Gå til innhold

Er det på tide å begrave PSMF en gang for alle?


Pinglo

Anbefalte innlegg

Den sunneste ekstremdietten, diett for hurtig og sunn vektnedgang, ekstremdietten for deg som skulle ønske du var i din livs form i går. Dietten har tatt landet med storm, trolig mest på grunn av at den apellerer til det viktigste folk ser etter i en diett nemlig umiddelbar, ekstrem vektnedgang. (På lik linje med NOKA, Cambridge-kuren, Nutrilett osv).

Dietten gir et så stort kaloriunderskudd at det er lavere enn det kroppen i utgangspunktet trenger for å opprettholde basale funksjoner, og det frarådes å drive noe særlig med fysisk aktivitet. Som en naturlig konsekvens av dette dukker det jevnt og trutt opp spørsmål om man ikke kan trene litt likevel, siden et daglig kaloriunderskudd på 1500 kcal tross alt ikke er helt ekstremt nok.

Tar man utgangspunkt i artiklene som er skrevet er det egentlig ikke alle denne dietten passer for.

De PSMF passer for

  • Ekstremt overvektige personer
  • "Normalvektige" med BMI >25 som skal ned i vekt til stor anledning

De som faktisk bruker PSMF:

  • Folk med BMI langt innenfor normalområdet/ned mot undervektig
  • Jenter på 17 år
  • Vanlige folk som ønsker å gå ned litt i vekt
  • De som ønsker et ekstremt langvarig slankeopplegg over flere mnd
  • Og resten

PSMF-tråder dukker opp som paddehatter i dette forumet, i tillegg til underforumets mest aktive tråd, en PSMF-tråd på over 200 sider (!). Personlig synes jeg PSMF er en glorifisert ekstremkur, og bør behandles som akkurat det, i stedet for det eneste godkjente alternativet til folk som skal ned i vekt. Normale mennesker har ingenting på PSMF å gjøre, og det er på tide å slå et slag for langt mer moderate alternativer.

Er det på tide å gjøre en innsats?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil nok påstå at PSMF gjorde sitt, på en veldig god måte hos meg iallefall!

Og ser ikke problemet i at folk som trenger å gå ned litt i vekt gjør dette så lenge det er prat om typ en uke, eller to.

Det skal også nevnes at de jeg har fått med meg som har også gjort PSMF faktisk aldri var i nærheten av å være sulten igjennom dagen om det gjordes på rett måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å motarbeide dietten, men ga til slutt opp siden folkene som absolutt skal bruke PSMF også absolutt skal bruke den, gjerne uten å i det hele tatt vite hva de legger seg opp med og hva som er PSMF-vennlig og ikke proteinfastendesparendevennlig.

La meg ha det sagt; Denne dietten er ingen spøk! Selv om du føler at du har masse energi og kan trene masse masse så er det ikke det samme som at det er den lure tingen å gjøre. Dette er en form for fastediett, hvor du i bunn og grunn frarøver kroppen din for to makronæringsstoffer. Hva er det i dette som virker lurt å gjøre over lengre tid?

Folk må slutte å anbefale denne dietten i øst og vest. Dette er ingen diett du verken kan eller skal leve med over lang tid (at du FØLER du kan leve med det over lang tid er ikke det samme som at du kan), og hvis du har ett ønske om å opprettholde ditt normale liv, hårmanke, din muskelmasse (jada, jeg skriver det fordi om dietten skal spare muskelmasse, men om du spiser 600 kcal daglig...ja, tror du det er nok?) ditt humør og muligens en del hormoner du gjerne vil ha i vater, så bruker du ikke PSMF i månedsvis på månedsvis.

Litt å tenke på: Jeg har kjørt PSMF, og jeg har hatt en del fett på kroppen. Jeg fikk større resultater av å spise en nøye sammensatt diett med nok næring i, hvor jeg atpåtil kunne trene, enn jeg gjorde med PSMF med ett likt tidsintervall. SPIS MAT! Mat er ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil nok påstå at PSMF gjorde sitt, på en veldig god måte hos meg iallefall!

Og ser ikke problemet i at folk som trenger å gå ned litt i vekt gjør dette så lenge det er prat om typ en uke, eller to.

Det skal også nevnes at de jeg har fått med meg som har også gjort PSMF faktisk aldri var i nærheten av å være sulten igjennom dagen om det gjordes på rett måte.

Jeg er litt uenig. Fordi jeg vil påstå at en majoritet av de som går på dietten ikke vet hvordan den skal gjøres på rett måte. Således vil det være en ironi i at folk som skal litt ned i vekt har bruk for dietten.

Som Pinglo understreker, de som faktisk bruker det er folk som ikke har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nevne at en del grep allerede er gjort for nettopp dette, og mer kommer. PSMF-tråden ble låst i går pga en allerede igangsatt prosess for å motvirke akkurat det som blir trukket fram her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig, majoriteten av de som går på dietten vet ikke hva de gjør.

Hell, jeg skal ikke si jeg hadde mye peiling sånn sett, og gikk på Sub 1000kcal i en uke på dietten..

Men til meg så merket jeg ingen problemer, hadde fortsatt mye energi, tross for at jeg faktisk ikke klarte å ta det rolig på PSMF. Men så gjorde jeg det i 7 dager. og ser ikke at det kan bli akutt problemer på så kort tid?

Over lengre tid er jeg enig i at PSMF skal vær uaktuelt for enhver som ikke er kraftig overvektig.

Men skal også nevne jeg ikke er verdens beste når det kommer til kosthold og ernæring.

Det jeg faktisk viste var jo hvordan oppsettet var på dietten og at den ABSOLUTT ikke skal føres over lengre tid, da hadde jeg selv vist at ting hadde gått galt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig, majoriteten av de som går på dietten vet ikke hva de gjør.

Hell, jeg skal ikke si jeg hadde mye peiling sånn sett, og gikk på Sub 1000kcal i en uke på dietten..

Men til meg så merket jeg ingen problemer, hadde fortsatt mye energi, tross for at jeg faktisk ikke klarte å ta det rolig på PSMF. Men så gjorde jeg det i 7 dager. og ser ikke at det kan bli akutt problemer på så kort tid?

Over lengre tid er jeg enig i at PSMF skal vær uaktuelt for enhver som ikke er kraftig overvektig.

Men skal også nevne jeg ikke er verdens beste når det kommer til kosthold og ernæring.

Det jeg faktisk viste var jo hvordan oppsettet var på dietten og at den ABSOLUTT ikke skal føres over lengre tid, da hadde jeg selv vist at ting hadde gått galt

Greia er at selv om både du og jeg vet hvordan PSMF skal gjennomføres så vil det ikke si at 1)det er den mest fantastiske dietten i hele verden, 2)den er løsningen på verdensproblemene, 3)at den egner seg for absolutt alle og 4)at man skal sørge for at PSMF fortsatt får oppmerksomhet og hyllest på trenings, kost og helsefronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg faktisk viste var jo hvordan oppsettet var på dietten og at den ABSOLUTT ikke skal føres over lengre tid, da hadde jeg selv vist at ting hadde gått galt

Der vil jeg påstå majoriteten bommer kraftig.

Enda verre er det når en del av majoriteten er slik som beskrevet av Asle i innlegget overfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er en vel-ernært i perioden før og har litt flesk er ikke en uke med 1000 kcal noe problem i det hele tatt.

Mange av disse jentene er allerede på sultegrensen, trener for mye og spiser for lite og ser etter løsningen på å slanke vekk den siste huden over skjelettet. Enter PSMF i en kropp som allerede tenderer mot underernæring. Langt mindre å gå på.

Der er jeg absolutt 100% enig i at er ett problem.

Men å "Begrave" en diett som faktisk fungerer for de som kan trenge den/kan gjøre den er vel litt å ta i.

Jeg ser jo selfølgelig hva som blir sagt her, og er enig som sagt.

Det er vel ikke kun PMSF som har det samme problemet. Alle dietter kommer til å ha det samme problemet i mitt syn.

Så hva skal man gjøre med det? Fjerne alle Dietter fra Fitnessbloggen?

Kan jo fungere for å hindre flere tynne i å vise fram skjellettet.

Men det betyr jo også man hindrer infoen i å komme fram til de som faktisk har bruk for det, føler jeg iallefall.. viste ikke om PSMF før jeg fant det her på Fitnessbloggen, og er glad jeg gjorde det.

Greia er at selv om både du og jeg vet hvordan PSMF skal gjennomføres så vil det ikke si at 1)det er den mest fantastiske dietten i hele verden, 2)den er løsningen på verdensproblemene, 3)at den egner seg for absolutt alle og 4)at man skal sørge for at PSMF fortsatt får oppmerksomhet og hyllest på trenings, kost og helsefronten.

Nå føler jeg at jeg kanskje havner på PSMF defansive delen her.

Men gjelder ikke dette ALLE typer dietter? og må vel gi samme svar som jeg akkurat skrev over her.

Er jo ett tveegget sverd.

- Fjerne den og hindre flere tynne, normale mennesker i å bli mer skjellett og skade seg selv.

- Hjelpe de Overvektige som faktisk trenger den. Vet ikke hva som blir best for forumet og menneskene på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg absolutt 100% enig i at er ett problem.

Men å "Begrave" en diett som faktisk fungerer for de som kan trenge den/kan gjøre den er vel litt å ta i.

Jeg ser jo selfølgelig hva som blir sagt her, og er enig som sagt.

Det er vel ikke kun PMSF som har det samme problemet. Alle dietter kommer til å ha det samme problemet i mitt syn.

Så hva skal man gjøre med det? Fjerne alle Dietter fra Fitnessbloggen?

Kan jo fungere for å hindre flere tynne i å vise fram skjellettet.

Men det betyr jo også man hindrer infoen i å komme fram til de som faktisk har bruk for det, føler jeg iallefall.. viste ikke om PSMF før jeg fant det her på Fitnessbloggen, og er glad jeg gjorde det.

Begrave, ikke begrave. Satt på spissen burde slike dietter begraves. Fordi majoriteten trenger dem ikke og fordi de som virkelig trenger en slik diett finner en slik diett.

Jeg ser klare likheter mellom PSMF og ATOMBOMBEN. Fine oppdagelser om det er brukt rett, men å slippe det på en uant folkemengde gir uante konsekvenser, dessverre over lengre tid en først antatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er på sett og vis at denne dietten traff nesten utelukkende den gruppen som absolutt skulle holdt seg LANGT unna den. Så er helt enig i hva både Pinglo og Asle sier her.

For å si det slik, om du ser på forumet de spørsmål som blir stilt om slanking så er det sjelden og aldri nesten at PSMF blir foreslått til brukere, selv de som er midt i målgruppa. Dette fordi det er en ekstremdiett, hva er 1-2 uker i et langt liv? Det er en omlegging av livsstil og bevisstgjøring man trenger, ikke en 2 ukers sultestreik hvorpå man blir kjempeskuffa når man innser hvor mye som var vann.

Og i disse dager er thinspiration et større problem en overvekt. Her fra dagens lokalavis f.eks : Nytt kroppsideal for unge jenter -itromso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSMF står det om andre steder. Som mye annet er ikke Fitnessbloggen opphavet til det. Fitnessbloggen er spesiell i at en stor del av målgruppen er unge jenter - se på navnet og profileringen. PSMF forsvinner ikke fra verden dersom det forsvinner fra Fitnessbloggen, men blir mindre lettilgjengelig for de som trenger den minst.

Absolutt, er jo enig med dere der.

Er jo som sagt ett tveegget sverd.

Regner med at det ikke kun er PMSF Diett tråden som blir slettet nå?

Det jeg mener er iallefall om man skal slette en av diett trådene så, burde man fjerne resten og, som f.eks Lavkarbo etc.

Noe jeg håper skjer isåfall, så PSMF ikke blir synderen alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, er jo enig med dere der.

Er jo som sagt ett tveegget sverd.

Regner med at det ikke kun er PMSF Diett tråden som blir slettet nå?

Det jeg mener er iallefall om man skal slette en av diett trådene så, burde man fjerne resten og, som f.eks Lavkarbo etc.

Noe jeg håper skjer isåfall, så PSMF ikke blir synderen alene.

Lavkarbo er et spisesett, jeg kan lett bli overvektig av lavkarbo.

PSMF er lavkarbo uten fettet og fokus på ekstremt underskudd.

Så nei, lavkarbo og PSMF blir ikke her skjært over samme kam. Ene sier noe generelt om makrofordeling punktum, den andre dikterer makrofordeling OG totalt kaloriinntak (underskudd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøver å si iallefall er om man skal fjerne ett slags "Slankesystem" så skal resten også gå. Og Lavkarbo er vel sånn vel brukt av majoriteten som slankeprogram?

Get rid of it all og fokuser kun på den andre delen som er trening etc.

Men nå virker jeg vel bare vanskelig:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv normalvektig og har lært mye nyttig av PSMF. Det at man kan spise seg god og mett på langt mindre kalorier enn det jeg før trodde var et must. Rent kjøtt og mer grønnsaker er noe alle mennesker har godt av enten man er tjukk, normal eller tynn. Dette har jeg tatt med meg i mitt kosthold og trives med å spise sunn, god og proteinrik mat uten at det er en diett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøver å si iallefall er om man skal fjerne ett slags "Slankesystem" så skal resten også gå. Og Lavkarbo er vel sånn vel brukt av majoriteten som slankeprogram?

Get rid of it all og fokuser kun på den andre delen som er trening etc.

Men nå virker jeg vel bare vanskelig:cry:

Blir vanskelig det gitt da det henger sammen. Man kan fjerne "ekstremene" og fortsette innenfor normalen helt fint.

For å si det sånn da, lavkarbo, høykarbo, null fett, glutenfritt, vegetarianer etc er alle måter å spise på, livsstiler, valg som alle er godt innenfor normalen og sunt da det ikke legger noen føringer annet en valg av matvarer. Men frihet til å spise hvor mye/lite man vil.

PSMF er en diett, og en ekstrem en. Noe midlertidig som gir knallharde føringer for hva man skal spise, fordelingen av de og mengden av hver samt totalt.

Problemet her er at folk rett og slett må berges fra egen dumhet.

Når det står ettertrykkelig at "jente 17 på 50kg" IKKE skal bruke prøve, så av en eller annen grunn ble det en magnet for "jente 17 på 50kg som i tillegg ikke har kunnskap eller kanskje lest artikkelen, som legger til timesvis med cardio, og kjører enda større underskudd"

De kjører seg jo i graven i ytterste konsekvens, og det ønsker ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...