Gå til innhold

Crossfit vs bodybuilding vs strength


Bro

Anbefalte innlegg

Glemte forresten å nevne tidligere at en av de store styrkene til crossfit er ikke selve treningen, men miljøet.

Det å trene i grupper er langt mer motiverende enn å trene alene. Hittil i Norge har gruppetrening stort sett bestått i styrke i sal og andre tilsvarende økter med lett belastning.

En skulle jo tro fitnessmiljøet tok godt i mot dem som introduserer trening med tyngre vekter og baseøvelser til folket.

Eller kanskje de føler seg truet?

Jeg vet akkurat hva du mener.

Jeg kan være medlem av hvilket som helst treningssenter (og enkelte vil også ha alt jeg trenger til å kunne trene styrkeløft) men jeg velger likevel å trene på Bjølsen, et lite lokale som ikke ligger superpraktisk til verken med tanke på hvor jeg jobber eller bor, nettopp fordi det å kunne trene sammen med venner, og et sted med god kompetanse der man pusher hverandre, hjelper hverandre og gjør hverandre gode er så uvurderlig i min bok. Vi har utøvere som reiser milevis for å trene der flere ganger i uken. Verdien av samhold og kompetanse kan ikke understrekes nok, og jeg forstår kjempegodt hvorfor dette gjør at crossfit blir så populært, og hvordan dette appellerer spesielt til folk som kanskje ellers har litt vondt i viljen og trenger en ekstra dytt. Null stress.

Skjønner jeg at det er en verdi i samhold på trening? Definitivt. Synes jeg det er kjekt at folk får øynene opp for trening med vekter? Absolutt.

Blir det å maksreppe i øvelser som rykk, støt, bøy, mark osv noen bedre idé av den grunn? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet akkurat hva du mener.

Blir det å maksreppe i øvelser som rykk, støt, bøy, mark osv noen bedre idé av den grunn? Nei.

Så i idretter som vektløfting og styrkeløft så maksløfter man ikke?

Selv mener jeg de trenerne som lager økter med høy-rep oly, eller høy-rep markløft med tunge vekter, ikke vet hva de driver med. Men hvis du tror det enten er høy-rep eller 1 RM man gjør, så tror jeg at du har fått feil inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i idretter som vektløfting og styrkeløft så maksløfter man ikke?

Selv mener jeg de trenerne som lager økter med høy-rep oly, eller høy-rep markløft med tunge vekter, ikke vet hva de driver med. Men hvis du tror det enten er høy-rep eller 1 RM man gjør, så tror jeg at du har fått feil inntrykk.

Helt enig med deg! Derfor er jeg ganske overrasket over at Crossfit HQ legger ut økter med 7-reppere med tung mark i supersett med alt mulig snacks (se under)

Dette presiserte jeg i et tidligere innlegg i tråden, men fordi jeg har forbausende høy utholdenhet selv om jeg er styrkeløfter ( :D ) så kan jeg si det igjen:

En gjennomsnittlig styrkeløfter makser kanskje 3-4 ganger i året. Resten av året trener man LANGT unna failure, og med fokus på teknikk. Snittbelastningen ligger gjerne rundt 60-70%.

Jeg tok en tur på crossfit.com, og tok et utvalg av øktene postet på siden, fra 7. februar:

Complete as many rounds as possible in seven minutes of:

315 pound Deadlift, 7 reps

20 meter Sprint

14 One legged squats

21 Double-unders

20 meter Sprint

------

Two rounds for time of:

100 Double-unders

95 pound barbell, Shoulder to overhead, 50 reps

25 Toes to bar

-------

Hang squat clean 2-2-2-2-2-2-2 reps

------

"Jackie"

1000 meter row

45 pound Thruster, 50 reps

30 pull-ups

noen dager senere:

En runde med maksing i vendinger:

Power clean 1-1-1-1-1-1-1 reps

Dagen etterpå:

Seven rounds for time of:

155 pound Push jerk, 7 reps

7 Chest to bar pull-ups

7 Burpees

Her har man med andre ord på under to uker to runder med tunge vendinger, en runde med maxreps markløft på tid, to runder med makspressing/støt på tid. Dette er fra crossfit sentralt. Ikke representativt?

Jeg bryr meg strengt tatt mindre om 1RM dagene enn disse skvise inn mest mulig runder på tid, for når tiden skal kuttes, så blir teknikken dårligere. 7-reppere på markløft på relativt høy vekt i sirkel med sprint, hoppetau, ettbeinsbøy skal man være ganske hardbarka for å mene er en god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kalle alle crossfit-trenere for noobs er i beste fall arrogant. At du ikke vil betale 900kr måneden er en ærlig sak. Dét kan jeg ikke ta deg på!

Kravet for å bli en crossfit-trener er svært lavt. Dette er riktignok ikke bare et problem for Crossfit, men gjelder hele bransjen.

At noen hevder at crossfit er mer muskelbyggende enn annen trening kan jo ikke hele sporten lastes for. Seriøse aktører kjenner til den samme forskningen og sitter med den samme kunnskapen som andre trenere. Det er ikke sånn at crossfit sitt level 1 trenerkurs lærer deg noe du ikke kan lære andre steder. For mange av deltagerne er nok det første møtet med mange av de øvelsene crossfit er beryktet for, men forskningen bakom er den samme som i andre kurs.

Jeg er fullt klar over at størrelsene på musklene har noe å si for kraftutviklingen, men når du gjør mye kroppsvektøvelser så er kraft/vekt-forholdet desto viktigere.

Dette ble hevdet av Crossfit.com FAQ, se annen post. Det er forøvrig ikke så lett å finne noen som har kommet i skikkelig form av crossfit som ikke har lang treningsbakgrunn fra før. Selvfølgelig er kraft/vekt-forholdet avgjørende, men det er ikke noe argument for å ikke trene effektivt. Se på vektløftere i lave vektklasser...

Jeg tror ikke du har skjønt det med "jentene" Det er ikke treningsøkter. De er for benchmark. Det er økter du tar for f.eks. måle progresjonen eller i konkurranser. Nå for tiden har de gått mye bort i fra å bruke de standard øktene, men de bruker ofte elementene. Tilfeldigheten, eller mer riktig, uforutsigbarheten, i konkurranse er et viktig poeng. I konkurranse. Prinsippene om tilfeldighet blir ofte brukt i markedsføringen av crossfit. Det har jeg selv sett. Men jeg tror mange tar det litt for bokstavelig. Det er ikke sånn at alt skal varieres alltid. De beste boxene har alltid en plan bakom øktene sine. De oppleves gjerne som litt tilfeldig fordi de varierer fra dag til dag og de er uforutsigbare på den måten at du som utøver ikke får vite økten før samme dag. Akkurat det misliker jeg litt, for jeg er et planleggingsmenneske. For andre fungerer det bra. Det er lettere å melde seg av hvis man vet hvor fæl dagens økt er. Når man først er på trening er det ikke så lett å skulke unna. Husk at ikke alle som trener har ambisjoner om å stille i the open, ulike andre fitnesskonkurranser osv.

Ja, ok. Good stuff.

Jeg skal heller ikke utelukke at noen trenere det for å se "deilig ut" og de vil gjerne ha større muskler. Og det får du om du trener crossfit. Du kunne gjerne fått mer om du hadde kjørt kjedelige bodybuilding-økter som du må pine deg igjennom. Og du hadde fått enda mer om du hadde dopet deg.

Folk vil bli i bedre form og det raskest mulig. Da bør man velge optimale strategier for å komme seg raskest mulig fra A til B. Ved å ha standardiserte økter for alle så vil man aldri treffe der, selv om øktene hadde sett bedre ut enn de gjør i dag.

Det går forøvrig ganske mye rykter om det ene og det andre når det gjelder dopingprofilen til Crossfitmiljøet i Norge (les: de mest aktive/konkurrerende), men det er andrehåndsinformasjon og ikke noe håndfast...Det vil jo være en stor fordel når man trener delvis feil og vil bli god, med tildels manglende restitusjon (ref. eks. Pinglos post med noen tilfeldige dager).

Når det gjelder intervalløkter så vet jeg godt at de gir for nybegynnere svært god effekt på kort tid. Og for utholdenhetsutøvere som spissing mot konkurranse.

Konsensus blant kondisjonseksperter har jo ingenting å si for mosjonister som ikke ønsker å delta i kondisjonsidrett. Det er jo nok av andre fitnessfolk som trener styrke kombinert med intervaller og kaller dette "verdens beste trening".

Selvfølgelig har det ALT å si! Skal man bedre noe velger man den optimale strategien for det, det er jo pur idioti å velge en suboptimal løsning bare fordi det er CRÅSSFITT!!!1143!1. Kanskje det er hovedproblemet til Crossfit? Man har ikke noe konkret man skal bli bedre i, så det viktigste er å bli svett på trening og flexe i bar overkropp hver økt? Har ikke noe å si hva styrkeeksperter mener, man skal ikke bli god i styrke. Har ikke noe å si hva kondisjonseksperter sier, man skal ikke ha god kondisjon.

Du kan jo mene hva du vil om hva som er den beste treningen, men du kan vel ikke være i uenig at du blir god på det du trener på?

Ja, og da trener man på ting som er allment nyttige og legger det opp slik at økter med forskjellig målsetning ikke ødelegger for prestasjonsutviklingen på andre områder. Gjør Crossfit dette? Nei. La oss si en utøver skal delta i Crossfit games. Personen har eksempelvis uovertruffen styrke, også i forhold til kroppsvekt, og det som primært hindrer personen fra å vinne er manglende kondisjon. Hvordan hjelper det denne utøveren å følge det generiske opplegget til alle andre som skal delta, som har styrker og svakheter over hele registret?

Akkurat når det gjelder siteringen til Kirill så kjenner jeg ikke til bakgrunnen for hvorfor Greg Glassman har sagt noe sånt. Det virker jo litt bogus. Det står jo også i samme avsnitt:

"The CrossFit protocol is designed to elicit a substantial neuroendocrine whollop and hence packs an anabolic punch that puts on impressive amounts of muscle though that is not our concern. Strength is. "

Jeg tviler som sagt på at han har dekning for sammenligningen mellom bodybuildertrening og crossfit, men såvidt jeg vet er det ingen som spesifikt har studert dette.

Det er ikke umulig at dette er samme argumenter som man bruker når man skal selge en bil eller en bok.

Jeg har forklart hvorfor Crossfit aldri vil gi optimale stimuli i denne posten.

Mine svar i fet skrift:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med Crossfitt er alle slagorda deres, som ikke nødvendigvis har rot i virkeligheten.

" Hardcore functional training", "Prove your fitness" "Choose to be strong". Når blei kipping pullups og baseløft med svikt i teknikken funksjonell trening? Hva beviser jeg med å ta en million kipping pullups? Hva beviser jeg med å sprette vektene i bakken for å ta flere reps i markøft? Det eneste jeg da beviser er: "Se på meg, jeg har lært meg å jukse opp flest mulig reps.

Jeg leste kjapt over loggen til Crossfit Trondheim, og iløpet av en 22 dagers periode så var det kun 2 baseøvelser som blei utført mer enn 2 ganger, det var frontbøy og rykk. Du blir ikke så sterk som du KAN bli av det opplegget.

Det voldsomme eksponeringsbehovet mange av utøverne har er også beundringsverdig. Jeg og en kompis dro på Lerkendal i høst for å se RBK spelle fotball. Siden det var sol, hadde selfølgelig Crossfitt gutta i Trondheim revet av seg skjorta og flyttet økta ut på fortauet. Der stod det 5 middelstrente gutter, trente vendinger med press og slikka sol. Om promillen min var et hakk høyere enn det den var da, hadde jeg sikkert stoppa opp for å vise gutta hvor lite imponerende det de drev med egentlig var, men hey, jeg lar de tror de er kule, siden jeg ikke bryr meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med Crossfitt er alle slagorda deres, som ikke nødvendigvis har rot i virkeligheten.

" Hardcore functional training", "Prove your fitness" "Choose to be strong". Når blei kipping pullups og baseløft med svikt i teknikken funksjonell trening? Hva beviser jeg med å ta en million kipping pullups? Hva beviser jeg med å sprette vektene i bakken for å ta flere reps i markøft? Det eneste jeg da beviser er: "Se på meg, jeg har lært meg å jukse opp flest mulig reps.

Jeg leste kjapt over loggen til Crossfit Trondheim, og iløpet av en 22 dagers periode så var det kun 2 baseøvelser som blei utført mer enn 2 ganger, det var frontbøy og rykk. Du blir ikke så sterk som du KAN bli av det opplegget.

Det voldsomme eksponeringsbehovet mange av utøverne har er også beundringsverdig. Jeg og en kompis dro på Lerkendal i høst for å se RBK spelle fotball. Siden det var sol, hadde selfølgelig Crossfitt gutta i Trondheim revet av seg skjorta og flyttet økta ut på fortauet. Der stod det 5 middelstrente gutter, trente vendinger med press og slikka sol. Om promillen min var et hakk høyere enn det den var da, hadde jeg sikkert stoppa opp for å vise gutta hvor lite imponerende det de drev med egentlig var, men hey, jeg lar de tror de er kule, siden jeg ikke bryr meg.

Jada det er sikkert mange teite CrossFitutøvere som tror de er verdensmestere og drit kule (i likhet med deg og resten av CrossFit disserne her inne?).

Hva med å innse at CrossFit er et langt mer inkluderene og motiverende treningsmiljø enn veldig mye annet for nybegynnere, og som er med på å få folk ut av sofaen og i god form? Ja CrossFit skaper ikke de sterkeste utøverne, men det skaper allsidige utøvere.

Noen blir kanskje også interessert i styrketrening som spesialisering som følge av introduksjon av CrossFit? Hva med å se det positive med at mange flere kommer i form og større interesse rundt vektløfting?

Se for øvrig denne: http://youtu.be/4rZfsry5GRM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart CrossFit er big buisness og sannsynligvis kommer med i overkant gode salgsargumenter for å tjene mer penger. Det betyr imidlertid ikke at CrossFit er synonymt med skader og dårlig progresjon slik mange selverklærte treningsguruer hevder. Jeg kan til en viss grad forstå at noen blir provosert av slagordene/påstandene fra CrossFit HQ.. noen mister kanskje også kunder til CrossFit.. Disse bør heller prøve å analysere hva det er med CrossFit som tiltrekker seg så mange mennesker. Bare så det er sagt så er jeg ikke enig i at det er en overlegen metode fremfor andre metoder, men at det er en god metode for å oppnå en allsidig god form.

Selv har jeg bare 5 måneder med CrossFit trening bak meg. Jeg er 33 år og mitt livs beste form. Det sier riktignok mer om hvor dårlig form jeg har vært i tidligere.. ;), men jeg har stor treningsglede, blir stadig i bedre form, færre cm rundt magen, har mye mer kunnskap om trening og har ikke hatt skader. De første 3 1/2 månedene så gikk jeg bare på timewoder og opplevde liten økning i styrke, men oppnådde stor forbedring i utholdenhet og muskulær fleksibilitet. De siste 1 1/2 månedene har jeg lagt inn 1-2 egentreningstimer pr. uke med 5x5 sett med markløft, knebøy og skulderpress, og har økt omtrent 20% i styrke på disse. Min eraring tilsier at wodene (sirkeltrening) gir god utholdenhet og fettforbrenning ved moderat styrkebelastning, mens egentreningen gir meg økt styrke og muskelvekst. Ved å trene med moderat belastning på teknisk vanskelig løft, så minimeres også sannsynligheten for å få skade som følge av treningen. Tunge løft forbeholdes egentrening med få repitisjoner og ikke ved trening til utmattelse. Dette er bare min erfaring og betyr selvfølgelig ikke så mye statistisk sett. Det var bare for å tegne et bilde av hvordan det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper du mye?

Jeg føler jeg har litt av det samme problemet. Puster ganske tungt når jeg kjører tung styrketrening med korte pauser, trolig på grunn av en litt for dårlig kondisjon. Jeg skal i hvert fall ta beina fatt og begynne som smått med løping, kan nok anbefale deg å gjøre det samme viss du ikke driver så mye med det fra før av.

Har vært en sprinter i flere år, holder på med sprint trening i dag og 1-3 ganger i uken. Løper 3 km på 9,53 sek. Det er godt nok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg! Derfor er jeg ganske overrasket over at Crossfit HQ legger ut økter med 7-reppere med tung mark i supersett med alt mulig snacks (se under)

Dette presiserte jeg i et tidligere innlegg i tråden, men fordi jeg har forbausende høy utholdenhet selv om jeg er styrkeløfter ( :D ) så kan jeg si det igjen:

En gjennomsnittlig styrkeløfter makser kanskje 3-4 ganger i året. Resten av året trener man LANGT unna failure, og med fokus på teknikk. Snittbelastningen ligger gjerne rundt 60-70%.

Her har man med andre ord på under to uker to runder med tunge vendinger, en runde med maxreps markløft på tid, to runder med makspressing/støt på tid. Dette er fra crossfit sentralt. Ikke representativt?

Jeg bryr meg strengt tatt mindre om 1RM dagene enn disse skvise inn mest mulig runder på tid, for når tiden skal kuttes, så blir teknikken dårligere. 7-reppere på markløft på relativt høy vekt i sirkel med sprint, hoppetau, ettbeinsbøy skal man være ganske hardbarka for å mene er en god idé.

Noen har mer fokus på 1 RM enn andre. Det er ikke unikt for crossfit.

Når man i programmet sitt ser 3 runder med 1-1-1-1-1. Så betyr det ikke at man nødvendigvis skal ha 100% belastning. Det er mulig dette regnes som maksløft-set up i styrkeløft, men hos oss indikerer det bare at en skal slippe og la stangen ligge død før neste løft. Slik at man får starte på nytt i hvert løft.

For min egen del trener jeg alltid rykk på denne måten.

Det motsatte vil være touch'n'go der man utnytter spretten til neste løft. Det er en konkurranse-metode og er ikke laget for å utvikle styrken eller kraften, men å utnytte øvelsen for å spare tid.

Selv løfter jeg aldri med touch'n'go fordi jeg ikke konkurrerer og derfor mener det er en ferdighet jeg ikke trenger.

Når det gjelder Crossfit hq sine økter synes jeg selv at de er dårlige. Det virker ikke som de egentlig har en plan og de skriver ihvertfall ikke hva den er. Jeg holder meg til andre bedre, og artigere programmer.

(At et treningsprogram er dårlig er heller ikke unikt for CF. Det skal ikke mer en et usselt søk på google før du finner ørten elendige treningsprogram av alle kalibre.)

Det er også viktig å skille mellom eliteutøvere og mosjonister. Det virker litt som meningene som forfektes her bærer preg av det. Eliteutøvende crossfit-utøvere kjører treningsprogrammer som har akkurat de samme prinsippene som andre treningsprogram med grunntrenings/ferdighet, styrke, utholdenhet, spissing mot konkurranse, etc. Den store forskjellen er at ferdighetene en konkurrerer i er langt mer variert enn f.eks i styrkeløft eller turn. Utøveren hadde nok blitt bedre i overstøt av å bare trene dette. Det finnes mange styrkeløftamatører, bb-amatører osv som ikke oppnår noen ting fordi de trener uten kyndig veiledning og/eller med feil teknikk.

Crossfit beskyldes også for å ikke utvikle idrettsutøvere. Det mener jeg er feil. Såklart har de beste i crossfit bakgrunn fra andre idretter. Det skyldes nok foreløpig hvor ungt miljøet er. Det er ikke vanlig med barnecrossfit eller aldersbestemte klasser. Det koster vesentlig mer penger å delta. Osv.

Der jeg trener er det flere, spesielt jenter, som har gjennom crossfit blitt introdusert til vektløfting og kvalifisert seg for NM.

Så klart trener de fleste av dem et eget vektløftingsprogram nå, men de startet alle med crossfit.

Jeg tror vi kommer til å se mer av dette i årene som kommer. Turn vil også få en oppsving tror jeg.

Nå snakker vi om CrossFit som treningsmetode for folk som allerede trener og hvorfor det er direkte feil at den er overlegen andre metoder, slik den profileres som.
Treningsmetode for hva da? Det er jo rimelig opplagt at du ikke blir god i styrkeløft av å trene crossfit, eller sykling for den saks skyld. En skal ikke se seg blind på markedsføringen heller. Trening er og blir ofte hva hver enkelt utøver gjør det til selv.

Men hva er den ideelle treningsmetode da, Asle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er betryggende at vi er enige i vurderingen av treningsprogrammeringen ;)

Som Asle påpekte i et annet innlegg: Det er forbausende hvordan svært mange ønsker å trykke CrossfitNAVNET til seg for å kunne selge trening til oppimot en tusing i måneden, men tar avstand fra systemet sentralt. Når slutter trening å være Crossfit, og begynner å være styrketrening og metabolsk trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djeeezees, dette tok helt av!

Konklusjon:

Crossfit = Bli god på alt (litt styrke, muskler og kondisjon)

Styrkeløft = Bli sterk

Bodybuilding = få mest mulig muskler

Ellers vil alle disse variantene gi deg styrke, utholdenhet og muskler, bare i forskjellige grad.

Personlig mener jeg styrkeløft og litt crossfit er en fin kombinasjon eller tabata :) Dette er noe jeg vil teste ut, tror jeg muligens legger inn en del tabata økter til å begynne med.

En annen ting jeg har erfart med styrkeløft er at det faktisk gir deg indirekte kondisjon via den måten:

La oss si en person tar 100 kg i benk 10 ganger. Etter 1 år så tar den personen 120 kg 10 ganger benk.

Hvor mange reps har denne personen økt sin 100 kg i benk? Sånn indirekte så har da kondisjonen økt dersom den personen skal trene med 100 kg i benk med korte pauser. Hvordan tror dere en crossfit økt ville da blitt for en styrkeløfter som senker sine vekter? For min del, akkurat her så har jeg faktisk litt å hente når det gjelder vekt trening. Kjenner melkesyren altfor fort, men indirekte så har min kondisjon i musklene økt er min erfaring. Vil crosffit feks hjelpe meg med dette?

Det at folk klager på dårlig teknikk i crossfit? Dere som driver med styrkeløft (og de som tror) og bodybuilding, se dere rundt på treningsstudioene. Hver dag så ser jeg folk med utrolig dårlig teknikk og ja blant erfarne og.

Det som forundrer meg er egentlig holdningen til andre som ikke driver med feks crossfit hvordan de prøver å slakte denne treningsmetoden. Gjentagelser hele tiden, her har dere et eks:

Crossfit dude: Crossfit fungere for mange, man blir litt god på alt. Men dersom du skal bli mest mulig sterk, gå for ren styrkeløft.

Crossfit mostander: Å nei, crossfit suger så sinnsykt. Det er så ræva teknikk, man blir aldri sterk:

Crossfit dude: Teknikk varierer i alle grener. Jeg sa aldri at jeg har som mål om å bli sterkest.

Crossfitt mostander: Crossfit suger, se på teknikken da, de er jo alle svake. Møte noen crossfit folk her om dagen, jeg hadde knust dem i styrke.

Jeg blir nesten litt flau på vegne av styrkeløftere, ikke slik jeg faktisk kjenner dem pr i dag.

Dette er inntrykket jeg har fra denne tråden.

Skaderisiko, å gud hvor mange ganger jeg har skadet med via styrkeløft grunnet tunge løft. Har også drevet med fotball, kan ikke telle alle skadene. Altså, så å si nesten all trening gir deg skader dersom du ikke bruker hodet godt nok og lytter til kroppen.

Altså, folkens: Ha litt respekt.

I utgangspunktet så var jeg på jakt etter erfaringer fra folk som har trent en del år og gått over til crossfit, hvordan de har opplevd styrken samt muskelmassen.

Bro out!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Så da håper jeg dere kan dele deres crossfit erfaringer. Vil crossfit hjelpe meg mot nye rekorder i styrkeløft eller bygge muskler? Eller vil crossfit hjelpe mest for kondisjon?

Mvh

Bro

Jeg ser på meg selv som en person som er "midt mellom" når det gjelder det meste av trenings-teori, jeg har trent det meste og ser at man må bruke forskjellige teorier for å nå forskjellige mål. Det er ikke min hensikt å fornærme CrossFit eller folk som trener det.

Det er mange ting ved CrossFit som man må respektere og som mange gymer og coacher begjærer.

CrossFit har gjort en utmerket jobb i å skape ett kameratskap, treningsglede og enhetsfølelse. Det har fått folk til å trene steinhardt, fått øyene til folk opp for fullkroppøvelser og introdusert personer til en variert form for trenings-former.

Så, for å svare på spørsmålet ditt Bro:

Vil crossfit hjelpe meg mot nye rekorder i styrkeløft:

- Nei

CrossFit vil ikke hjelpe deg mot nye rekoder i styrkeløft. Du er en sterk jævel, og får at du skal sette nye rekorder i styrkeløft må du trene målrettet. Det å trene målrettet innebærer mye, du må få økt styrke, eksplosivitet, periodisere og styrke dine svakheter. CrossFit er rettet mot kondisjon, har ikke periodisering, fokuserer ikke på å styrke dine svake områder og vil ikke hjelpe deg på dette punktet:)

Vil crossfit hjelpe meg å bygge muskler:

- Mest sannsynlig ikke

Du ser ut som en person som allerede har trent en del. Jo mere man har trent jo større krav setter det til treningen. Igjen, CrossFit legger stor vekt på mange repetisjoner og korte pauser, for din del vil du nok faktisk kunne trene av deg muskelmasse en å trene på deg muskelmasse. Ja, korte pauser og sirkeltrening kan en effektive måte å øke muskelmasse på, men alt med måte;)

Vil Crossfit hjelpe mest for kondisjon:

- Ja

CrossFit vil hjelp deg når det gjelder kondisjon. Hva du vil bli bedre i avhenger av hvilken WOD du er heldig å få trent, siden dette er random. Men med fokus på løping, mange sett, korte pauser og mange rep så vil kapasitet på akkurat det her også øke: )

Så, bør du trene CrossFit?

Er den viktigste faktoren for deg: Kameratskap, treningsglede og enhetsfølelse. Så ja, dette er CrossFit jævla flinke til.

Om den viktigste faktoren for deg er resultater eller å være skadefri, Nei da bør du ikke trene CrossFit.

Her er ett forslag til ett pogram som vil gi deg økt styrke, eksplosivitet, muskelmasse og kondisjon. Dette programmet er laget av DeFranco, DeFranco er en verdenskjent Coach som har spesialisert seg på å trene opp NFL utøvere.

Westside for Skinny Bastards, Part III - DeFranco's Training

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...