Gå til innhold

Språkfeil som gir deg høyt blodtrykk


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Helt sikkert noen som har skrevet det før meg.. Men kan ikke fordra når folk ikke klarer å si kj lyden. Altså kjøkken blir sjøkken. Kom en gang inn i en kjøkkenbutikk der selgeren skulle selge meg et sjøkken. Jeg klarte ikke ta han seriøst ..... :p

Eller da mamma i går ikke visste hva TA-DA var ... :p Å herregud, hu lever så i 1850 noen ganger ass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Del det her og få det ut! La oss begynne med ordet DOG, dette kråkete og kvasi-intellektuelle ordet misbrukes over en lav sko på en haug med nettfora. Det skaper dårlige setninger, gjør språket mindre forståelig (som sikkert til en stor grad er meningen fra avsenders side). I tillegg brukes det feil, og brukes som en erstatning for det engelske ordet "though" på slutten av setninger (vi slutter svært få setninger med "likevel" på norsk) i tillegg brukes det for å erstatte "men", "og", "i motsetning til" og en haug med andre ord og uttrykk. Også ender man opp med setninger som "dette er dog ingen ordinær blogg, dog det kan se slik ut" eller "jeg liker jordbæris, dog liker jeg også sjokoladeis"

><

Man bruker så å si aldri ordet dog muntlig, og det er i nesten alle tilfeller bortkastet å bruke det skriftlig. Om man ikke kan bruke likevel, bør man heller ikke bruke dog.

/rant

Føler jeg må poste min korrespondanse med Pfizer her. Jeg fikk høyt blodtrykk av reklamen på radioen med damen som tvilte på hvordan hun skulle slutte å røyke, og ja, jeg bruker ordet dog:

25.11.2012

Til: [email protected]

Hei Pfizer!

Radioreklamen deres har opprørt meg nok til at jeg gidder å skrive denne eposten.

Skal dere reklamere for produktene deres i Norge så får dere jaggu snakke skikkelig norsk også. Det er helt umulig i det norske språk å tvile på hvordan man skal klare noe. Det er dog fullt mulig å lure på hvordan man skal klare det, forstå hvordan man skal klare det eller å fatte en beslutning om hvordan man skal klare det.

Er man i tvil, så tviler man på at man klarer det! Kan dere vennligst enten endre radioreklamen deres eller slutte å sende den?

Misbruk av det norske språket gjør vondt i ørene mine og jeg er lei av å måtte skifte radiokanal hver gang reklamen deres kommer på.

Med vennlig hilsen

...

Hei ...

Takk for din tilbakemelding på vår radiokampanje!

Det er ikke i vår interesse, ei heller vår intensjon, å benytte setningsformuleringer som ikke er god norsk. Vi tar med oss ditt innspill ved utforming av mulige fremtidige kampanjer.

Når det gjelder å endre pågående kampanje er vi nok dessverre for sent ute denne gangen da den stanser nærmeste dager.

Trude Tangen Volla

MarkedssjefGetInline.aspx?messageid=82b7c232-37a2-11e2-ab72-00215ad7bb74&attindex=0&cp=-1&attdepth=0&imgsrc=cid:image001.jpg%4001CDCBB7.A7A38E60&cid=705554eccb74a6a2&shared=1&hm__login=age.bratshaug&hm__domain=hotmail.com&ip=10.211.100.8&d=d2691&mf=0&hm__ts=Mon%2c%2010%20Dec%202012%2021:52:49%20GMT&st=age.bratshaug&hm__ha=01_e944b998b21c8dded52e57cfe5bd2500a951739867bb501a7de44b61042d120b&oneredir=1

[email protected] | Phone: +47 67526153 | Mobile: +47 91589856 |www.pfizer.no

Pfizer AS, P.O. Box 3, N-1324 Lysaker, Norway | Street address: Lilleakerveien 2B, N-0283 Oslo, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker av og til "dog" når jeg føler det er nødvendig å skrive "men" i starten av en setning. Sikkert like feil, men whatthe..:D

Jeg kunne brukt ordet derimot og, men jeg valgte dog. Men i begynnelsen av en setning kan man jo benytte "men" om man vil, eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, glem det. Jeg bruker selvfølgelig "imidlertid" når jeg vil starte en setning med "men".

Hehe, norsk kan være en utfordring for de fleste innimellom, men det er helt klart at enkelte burde fulgt mye bedre med i timen på skolen. Imidlertid kan du jo bruke, selv om det er et tungt ord. Samtidig er vel litt i samme gate. Jeg synes igrunnen ordet dog kommer til sin rett her siden det er et annet ord for "på den annen side" som igjen er en versjon av "imidlertid".

Gjesp.

Kjenner jeg blir søvnig av å observere meg selv skrive dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen språkfeil som virkelig plager meg er når "bein" og "føtter" snakkes om som om det er det samme. Å være trett i bena er ikke det samme som å være trett i føttene!!!!! Tipper jeg er ganske alene om å irritere meg over dette, men til gjengjeld irriterer akkurat dette meg enormt. Det hjalp å få det ut.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen språkfeil som virkelig plager meg er når "bein" og "føtter" snakkes om som om det er det samme. Å være trett i bena er ikke det samme som å være trett i føttene!!!!! Tipper jeg er ganske alene om å irritere meg over dette, men til gjengjeld irriterer akkurat dette meg enormt. Det hjalp å få det ut.. =)

Hehe, der kommer "dialektforbannelsene" inn igjen... Finnes mange forvirrede leger og fysioterapeuter i mitt

kjølvann som har klødd seg i hodet når jeg sier jeg har vondt i foten (strekk baksiden lår) eller hånda (betennelse i skulder). Min dialekt er fattig når det gjelder navn på kroppsdeler... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, der kommer "dialektforbannelsene" inn igjen... Finnes mange forvirrede leger og fysioterapeuter i mitt

kjølvann som har klødd seg i hodet når jeg sier jeg har vondt i foten (strekk baksiden lår) eller hånda (betennelse i skulder). Min dialekt er fattig når det gjelder navn på kroppsdeler... :p

Du var raskere enn meg. Skulle selv skrive nettopp det, at når en pasient sier han har vondt i foten, så kan det være alt fra lysken ned til tåa. Kan være litt av en utfordring, ja... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen språkfeil som virkelig plager meg er når "bein" og "føtter" snakkes om som om det er det samme. Å være trett i bena er ikke det samme som å være trett i føttene!!!!! Tipper jeg er ganske alene om å irritere meg over dette, men til gjengjeld irriterer akkurat dette meg enormt. Det hjalp å få det ut.. =)

Nei, du er ikke alene, vi er minst to. Ikke at jeg irriterer meg noe særlig over det, men det er, litt, eh, irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...