker å søte frossenkjøpt brokkoli med stevia

-tunfisk og sopp fra boks(er det vanlig?:whistling:)

-kjøper ofte mat i kvantum(vet aldri når det er tomt i butikken:confused:)

-liker å lese avisen mens jeg spiser(helst sporten:))

Håper ikke du spiser ketchup og kanel sammen :whistling:

Jeg hadde en ketchup-periode for en stund siden, og da spiste jeg ketchup på lapskausen! Dressing funker også!

Det som er litt rart med meg, er at jeg kan like en ting en dag, men så kan jeg hate det en annen dag. Nå fristet det ikke med lapskaus og ketchup :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke mer sær enn de fleste andre her inne når det kommer til hva jeg putter i munnen men jeg trenger særdeles lite variasjon når det kommer til hva jeg spiser. Jeg finner noe jeg liker og spiser det og gjerne bare det i opp til flere måneder.

Litt variasjon blir det vel alltid (hvis ikke annet så bare fordi jeg føler jeg må) men siden begynnelsen av juni har jeg omtrent bare spist cc og bringebær til frokost.

I flere måneder har middag eller gjerne både lunsj/middag bestått av ovnsbakt kyllingfile med egenlagd coleslaw. Jeg synes av og til det kan bli liiitt slitsomt når man har folk på besøk og besøket varer lenger enn en måltid fordi da må man begynne variere :D

Wasa husman med smør, gulost og kaviar er også en favorit. Dess mer sjeldent jeg spiser det dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vel noen litt spesielle spisevaner jeg også.. F.eks

  • jeg MÅ spise med te-skje. Spiseskjeer funker ikke. Foretrekker gafler i barnestørrelse også.
  • Om jeg spiser f.eks cottage cheese eller noe youghurt-liknende fyller jeg hele te-skjeia, men spiser bare av halvparten av gangen.
  • Jeg drikker sjelden proteinshaker som shaker. Jeg blander det ut med litt vann og sitter og dipper eplebåter oppi. -Midt i klasserommet. Jepp, jeg føler at folk stirrer.
  • Om jeg først får smaken på ost med syltetøy kan jeg stå og snavle det til det ene går tomt. Nå som jeg bor for meg selv unngår jeg å ha ost i kjøleskapet utenom spisedager, just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller kan ikke spise med spiseskjeer! Jeg er stor i kjeften, men jeg klarer ikke bruke så stor skje:) Jeg har faktisk flere favorittskjeer, og den ene er en liten spesiell teskje! Skal jeg f.eks spise yoghurt, så må jeg helst ha den. Er den skitten og står i oppvaskmaskinen, så bare tar jeg den ut og tørker av den. Stort sett bare jeg som bruker den uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, artig ide Lily!

En av de særeste vanene jeg har er muligens at om jeg lager mat spiser jeg alt, uansett mengde og konsekvens, eller at om jeg åpner noe spiser jeg det opp uansett.

Eksempel:

Ladge 3 kg pinnekjøtt, tenkte jeg kunne ha litt liggende i noen dager. Nope.

Kjøpte 50 pizza , type små Ristorante-pizzaer..Tenkte jeg hadde pizza ganske lenge da. Prøv i 2 uker.

Kjøpte 5 esker gainer-bars, planla å ta en etter trening. Gikk i snitt 5 om dagen til 400 kcal pr stk.

Min mor kommer på besøk med nok hjemmelagde knekkebrød til å mate en hær på marsj. Frem med smørpakken, og ned med dem på et par timer.

Jeg har også arvet/lært meg til en ekstrem hamstre-mentalitet, så når det er tilbud på noe jeg liker kan jeg finne på å kjøpe mer enn jeg kan bære. En gang kjøpte jeg 90 kg kalkun på Rema, og innså det var ingen måte å få dem hjem på siden jeg gikk..Måtte ringe etter to biler.

Samme her... Jeg er ikke mett før tallerkenen er tom. Det værtste er potetgullposer. Det er det samme om posen er på 50g eller 250g, alt går ned i løpet av kvelden.

Har etterhvert lært meg å ikke lage større posjoner enn jeg vet er nok og som jeg blir passe mett av, og å ikke kjøpe mer godteri enn jeg har samvittighet til å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke melk, fløte, smør, cc, eller de fleste typer oster. Klarer ikke å spise gulost på brødskiva foreksempel, det finnes jo ikke godt! Gulost er bare godt hvis det er smeltet og i sammenheng med annen mat (som pizza osv). Majoneser og dressinger klarer jeg heller ikke. Jeg har værtfall lært meg å spise yoghurt det siste året, så vaniljeyoghurt og skyr vanlije kan jeg fint spise innimellom, men IKKE yoghurt med most frukt *grøss*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fryktelig glad i de fleste melkeprodukter, men cottage cheese har jeg ikke klart å likt enda. Dvs. jeg liker det når jeg har det som ingrediens i proteinlefsene mine, men klarer ikke spise det rett av boksen. Jeg har kun smakt den naturelle fra tine, så jeg vurderer å prøve de med smak og den svenske keso'en. Det er så mange som er så glad i det, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke jeg som er så fan av melkeprodukter ikke gjør det...hm, det kommer seg nok og det kan ha noe med appetitten min den siste tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, artig ide Lily!

En av de særeste vanene jeg har er muligens at om jeg lager mat spiser jeg alt, uansett mengde og konsekvens, eller at om jeg åpner noe spiser jeg det opp uansett.

Eksempel:

Ladge 3 kg pinnekjøtt, tenkte jeg kunne ha litt liggende i noen dager. Nope.

Kjøpte 50 pizza , type små Ristorante-pizzaer..Tenkte jeg hadde pizza ganske lenge da. Prøv i 2 uker.

Kjøpte 5 esker gainer-bars, planla å ta en etter trening. Gikk i snitt 5 om dagen til 400 kcal pr stk.

Min mor kommer på besøk med nok hjemmelagde knekkebrød til å mate en hær på marsj. Frem med smørpakken, og ned med dem på et par timer.

Jeg har også arvet/lært meg til en ekstrem hamstre-mentalitet, så når det er tilbud på noe jeg liker kan jeg finne på å kjøpe mer enn jeg kan bære. En gang kjøpte jeg 90 kg kalkun på Rema, og innså det var ingen måte å få dem hjem på siden jeg gikk..Måtte ringe etter to biler.

hahaha :D fantastisk! Ble glad i min sjel når jeg leste at det er flere som meg! Har lenge følt at jeg har en omvent-spiseforstyrrelse. Mine venner er SJOKKA når de ser hvor mye jeg faktisk kan spise. Tror nok jeg kunne vunnet en mat konkurranse om jeg hadde deltatt. Spiser til det er TOMT! Men en forderdelig stygg vane, som jeg må stoppe med :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overspising er også en type spiseforstyrrelse, men man defineres ikke som "overspiser" selv om man klarer å spise store mengder mat:) En overspiser trenger heller ikke spise store mengder mat på én gang, men den totale matmengden over tid er mer enn hva personen faktisk trenger. Disse menneskene spiser ofte for å sette en demper på vonde tanker, og noen spiser for å straffe seg selv.

Det var litt OT, men jeg slang det med jeg! For meg er det viktg å spre kunnskap omkring spiseforstyrrelser - for selv idag er spiseforstyrrelser tabu blandt mange, desverre...

Tilbake til tema - Når jeg tygger tyggis (noe som jeg stadig gjør), kan jeg tygge på tyggiser av ulike smaker. En tyggis er som regel for lite, så to er minimum! Akuratt nå tror jeg at jeg har fem stk. i munnen samtidig :p Lakris, 2 x jordbær og 2 x jordbær/lime.

Starter som regel med to, men når smaken er borte, tar jeg en eller to til! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...