Gå til innhold

Elixia tilbyr PT til barn ned i 12-årsalderen


Thomas O

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er vel en del unge i den alderen som går over til å satse på Ski, Fotball eller håndball så da kan en PT være et godt hjelpemiddel for dem som ønsker å ta et steg videre. Husker fra min tid i håndballen at utenom treningene med laget var det ingen treninger for å forbedre den fysiske formen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"- De lærer ikke de allsidige og kroppslige ferdighetene som de får gjennom å være ute i naturen. Det kan ikke sammenlignes med fotball på løkka og ski på ujevnt underlag."

???

Hva vet han om disse ungdommene ferdes ute i naturen eller ikke? Det er dessuten ganske vanlig og dra på skitur og å spille fotball i gymmen, og alle skoleelever må jo ha gym. Skjønner ikke problemet til han proffessoren som forøvrig ser ut til at han burde vært pensjonert.

Jeg skulle ønske jeg begynte å trene styrke tidligere. Jeg visste omtrent ikke noe om trening og kosthold da jeg var på den alderen.

Jeg syns det er et bra tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er under konstant oppfølging, og fokuset hele tiden er på at trening skal være morsomt og utfordrende på en positiv måte, så tenker jeg at det er et veldig godt tilbud. Det kan på mange måter lære gutter og jenter fra ung alder at det å bygge opp kroppen og satse på en sterk og fleksibel kropp er den riktige veien og gå, og slik kanskje hindre mange fra den fallgruven hvor fokuset blir på å bryte kroppen ned (mer eller mindre med hensikt). Jeg ser poenget ditt Thomas O med at fokuset kan bli stort, men kanskje det kan hindre fokuset fra å bli feil? Det er dessverre ikke å legge skjul på at mange, allerede i så ung alder, allerede tenker mye på trening, kosthold og forholdet til kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er et flott tiltak jeg, trening handler ikke bare om kroppsfokus, det handler om helse også ;)

Og hvis dere leser artikkelen, sier Elixia at dette hovedsaklig gjelder overvektige :)

"- Hvorfor skal barn ha personlig trener?

- Det kan flere grunner, men vi tar imot alle som ønsker det. Noen trenger ekstra oppfølging og behov, det kan være at de ikke passer inn i organisert idrett eller vil toppe formen. En typisk årsak er overvekt, de ønsker ikke å trene sammen med andre. De unge blir møtt i døren av PT-en. Veiledning er ekstremt viktig, sier Kristenstuen.

- Mange bruker PT for å gå ned i vekt. Har dere sett for dere scenarioet der en 13-åring spør om hvordan hun kan bli tynnere?

- Det er heller foreldre til overvektige som har spurt. Som med alle andre, handler det om å sette mål. Vi vil ikke telle kalorier, men bidra til en livsstilsendring."

Synes det er bra gjort av Elixia jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser jo den at fokuset kan bli for stort, men etter min mening er det bedre enn sofatjeneste og xbox, i et samfunn der overvekt/fedme blant barn er et økende problem. Om barna i tillegg har en PT med god kunnskap de kanskje ser opp til, så ser jeg på dette som utelukkende en god ide. Heller en PT som kan veilede, enn at de leser div blogger og finner ut at PSMF er tingen!

Tviler sterkt på at ingen av disse ungene deltar i andre fritidsaktiviteter i tillegg, så argumentet til han professoren ser jeg på som ugyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt delt, føler jeg. Flott å ta tak i begynnede/overvekt tidlig, men da bør det nesten være en form for legehenvisning, for fokuset blir veldig kroppslig/tynn/feit enten man liker det eller ikke. Ser for meg "rike" foreldre (PT er ikke billig!) som avleverer barnet sitt for å forebygge fedme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det de som ville ha vært fysisk aktive uansett som benytter seg av det, eller er det dem som ellers sitter rolig, unngår å være utendørs og skulker gymtimene ? Jeg mener det er stor forskjell. På de som ellers er fysisk aktive mener jeg at det er noe overdrevent og kanskje ekstremt med pt i den alderen, (for mye trening og kropps eller prestasjonsfokus kan ikke være sunt) men for en ungdom som ikke bruker kroppen noe særlig er det ikke bare fysisk positivt, men kan være med på å bygge selvtillit og et grunnlag for å fortsette å være aktiv også utenom pt-timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det de som ville ha vært fysisk aktive uansett som benytter seg av det, eller er det dem som ellers sitter rolig, unngår å være utendørs og skulker gymtimene ? Jeg mener det er stor forskjell. På de som ellers er fysisk aktive mener jeg at det er noe overdrevent og kanskje ekstremt med pt i den alderen, (for mye trening og kropps eller prestasjonsfokus kan ikke være sunt) men for en ungdom som ikke bruker kroppen noe særlig er det ikke bare fysisk positivt, men kan være med på å bygge selvtillit og et grunnlag for å fortsette å være aktiv også utenom pt-timene.

Er sånn ca enig, egentlig. De sier jo at det er noen foreldre til overvektige barn som tar kontakt.

Men vi kan vel bare håpe/tro at PT klarer å holde nivået på et riktig nivå for disse barna, og ikke kjører toppidrettsnivå / "nå-skal-vi-konkurrere-i-fitness-kosthold" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns at i bunn og grunn er idèen og tankegangen bak ikke hakkende gal. Uten å henvise til bevis er er vel ikke å legge under en sko at det er en del innaktivitet blant barn og unge.

Litt trist at det er gått så langt at man ser behovet for PT mtp på overvekt. Er det bare jeg som tenker ansvarsfraskrivelse? Er vel ikke så svarthvitt, men tanken slår meg.

En annen problemstilling er som Asle nevner, kvaliteten på PT'en. Jeg vil tro at det kreves litt annen tilnærming til hvordan å kommunisere med barn ifht til trening. Litt ukult om PT'en ikke evner å se barnets behov.

Igjen åpner det for at man tidlig kan drive med skadeforebyggende arbeid på unge atleter, om man ser bort fra barn med overvekt. Litt tabu her til lands, men spesialisering av unge er ikke akkurat negativt for den spesifikke idretten. En PT kan være med på å heve denne kvaliteten om kunnskapen er tilstede.

I teorien virker det veldig positivt. Man kan få aktivisert barn og unge som sliter med vekt, gi dem mestringsfølelse og en base å jobbe ut fra når de blir elde.

Men er veldig spent på hvordan dette løses i praksis. Vektnedgang og fokus på kropp tror jeg fort kan føre til uheldige signaler tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og om dette. På bildet i adressa kunne det jo se ut som at det ikke var de som TRENGTE det som hadde kort på trening? Og tror kanskej det er tendensen. En 12 åring med null interesse for fysisk aktivitet, vil mest sannsynlig ikke melde seg inn på treningsstudio for og bestemme helt over sin egen treningstime. En saltime vil jo bli som en gymtime for denne, og trene alene på appartene vil mest sannsynli gikke bli særlig effektivt. Og trene "mann mot mann" med en PT vil jeg tro kanskje heller ikke er noe høydare for en usikker tenåring i verste pubertenten..

Husk, for 95% av denne aldersgruppen trener KUN for utseende. Joda, håndball og fotball (som eksempler) er ok, og mange synes det er morsomt, men jeg tror man ville bli overasket om man hørte HVORFOR de trener det de gjør....og få bekreftet at de trenger og se bedre ut av treningssturdio som tilbyr de timer,- er vel ikke noe sjakktrekk.

Men det kan jo være det som "mangler" for noen få, for og finne ut at de LIKER og bruke kroppen sin? At det fører til at noen ungdommer kommer seg opp og ut og i aktivitet.. Og all ære til de PT-er /instruktører som klarer det.

ALfa og omega for de som trener slike ungdommer vil være og fokusere på PERSONLIG fremgang, som økt utholdenhet, styrke, spenst og andre fysiske presatasjoner,- ut fra det ugangspunkt de har. Vekt, og cm bør være HELT fy-fy,- og mat bør holdes til "Minimum": EN 12 åring vet hva en bør og ikke bør spise/drikke....De har jo om mat og ernering på barneahgen, og flere gang opp gjennom skoleårene...Iallefall her jeg bor...Det er VILJEN det går på hos de også...Og det er den viljen som må jobbes frem.

Det er viktig og få ungdommen til og skjønne at de bør konkurrere med seg selv. Sette seg EGNE mål (ikke vekt og cm) som de jobber mot, og som de skyver videre etterhvert som de når de. FOr i den alderen er det mest vanlig og sammenligne seg med andre. Og skille seg ut er marerittet for disse.Derfor, lær de til og kjenne seg selv, og sine grenser. Hva vil de oppnå, finne en eller annen aktivitet de faktsik liker. Om det fører til ensformig trening, eller ikke stemmer overens med ønske om "store muskler";- så er det viktig og overbevise denne om at det viktigste er og holde seg i form, og trene noe man LIKER; slik at man FORTSETTER og trene. Lite vits og lære seg og bygge muskler, om man egentlig synes det er dritkjedelig og drive med styrektrening,- men elsker og danse....Eller,- sette ungen på tredemølla timesvis i uka, for hun skal bli slank som en langdistanseløper,- så elsker hun egentlig styrektrening og er en en potensiell ny frk. Elverum :)

Dette er viktig for ALLE som skal begynne og trene, forresten :) Ikke bare barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig delt ,ikke alle pt som er flinke,og dette kan ha både godt og dårlig utfall...kommer så an på 12 åringen. Selv har jeg en sønn på 3,5 som ikke kan vente til han kan løfte de tunge vektene som mamma og pappa :D Så der vil vi kanskje påvirke positivt frem til den dagen han kan begynne å trene styrke. Ellers synes jeg at dette er mor og fars jobb å aktivisere barnet og gi sunne vaner alt i alt...ikke elexia;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er "vanlige" PTer med 3mnd i baklomma fra Bali stiller jeg meg sterkt negativt til opplegget. Skal sies at jeg er positiv til at barn/unge tenåringer skal bli introdusert til baseøvelser og korrekt utførelse av disse, men en egen PT kan bli farlig. Barna som skal trenes er i en fase av livet der de blir ekstremt påvirket av hva andre mener og tror, og om PTen formulerer seg dårlig eller sier noe feil kan det få negative virkninger. Jeg mener derfor at studiepoeng i pedagogikk burde være obligatorisk for PTer som skal trene barn.

Dette derimot er så positivt som det kan få blitt:

Åpner styrkerommet for 11-åringer -adressa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, basisferdigheter og både grov-og finmotorikk er nedsatt blant dagens barn og unge på grunn av manglende bevegelse og aktivitet. Men synes kanskje heller at man skulle fokusere på andre aktiviteter enn trening på et gym, om det er gruppetimer eller i styrkesal, er kanskje ikke bra å utsette så unge mennesker for steder hvor det fort og ofte handler veldig mye om dietter, sterkt kroppsfokus og prestasjonsjag en ung voksende kropp ikke nødvendigvis har godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...