Gå til innhold

Lol, Paleo


Kirill W.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Paleo er en fin ide, og fine prinsipper dersom man klarer å tilpasse det dagens samfunn. Idet noe blir farlig å spise fordi det ikke fantes i steinalderen (og den definisjonen sitter ekstremt løst), så har man overdrevet og burde rykke tilbake til start (eventuelt gå rett i fengsel). Det finnes mange grunner til å ikke spise X, at det ikke fantes i steinalderen burde ikke være en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt med på at hypen rundt Paleo i seg selv er litt overdrevet, og at mesteparten av maten i dag er annerledes enn maten var for 10 000 år siden (obviously). Men til sjuende og sist er jo foredragsholderen her egentlig enig i prinsippene som legges til grunn for Paleokonseptet - mest mulig hel/ren/ordentlig/naturlig/what-ever-you-would-like-to-call-it mat, mer grønnsaker og frukt, mindre prossessert mat/ferdigbakst/kaloritett/tullemat/whatnot. Så jeg ser ikke helt at dette egentlig er en debunk av noe som helst, anna enn et definisjonsspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt med på at hypen rundt Paleo i seg selv er litt overdrevet, og at mesteparten av maten i dag er annerledes enn maten var for 10 000 år siden (obviously). Men til sjuende og sist er jo foredragsholderen her egentlig enig i prinsippene som legges til grunn for Paleokonseptet - mest mulig hel/ren/ordentlig/naturlig/what-ever-you-would-like-to-call-it mat, mer grønnsaker og frukt, mindre prossessert mat/ferdigbakst/kaloritett/tullemat/whatnot. Så jeg ser ikke helt at dette egentlig er en debunk av noe som helst, anna enn et definisjonsspørsmål.

Joda, det er greit at paleo-kosthold er sunt og flott og alt det der, men med en gang du begynner å utelukke flere matvaregrupper fordi du mener at vi ikke spiste de for mer enn 10 000 år siden (noe vi gjorde) eller fordi du mener at vi ikke er "evolusjonært tilpasset" til å spise de (noe vi er) så hvisker du ut forskjellen mellom "kosthold" og "religion" og jeg ser ikke nødvendigvis på dette som en god ting.

Paleo er jo fantastisk. Nyte godt av at man kan sitte å Internett i stedet for å jakte og sanke, takket være jordbruksrevolusjonen, for deretter å hate på jordbruket ;)

Hvem skulle trodd at folk følte seg bedre av å spise kjøtt og grønnsaker enn smågodt og boller. :p

Jeg digger også at hvis man viser en paleo-spiser en observasjonsstudie der det påpekes at et høyt kjøttinntak har en korrelasjon med kreft osv så kommer den personen til å hyle høyest av alle om at korrelasjon ikke medfører kausalitet, for også uten å trekke pusten påpeke at alle menneskehetens helseproblemer startet etter jordbruksrevolusjonen og at det derfor må være korn som er skyldig for dette og at alle bør unngå korn.

hvafaen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Enig med deg her. Det eneste jeg synes det er en litt diffus overgang på i hele sammensuriet med Paleo vs IIFYM, er hva som er "godkjent" og "ikke godkjent" motivasjon for å spise mindre/lite av en del matvarer - for eksempel godteri, bakevarer osv. Det er jo en del prosessert mat, sukker o.l som alle er enige om at selv om vi kanskje ikke kan bastant påstå at det er direkte skadelig å innta, så er det antakelig bedre å la være/det er i hvertfall ikke skadelig og ikke innta det (annet enn kanskje psykisk, ift spiseforstyrrelser, begrensninger osv). Det er selvsagt tåpelig og prøve å spise som de gjorde i Steinalderen, jrf alle poengene i videoen, men spiller det egentlig så stor rolle at det er motivasjonen om det får folk til å gjøre bedre matvalg?

Bare en sporadisk tanke. Ellers synes jeg det var et godt nok foredrag, og det er selvsagt et poeng å øke forståelsen hos folk, og ja, Paleo-hypen har en tendens til å være altfor svart/hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, det er greit at paleo-kosthold er sunt og flott og alt det der, men med en gang du begynner å utelukke flere matvaregrupper fordi du mener at vi ikke spiste de for mer enn 10 000 år siden (noe vi gjorde) eller fordi du mener at vi ikke er "evolusjonært tilpasset" til å spise de (noe vi er) så hvisker du ut forskjellen mellom "kosthold" og "religion" og jeg ser ikke nødvendigvis på dette som en god ting.

Vel, nå finnes det mange retninger innenfor typisk paleo, men alle er vel enig om at det har skjedd en viss utvikling i landbruket fra 10000år siden frem mot den industrielle revolusjon. Sukker, finmalt hvete og ferdigmat eksisterte ikke slik som det gjør i dag. Er det med andre ord ikke greit å kutte ut denne gruppen?

I tillegg krever det meste av helt korn (ikke de forvirrende begrepet fullkorn, som bare er et tulleord) en viss form for prosessering for at vi i det hele tatt skal klare å fordøye det.

Argumentet med at "å utelukke flere matvaregrupper" kan ikke være bra føler jeg ikke holder mål. Alkohol er jo et eksempel på en "matvaregruppe" vi er kulturelt betinget til å ha i dietten vår. Jeg tror de fleste er enige om at det er greit å kutte det ut.

Nå sier jeg ikke at paleobevegelsen er fri for "religion", men det kan vel ikke sies om noen som helst former for gruppeoppfatninger. Som f.eks. den jeg ser her inne at vekttrening er så fryktelig bra for deg. Grenser til samme type "religion" det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Come again?

Jeg sier ikke at det ikke er det, men hele dette forumet er jo en orgie i trening og fitness og mange av meningene som forfektes bærer like mye preg av religion som på enkelte lavkarboforum.

Poenget mitt er kanskje at vi er alle flinke til å kaste stein i glasshus når vi tror vi ikke snakker om oss selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det å spise paleo i utgangspunktet er en vill idé, men for mange er det et rammeverk for å kunne kutte ut ferdigprodukter og spise mer ren mat. Noe vi alle er enige om at er en Bra Ting ™.

Når det er sagt er det sterke indisier på at gluten fra bl.a. hvetemel er problematisk for mennesker. En rekke autoimmune sykdommer er assosiert med hvetegluten. Bare det burde være god grunn nok til at man holder seg unna. Når man så kan finne den ene artikkelen etter den andre på pubmed som viser til seriøs forskning på emnet som bekrefter det mange opplever så skjønner jeg ikke helt den kategoriske avfeingen av at hvete og kornprodukter er ikke uproblematisk som menneskeføde.

Gluten causes gastrointestinal symptoms i... [Am J Gastroenterol. 2011] - PubMed - NCBI

Sensory ganglionopathy due to gluten sensitivity. [Neurology. 2010] - PubMed - NCBI

Gluten sensitivity and the CNS: diagnosis and ... [Lancet Neurol. 2010] - PubMed - NCBI

GAD antibody-associated neurological illne... [Acta Neurol Scand. 2011] - PubMed - NCBI

[Genetic and immunological processes in the pathom... [Orv Hetil. 2010] - PubMed - NCBI

Gluten sensitivity: from gut to brain. [Lancet Neurol. 2010] - PubMed - NCBI

Gluten sensitivity: an emerging issue behind n... [Lancet Neurol. 2010] - PubMed - NCBI

Gluten-free diet and steroid trea... [Clin Gastroenterol Hepatol. 2010] - PubMed - NCBI

Gluten sensitivity in multiple sclerosis: e... [Ann N Y Acad Sci. 2009] - PubMed - NCBI

Novel immune response to gluten in individuals... [schizophr Res. 2010] - PubMed - NCBI

Nervous system in the gluten syndrome: a clos... [Med Hypotheses. 2010] - PubMed - NCBI

Gluten sensitivity presenting as myoclonic epilep... [Mov Disord. 2009] - PubMed - NCBI

Gluten encephalopathy with ... [Clin Pract Epidemiol Ment Health. 2009] - PubMed - NCBI

Gluten sensitivity enteropathy in patients... [bMC Gastroenterol. 2009] - PubMed - NCBI

The gluten syndrome: a neurological disease. [Med Hypotheses. 2009] - PubMed - NCBI

Gluten sensitivity in patients with ... [Nephrol Dial Transplant. 2009] - PubMed - NCBI

Schizophrenia, gluten, and low-carbohydrat... [Nutr Metab (Lond). 2009] - PubMed - NCBI

Hippocampal sclerosis in refra... [J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2009] - PubMed - NCBI

[Relapsing acute pancreatitis associated ... [Rev Esp Enferm Dig. 2008] - PubMed - NCBI

Autoantibodies in gluten ataxia recognize a novel... [Ann Neurol. 2008] - PubMed - NCBI

Gluten ataxia. [Cerebellum. 2008] - PubMed - NCBI

Neuromyelitis optica in patien... [J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2008] - PubMed - NCBI

Association of DLG5 variants with gluten-sensitive enter... [Gut. 2008] - PubMed - NCBI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på logoen øverst på siden, så forstår du kanskje hvorfor det er en "orgie i trening og fitness".

Jeg tror du har hengt deg litt vel opp i at jeg er "fi". Jeg er da fullstendig klar over hvilket forum jeg er på. Det forandrer ikke det poenget at når man preker til koret så får man "halleluja" tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...