Gå til innhold

Crossfit vs bodybuilding vs strength


Bro

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Burde kanskje stått 9.53 minutter ja, 1071km/t som snittfart på en 3000m tror jeg ikke er mulig uten doping.

Jeg har vel allerede sagt at for min del gir det meg veldig lite og sitte å spekulere i hvem som er dopet og ikke. Det eneste vi kan forholde oss til er testene, og de er så gode som de er. Ingenting jeg skriver på internett gjør testene bedre.

Poenget mitt er at uansett hvor mye fasit du mener å sitte på, så er det fremdeles bare spekulasjoner frem til folk blir tatt, om de blir tatt. Jeg skjønner bare ikke fascinasjonen for å spekulere i disse tingene så lenge man ikke har en fasit (og nei, dine personlige overbevisninger er ikke en ubestridelig fasit uansett hvor mye du ønsker å tro det).

Kan godt være Bro er dopet, jeg sier ikke at han ikke er det, men jeg gidder ikke å slenge rundt meg med påstander om det nettopp fordi det ikke gir meg noe som helst.

Hva er dine kriterier for å hevde at en person er dopet, at de er gode i noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel allerede sagt at for min del gir det meg veldig lite og sitte å spekulere i hvem som er dopet og ikke. Det eneste vi kan forholde oss til er testene, og de er så gode som de er. Ingenting jeg skriver på internett gjør testene bedre.

Poenget mitt er at uansett hvor mye fasit du mener å sitte på, så er det fremdeles bare spekulasjoner frem til folk blir tatt, om de blir tatt. Jeg skjønner bare ikke fascinasjonen for å spekulere i disse tingene så lenge man ikke har en fasit (og nei, dine personlige overbevisninger er ikke en ubestridelig fasit uansett hvor mye du ønsker å tro det).

Kan godt være Bro er dopet, jeg sier ikke at han ikke er det, men jeg gidder ikke å slenge rundt meg med påstander om det nettopp fordi det ikke gir meg noe som helst.

Hva er dine kriterier for å hevde at en person er dopet, at de er gode i noe?

DAGENS!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHAH nå må jeg le her.

Vel, dere burde ha skjønt at jeg snakker minutter. Det ble kanskje en liten skrivefeil. En skrivefeil som plutselig fører oss til temaet dop.

DOP? Skal jeg ta det som et kompliment, eller? Sist gang jeg ble beskyldt for dop var når jeg skulle løpe stoltzen og det klarte jeg på under 14 min. Og der var det en dude som mente at det ikke var mulig med den tiden med mine biceps :) Hadde nok unngått det dersom jeg hadde hatt en genser den dagen. Men nei, jeg går ikke på dop. Har over 18 års trening bak meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God artikkel. Vil gjerne trekke ut dette sitatet:

For mange som ikke har gener, talent, kapasitet, og eller lyst til å gjøre det som kreves for å bli best i én ting, er det å være ganske god i alt veldig tilfredsstillende. Det er nesten komisk hvordan en del mennesker som ikke engang selv har testet CrossFit lirer av seg negative kommentarer om hvor lite effektiv treningsformen er. Faktum er at mange av de som trener denne treningsformen aktivt er minst like sterke(ofte sterkere) enn personene som utelukkende trener for økt styrke. Forskjellen er bare at CrossFit-folkene i tillegg til å være sterke har god kondis, kan gjøre imponerende kroppsvektøvelser som muscleups i turnringer, front/back levers, har god spenst, kan stå/gå på hendene, gjøre olympiske løft m.m. De er med andre ord temmelig atletiske og gode i å være allsidiige. Og det er CrossFit helt klar på; man blir ikke best i noe, men best i å være uspesialisert/allsidig. Det er da også en kvalitet? Man skal definitivt ikke kimse av resultatene mange har fått av CrossFit. Kunne de fått gode resultater av andre typer trening? selvsagt. Men sannsynligvis ville de ikke vært i en så allround god fysisk form som ved denne treningsformen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HAHAHAH nå må jeg le her.

Vel, dere burde ha skjønt at jeg snakker minutter. Det ble kanskje en liten skrivefeil. En skrivefeil som plutselig fører oss til temaet dop.

DOP? Skal jeg ta det som et kompliment, eller? Sist gang jeg ble beskyldt for dop var når jeg skulle løpe stoltzen og det klarte jeg på under 14 min. Og der var det en dude som mente at det ikke var mulig med den tiden med mine biceps :) Hadde nok unngått det dersom jeg hadde hatt en genser den dagen. Men nei, jeg går ikke på dop. Har over 18 års trening bak meg.

Hehe, tror ikke det var noen som ikke skjønte at det var snakk om minutter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GuJunPyo
God artikkel. Vil gjerne trekke ut dette sitatet:

pls go speedbird

Men seriøst

"Faktum er at mange av de som trener denne treningsformen aktivt er minst like sterke(ofte sterkere) enn personene som utelukkende trener for økt styrke."

Det er bullshiit at personer som trener Crossfit er sterkere enn personer som trener styrkeløft eller kroppsbygging. Nei, jeg har ingen vitenskapelige tester for å bevise dette. Men det er ren logikk.

Som det tidligere har blitt sagt : Hvis du trener For miljøet og sosialt samvær bør du trene for crossfit.

For muskel/styrke resultater bør du ikke trene crossfit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pls go speedbird

Men seriøst

"Faktum er at mange av de som trener denne treningsformen aktivt er minst like sterke(ofte sterkere) enn personene som utelukkende trener for økt styrke."

Det er bullshiit at personer som trener Crossfit er sterkere enn personer som trener styrkeløft eller kroppsbygging. Nei, jeg har ingen vitenskapelige tester for å bevise dette. Men det er ren logikk.

Som det tidligere har blitt sagt : Hvis du trener For miljøet og sosialt samvær bør du trene for crossfit.

For muskel/styrke resultater bør du ikke trene crossfit.

Jeg siterte bare artikkelen. Hvis du er kritisk til det sitatet bør du rette det mot artikkelforfatteren. Jeg regner med du leste artikkelen?

Det er altså snakk om den jevne styrketrener. Ikke elitene innenfor hver gren. For som jeg har sagt før, man blir god på det man trener på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GuJunPyo
Jeg siterte bare artikkelen. Hvis du er kritisk til det sitatet bør du rette det mot artikkelforfatteren. Jeg regner med du leste artikkelen?

Det er altså snakk om den jevne styrketrener. Ikke elitene innenfor hver gren. For som jeg har sagt før, man blir god på det man trener på.

Jeg var bare kritisk til den delen av sitatet du viste hvor personen hevder at personer som trener crossfit er minst like sterke eller sterkere enn styrkeløftere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tnation er anerkjent av mange coacher som kan sies å befinne seg på ett meget høyt niva. Dave Tate, Tony Gentilcore, Ben Bruno, Mike Roussel, Jim Wendler, Bret Contreras, Lee Boyce, Eric Cressey m.flere. Hvis du har kilder som sier at Tnation er en side som ofte legger ut artikler med feilinnformasjon, gjerne send meg en link Asle. Artikkelen i MensHealth ble anbefalt av Tony Gentilcore.

Chris Shugart som har skrevet artikkelen har jobbet lenge for T-nation. Vet ikke hva du mener med skrullete Asle, men ja han skriver om sine persinlige erfaringer med CF. Og problemet med det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-Nation har mange gode skribenter og mye himmelropende håpløst. Samme med Men's Health - at det står der betyr ingenting.

De har både gode og dårlige saker. Som side er T-Nation grunnleggende useriøs siden alt av kritikk modereres vekk og de som ikke drikker Anaconda og Plazma utestenges om de er kritiske. Likevel er det mange gode artikler der, men det at de er på siden gjør dem ikke gode. At de er gode gjør dem gode. Kildene mine til at T-Nation legger ut feilinformasjon i stort omfang, som regel i forbindelse med produktlanseringer er en hjerne som evner kildekritikk.

Med skrullete mener jeg at mye av det Chris Shugart skriver er skrullete og tullete.

Smart du er:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye jeg skulle ha sagt om Crossfit, men jeg skal holde det meste for meg selv og heller gjøre et forsøk på å være objektiv. Liten digresjon, omhandler bare litt av hva trådstarter ønsker, men temaet er vidt så jeg tillater meg selv.

Crossfit er genialt i den måten at de får folk opp av sofaen, det for folk til å trene. Trenignsformen gir resultater og baserer seg på et godt gammaldags oppsett kalt sirkeltrening, med noen små og større twister her og der. Crossfit skal også få poeng for å sette Olympiske Løft tilbake på dagsorden, og for å fokusere på løft basert på baseøvelser. Alt i alt så har pakken lagt til rette for veldig mye bra. Helt ærlig så skulle jeg har anbefalt Crossfit for kjente, hadde det ikke vært for de få, men store, negative sidene jeg personlig mener Crossfit innehar.

Det er tre hovedpunkter jeg trekker frem, ikke for å hate på dem, men for å få opp en diskusjon rundt. Kan trekkes paralleler til Bodybuilding og Ren styrke.

As Many Rep As Possible (AMRAP):

Den gangen jeg var innom Crossfit - i sin spede begynnelse her i Norge - slo deg meg en ting. Hvorfor skal alle gjøre mest mulig repetisjoner når det ble reklamert for STYRKE. Med mindre jeg har lært noe fundamentalt galt så er Utholden styrke det stikk motsatte av eksplosiv og maksimal styrke. Det kan godt hende jeg tar feil, men sist jeg sjekket var fremdeles AMRAP eller repetisjoner på gitt tid noe essensielt innenfor Crossfit. Hvorfor i alle dager? Hva er funksjonelt med det? Hva er styrken i det? Hva er MÅLET med det?

Kipping

Jeg vet ikke om dette er et resultat av nevnte ovenfor, men det har egentlig ikke noe å si. En kipp er når du bruker en bestemt fot og hoftebevegelse for å skape en kraft. I seg selv er kipping fint, det gir deg en fordel om du skal spare energi og det kan gi deg en fordel om man vil jobbe force reps eller med negativer. I corssfitt virker det som om det skal kippes i alt. Personlig mistet jeg mye av respekten tredje gangen jeg var på en Crossfit samling, og det ble snakket varmt om kipping pullups. Jeg skal ikke gå inn på det i dybden, men om noen vil kan jeg lage en egen tråd med dokumentasjon på hvorfor kipping ikke er sunt i Pullups. Eller i Håndstående Pushups. Kipping kan forsvares i bruk som f.eks. Muscle Ups. Hvorfor får jeg et subjektiv syn av at det som oftest blir brukt svingteknikk blant Crosfittere? Ikke legg så mye i den siste, kan være irritasjonen min som bulger over. Det jeg prøver å si er om man vil fokusere på styrke, og bruken av kjernemuskelatur så kipper man ikke i Pullups.

Profileringen

Fra Crossfitt.no og informasjons-siden.

CrossFit en en treningsmetode som bygger på prinsippet om alltid å trene variert, med høy intensitet og med funksjonelle bevegelser og øvelser. CrossFit er en treningsform og metode som ALLE kan trene, uavhengig av fysisk form, alder eller kjønn.

CrossFit har som grunnprinsipp at all menneskelig bevegelse starter med kjernemuskulaturen og sprer seg derfra utover i armer og bein.

Ingen tvil om at det er salg i fokus, uten at Crossfit skal få mye pes for det da de ikke er unike akkurat der. Derimot er jeg veldig uenig i utsagnet om at alle kan trene det uavhengig av fysisk form, alder eller kjønn. Virkelig? Det er det inntrykket jeg sitter med når Crossfit-frelste skal promotere eller snakke om Crossfit. Alle KAN trene det. Nei. Alle KAN gå tur, ALLE kan forsøke seg på en fjelltur. Ikke ALLE kan trene Crosfitt. Hvorfor? For fokuset ligger på HØY INTENSITET og FUNKSJONELLE ØVELSER. Mostridende mener jeg.

Sistnevnte tok jeg med for jeg tenkte å slrive mye på feltet, men velger det til en ren Crossfit tråd.

Oppsummering.

Ingen tvil om at Crossfit er noe fint, men nå må snart folk skjønne at det er styrketrening i sirkel - ingen revolusjon. Om man klarer å tenke på det som sirkeltrening med fokus på styrke kan man fint se hvordan man kan få både bodybuilding og styrketrening til å gå overens med Crossfit, men vent litt?

Om det er styrketrening i sirkel, er det Crosfit da?

Mine personlige meninger rundt temaet.

Kanskje på tide med den store Crossfit tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...