Gå til innhold

Bruk av pute på knebøy


Marie

Anbefalte innlegg

Tror nok du er tryggere med å ta avløft på noe som er lavere. Still deg ordentlig opp som når du skal ta et vanlig bøy, samme posisjon med bena osv. Og gjør det samme når du skal racke stanga igjen. Ser mange som tar avløft med ene foten foran andre, racker stanga med å bøye ryggen osv. Ikke utsett deg for det, vær nøye med ordentlige avløft og racking fra første stund så er du trygg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, godt å høre:) Men er det noen som har noen triks for hvordan man kan vende seg til ikke å bruke puten etterhvert da? Eller er det bare å herde seg?

Du har fått mange tips allerede. Jeg vil bare tilføye at om du legger stangen lenger ned på ryggen og setter smalere grep vil muskulaturen på ryggen "løfte" stangen vekk fra ryggraden, og lasten fordeles mer over større område. Spenn opp rygg-/skulder-muskulatur.

Vips, niks mer smerte. Så anbefalingen min vil være å legge i fra deg puta og legge stanga lenger ned på ryggen, og ikke løfte med nakkevirvlene. Etterhvert vil du også få mer naturlig pute i form av muskler på ryggen/skuldrene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått mange tips allerede. Jeg vil bare tilføye at om du legger stangen lenger ned på ryggen og setter smalere grep vil muskulaturen på ryggen "løfte" stangen vekk fra ryggraden, og lasten fordeles mer over større område. Spenn opp rygg-/skulder-muskulatur.

Vips, niks mer smerte. Så anbefalingen min vil være å legge i fra deg puta og legge stanga lenger ned på ryggen, og ikke løfte med nakkevirvlene. Etterhvert vil du også få mer naturlig pute i form av muskler på ryggen/skuldrene. ;)

Tusen takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell mest det at når ting begynner å bli tungt vil du eliminere muligheten for at puta glir eller det skjer noe som gjør at du mister kontrollen på stangen. Samt på low bar vil den ikke ha noe spesiell effekt da den er for kort til å dekke områdene stanga berører mest.

Jeg har prøvd med pute og jo, det er bedre i form av at den ikke er så tung der den ligger, men med mindre den er god så vil den gli, slik som eirich nevner her. Og for å si det enkelt: det er egenlig helt jævlig når du hører puta begynner å glippe og du kjenner at den begynner å skli av. Full panikk og skyndte seg å få driten på plass i stativet :p

Jeg fikk beskjed av hun treningsdama på studioet at jeg måtte ha stanga litt lenger ned og ved korrekt teknikk vil den da ligge bra og vil ikke skli og vil ikke være ubehagelig. Så det beste er å lære å bruke uten pute:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er generelt i mot bruk av puta men det hadde jeg nok vært uansett om det ikke var negativt å bruke den. Jeg forstår godt at andre vil bruke den, men jeg er ikke på trening for å ha det behagelig, og jeg ser faktisk litt glede i å lære meg å tåle ting som tidligere har vært jævlig.

Og har man den korrekt gjør det egentlig ikke så veldig vondt. Selvfølgelig kjennes det, særlig når man øker belastningen, men litt må man tåle - det går rimelig fort over også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...