Gå til innhold

Er det på tide å begrave PSMF en gang for alle?


Pinglo

Anbefalte innlegg

Du er ikke på PSMF. Du er på din egen variant. Trolig en med mer kalorier, mer fett, mer karbs enn den originale psmf.

Om jeg forteller at jeg har fulgt oppsettet som her bare at jeg har valgt litt mere mat fordi jeg er bærmere gutt 110 en jente 70 så kan ikke du si at jeg ikke går på psfm!!

Jente 70 kg, 35 % fett Gutt 110kg, 28 % fett

Frokost Frokost

1 krydret kyllingfilet (140g) 2 krydret kyllingfilet (280g)

Tomat, agurk, isbergsalat, sopp og paprika Tomat, agurk, isbergsalat, sopp og paprika

1 ss sel-, fiske- eller lakseolje 1 ss sel-, fiske- eller lakseolje

Lunsj Lunsj

150g karbonadedeig 250g karbonadedeig

Ulike krydder Ulike krydder

Brokkoli, spinat, paprika Brokkoli, spinat, paprika

Mellomåltid Mellomåltid

1/1 boks cottage cheese 1/1 boks cottage cheese +10g proteinpulver

50g bringebær (søtet med sukrin, splenda eller natreen) 150g bringebær (med søtning)

Middag / kveldsmat Middag / kveldsmat

150g svinefilet 250g svinefilet

Brokkoli, blomkål, asparges og spinat Brokkoli, blomkål, asparges og spinat

1 ss sel-, fiske- eller lakseolje 1 ss sel-, fiske- eller lakseolje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bringebær, har ingen plass i PSMF. Erfaringsmessig vet jeg også at folk ikke er selektiv på grønnsakene sine. Ei heller på kjøtt og fiske-kildene sine, men det skal jeg være forsiktig med å påsto noe om i ditt tilfelle.

neivel så rart at det er satt opp på dietten på psmf sin egen artikkel!!! just saying

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebær, har ingen plass i PSMF. Erfaringsmessig vet jeg også at folk ikke er selektiv på grønnsakene sine. Ei heller på kjøtt og fiske-kildene sine, men det skal jeg være forsiktig med å påsto noe om i ditt tilfelle.

jeg spiser ikke annet en det som står der =) jeg koser meg med litt salma laks osv når jeg har gratis måltid =) så jo jeg begrenser det veldig .. slik at jeg holder meg til det som er satt opp noe som fr meg på ingen måte er noe stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som mener du gjør noe feil. Om du går ned i vekt, har det bra og er fornøyd er det flott. Selv ville jeg anbefalt deg å spise mer enn det du gjør om du følger PSMF, men med din startvekt er du mer i kategorien som tåler PSMF (+ litt) en stund i motsetning til en jente som begynner på halve vekten din.

Der er vi helt enig. Jeg ville nok ikke valgt dette om jeg hadde startvekt 80 kg men jeg var veldig drøy og nå er jeg på riktig vei. Jeg har spit mer en hva de har satt opp for jente 70 kg mere midt i mellom de 2 eksemplene som er satt opp. Men bringebær står på dietten så det så hehe=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada - altså, her er litt av problemet. Det er mye mat som ikke er på dietten som ikke er "feil" på noe som helst vis. Dietten er for restriktiv som det er, men når det diskuteres om bringebær er lov eller ei er en helt ute å kjøre.

Individuell tilpasning er alfa og omega, og det får en ikke gjennom "Jente, 70 kg" eller " Mann, 110 kg".

det er derfor jeg har tilpasset slik at jeg ikke er sulten eller føler meg sliten. jeg har med god samvittighet spist bringebær søtet med sukrin melis med banilje kesam =) og det skal jeg fortsette med,, nettopp fordi jeg går ned jevnt og trutt !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan si i klartekst hva du mener uten at det krever resonnering og konkludering fra min side på din synsing.

Mulig jeg har misoppfatta det hele, men det jeg mener er at du bør feie for egen dør, noe det etter mine oppfatninger ikke virker som du har gjort. Ettersom du er veldig ivrig på å plukke på ting som står skrevet her, og presenterer dine verdier og meninger om PSMF skriver artikler på bakgrunn av det, som blir lagt ut på samme side som ranker som nr to når man googler PSMF og at det som står i den artikkelen der ikke samsvarer med det synet og verdiene som jeg oppfatter at du presenterer her.

Og du blir helt forvirret av at det står skrevet ting som ikke samsvarer her, mens jeg sitter igjen med akkurat samme følelsen når jeg leser det du skriver her.

Og jeg må bare påpeke igjen; jeg er ikke uenig i det du sier altså.

edit: Og i såfall trenger jeg en oppklaring hvis du mener jeg sitter med feil oppfatning her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen eksempler:

veronicaweb4.jpg

Det er én ting å være muskuløs - det er bare fint. Men jeg vil tørre å påstå at dersom man ønsker at disse musklene skal bli mer synlige eller definerte, slik som på bildene, så må man gå ned i fettprosent. Og for en kvinne, som normalt bør ligge på rundt 22 % i fettprosent for å i medisinsk forstand være normal, så vil ikke disse musklene være like synlige (genetikk spiller selvfølgelig en rolle). Med andre ord, man kan være like sterk selv om man ikke ser like sterk ut. Man kan ha en fin stram kropp uten å se ut som disse jentene over her, som tydeligvis lever på en ganske streng diett.

Jeg var 58-59 kilo på bildet (er 163 centimeter høy) og hadde vært på diett i akkurat to uker på bildet. Startet dietten på 2200 kcal. Du må ikke mene så mye, når du ikke vet hva du prater om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun min personlige erfaring og mening om PSMF:

Artikkelen er bra skrevet, lett forståelig og har klare retningslinjer

Men noen av problemene er:

- Folk tror de er så mye fetere enn de egentlig er. De burde kanskje kjørt max 2-3 uker men synes selv de havner i kategorien som kan gå 2-3 mnd på dietten.

- De behøver hvertfall ikke den oppkarbinga/cheatmeal 1 gang i uka for de har så masse fett å ta av.

- Retningslinjene for trening med MAX 3 lette styrkeøkter i uka mener de er for lite. Så de presser gjerne flere øvelser, flere sett og gjerne flere økter i uka.

- Noen små spaserturer blir til enten laaaaange gåturer på fjellet eller at de tillater seg selv til en joggetur istede eller i værste fall en runde intervaller (ja for de har så mye å ta av uansett)

Når dietten er ferdig greier de ikke omstille seg til det vanlige igjen. Mange avslutter den med fråtsing så guilt trip osv. Istede for å kanskje sakte skru opp kcal litt og litt opp mot vedlikehold. Lar rett og slett ikke kroppen få tid til å justere seg.

Man øker selvfølgelig noe i vekt igjen etter dietten. Kroppen klarer jo faktisk å holde på litt vann siden man kanskje tillater den litt karbo nå.

Men det resulterer i krisestemning og ny runde med psmf :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 58-59 kilo på bildet (er 163 centimeter høy) og hadde vært på diett i akkurat to uker på bildet. Startet dietten på 2200 kcal. Du må ikke mene så mye, når du ikke vet hva du prater om.

Skjønner ikke hvorfor du tar det personlig. Jeg kan vel mene hva jeg vil om hvordan jeg oppfatter fitnessbloggens fremstilling av kvinner? Det jeg mener er at nybegynnere som leser fitnessbloggen og ser slike bilder på forsiden, legger sammen to og to og tenker "åh, jeg på gå på PSMF diett for å se sånn ut" - for så å begi seg ut på PSMF-eventyret uten å ha peiling på hva de driver med (da for eksempel mange trener når de ikke skal gjøre det). PSMF er som sagt i utgangspunktet for folk som er overvektige eller som skal slanke seg til en spesiell anledning, og det er det ikke alle som skjønner. Poenget mitt er at disse bildene gir et galt bilde av hvordan den gjennomsnittelige kvinnelige treningsentusiasten ser at, da de fleste har et sunt kosthold og gir seg selv gleden av å kunne ha en dag i uka hvor det ikke betyr noe om man spiser godteri og drikker brus. Det er ikke rart man får et usunt forhold til trening og kosthold hvis man ser på disse bildene, som jeg mener ikke er representative. Slike bilder kan gi kvinner dårligere selvbilde (enn det de allerede har), da de for eksempel for skyldfølelse for at de ikke er på diett for å se ut som kvinnene på bildene.

EDIT - du poengterte jo uansett det jeg mente... at man må gå på diett for å se sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er min egen dør og hva bør feies der?

Jeg er ikke enig i alt som er publisert på MyRev sine sider siden oppstart. Jeg oppfordrer alle til å ta en diskusjon med artikkelforfatterne dersom de er uenig i noe.

Her er dissonansen i at PSMF-diskusjonene er fulle av brukere og moderatorer som er veldig enige i hva FB står for og bør stå for, samtidig endres artikkelen for å etterkomme presset. Det er flott det - så påpeker jeg videre at det gjerne mister litt signaleffekt at det står at PSMF kun er for overvektige...Eller deg som skulle ha vært i bedre form, helst igår.

På den ene siden, etterkomme presset, på den andre siden beholde den tabloide vinklingen og en formulering som vil kunne gjøre at budskapet om at PSMF ikke er for alle vannes ut.

Om du klarer å se forbi at det er jeg som sier det på bakgrunn av at du mener jeg er ute etter å "plukke" og "jakte" på feil kunne vi hatt en grei diskusjon om hva saken faktisk gjelder - hva skal til for at folk skjønner hvem som kan og hvem som ikke kan benytte seg av PSMF, og hvilken rolle har FB som formidler av denne informasjonen.

Her spiller både utformingen og informasjonen inn i hvordan budskapet forstås.

Vi er nok litt mer på bølgelengde nå. Jeg fikk hvertfall inntrykk av at du mente artikkelen burde fjernes fra siden her så den ble mindre tilgjengelig, samtidig som den ligger veldig lett tilgjengelig på siden du representerer. Derav forvirret.

På den ene siden, etterkomme presset, på den andre siden beholde den tabloide vinklingen og en formulering som vil kunne gjøre at budskapet om at PSMF ikke er for alle vannes ut.

Ser den. Det er blant tingene jeg ikke er uenig i ;) Men samtidig har jeg forståelse for at man må finne en balansegang på å trekke lesere og være politisk korrekte. Men enig i at den der er litt tricky sånn sett..

Ja, jeg har kanskje et problemet i å se forbi at det er du som har skrevet det, ettersom det for meg virker som du har hatt en stor agenda med å finne feil på fitnessbloggen den siste tiden. Nå skal det sies at du setter fingeren på mye bra, og kommer med klare og gode tilbakemeldinger, men måten du fremlegger de på synes jeg ofte bærer preg av en ganske syrlig undertone. Ja, jeg synes. Vet også at jeg ikke er alene om å synes det.

Jeg er som sagt ofte enig i hva du sier, og setter pris på deg og arbeidet ditt, men ofte reagerer jeg på retoriken og måten du fremlegger ting på. Jepp, noen ganger er det helt nødvendig for å nå frem med budskapet, men ofte er det også ganske unødvendig.

Og dette påvirker nok min oppfattelse av hva du skriver til tider.

Nå er vi riktignok på internett, og mulighetene for å feiltolke er store ettersom jeg ikke kan observere kroppsspråk og stemmebruk. Kanskje det rett og slett bare er jeg som mistolker en bitterhet mellom linjene og evt overregerer. I såfall får du ta en vurdering på om det du skriver kan oppfattes slik for flere, eller om det bare er meg, og om det er noe som er verdt å gjøre noe med eller ikke.

Men Asles gonna Asle, og det er derfor jeg digger deg, men noen ganger får jeg en oppfattelse av at du subkommuniserer en bitterhet. Om det er tilfellet eller ikke, skal jeg ikke spekulere i, men det påvirker oppfattelsen min. Og det er jo synd.

Anyways:

diskusjon om hva saken faktisk gjelder - hva skal til for at folk skjønner hvem som kan og hvem som ikke kan benytte seg av PSMF, og hvilken rolle har FB som formidler av denne informasjonen.

Det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT - du poengterte jo uansett det jeg mente... at man må gå på diett for å se sånn ut.

Du skrev:

"Man kan ha en fin stram kropp uten å se ut som disse jentene over her, som tydeligvis lever på en ganske streng diett."

Som tydeligvis lever på en ganske streng diett? 2200 kcal for ei jente på 58-59 kg er ikke strengt. I den formen jeg var i på bildet er jeg stort sett hele året, ved å spise sunt og normalt. Så det du sier stemmer jo ikke og det får du tåle å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tydeligvis lever på en ganske streng diett? 2200 kcal for ei jente på 58-59 kg er ikke strengt. I den formen jeg var i på bildet er jeg stort sett hele året, ved å sunt og normalt. Så det du sier stemmer jo ikke og det får du tåle å høre.

Selvfølgelig tåler jeg å høre det? :cautious: Men jeg er veldig interessert i å høre hva slags diett du gikk på og hva du spiste, hvor mye osv. Som jeg tidligere poengterte - så er det noen som genetisk sett har lettere for å få synlige muskler enn andre. Jeg vil si jeg kjenner til flere jenter som trener mye styrke og kondisjon og har gode styrkeresultater/løperesultater. Få av dem ser ut som deg - så kanskje de fleste må gå på en strengere diett for å se sånn ut?

Edit - mulig at de hadde sett sånn ut hvis de hadde smurt seg inn i babyolje og blitt tatt bilde av med riktig lys... Allikevel misvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig tåler jeg å høre det? :cautious: Men jeg er veldig interessert i å høre hva slags diett du gikk på og hva du spiste, hvor mye osv. Som jeg tidligere poengterte - så er det noen som genetisk sett har lettere for å få synlige muskler enn andre. Jeg vil si jeg kjenner til flere jenter som trener mye styrke og kondisjon og har gode styrkeresultater/løperesultater. Få av dem ser ut som deg - så kanskje de fleste må gå på en strengere diett for å se sånn ut?

Edit - mulig at de hadde sett sånn ut hvis de hadde smurt seg inn i babyolje og blitt tatt bilde av med riktig lys... Allikevel misvisende.

Jeg husker at kjæresten hennes skrev her at hun er et genetisk mirakel som respondere helt sjukt på styrketreningen. Så ja, jeg tror faktisk Veronica ikke lever på noe voldsom streng diett for å se slik ut. Nå er "sunt og normalt kosthold" veldig relativt her på fitnessbloggen da :-p

Jeg ser ikke sånn ut av å spise vedlikehold og trene tung styrke i alle fall. Hos de aller, aller fleste må det mye mer til for å få den looken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at kjæresten hennes skrev her at hun er et genetisk mirakel som respondere helt sjukt på styrketreningen. Så ja, jeg tror faktisk Veronica ikke lever på noe voldsom streng diett for å se slik ut. Nå er "sunt og normalt kosthold" veldig relativt her på fitnessbloggen da :-p

Jeg ser ikke sånn ut av å spise vedlikehold og trene tung styrke i alle fall. Hos de aller, aller fleste må det mye mer til for å få den looken.

Ja, jeg vet at et sunt og normalt kosthold er relativt - men jeg tror de fleste som trener og har en viss peiling på kosthold har en felles oppfatning av dette uten at jeg trenger å gå nærmere inn på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tåler jeg å høre det? :cautious: Men jeg er veldig interessert i å høre hva slags diett du gikk på og hva du spiste, hvor mye osv. Som jeg tidligere poengterte - så er det noen som genetisk sett har lettere for å få synlige muskler enn andre. Jeg vil si jeg kjenner til flere jenter som trener mye styrke og kondisjon og har gode styrkeresultater/løperesultater. Få av dem ser ut som deg - så kanskje de fleste må gå på en strengere diett for å se sånn ut?

Edit - mulig at de hadde sett sånn ut hvis de hadde smurt seg inn i babyolje og blitt tatt bilde av med riktig lys... Allikevel misvisende.

Så bra! :)

Prøvde å ha en cirkaoversikt over kcal, tok proteinshake med 2 av måltidene, kjøtt/fisk til middag og sånn, men telte ikke protein, karbohydrater og fett. Det viktigste jeg gjorde var å kutte ut snopet på lørdagene.

Trente 4 ganger i uken og gikk tur med hundene, slik som andre hundeeiere. Sier ikke at alle har like forutsetninger, men hadde folk spist sunt, blitt sterkere og bevegd seg litt så hadde sikkert flere hatt bedre fremgang.

Da jeg startet synes jeg det var tungt med stanga i knebøy. Nå klarer jeg 4 repetisjoner på 80. Det sier seg selv at man får muskler av det. Spiser du sunt i tillegg så slipper du jo at det blir så mye fett også.

For jenter tror jeg mye handler om hvor flink du er til å trene. Veldig mange tror de er flink, når de fortsatt har utrolig mye å hente på teknikken, på et godt program, og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! :)

Prøvde å ha en cirkaoversikt over kcal, tok proteinshake med 2 av måltidene, kjøtt/fisk til middag og sånn, men telte ikke protein, karbohydrater og fett. Det viktigste jeg gjorde var å kutte ut snopet på lørdagene.

Trente 4 ganger i uken og gikk tur med hundene, slik som andre hundeeiere. Sier ikke at alle har like forutsetninger, men hadde folk spist sunt, blitt sterkere og bevegd seg litt så hadde sikkert flere hatt bedre fremgang.

Da jeg startet synes jeg det var tungt med stanga i knebøy. Nå klarer jeg 4 repetisjoner på 80. Det sier seg selv at man får muskler av det. Spiser du sunt i tillegg så slipper du jo at det blir så mye fett også.

For jenter tror jeg mye handler om hvor flink du er til å trene. Veldig mange tror de er flink, når de fortsatt har utrolig mye å hente på teknikken, på et godt program, og sånn.

Absolutt 110% enig. Det jeg er redd for, er at jenter som allerede ligger på et sunt vektnivå, eller som kanskje til og med er undervektig, tenker at PSMF er veien å gå for å få blant annet ditt utseende. Jeg sier absolutt ikke at det er noe galt i å se sånn ut, når man har peiling på hva man driver med. Desverre føler jeg at PSMF-dietten har blitt særdeles mye misbrukt. Ingen tvil om at jenter burde bli flinkere til å trene og faktisk sette seg inn i hva et godt kosthold og en god treningsplan er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...