Gå til innhold

Språkfeil som gir deg høyt blodtrykk


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ein ting som irriterer meg mykje er noko som dei i Sogn gjer mykje.

Istedet for å sei: Eg fekk denne kaken av Stein, seier dei: Eg fekk denne kaken med Stein.

Og syltetøy der oppe heiter visst: Sylte.

Det der er ikke sogn, det er sunnmøre. Og det meste de sier der oppe er irriterende.

De har også en kreativ tilnærming til dobbeltnavn, de kommer liksom i feil rekkefølge... Onkelen til en kompis som er fra sunnmøre heter Øyvind Pål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tråden var på 11 sider tar jeg forbehold om duplikatvarsling på denne, men;

De siste par årene har jeg registrert en urovekkende trend på Facebook, nemlig at "var" byttes ut med "hva".

Som om ikke det var nok, viser det seg at fenomenet er smittsomt da jeg nå må lese denne feilen opptil flere ganger daglig, og stadig fra nye tryner - som jeg vet at utmerket godt klarte å stave "var" på barneskolen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er ikke sogn, det er sunnmøre. Og det meste de sier der oppe er irriterende.

De har også en kreativ tilnærming til dobbeltnavn, de kommer liksom i feil rekkefølge... Onkelen til en kompis som er fra sunnmøre heter Øyvind Pål.

Nix, det er sterkt utbredt i Sogn og Fjordane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er det så latterlig vanskelig å forstå når man skal bruke "et" og når man skal bruke "ett"..? Jeg får ticks hver gang jeg leser "ett" der det egentlig skal være "et".

God huskeregel som stort sett gir rett: Ville du skrevet "a" på engelsk, skal det være "et." Ville du skrevet "one" på engelsk, skal det være "ett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så latterlig vanskelig å forstå når man skal bruke "et" og når man skal bruke "ett"..? Jeg får ticks hver gang jeg leser "ett" der det egentlig skal være "et".

God huskeregel som stort sett gir rett: Ville du skrevet "a" på engelsk, skal det være "et." Ville du skrevet "one" på engelsk, skal det være "ett."

Det var ett godt tips!

....kødda! Når folk skriver "ett" får jeg alltid lyst til å svare "ikke to?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så latterlig vanskelig å forstå når man skal bruke "et" og når man skal bruke "ett"..? Jeg får ticks hver gang jeg leser "ett" der det egentlig skal være "et".

God huskeregel som stort sett gir rett: Ville du skrevet "a" på engelsk, skal det være "et." Ville du skrevet "one" på engelsk, skal det være "ett."

den der er jeg fæl på! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så latterlig vanskelig å forstå når man skal bruke "et" og når man skal bruke "ett"..? Jeg får ticks hver gang jeg leser "ett" der det egentlig skal være "et".

God huskeregel som stort sett gir rett: Ville du skrevet "a" på engelsk, skal det være "et." Ville du skrevet "one" på engelsk, skal det være "ett."

Kunne ikke brydd meg mindre om folk skriver dette feil.

Hvorfor trenger vi to ord for ett ord, som uttales helt likt???

Med all den andre galskapen norsk språkråd slipper igjennom, så burde de endret dette også:

"et" uttalt med lang vokal = å spise

"ett" uttalt med kort vokal = antall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Småe"

Kunne ikke brydd meg mindre om folk skriver dette feil.

Hvorfor trenger vi to ord for ett ord, som uttales helt likt???

Med all den andre galskapen norsk språkråd slipper igjennom, så burde de endret dette også:

"et" uttalt med lang vokal = å spise

"ett" uttalt med kort vokal = antall

Eg et akkurat det eg vil, uavhengig om klokka er eitt eller bjørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"I ny og ned" ....det heter "i ny og ne". Det er fra månefasene, når månen har vært nesten usynlig og "vokser" mot fullmåne er den i ny. Når fullmånen "krymper" tilbake til den nesten usynlige nymånen sier vi at den er i ne. (Har sikkert skrevet noe om dette før, men det irriterer meg fortsatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lest igjennom alle postene, men det meste som gir meg høyt blodtrykk ser ut til å være påpekt allerede. Det jeg imidlertid finner litt rart, er at mange av dem som klager på ulike skrivefeil bruker mer enn ett punktum mellom setninger. F.eks.: "Folk som bruker da/når er teite... Det samme med de som blander å/og...".

tumblr_lv8353geeG1qzscwd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg mest per dags dato er ungdommen, og faktisk barn helt ned til 6 års alder som banner som en gjeng fulle skotter.....

Overhørte dette på bussen om dagen:

Jente 1: "Går av her jeg"

Jente 2: "HVA!? DI HORE ASSA!"

Jente 1: "Pratas da *smask,smask*"

Jente 2: "Åh, forresten: Tror jeg går av her jeg også" ...........:shifty:

Og forresten: YOLO.....YOLO!? Samme med overdreven bruk av LOL, OMG, etc....Hører jeg dette så er det nesten så huet mitt klikker og jeg får lyst til å vri av skallen på uvesenet som utaler slik møkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...