Gå til innhold

Crossfit vs bodybuilding vs strength


Bro

Anbefalte innlegg

Hei igjen! Hvor mange crossfit økter bør man ha i uka? Denne uken har jeg 3, men bør jeg ha fler? og da snakker jeg om WOD

Godt spørsmål

Kommer alt ann på hva målet ditt, er intensiteten på trening osv.

Samme reglene for restitusjon gjelder for CF som for generel styrketrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

Personlig mener jeg styrkeløft og litt crossfit er en fin kombinasjon eller tabata :) Dette er noe jeg vil teste ut, tror jeg muligens legger inn en del tabata økter til å begynne med.

Ser du skrev dette som en slags konklusjon på denne tråden for over et år siden. Hva endte du på? Kan ikke se du har loggbok. Hvordan har du trent det siste året og hvilken utvikling har du hatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.t-nation.com/training/crossfit-apology

Veldig nytting å lese denne for din del og alle andre egentlig.

Det mest interessant synes jeg var hvordan dårlig teknikk ved utmattelse, dvs en svak krumming av ryggen, styrker nedre rygg (så lenge man unngår prolaps). Det er vel litt etter det prinsippet Klokov også løfter som det ble nevnt i artikkelen.

Inntrykket at crossfittere er så svake, stammer nok fra den vanlige mann i gata som går på wod 2-3 ganger i uka. Jeg kjenner flere som trener styrkeprogrammer og også går på wods, som har relativt god styrke (også sammenlignet med folk som driver ensrettet med styrkeløft). Nå snakker jeg om amatørnivå selvfølgelig og ikke elitenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest interessant synes jeg var hvordan dårlig teknikk ved utmattelse, dvs en svak krumming av ryggen, styrker nedre rygg (så lenge man unngår prolaps). Det er vel litt etter det prinsippet Klokov også løfter som det ble nevnt i artikkelen.

Inntrykket at crossfittere er så svake, stammer nok fra den vanlige mann i gata som går på wod 2-3 ganger i uka. Jeg kjenner flere som trener styrkeprogrammer og også går på wods, som har relativt god styrke (også sammenlignet med folk som driver ensrettet med styrkeløft). Nå snakker jeg om amatørnivå selvfølgelig og ikke elitenivå.

Problemet med folk som skal se hva "crossfit" er, det er at de ser filmer av folk som har null teknikk, for mye ego, for tunge vekter og løfter med feil teknikk. Hvis du drar innom Cf MidgardCF Oslo, CF Yggdrasil etc, så vil du se at trenerne PIRKER på teknikk, teknikk og de "vanlige" personene som starter med crossfit eller akkurat har begynt, dem driver med lave vekter og teknikk.

Alle klipp som på youtube hvor folk løfter med dårlig teknikk blir stemplet som Crossfit utøvere. Ja det finnes utøvere som har/hadde dårlig teknikk(Samantha Briggs) som påvirker folk som ser på dette. Men du har også utøvere(Rich froning, Jason Khalipa, Mikko salo) som har en ekstremt god teknikk, men sosial medier viser ikke de. På facebook, treningsforum(http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3154) så ser vi hele tiden "ting går galt i crossfit". Hvis du ser på videoen fra treningsforum, så kan de personene være folk på et helt vanlig treningsstudio eller styrkeløftere. Du ser et klipp i videoen tid 0:34 hvor en person skal prøve å "cleane" en vekt som er ALT FOR tung for denne personen, mangel på teknikk. Men det verste, er at trenerene/utøverene som er der skriker "come on". Trenger dette være en crossfit box? - Det kan like greit være et vanlig gym eller styrkeløftgym.

Men, som sagt så glipper formen også for crossfit utøvere like greit som vanlig styrkeløftere. Nå snakker jeg personlig erfaring etter nesten 2 år med CF, men når jeg har styrkeøkt(oly, vanlig styrke), så er jeg EKSTREMT opptatt av teknikken min. Etter å ha kollapset korsyggen på vanlig gym(hvor jeg fikk opplegg av "erfaren" eier og han viste meg ræva teknikk på generelt alt), så har jeg fått større fokus på teknikk og ikke øse på med vekter og tenke "opp skal den samme faen". Korsryggen min skulle jeg gjerne ha byttet ut hvis det var mulig, men det er jo ikke mulig(enda). Derfor måtte jeg ned til stanga(20kg) oppbygd på en boks i starten. Nå er jeg på 140kg i mark, men jeg er jo langt fra gammel pr som var 170kg med kromma rygg og belte. Men løfte mitt på 140kg er med strak rygg uten belte! Det ser jeg på som et bedre løft enn 150kg med belte og "litt" krumma rygg.

Under en WOD, 21-15-9 f.esk, med 100kg mark og noe annet, så vil teknikken glippe på de fleste. Ikke fordi 100kg i mark er tungt 1-3 løft, men får du 45 reps på 100kg, så er ryggen din passe kjørt og da vil du krumme. Her igjen så kommer det til god gammel "vett i hodet". Er du sterk nok til det? tar du sjansen? Skal du RX? Jeg kjører enda ikke diane(21,15,9 markløft 100kg og handstand pushup) med 100kg. Det er fordi jeg vet teknikken kommer til å glippe etter 21-30 reps, og da kommer ryggen til å krumme. Det er forskjellen på hva en "erfaren" utøver/en person med noe mellom øra og en totalt amatør som skal løfte med egoet, fordi løfte tungt er kult fordi alle andre tøffe gutta gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, denne tråden hadde jeg helt glemt. Men ja, kan forklare faktisk litt hva som har skjedd.

Jeg begynte med crossfitt, og det var faktisk morro. Men det at det var planlagte tider på døgnet jeg måtte møte opp for trening i felleskap, passet meg veldig dårlig. Styrken gikk ikke ned såvidt jeg husker, men var gøy for motivasjonen min. Har trent såpass lenge at jeg merker at jeg må fokusere mer og mer på det å holde motivasjonen oppe.

Ettersom de idiotiske tidene for de ulike WOD-ene var litt forksjellig, passet det dårlig. Så jeg fortsatte med styrke og begynte med det jeg gjorde for mange år siden, nemlig sprint trening og tabata :D Og siden har jeg elsket sprint trening og bevart ganske mye av muskler og styrke. (tror jeg)

I dag veier jeg 72 kg i snitt og trener med (5 reps) 160 - 180kg i mark, 130 - 150 i bøy og 110 - 120 ca i benk. Jeg vet ikke hva mine maksløft er per idag. Jeg pleide å trene med tyngre vekter i fjor. Men mye sprint trening i tillegg til styrke har ført til at jeg har mistet en del vekt. I tillegg eksperimenterte jeg litt med ulike dietter i fjor for å lære mer om mat og trening. Til gjengeld har jeg fått en bedre fysikk. Legger ved et bilde!

Jeg kan kan desverre ikke si så mye om crossfitt delen. Men av og til, kjører jeg litt sånne typisk crossfit trening hjemme med manualer, chins, dips og pushups som jeg liker å kalle for rambo trening :)

Hilsen

Bro

post-11597-14440981717106_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan også nevne at jeg blir nok ikke sterkere med tiden som kommer enn det jeg har vært. Du vet...blir 30 i år og andre ting begynner å bli mer og mer viktig. Men trening skal jeg nok aldri forhåpentligvis slutte med :)

Kan også nevne en annen ting med crossfitt, selv om det var morro trening så synes jeg det var grisedyrt. Opp til 1000 kr måneden, glad jeg ikke bandt meg på 12 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at jeg blir nok ikke sterkere med tiden som kommer enn det jeg har vært. Du vet...blir 30 i år og andre ting begynner å bli mer og mer viktig. Men trening skal jeg nok aldri forhåpentligvis slutte med :)

Kan også nevne en annen ting med crossfitt, selv om det var morro trening så synes jeg det var grisedyrt. Opp til 1000 kr måneden, glad jeg ikke bandt meg på 12 mnd.

Er 34 år selv og har et par unger, så vet hva du snakker om :).

For øvrig helt enig i at crossfit er grisedyrt. Det er et stort minus, men på den annen side er trening for meg en stor hobby så å betale 725 kr/mnd er ikke den verste investeringen jeg kunne gjort. Selvom jeg selvfølgelig kunne valgt billigere alternativer, så er jo motivasjon og trivsel også viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del går kritikken mot CF på rammene rundt, og hvordan det fremstilles. Selve treningsformen der styrketrening i sirkel er i fokus har garantert sine fordeler. Min oppfatning er ikke at CF-utøvere generelt er svake.

Men som TS spurte om i orginalinlegget, der spørsmålet var om CF ville hjelpe til bedre styrke i styrkeløft eller å bygge muskler, så tror jeg de fleste vil si seg enig i at spesialisering går først. Du blir sterk på det du trener på. Unntaket blir om du er nybegynner.

Finnes vel også en egen crossfit tråd her inne om man vil diskutere det veldig spesifikt, har vært en del gode innlegg fra begge kanter i den tråden tidligere.

Ellers godt å se hvordan det gikk med deg Bro, kjekt for flere å lese erfaringer. Spesielt med tanke på tidsintervallet som er her! :) Mest essensielt, ofte glemt i slike debatter, er motivasjonfaktor, morsomt å lese gjennom tråden og så se over innleggene dine nå på slutten!

Hva tenker du er planene fremover? Sett bort fra familieliv og alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del går kritikken mot CF på rammene rundt, og hvordan det fremstilles. Selve treningsformen der styrketrening i sirkel er i fokus har garantert sine fordeler. Min oppfatning er ikke at CF-utøvere generelt er svake.

Men som TS spurte om i orginalinlegget, der spørsmålet var om CF ville hjelpe til bedre styrke i styrkeløft eller å bygge muskler, så tror jeg de fleste vil si seg enig i at spesialisering går først. Du blir sterk på det du trener på. Unntaket blir om du er nybegynner.

Finnes vel også en egen crossfit tråd her inne om man vil diskutere det veldig spesifikt, har vært en del gode innlegg fra begge kanter i den tråden tidligere.

Ellers godt å se hvordan det gikk med deg Bro, kjekt for flere å lese erfaringer. Spesielt med tanke på tidsintervallet som er her! :) Mest essensielt, ofte glemt i slike debatter, er motivasjonfaktor, morsomt å lese gjennom tråden og så se over innleggene dine nå på slutten!

Hva tenker du er planene fremover? Sett bort fra familieliv og alder?

Hey Bro :)

Hehe godt spørsmål. Prøver faktisk å finne ut av det nå om dagen. Merket at nå som det har vært fint vær i Bergen så er det veldig morro å sprinte ute. Ellers ser det ut til at sommeren kommer til å bestå av vedlikeholdstrening hvor jeg kjører 2 - 3 sprinttreninger i uka og 2 styrketreninger hvor jeg går gjennom hele kroppen.

Fullkropp for meg er enkelt, benk, bøy, mark, pull up eller en ro øvelse, skulder og avslutter med supersett på armer. Bruker ca 1,5 time på en slik trening. Dersom mye regn, så blir det nok mer styrke enn sprint og vice versa tenker jeg foreløpig. Ellers som du nevner, motivasjonfaktoren er veldig essensielt, spesielt for personer som har trent veldig lenge mener jeg. Så fokuset mitt kommer til rette seg mest mot det som gir meg motivasjon fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey Bro :)

Hehe godt spørsmål. Prøver faktisk å finne ut av det nå om dagen. Merket at nå som det har vært fint vær i Bergen så er det veldig morro å sprinte ute. Ellers ser det ut til at sommeren kommer til å bestå av vedlikeholdstrening hvor jeg kjører 2 - 3 sprinttreninger i uka og 2 styrketreninger hvor jeg går gjennom hele kroppen.

Fullkropp for meg er enkelt, benk, bøy, mark, pull up eller en ro øvelse, skulder og avslutter med supersett på armer. Bruker ca 1,5 time på en slik trening. Dersom mye regn, så blir det nok mer styrke enn sprint og vice versa tenker jeg foreløpig. Ellers som du nevner, motivasjonfaktoren er veldig essensielt, spesielt for personer som har trent veldig lenge mener jeg. Så fokuset mitt kommer til rette seg mest mot det som gir meg motivasjon fremover.

Hei. Sitter en "oldis" på 45 her, har jobbet to år som PT. Begynte med styrktrening før du ble født, jeg var 12. Trente med vekter fra jeg var tolv til jeg fylte 19, og pådro meg alle mulige skader som man kan få på grunn av dårlig teknikk. Trente på gamle gym, der vannet rant nedover veggen, og miljøet var "rått" på alle måter. Jeg har vel vært innom alle idretter som finnes, og landet for fem år siden på vekter og styrketrening igjen. Du MÅ ALDRI gi deg med å trene styrke. Det blir viktigere for hvert år som går. Det er mer en nok med den vedlikeholdstreningen du gjør resten av livet, men jeg har sett såpass av mine kunder at jeg selv vet jeg aldri aldri kommer til å slutte igjen. I en alder av 45 er det morsomt å se at jeg er større enn jeg noensinne var som ung, og bare fortsetter. Det finnes alltid tid, alltid en form for motivasjon, uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...