Gå til innhold

Er det på tide å begrave PSMF en gang for alle?


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dersom du ikke følger retningslinjene til PSMF er du ikke på PSMF. Å spise mye i helgen og så redusere er ikke en proteinsparende modifisert faste. Det er en kalorirestriksjon en dag.

Ikke for å kverulere, men la oss si at jeg spiser etter PSMF oppsett to ganger i uka f.eks. mandag og tirsdag eller mandag og torsdag er det PSMF da? Hva med tre ganger i uka annenhver dag mandag onsdag og fredag? Seriøst, jeg finner slike spisemønstre interessant så hvis det ikke er PSMF da er det kanskje intermittent PSMF isteden? IPSMF, den ikke fullt så ekstreme dietten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du varierer kalorimengden iløpet av ukedagene. Du faster hverken intermitterende eller er på en proteinsparende modifisert faste. Kalori-inntaket er for høyt til det siden du spiser " vanlig" mellom. Du spiser av og til mer, av og til mindre. Kalorivariasjonsdietten™. KVD.

Uenig med deg her; når man i gjengs etablert fitness ordbruk kan operere med begrepet 'faste' på en dag i uken og endog under en dag - "intermittent fasting" - hvorfor kan da ikke den protein modifiserte fasten vaere av samme tidsintervall? "in·ter·mit·tent ( n t r-m t nt). adj. 1. Stopping and starting at intervals. See Synonyms at periodic."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ett "svakt" øyeblikk i høst hvor jeg tenkte at jeg skulle prøve PSMF pga. overvekt. Jeg følte jeg passet fint inn i forhold til hvem dietten passer for og etter å ha lest meg opp kastet jeg meg ut i det.

Jeg har egentlig aldri tvilt på psyken min, men jeg ble ett vrak på 4 dager. Fysisk hadde jeg det fint, var ikke noe trøttere enn vanlig, var god og mett, trente den anbefalte mengden osv. men jeg mistet helt kontroll på meg selv. Da jeg fikk panikk fordi jeg spiste 10g karbohydrater mer enn retningslinjene tilsa, jo da skjønte jeg at dette var for ille. Det er greit at jeg vil ned i vekt, men ikke på den måten.

Noe positivt fikk jeg ut av det da - jeg lærte mye om meg selv, mine grenser og at jeg ikke skal gjøre noe slikt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke forstått det sånn at folk ønsker å slette PSMF fra jordens overflate akkurat. Det er vel heller snakk om hvor lurt det er å fronte en slik diett som sunn og god i et miljø som dette, der ytterst få (om noen i det hele tatt) faller inn under målgruppen for dietten.

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere Frode Jahren på kostholdskonferansen til LHL

Hva man kaller kostholdet spiller ingen rolle, det er hva du spiser som teller

Velger du å spise utelukkende protein en eller to dager i uken og trives med det - flott.

Spiser du slik hver dag over lengre tid, så kan man kalle det psmf eller hva som helst annet, det vil fremdeles ikke være en gunstig løsning for de fleste av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit nok, jeg skal ikke drive semantisk flisespikkeri paa dette, hva man velger å kalle det for vaere opp til enhver, bare husk at begrepet 'intermittent modifisert protein sparende faste' (IMPSF) nå er innfoert på denne tråden, så husk å gi meg kreditt for det i fremtiden, for dette er et spisemønster jeg har under uttesting og finner meget interessant...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

Godt innlegg Asle! Du gjør en god jobb med å påpeke feil og mangler, er som sagt ofte enig i det du sier, og har flere ganger videreformidlet kritikken din til de som styrer med innholdet fordi jeg mener det er noe de bør tenke over eller ta til seg.

Du ser mye av det jeg skriver - synes du det er unikt for tilnærmingen min til Fitnessbloggen at jeg er syrlig og kritisk? Jeg ser ikke helt hva jeg skulle være bitter på fitnessbloggen for, egentlig. Jeg tok et valg om å ikke være en del av den lengre, og det er jeg fornøyd med. Jeg ønsket siden lykke til videre med de som drev den videre, og kunne ikke egentlig ha gjort det ryddigere slik jeg ser det.

Nei, stort sett ikke, og jeg kjenner jo til stilen din. Som jeg sa: Asles gonna Asle, og det er derfor jeg digger deg.

Men det er enkelte ganger jeg har reagert på måten ting har blitt fremlangt, hvor jeg har begynt å lure på hva som egentlig er intensjonen, eller om du har en intensjon utover det å bare være kritisk. Det er tydeligvis her jeg har hatt en feil oppfattelse av virkeligheten, så det er bra du klarer opp i det. Hvis man ganger opp de få gangene jeg har reagert med alle de gangene i vanlig Asle-stil hvor jeg ikke har reagert, og ganger det med frekvensen i det siste pluss litt ymse påvirkinger og minus litt nøytralitet, så har det blitt et stort bilde, som i dette tilfellet tydeligvis har vist seg å ikke illustrere virkeligheten korrekt.

Anyways, bra du er på plass og setter spørsmål ved ting, da hvertfall jeg har lært utrolig mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke behov for å spare endogene proteiner og fettfri masse når du spiser litt mindre en dag.

Ikke litt mindre akkurat men MYE mindre faktisk, et kaloriunderskudd på rundt 2500 kcal for en dag og hvis dette gjøres intermittent f.eks. 2 ganger i uka med høg treningsmengde så vil risikoen vaere der for betydelig proteintap over tid. Trodde forresten at proteintapet var størst i begynnelsen av stort kalori underskudd og før kroppen kommer seg skikkelig inn i ketose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger veldig av f.eks. helsetilstand. Friske tilpasser seg fint, og proteintapet på så kort tid er nok av det ubetydelige. Det obligatoriske nitrogentapet ved faste tilsvarer noe sånn som 0,34g protein per kg, med høyde for individuelle forskjeller. Dette er på kort sikt, og det er dermed ikke tatt hensyn til de proteinsparende mekanismene såvidt jeg vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta meg selv som eksempel; Jeg spiser godt i overskudd i helgen, har mitt siste måltid søndag kl 21, mandag morgen gjør jeg ei 15 min sprintøkt etterfulgt av 30 min lav intensiv kardio. Om ettermiddagen mandag trener jeg styrke i en og en halv time og jeg inntar deretter i det pafølgende spiseviduet rundt 180 gram protein og litt fett og karbohydrater tilsvarende et typisk PSMF spiseoppsett – totalt 900 - 950 kcal. Dette er minst 2500 kalorier under dagsbehov. Tirsdags morgen gjør jeg nok en kardiookt tilsvarende mandag og en styrketreningsokt tirsdags ettermiddag. Så spiser jeg fra ca kl. 17 tirsdag ca 4500 kalorier rundt 1000 I overskudd noe som da gir et kaloritap på 1500 kcal over disse to dagene.

Vil det bli et høgere muskeltap av å gjøre dette om jeg hadde tatt en ren faste mandag versus det aa spise etter PSMF retningslinjene? Jeg vil jo anta med den mengde trening jeg gjorde at kroppen vil bli mer katabol om jeg hadde kjørt ren faste eller gått lavt på proteinmengden?

Onsdag spiser jeg saa 2900 kcal, noe som gir et underskudd på 500 for den ene dagen.

Så er jo ogsaa sporsmaalet om jeg tar enda en dag f.eks. torsdag hvor jeg spiser etter PSMF retningslinjene og trener med like høg mengde torsdag og fredag som jeg gjorde mandag og tirsdag.

Min hypotese er at en høg proteinmengde vil gi bedre beskyttelse for disse dagene, og forhindre et proteinetterslep, men jeg er åpen for andre syn på saken. Uansett så gir jo et hogt protein inslag av mer metthet kalori for kalori, så det dreier seg ikke bare om proteinsparing heller.

Kan jo legge til at jeg i helgen spiser 1000 kalorier I overskudd for hver av dagene lørdag og søndag og vil da få et ukentlig kaloriunderskudd på 1500 om jeg implementerer en PSMF dag ogsaa på torsdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...