Gå til innhold

Er det på tide å begrave PSMF en gang for alle?


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Absolutt, er jo enig med dere der.

Er jo som sagt ett tveegget sverd.

Regner med at det ikke kun er PMSF Diett tråden som blir slettet nå?

Det jeg mener er iallefall om man skal slette en av diett trådene så, burde man fjerne resten og, som f.eks Lavkarbo etc.

Noe jeg håper skjer isåfall, så PSMF ikke blir synderen alene.

Forskjellen er at PSMF er en ekstremdiett. Andre måter å gå ned i vekt på er å regne som harmløse i forhold. Selvfølgelig, hadde det vært et miljø for pulverkurer på 500kcal/dag her på forumet, så måtte disse gått med i samme slengen. Men nå er det PSMF som stadig trekkes fram som noe sunt og flott, totalt uavhengig av om den som spør er 15 eller 25 år gammel, eller har en BMI på 15 eller 43. Det er PSMF som har en egen artikkel på fremsiden og en egen tråd på over 250 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psmf er noe DRITT

Been there "jaja, siden jeg ikke har noe bedre å ta meg til den neste uka kan jeg jo prøve å skrelle vekk litt bulkefett. Hvor ille kan det bli, kan da ikke være så farlig å gå noen dager med kjip mat og litt sult"

4 dager senere

Dundrende hodepine, skrikende mage, depresjoner, begynnende sår hals, griner for ingenting, kjæreste som trygler meg om å spise osv.

Ikke verdt det for å si det sånn :p (nå takler jeg lavkarbo forferdelig dårlig da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi alle kan si oss enige i at PSMF er for overvektige og folk som vet hva de driver med.

Personlig syns jeg psmf er genialt om man av en eller annen årsak må ned i vekt raskt, men det folk generelt ikke skjønner er at det er ekstremt og ikke bør brukes som en vanlig diett for vektnedgang.

Så problemet nå er at det er blitt gjort til en "hverdagslig" diett som hvem som helst kan benytte seg av, gjerne tenåringsjentene som har nada peiling på konsekvensene og hvordan kroppen dems faktisk påvirkes. Og det er her problemet ligger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar - De kvinnene avbildet på forsiden av Fitnessbloggen/i artikler osv. gjør vel ikke saken noe bedre? Hvis man får inntrykk av at det er sånn den gjennomsnittelige kvinnelige treningsentusiasten ser ut, og bør se ut, da har man grådig misforstått. Det er ikke meningen at kvinner skal ha en så lav fettprosent. Dette bør sees i sammenheng med PSMF - da mange går på denne dietten for å nettopp så slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten kommentar - De kvinnene avbildet på forsiden av Fitnessbloggen/i artikler osv. gjør vel ikke saken noe bedre? Hvis man får inntrykk av at det er sånn den gjennomsnittelige kvinnelige treningsentusiasten ser ut, og bør se ut, da har man grådig misforstått. Det er ikke meningen at kvinner skal ha en så lav fettprosent. Dette bør sees i sammenheng med PSMF - da mange går på denne dietten for å nettopp så slik ut.

Virkelig? Leiter man, så finner man alltids noe. Et lite sveip over forsiden og et par artikler nå, og jeg fant ikke noen bilder av damer som så ugunstig tynne ut etter min mening.

Hvordan mener du personene som blir brukt som illustrasjon på en blogg om trening og kosthold bør se ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Leiter man, så finner man alltids noe. Et lite sveip over forsiden og et par artikler nå, og jeg fant ikke noen bilder av damer som så ugunstig tynne ut etter min mening.

Hvordan mener du personene som blir brukt som illustrasjon på en blogg om trening og kosthold bør se ut?

Leiter man så finner man. Forsiden forandrer seg jo hele tiden da, siden det ofte kommer nye artikler. Mitt poeng er for eksempel at det ikke er naturlig for kvinner å ha sixpack - selv om noen får dette lettere enn andre. De fleste må gå ned i fettprosent for å bli definert i mageområdet. Jeg har, personlig, ingen problemer med disse bildene på forsiden her. Men jeg tror mange nybegynnere faller i fellen og tror at PSMF er veien å går for å få dette utseende, uten å sette seg inn i det som er nødvendig for et sunt og normalt forhold til kosthold og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen eksempler:

triceps.jpg

da2.jpg

veronicaweb4.jpg

karolineweb2.jpg

shutterstock_70704988-672x448.jpg

Single-Leg-Hip-Thrust-672x378.jpg

fitness-672x336.jpg

Det er én ting å være muskuløs - det er bare fint. Men jeg vil tørre å påstå at dersom man ønsker at disse musklene skal bli mer synlige eller definerte, slik som på bildene, så må man gå ned i fettprosent. Og for en kvinne, som normalt bør ligge på rundt 22 % i fettprosent for å i medisinsk forstand være normal, så vil ikke disse musklene være like synlige (genetikk spiller selvfølgelig en rolle). Med andre ord, man kan være like sterk selv om man ikke ser like sterk ut. Man kan ha en fin stram kropp uten å se ut som disse jentene over her, som tydeligvis lever på en ganske streng diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært forbudt å se på TV. Enn alle toppidrettsutøvere som sendes på skjermen uke etter uke? En forholdsvis lav fettprosent er i mange idretter en forutsetning for å lykkes. PSMF er usunt for de fleste, men det nytter ikke å henge ut folk som er i god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært forbudt å se på TV. Enn alle toppidrettsutøvere som sendes på skjermen uke etter uke? En forholdsvis lav fettprosent er i mange idretter en forutsetning for å lykkes. PSMF er sunt for de fleste, men det nytter ikke å henge ut folk som er i god form.

Poenget mitt er ikke å henge ut folk som er i god form :-) Da tror jeg du har mistforstått, eller så har ikke jeg forklart meg på en forståelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med PSMF dietten er vel artikkelen rundt FHM redaktøren "Six pack på 12 uker"

Her gikk jo han på en PSMF diett og fikk bra resultater. Det som det var lite fokus på både i artikkelen i bladet og artiklene her på forumet er jo at han etter en periode gikk over til å spise mer variert med karbohydrater og "skreddersydd" kosthold.

Men artikkelforfatterene skriver ikke noe mer utfyllende om dette så derfor tror jeg at mange har trodd at PSMF i 12 uker = sixpack akkurat som i artikkelen.

Jeg har selv prøvd dietten ifjor og det fungerte bra som en "kick-start"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dette har gått over til å bli en populærdiett for målgruppen Pinglo nevner er veldig synd, veldig unødvendig og bør gjøres noe med. Mye av bakgrunnen for de artiklene jeg har skrevet de siste månedene har vært hordene med unge jentene og guttene som tenker de spiser sunt så lenge de får i seg proteiner og noe grønt. De må bare holde ut, så kommer de i form. litt ekstra karbohydrater en dag fikser alle metabolske forstyrrelser! Nei.

PSMF står det om andre steder. Som mye annet er ikke Fitnessbloggen opphavet til det. Fitnessbloggen er spesiell i at en stor del av målgruppen er unge jenter - se på navnet og profileringen. PSMF forsvinner ikke fra verden dersom det forsvinner fra Fitnessbloggen, men blir mindre lettilgjengelig for de som trenger den minst.

Du veit hvilken side som ranker som nr 2 hvis man googler PSMF eller? Litt uheldig kanskje.

PSMF – Ekstremdiett for overvektige som vil ned i vekt

PSMF (Proteinsparende modifisert faste) er ekstremdietten for deg som skulle ønske du var i din livs form i går.

Liten dissonans her. Ta det helt med ro - det er ikke bare for overvektige, det er om du ikke er fornøyd med formen din også.

Du har tydeligvis vært så opptatt med å leite etter ting å plukke på andre steder at du har oversett ting som dette:

"Proteinsparende Modifisert Faste (PSMF) er den beste ekstrem-dietten for hurtig vektnedgang på kort tid"

"Vi har en krise på gang! Badevekta gikk nettopp flere runder over det forventede, og den skremmende sannheten kikker tilbake på oss fra speilet. Vi skal inn i den nyinnkjøpte kjolen som kostet halve månedslønna (...)"

"Jeg anser PSMF for å være den beste dietten for å gå ned i vekt på kort tid, der du faktisk får spise deg ganske mett til et måltid"

Liten dissonans her. Ta det helt med ro - det er ikke bare for overvektige, det er om du vil ned et par kjolestørrelser også. Det er også det beste valget hvis du ikke vil bruke lang tid på å gå ned i vekt.

Veit at det ikke er du som har skrevet den, og har ingenting i mot Børge heller. Synes artikkelen er fin, men jeg synes ikke dette står helt i samsvar med verdiene du presenterer for oss her.

Jeg er ikke uenig med deg heller, men det virker bare som du har oversett noe når du har vært ute på jakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil gjerne si litt om dette!. Jeg er en jente på 33 år har slitt som en hund med og gå ned i vekt lenge har vært såpass stritt at jeg ikke har klart og gjennomføre over tid da vekten og kroppen ikke rikker seg. Jeg har lest meg godt opp om psmf og fulgt dietten. Har stort sett trent som jeg skal noe mindre innimellom pga diverse omstendigheter. Har hatt 2 gratis måltider hver uke selvom min vekt tilsier at jeg ikke trenger det, nettopp for og ikke gå i tørke og for og belønne meg selv. Jeg har ikke hatt noen nedturer ja litt stagnering men hatt et enormt bra resultat både på vekt og kroppen iform av utseende. Jeg føler meg magisk bra nettopp fordi jeg klarer og gå ned og kroppen ser bra ut.. Jeg vil om ca 1,5 mnd forsiktig trappe opp på andre matvarer men da vil jeg også trappe opp med trening. Klart vekten vil gå opp noe men det er ingen krise. Jeg ser bra ut og føler meg bra og jeg har ikke sultet meg. Jeg spiser masse mat mer en før og nå spiser jeg sunn mat i mine øyne .Masse salat, grønnsaker fisk og kjøtt.Jeg rører ikke godis men spiser bringebær og kesam som dessert om jeg er fysen =) Folk kan mene hva de vil og ja det finnes ingen dietter som passer for alle . Mitt opplegg er ikke psmf i 3 mnd for så og stupe ned i godis skålen etterpå.. dette er starten på en livslang endring som gjør meg sunn og trent IKKE TYNN. jeg har gått fra 106.4 til nå rett over 96 kg så det funker som pokker!!! De som mener at jeg gjør det feil kan mene det men dette er et valg jeg er glad for at jeg tok og jeg står inne for det 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye synsing her, Andy.

Ja, det har ikke vært meningen å presentere dette som noe annet enn mine egne tanker, inntrykk og oppfatninger.

Hvis jeg er den eneste her som har fått dette inntrykket og jeg er på villspor, så får jeg bare beklage hvordan jeg oppfattet det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne si litt om dette!. Jeg er en jente på 33 år har slitt som en hund med og gå ned i vekt lenge har vært såpass stritt at jeg ikke har klart og gjennomføre over tid da vekten og kroppen ikke rikker seg. Jeg har lest meg godt opp om psmf og fulgt dietten. Har stort sett trent som jeg skal noe mindre innimellom pga diverse omstendigheter. Har hatt 2 gratis måltider hver uke selvom min vekt tilsier at jeg ikke trenger det, nettopp for og ikke gå i tørke og for og belønne meg selv. Jeg har ikke hatt noen nedturer ja litt stagnering men hatt et enormt bra resultat både på vekt og kroppen iform av utseende. Jeg føler meg magisk bra nettopp fordi jeg klarer og gå ned og kroppen ser bra ut.. Jeg vil om ca 1,5 mnd forsiktig trappe opp på andre matvarer men da vil jeg også trappe opp med trening. Klart vekten vil gå opp noe men det er ingen krise. Jeg ser bra ut og føler meg bra og jeg har ikke sultet meg. Jeg spiser masse mat mer en før og nå spiser jeg sunn mat i mine øyne .Masse salat, grønnsaker fisk og kjøtt.Jeg rører ikke godis men spiser bringebær og kesam som dessert om jeg er fysen =) Folk kan mene hva de vil og ja det finnes ingen dietter som passer for alle . Mitt opplegg er ikke psmf i 3 mnd for så og stupe ned i godis skålen etterpå.. dette er starten på en livslang endring som gjør meg sunn og trent IKKE TYNN. jeg har gått fra 106.4 til nå rett over 96 kg så det funker som pokker!!! De som mener at jeg gjør det feil kan mene det men dette er et valg jeg er glad for at jeg tok og jeg står inne for det 100%.

Du er ikke på PSMF. Du er på din egen variant. Trolig en med mer kalorier, mer fett, mer karbs enn den originale psmf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nope jeg har fulgt dietten slik den er satt opp det er jo litt begrenset hva man kan spise av grønnsaker eller putte i salaten men spiser ikke noe som ikke står på psmf listen =) hva får deg til og påstå det egentlig ?

Bringebær, har ingen plass i PSMF. Erfaringsmessig vet jeg også at folk ikke er selektiv på grønnsakene sine. Ei heller på kjøtt og fiske-kildene sine, men det skal jeg være forsiktig med å påsto noe om i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...