Gå til innhold

Crossfit vs bodybuilding vs strength


Bro

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har trent CrossFit i snart 5 måneder og har bare positive ting å si om det. Det skal sies at jeg bare har trent på Spenst/Elixia tidligere uten særlig progresjon eller veldig god plan over det jeg har holdt på med. Med CrossFit har jeg en helt annen motivasjon for trening, har tilegnet med mye mer kunnskap og har mye større treningsglede enn før.

Du vet tydeligvis hva du holder på med, så vi kan nok ikke sammenlignes, men jeg kan si følgende: Jeg har gått fra 1 til 5 pull ups (strict - kipper ikke), 6-7 til 20 push ups. Gått fra 1RM: 60 kg til 80 kg knebøy, 100 kg til 120 kg markløft, 42,5 kg skulderpress til 50 kg. Har ikke minst fått en del bedre kondisjon (fraværende før) og arbeidskapasitet. Jeg har egentrening 1-2 ganger i uka og wod 1-2 ganger i uka (trener som regel 3 ganger i uka.. vanskelig med mer når en har småbarn ;)).

Poenget mitt er at selv om jeg ikke akkurat er spesielt sterk, så er progresjonen brukbar på få måneder (styrketreningen begynte jeg med i desember). Det er flere andre bjørner i boksen min som løfter det samme som deg. Han ene tar 190 kg i knebøy, mens flere tar over 200 kg i markløft. For å få styrkemessig progresjon må en nok uansett kjøre noe egentrening. Selv kjører jeg bare 5x5 sett i markløft, knebøy og skulderpress.

Ellers vil jeg bare si at teknikk har kjempefokus der jeg trener, og jeg har stor respekt for å utføre øvelsene så teknisk korrekt som mulig. Jeg har fortsatt ikke bra nok teknikk på clean og snatch så jeg går heller godt ned på belastningen når vi har det i wod.

Ey, takk for et fint svar. Det setter jeg virkelig pris på. Har sjekket litt på nettet og det virker som om det er mange sterke crossfitutøvere med over 200 kg i mark, noe jeg liker. Poenget er at jeg ønsker litt av alt, ønsker å bli god på alt. Ettersom jeg ikke har planer om å stille i noen styrkeløftskonkurranser (og tape alt som er), så tror jeg muligens en kombinasjon av crossfit og styrkeløft er tingen. Det andre er jo at crossfit miljøet virker morro :D Det er jo en viktig del av treningen i seg selv!

Et annet argument er at progresjonen min krever altfor mye dedikasjon med de vektene jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ey, takk for et fint svar. Det setter jeg virkelig pris på. Har sjekket litt på nettet og det virker som om det er mange sterke crossfitutøvere med over 200 kg i mark, noe jeg liker. Poenget er at jeg ønsker litt av alt, ønsker å bli god på alt. Ettersom jeg ikke har planer om å stille i noen styrkeløftskonkurranser (og tape alt som er), så tror jeg muligens en kombinasjon av crossfit og styrkeløft er tingen. Det andre er jo at crossfit miljøet virker morro :D Det er jo en viktig del av treningen i seg selv!

Et annet argument er at progresjonen min krever altfor mye dedikasjon med de vektene jeg har nå.

CrossFit handler om å bli god på alt (ikke best på en spesialisert gren), så det høres ut som det da passer bra for deg! Som sagt så finnes det mange grisesterke crossfit utøvere, men disse trener nok også mye styrke og ikke bare tradisjonelle wod'er. Egentrening lar seg veldig fint kombinere med wod trening, men det er individuelt etter hvilke mål en har.

Ellers er det jo veldig funksjonelt da å være istand til mer, enn bare å løfte veldig tungt. Tanken bak CrossFit er å gjøre en i stand til å møte et variert sett med utfordringer på best mulig måte, og er vel en av grunnene til at det er såpass populært blant militær, politi, brannfolk osv.

Et annet poeng som du nevner er jo miljøet. Det er sikkert mange gym'er rundtom i landet som har gode miljøer. Selv er jeg kun vant til den lette skulingen fra folk på Spenst/Elixia og trives veldig mye bedre med å hilse på folk, slå av en prat og motivere hverandre til å yte maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke sterk fordi man tar 200 i mark. Jeg tok ikke mark på 6 mnder pga prolaps, og allerede i første økt tok jeg 200 i mark. Sier litt om hvor lite 200 i mark er. Hvis du veier 60kg er 200 i mark mye. Veier du 100 bør det være oppvarming. Det sier seg selv at når du nærmer deg 2xBW i rå-benk så kan ikke noe så uspesifikt som crossfit øke din styrke. Trolig heller ikke vedlikeholde den. Er du en newbie kan du bare se på stangen og bli sterkere. Det er ikke du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Vil crossfit hjelpe meg mot nye rekorder i styrkeløft eller bygge muskler? Eller vil crossfit hjelpe mest for kondisjon?"

Vil du bli god i styrkeløft tren styrkeløft. Vil du bli stor/bygger så bygg kropp..

Crossfit tar for seg så sykt mange forskjellige krevende øvelser så å si at du vil ta nye rekorder raskere i feks markløft enn ved styrkeprog kan jeg nesten garantere du ikke vil..Da hadde nok landslaget kippa seg ihjel :p

Perodisering tror jeg er en nøkkel her. Man må nesten prøve å fokusere på en ting hvis man ska få maks utav det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om crossfit er for de som vil en ha alternativ trening fordi de syns det er gøy. Etter det jeg har lest om crossfit vil jeg kun anbefale crossfit for personer som har peiling på baseøvelsene mm. før de starter med crossfit, ettersom det ofte vil være tid > utførelse som gjelder.

Kunne jo vært greit å spurt de som tar 200+ i mark/knebøy om de kom opp på det nivået ved crossfit, eller om de kom seg på det styrkenivået ved bruk av "normal" styrketrening eller ved crossfit, eventuelt hvor mye de har gått opp etter at de begynte med crossfit. For selv om noen er sykt sterke betyr jo ikke det at de har blitt sterke pga. crossfit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke sterk fordi man tar 200 i mark. Jeg tok ikke mark på 6 mnder pga prolaps, og allerede i første økt tok jeg 200 i mark. Sier litt om hvor lite 200 i mark er. Hvis du veier 60kg er 200 i mark mye. Veier du 100 bør det være oppvarming. Det sier seg selv at når du nærmer deg 2xBW i rå-benk så kan ikke noe så uspesifikt som crossfit øke din styrke. Trolig heller ikke vedlikeholde den. Er du en newbie kan du bare se på stangen og bli sterkere. Det er ikke du.

Hehe, jeg synes du er sterk dersom du tar mer enn 200 kg i markløft :) I markløft tar jeg min kroppsvekt 3 ganger, i knebøy tar jeg min vekt 2,3 ganger, i benk tar jeg 1,9. Noe jeg er faktisk storfornøyd med. Det virker som om du har høyere krav om styrke enn folk flest, noe typisk en styrkeløfter som konkurrerer ville ha sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vil crossfit hjelpe meg mot nye rekorder i styrkeløft eller bygge muskler? Eller vil crossfit hjelpe mest for kondisjon?"

Vil du bli god i styrkeløft tren styrkeløft. Vil du bli stor/bygger så bygg kropp..

Crossfit tar for seg så sykt mange forskjellige krevende øvelser så å si at du vil ta nye rekorder raskere i feks markløft enn ved styrkeprog kan jeg nesten garantere du ikke vil..Da hadde nok landslaget kippa seg ihjel :p

Perodisering tror jeg er en nøkkel her. Man må nesten prøve å fokusere på en ting hvis man ska få maks utav det.

Du sier noe her når du nevner ordet periodisering. Men å bli mye sterker er jeg egentlig ikke så veldig higen på. Grunnen er fordi jeg vet hvor mye som kreves av meg dersom jeg skal bli sterkere når det gjelder de vektene jeg er på. Var ikke som før når jeg feks hadde 100 kg maks i knebøy. Da gikk det litt fortere oppover. Nå går det ikke så fort oppover!

Tingen er, jeg er klar over at crossfit ikke vil gi meg styrkeøkninger, men tenkte å høre erfaringer fra hvordan folk har opplevd dette. Ellers ser det ut til at jeg muligens kjører på med 2 tunge styrkeøkter i uken, og 2 crossfit økter i uken. Kjører aldri mer enn 4 treninger pr uke. Tror det kan muligens vedlikeholde styrken min, muligens øke? You never know before tried huh?

Ellers kommer de tunge øktene mine til å bare bestå av fire øvelser og det er: mark, knebøy, benk og militærpress i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om crossfit er for de som vil en ha alternativ trening fordi de syns det er gøy. Etter det jeg har lest om crossfit vil jeg kun anbefale crossfit for personer som har peiling på baseøvelsene mm. før de starter med crossfit, ettersom det ofte vil være tid > utførelse som gjelder.

Kunne jo vært greit å spurt de som tar 200+ i mark/knebøy om de kom opp på det nivået ved crossfit, eller om de kom seg på det styrkenivået ved bruk av "normal" styrketrening eller ved crossfit, eventuelt hvor mye de har gått opp etter at de begynte med crossfit. For selv om noen er sykt sterke betyr jo ikke det at de har blitt sterke pga. crossfit.

Hey bro, ja det du nevner der er en del av det jeg er på jakt etter å få svar på :) Styrke og crossfit erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossFit handler om å bli god på alt (ikke best på en spesialisert gren), så det høres ut som det da passer bra for deg! Som sagt så finnes det mange grisesterke crossfit utøvere, men disse trener nok også mye styrke og ikke bare tradisjonelle wod'er. Egentrening lar seg veldig fint kombinere med wod trening, men det er individuelt etter hvilke mål en har.

Ellers er det jo veldig funksjonelt da å være istand til mer, enn bare å løfte veldig tungt. Tanken bak CrossFit er å gjøre en i stand til å møte et variert sett med utfordringer på best mulig måte, og er vel en av grunnene til at det er såpass populært blant militær, politi, brannfolk osv.

Et annet poeng som du nevner er jo miljøet. Det er sikkert mange gym'er rundtom i landet som har gode miljøer. Selv er jeg kun vant til den lette skulingen fra folk på Spenst/Elixia og trives veldig mye bedre med å hilse på folk, slå av en prat og motivere hverandre til å yte maks.

Ja ikke sant, veldig enig med deg. Styrken min er jeg fornøyd med og mitt neste mål er å bli mer funksjonell samt bevare styrken noe jeg tror går ann :) Bare det å løfte tungt har jeg blitt lei av og trenger å forandre litt på ting her.

Egentrening kombinert med WOD kan være tingen, samt være en del av et miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Crossfit bryter med flere grunnleggende treningsprinsipper. Finnes mange varianter, men generelt ville jeg styrt unna grunnet dette samt høy skaderisiko, eks olympiske øvelser til failure.

De er veldig glad i å markedsføre seg som den beste veien til en all round fysisk toppform men det er langt fra sannheten.

Det mangler stort sett fonuftig progresjon, periodisering og styring av intensitet/volum.

Haters gonna hate.

Fornuftig progresjon, periodisering og styring av intensitet og volum? Jeg regner med du tror at crossfit generelt er uten en plan?

Det er riktig at prinsippet er at man skal trene variert og tilfeldig, men det finnes mange trenere og gym som lager langsiktige planer/programmer. Spesielt rettet mot "the games".

Eksempler på slike programmeringer er crossfit invictus (som finnes både i fitness, performance og competition), crossfit gymnastics (som fokuserer på gymnastic skills) og crossfit football (am. fotball).

Disse programmene har både lang- og kortsiktige sykluser, samt fokusøvelser, skills og rene styrkeelementer.

Nå er det sånn at dersom du vil bli bodybuilder så må du trene bodybuildingprogrammer, skal du bli vektløfter må du trene vektløfting, styrkeløfting for styrkeløft og etc.

Men for oss som liker å trene litt av alt er crossfit utmerket. Noe av det jeg liker best er oppfordringen om å stadig vekk lære nye ferdigheter eller idretter. Det har introdusert meg både til vektløfting og turn. Muligens jeg kanskje skal prøve meg på amerikansk fotball også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crossfit bryter med flere grunnleggende treningsprinsipper. Finnes mange varianter, men generelt ville jeg styrt unna grunnet dette samt høy skaderisiko, eks olympiske øvelser til failure.

De er veldig glad i å markedsføre seg som den beste veien til en all round fysisk toppform men det er langt fra sannheten.

Det mangler stort sett fonuftig progresjon, periodisering og styring av intensitet/volum.

Kan du utdype litt? Jeg vil ha bensin å kaste på bålet overfor mine crossfitende venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette var den eneste crossfit tråden jeg fant; HVORDAN trener man crossfit?? :p Jeg mener - må man alltid trene på et crossfitstudio eller kan dette gjøres alene hjemme/på treningsstudio.. Siden jeg er student og bare har 3 mnd igjen i byen så blir det alt for dyrt for meg å melde meg inn i et crossfit community selv om jeg har utrolig lyst!

Fins det et nybegynnerprogram eller noen gode sider om crossfit? jeg har ikke funnet noen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...