Gå til innhold

Er det på tide å begrave PSMF en gang for alle?


Pinglo

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke forstått det sånn at folk ønsker å slette PSMF fra jordens overflate akkurat. Det er vel heller snakk om hvor lurt det er å fronte en slik diett som sunn og god i et miljø som dette, der ytterst få (om noen i det hele tatt) faller inn under målgruppen for dietten.

Det er et stort mangfold av mennesker her. Det er nok flere som virker veltrente og slanke enn man skulle tro fordi folk som har oppnådd resultater er mer tilbøyelig til å poste bilder. Det færreste synes det er gøy å kun poste et før-bilde.

Til syvende og sist er det bare et verktøy for vekttap. Som med alle verktøy finnes det korrekte og gale bruksområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke helt hva det er folk diskuterer. Noen som er tette nok til å tro de trenger PSMF selv om de er normal- eller undervektige vil vel uansett finne måter å sulte seg på? Worst case scenario.. hva er værst? Å sulte seg på salat og vann, eller å sulte seg på kjøtt og grønnsaker?

Det er ikke Smith & Wesson som er skyldige når noen skyter naboen, ei heller Fiskars når noen knivstikkes. På samme måte er det ikke hverken fitnessbloggen eller PSMF i seg selv sin skyld om noen misbruker informasjonen, som forøvrig er presentert på en langt mer nøktern og informativ måte enn om tilsvarende skulle dukket opp KK, Allers eller en rosablogg.

Målgrupper..? Det er ganske mange veltrente mennesker her, og vil man som normalvektig og godt trent ha vekk et par kg fett for å flashe mageruter må man nødvendigvis gå litt drastisk til verks. Kanskje er PSMF i 4-6 uker et mer overkommelig valg enn generelt kaloriunderskudd i 12-16 uker, om så bare fordi man kan bruke de månedene som skiller til å bli sterkere og til slutt ende med samme fettprosent.

Informasjon har aldri tatt livet av noen (ei heller en kniv, pistol, bil, eller noe annet uten evne til å foreta egne valg). Feilinformasjon, eller applikasjon av informasjon på feil grunnlag derimot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte er det ikke hverken fitnessbloggen eller PSMF i seg selv sin skyld om noen misbruker informasjonen, som forøvrig er presentert på en langt mer nøktern og informativ måte enn om tilsvarende skulle dukket opp KK, Allers eller en rosablogg.

Du har kanskje fått med deg at artikkelen er modifisert ganske mye den siste tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje fått med deg at artikkelen er modifisert ganske mye den siste tiden?

Nei, men den har da ikke blitt mindre nøktern eller informativ? Det første som møter meg er en klar definisjon av de to gruppene som opplegget passer for, fulgt av et avsnitt som heter "En klar advarsel!".

Jeg mente artikkelen var god nok før, derav det jeg skrev, men nå er den enda klarere. Uansett ligger ansvaret i siste instans hos konsumenten, selv om det er kjempefint at fitnessbloggen er påpasselig med hvordan de presenterer informasjon. Om jeg skrev en artikkel om hvilke typer gift det var lettest å få tak i og hvilke som var farligst hadde jeg ikke stått ansvarlig for alle som tok livet sitt med gift. Informasjon kan ikke ta liv. Valg, og sinnslidelser og avhengigheter som påvirker valg, kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men den har da ikke blitt mindre nøktern eller informativ? Det første som møter meg er en klar definisjon av de to gruppene som opplegget passer for, fulgt av et avsnitt som heter "En klar advarsel!".

Jeg mente artikkelen var god nok før, derav det jeg skrev, men nå er den enda klarere. Uansett ligger ansvaret i siste instans hos konsumenten, selv om det er kjempefint at fitnessbloggen er påpasselig med hvordan de presenterer informasjon. Om jeg skrev en artikkel om hvilke typer gift det var lettest å få tak i og hvilke som var farligst hadde jeg ikke stått ansvarlig for alle som tok livet sitt med gift. Informasjon kan ikke ta liv. Valg, og sinnslidelser og avhengigheter som påvirker valg, kan.

Nei, den har blitt vesentlig bedre.

Selvfølgelig er alle ansvarlig for hva de ender opp med å putte i seg, men det betyr ikke at ikke informasjonskildene også har et ansvar. Med sin størrelse og innflytelseskraft står fitnessbloggen veldig sterkt, og det som publiseres her tas gjerne som en fasit hos veldig mange.

Det er ikke til å komme bort fra at PSMF har blitt veldig utbredt, dessverre i feil segment, også med negative konsekvenser hos mange. Derfor mener jeg det er helt riktig av fitnessbloggen, som den aktøren den er, å prøve å gjøre noe med akkurat dette ved å være klarere på at dette ikke nødvendigvis er en god løsning hos de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lørdag- Godt overskudd? 4500? Jepp, 1000 kcal i overskudd

Søndag-Godt overskudd? 4500? Ogsaa 1000 kcal i overskudd

Mandag-900 kcal

Tirsdag-4500 kcal

Onsdag-2900 kcal

Torsdag-900 kcal

Fredag-? Fredag som tirsdag, rundt 4500 kalorier og 1000 i overskudd.

Se mine uthevinger. Ser at jeg med et estimert daglig kaloriforbruk paa ca 3500 kcal vil komme i et ukentlig underskudd paa rundt 1500 - 1700 kcal, om jeg gjoer dette oppsettet med to PSMF dager per uke.

For det første, hvorfor har du det oppsettet du har? Jeg ser tendenser til gjenstridig fett-protokoller. Hvor tung er du og hvor mye fett har du på kroppen, ca? Det er nokså avgjørende for hvor stort underskudd du tåler.

Min vekt er for oeyeblikket 96-97 kilo ca 9 -10 % kroppsfett, og jeg er 1.87 hoeg. Maalet er aa komme meg ned til rundt 92 kilo og under 8 % kroppsfett og deretter vedlikeholde med det oppsettet jeg har skissert med PSMF spising en dag i uka paa mandager, som jeg i og for seg gjoer allerede og som funker utmerket for vedlikehold. Saa jeg planlegger to dager PSMF spising per uke, mandag og torsdag, og et totalt ukentlig kaloriunderskudd paa 1500 - 1700 kalorier. Jeg tror det kan funke litt ala Leangains og jeg har ikke sett andre proeve det ut tidligere, saa det blir et eksperiment med intermittent PSMF saa og si. Poenget med aa ligge hoegt paa proteiner naar kalorintaket er saa lavt er ogsaa at det motvirker sultfoelelse og tendenser til aa karb-binge...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt vel negativt mot unge folk her inne??

Jeg er selv en ung gutt som startet på PSMF fordi jeg brakk en fot for et år siden. Før det var jeg en veldig aktiv gutt men som plutselig ble sittende rolig i et helt år med fysioterapi og smerter, 4 mnd på krykker, og mistet alt av motivasjon til å trene. Jeg drakk også iskaffe og brus på daglig basis, og hivde fort i meg en 400g kjøttdeigspakke med masse ris og saus ved siden av til middag. Dette førte til at jeg gikk opp mange kilo og målte hele 100 cm rundt midja i år før jeg bestemte meg for at noe drastisk måtte gjøres.

Nei, jeg har ikke over 20 år enda som denne tråden mener er kravet for å forstå noe som helst (?), men jeg har god peiling på hva jeg driver med. Jeg har ikke mulighet til å løpe med foten min enda og har dårlig motivasjon. Tredemølle var min greie, og det var hovedsaklig kardio jeg trente, flere ganger i uka. Derfor tenkte jeg at maten min var en fin måte å starte på, få strammet inn litt, gå ned noen kilo, få opp motivasjonen og få rørt meg litt fordi jeg "må".

Er det helt crazy for en myndig gutt på 1,70 som er er 100cm rundt midja å ta maks tre uker på PSMF? Har blitt veldig klok på dietten og er langt utenfor faresonen for sult og spiseforstyrrelser bare så det er sagt. Det er bare som sagt veldig vanskelig å få det bort med trening når jeg ikke får brukt føttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dietten frontes som den beste ekstremdietten til segmentet på FB er det mange som ALDRI burde tenkt på å gå på den som risikerer en svært ubehagelig og potensielt helseskadelig erfaring med den.

1. Det er vel den beste ekstremdietten? Problemet er vel kanskje det at den fronten som den beste (ekstrem)dietten, hvor trykket ligger på beste og dietten, mens mange ikke forstår betydningen av ordet ekstrem.

2. Hvis dietten følges, er den ikke skadelig for sunne og friske mennesker. For en person på 60 kilo vil energiinntaket være rundt 1100 og for en person på 70 kilo 1200, litt avhengig av aktivitetsnivå og fettprosent. Problemet er at syke mennesker (spiseforstyrrelser) vil kunne bli tiltrukket av en slik diett, nesten uansett overskrift og advarsler som måtte stå på trykk.

Svaret baserer jeg på hva jeg fant i denne artikkelen:

Alt du trenger å vite om PSMF-dietten - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du fant i den oppdaterte versjonen av dietten, der ordlydene har vært forandret betraktelig i det siste heldigvis. betydningen av ordet ekstrem i konteksten av en diett, er den brukt for å avskrekke eller for å hinte til at den er ekstremt effektiv? Den har også blitt frontet som den sunneste ekstremdietten, og denne begrepsbruken er litt problematisk.

Den kan vel vanskelig oppfattes som ekstremt sunn? Nå kjenner jeg ikke originalartikkelen, men slik formuleringene er per nå ville vel ordet ekstrem bli oppfattet som noe kortvarig og spesielt (?)

Det er ikke tilrådelig for sunne og friske mennesker med "normal" høyde og en vekt på 60-70 kg å ligge på 1100-1200 kcal.

Ikke i et par uker?

Fitnessbloggen står fritt til å publisere som de vil og ta til etterretning eller ikke det som kommer av tilbakemeldinger. Det samme gjelder andre sider som dekker trening og kosthold. Om en velger å ta ansvar for det en presenterer eller ei kommer til slutt an på hva intensjonen med det er.

Den andre artikkelen som dukker opp når jeg søker på PSMF på Google er denne:

PSMF - Diett for hurtig- og sunn vektnedgang

Jeg vet ikke din involvering i den nettsiden annet enn at du har publisert noen artikler der, men hadde ikke den artikkelen fortjent seg en revidering? Det er kanskje opp til artikkelforfatter å endre innholdet, men burde ikke Myrevolution gjort noen grep? Må ta forbehold om at noe at det jeg skriver kan være feil.

Jeg er uansett enig i at PSMF virker til å være et område hvor man bør tråkke varsomt og være forsiktig med hvordan man formulerer seg og hvordan både formuleringene og artiklene som helhet blir oppfattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har indikert at man må være 20 for å forstå noe som helst?

"Jenta på 17 år" som ikke skjønner noe som helst av PSMF og som gjør alt feil dukker opp flere ganger i tråden, det er det jeg reagerer på. Jeg er overbevist om at det er mange over 30 som tror de holder på med PSMF der de sulter seg mellom løpeturene sine.

For eksempel: Ja, de fleste kriminelle er utlendinger. Nei, de fleste utlendinger er ikke kriminelle. Det er slike to vidt forskjellige påstander folk har tendensen til å bytte på til noe som feier mange under en stålkam.

Såklart er det kun et eksempel, men det går igjen flere ganger her inne på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"haters gonna hate" bidrar ikke noe særlig. En post slettet.

-mod

Her må jeg si du var selektiv i begrunnelsen. Bildene i innlegget var hovedbudskapet og representerte resultater som kom av PSMF. Det er viktig å ha noen bilder av hva man faktisk snakker om i en debatt som er startet av en styrkeløfter som er notorisk hater av alt som kan bidra til å gjøre den minste blodåre synlig eller fremelske kroppslig estetikk for å balansere situasjonen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jenta på 17 år" som ikke skjønner noe som helst av PSMF og som gjør alt feil dukker opp flere ganger i tråden, det er det jeg reagerer på. Jeg er overbevist om at det er mange over 30 som tror de holder på med PSMF der de sulter seg mellom løpeturene sine.

For eksempel: Ja, de fleste kriminelle er utlendinger. Nei, de fleste utlendinger er ikke kriminelle. Det er akkurat dete folk har tendensen til å blande sammen til noe som feier mange under en stålkam.

Såklart er det kun et eksempel, men det går igjen flere ganger her inne på forumet.

Det er nok ment som en generell beskrivelse av unge mennesker som gjerne setter i gang med ting uten at man helt har grunnlag for å forstå hva man driver med, og de er det mange av. Det betyr ikke at alle unge er kunnskapsløse, og det betyr heller ikke at alle som er eldre forstår hva de driver med, for det gjør mange på ingen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg si du var selektiv i begrunnelsen. Bildene i innlegget var hovedbudskapet og representerte resultater som kom av PSMF. Det er viktig å ha noen bilder av hva man faktisk snakker om i en debatt som er startet av en styrkeløfter som er notorisk hater av alt som kan bidra til å gjøre den minste blodåre synlig eller fremelske kroppslig estetikk for å balansere situasjonen litt.

Flere er sikkert enig med deg i at styrkeløftere generelt er veldig anti-fitness og anti-gå ned i vekt. Men det forandrer likevel ikke så mye på problemet i denne sammenhengen; at tynne jenter tror at PSMF er det beste for dem.

Det er vel heller ingen som betviler at det kan oppnås gode resultater med PSMF. Det er ikke der skoen trykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg si du var selektiv i begrunnelsen. Bildene i innlegget var hovedbudskapet og representerte resultater som kom av PSMF. Det er viktig å ha noen bilder av hva man faktisk snakker om i en debatt som er startet av en styrkeløfter som er notorisk hater av alt som kan bidra til å gjøre den minste blodåre synlig eller fremelske kroppslig estetikk for å balansere situasjonen litt.

Da kunne du skrevet det i stedet for "haters gonna hate"

Du kan for all del poste de igjen men med en begrunnelse slik som nå, slik at det i alle fall ikke garantert blir oppfattet som trolling eller bare sidefyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det eksmpler på unge/tynne jenter som har pådratt seg skade av å kjøre PSMF eller dreier alt dette seg om muligheten for det?

Slanke personer vil gå på en smell ved å ligge så lavt over lengre perioder. Det har vært et drøss med slanke, men også undervektige, som har presentert sine planer om å gå på PSMF over et par mnd, gjerne ikke med konkurranseplaner eller noe sånt, som har blitt overtalt både i forumet og på PM om å finne på mer fornuftige løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...