Gå til innhold

Crossfit vs bodybuilding vs strength


Bro

Anbefalte innlegg

Siden dette var den eneste crossfit tråden jeg fant; HVORDAN trener man crossfit?? :p Jeg mener - må man alltid trene på et crossfitstudio eller kan dette gjøres alene hjemme/på treningsstudio.. Siden jeg er student og bare har 3 mnd igjen i byen så blir det alt for dyrt for meg å melde meg inn i et crossfit community selv om jeg har utrolig lyst!

Fins det et nybegynnerprogram eller noen gode sider om crossfit? jeg har ikke funnet noen! :)

Crossfit er ikke noe eget, det er et konsept.

Hva er CrossFit? - unbroken.no : unbroken.no

Her er eksempler på økter som følger en programmering: Competition « Invictus | Redefining Fitness

Her er eksempler på økter som regnes som "benchmark" økter:

http://www.crossfit.com/journal/library/13_03_Benchmark_Workouts.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest mulig arbeid på kort tid. Planen er å forandre litt på treningen, også for motivasjonens skyld, ellers liker jeg konseptet crossfit i teorien :) Er det sånn at du ikke liker korte pauser?

Hva med og supersette noen av øvelsene? Da kan du kjøre to øvelser sammen, som funker bra for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipper, som crossfitfolk gjør.

Kipping pullups er en øvelse som brukes mye i crossfit, men hvis treneren er noenlunde oppegående så vet vedkommende at kipping pullups ikke er en progression til pullups. Det er motsatt. Å kippe når du ikke er sterk nok til å gjøre vanlige pullups er å be om skulderskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kipping pullups er en øvelse som brukes mye i crossfit, men hvis treneren er noenlunde oppegående så vet vedkommende at kipping pullups ikke er en progression til pullups. Det er motsatt. Å kippe når du ikke er sterk nok til å gjøre vanlige pullups er å be om skulderskader.

Det var ment som en spøk. Kipping pullups har ingenting for seg, for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ment som en spøk. Kipping pullups har ingenting for seg, for noen.

Klart det har. Jeg er ganske sikker på at turnere er rimelig uenig med deg.

ok! ring rows så ut noe som jeg klarer bedre ja....vil jeg etterhvert bli bedre i pullups med ring rows?:)

Du blir i hvert fall sterkere i dra-bevegelsen. Pull ups med strikk er også en bra progression.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det har. Jeg er ganske sikker på at turnere er rimelig uenig med deg.

Du blir i hvert fall sterkere i dra-bevegelsen. Pull ups med strikk er også en bra progression.

Morsomt det der, for de eneste filmene jeg finner på søkeordene "gymnast pullup" og "gymnast kipping pullup" er crossfittere som kipper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det har. Jeg er ganske sikker på at turnere er rimelig uenig med deg.

Da må jeg være uenig med deg.

Jeg tror nok det motsatte. Du tenker kanskje på Multiplane Pulling? (MPP) og derav Muscle Up (MU)?

Turnere kipper aldri i pullups, det er mot hensikten om hvorfor turnere gjør pullups i forskjellige varianter.

Når det gjelder kipping ser jeg bare en hennsikt i hvorfor man vil gjøre det i pullups eller i Hodestående Pushups - det som ofter er missforstått som håndstående pushup - og det er for å få så mange repetisjoner som mulig.

Ido Portal sa det så fint om Crosfitt og Chalistencis forøvrig.

"It´s broken up, bad often bad performed parts of gymnastics."

Mulig en digresjon fra hva tråden handler om, men jeg missliker faktafeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIl du ha hybridresultat tren hybridtrening aka crossfit.

Vil du ha direkte resultater på styrke trener du ren styrke.

Det handler ikke om å krangle om at folk er aktivitet, men at den aktiviteten får en fanatisk følgerskare .. slik som LCHF. Ja, tren crossfit, elsk crossfit, digg crossfit.. men ikke anse det som eneste måte å trene på. Ikke diskuter nedlatende med andre grunnet kritiske syn. Tung vekt + utmattelse er ikke en positiv måte å trene på. Det trenger man ikke noen videre utdannelse for å forstå.

Et kritisk aspekt med trening er skadeforebygging og helseeffekt. Crossfit kan i noen perioder gå i mot dette. Til tross for dette begynner noen seriøse aktører å ro seg litt i land med gode teknikk-kurs og dyktige oppfølging.. men utmattelse er utmattelse. For en nybegynner vil teknikksvikt forekomme ganske umiddelbart, selv for en avanserte atlet vil teknikksvikt forekomme raskt.

Skjevbelastning er ikke gunstig, kroppen skal jobbe som et system som segmenterer energi fra ledd til ledd.. svikter et ledd vil det forekomme en overbelastning på strukturer som ikke er skapt for den gitte belastningen.

Crossfit er et fint redskap, men jeg har ikke fått inntrykk av at det skal trenes "alene". Heller benytt crossfit som et alternativ og supplement til en godt utviklet, individualistert treningsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis Crossfit er så jævlig bra...hvorfor kan jeg knuse så og si enhver crossfitter i Norge på nesten alt de gjør uten engang å ha prøvd utfordringene de kjører en gang? Glem ikke her at jeg helst trener kondisjon (sykling) og stort sett kjører discoøkter på gymmet på apparater hvor jeg dunker ut 20-40 reps og så setter meg i badstuen og sovner.

Jeg skulle ønske Crossfit funket, fordi de fleste crossfitsentre har jævlig bra utstyr, det er sosialt, hardcore og moro. Men mesteparten av treningen som gjøres er mer tullete enn 40 reps i brystpressmaskinen, noe som var førstesettet mitt forrige torsdag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt det der, for de eneste filmene jeg finner på søkeordene "gymnast pullup" og "gymnast kipping pullup" er crossfittere som kipper..

Det er jo ikke rart at du finner mest crossfit-videoer når du søker etter kipping pull ups. Det er jo en av hovedøvelsene i crossfit. Nå er ikke kipping pull ups en erstatning for vanlige pull ups. Man blir ikke god i pull ups av å gjøre kipping pull ups. Og dersom man ikke har god teknikk bør man sørge for man får det før man mater på med repetisjoner. Det samme gjelder jo forsåvidt alle øvelser, men spesielt de mest tekniske øvelsene som rykk, støt og ulikt ring-arbeid.

Selve kippen er jo det vesentlige her. Gymnaster bruker den ikke til pullups, men den brukes i mange andre øvelser både i turn og kroppsvektstrening. I turnøvelsen svingstang bruker man prinsippene til å få fart rundt stangen. Og i "bar muscle up" bruker man den. I ringer er øvelsen "kip to support" mer vanlig enn "(ring) muscle up".

Med det sagt, så skal jeg ikke stikke under en stol at jeg har sett en del dårlig teknikk og trening til failure på crossfit-økter. Det er ikke bra. Failure i seg selv er ikke et stort problem med mindre det går ut over teknikken. Noe det ofte gjør.

Men jeg tror ikke crossfit er unikt når det gjelder folk som lar stoltheten stå foran evner/styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror ikke crossfit er unikt når det gjelder folk som lar stoltheten stå foran evner/styrke.

Finnes det mye stygge gymløft der ute? Absolutt. Men jeg synes det er urettferdig å sammenlikne folk som trener alene på et treningsstudio som kanskje aldri har hatt en dag opplæring i hele sitt liv, med folk som trener på en boks, etter et onrampkurs som tilsynelatende skal screene bort folk som ikke klarer å ta øvelsene ordentlig, og sammen med en sertifisert trener™ og som fortsatt løfter grisestygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Crossfit er så jævlig bra...hvorfor kan jeg knuse så og si enhver crossfitter i Norge på nesten alt de gjør uten engang å ha prøvd utfordringene de kjører en gang? Glem ikke her at jeg helst trener kondisjon (sykling) og stort sett kjører discoøkter på gymmet på apparater hvor jeg dunker ut 20-40 reps og så setter meg i badstuen og sovner.

Jeg skulle ønske Crossfit funket, fordi de fleste crossfitsentre har jævlig bra utstyr, det er sosialt, hardcore og moro. Men mesteparten av treningen som gjøres er mer tullete enn 40 reps i brystpressmaskinen, noe som var førstesettet mitt forrige torsdag :D

Hvorfor ikke delta i "The open"? Hvis du knuser de fleste norske crossfitterne burde jo du ha en real sjanse til å hevde deg i Europa. Og da vanker det nok sponsorkroner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rart at du finner mest crossfit-videoer når du søker etter kipping pull ups. Det er jo en av hovedøvelsene i crossfit. Nå er ikke kipping pull ups en erstatning for vanlige pull ups. Man blir ikke god i pull ups av å gjøre kipping pull ups. Og dersom man ikke har god teknikk bør man sørge for man får det før man mater på med repetisjoner. Det samme gjelder jo forsåvidt alle øvelser, men spesielt de mest tekniske øvelsene som rykk, støt og ulikt ring-arbeid.

Hva er det med kipping pullups som er hensiktsmessig? Du sier det ikke er erstatning for vanlige pullups, og du sier også at man ikke bør gjør det om man ikke har god nok teknikk. Jeg skjønner ikke poenget med kipping pullups - at all.

Selve kippen er jo det vesentlige her. Gymnaster bruker den ikke til pullups, men den brukes i mange andre øvelser både i turn og kroppsvektstrening. I turnøvelsen svingstang bruker man prinsippene til å få fart rundt stangen. Og i "bar muscle up" bruker man den. I ringer er øvelsen "kip to support" mer vanlig enn "(ring) muscle up".

Gymnaster bruker den i mange andre øvelser sier du, men hvilken øvelser da?

Jeg trener ene og alene etter turn-prinsipper, kroppsvekttrening, og kjenner meg ikke igjen i noe av det du sier.

Kan en gymnast unngå å kippe, så unngår han å kippe. Til og med i "bar muscle up".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det mye stygge gymløft der ute? Absolutt. Men jeg synes det er urettferdig å sammenlikne folk som trener alene på et treningsstudio som kanskje aldri har hatt en dag opplæring i hele sitt liv, med folk som trener på en boks, etter et onrampkurs som tilsynelatende skal screene bort folk som ikke klarer å ta øvelsene ordentlig, og sammen med en sertifisert trener™ og som fortsatt løfter grisestygt, nært failure og så mange reps de klarer å klemme ut på kort tid.

Onrampkurset er jo ikke for å screene ut medlemmer. Da tror jeg du har misforstått. Crossfitboxene er jo ikke veldedighetsprosjekter.

Nå vet jeg ikke hvor mye erfaring du har med å trene på crossfitboxer, men der jeg trener går treneren rundt og korrigerer teknikken dersom den er feil. Jeg har også sett at folk får beskjed om at de bør ta av vekter eller bruke en lettere progresjon.

Hver enkelt utøver er selvfølgelig ansvarlig for sin egen trening og dersom de driter i teknikken for å tjene et par sekunder har de misforstått. Og det er ikke alltid du som trener kan eller har tid til å følge opp alle samtidig.

Når det gjelder konkurranse så er det allment akseptert at det å vinne ofte går foran riktig teknikk. I vektløfting så spiller det f.eks. ingen rolle om teknikken er dårlig i løftet (forutsatt at det er innenfor reglene) dersom du vinner konkurransen. Det samme gjelder vel styrkeløft osv.

Gymnastikk er kanskje litt annerledes. For der bedømmes tross alt teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...