Gå til innhold

Bruk av pute på knebøy


Marie

Anbefalte innlegg

Er det noen grunn, sånn rent utbyttemessing for treningen, at man IKKE skal bruke den såkalte "pussypaden" når man tar knebøy? Jeg bruker den alltid, fordi hvis jeg ikke bruker den gnager stanga seg ned i ryggen min og gjør dritvondt. Jeg ser at mange omtaler det som negativt...er det fordi det på ettellerannet magisk vis gir dårligere utbytte av øvelsen, eller er det bare fordi at man er pingle hvis man ikke vil ha smertehelvete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke skjønne hvordan den ødelegger for øvelsen. Jeg vet at jeg selv synes det var vondt for noen år siden, men husker ikke hvorfor eller hvordan jeg ble vant med å trene uten, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell mest det at når ting begynner å bli tungt vil du eliminere muligheten for at puta glir eller det skjer noe som gjør at du mister kontrollen på stangen. Samt på low bar vil den ikke ha noe spesiell effekt da den er for kort til å dekke områdene stanga berører mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det forsvinner av seg selv, men kommer også litt ann på hvor du har stanga. Vil tro at om du har den helt oppe ved nakken vil den nok alltid "gnege" litt, men jo lengre ned på skulderblader og litt mere "kjøttfulle" områder så går det for over. Litt blodutredelser i starten, men who cares :) Vanesak som mye annet, men så lenge du bruker den blir det i allefall ikke lettere med overgangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så gir denne puta (også kalt "pussy pad") dårligere stabilitet.

Prøv heller å eksperimentere litt med stangplassering, og finn ut hvor det er for ubehagelig og hvor det går greit. Men litt ubehagelighet tåler man, og man venner seg fort til det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å ha den litt lengre ned ja, så skal det ikke gjøre så vondt :)

Og forresten så prøvde jeg uten sko i dag, og det var MYE bedre! Stabiliteten var noe helt annet! :D Selv om jeg måtte langt opp på tå for å få ned stanga. Hihi :) Og i tillegg slipper man ødelegge dempingen i skoene sine:)

Du, jeg prøvde faktisk også uten sko for første gang i dag, det var en helt annen opplevelse ja!:) Fitnessbloggforumet er en fin ting altså:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At stangen gjør litt vondt de første gangene er noe som går over -> stangplassering er også av rimelig stor betydning.

En annen ulempe med denne dustete puta utenom dårligere stabilitet er at stangen vil havne lengre bak, så om en har dårlig mobilitet i skuldrene fra før kan en risikere å ikke få tak i stangen i det hele tatt (samtidig som albuene er under stanga)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ha den litt lengre ned ja, så skal det ikke gjøre så vondt :)

Og forresten så prøvde jeg uten sko i dag, og det var MYE bedre! Stabiliteten var noe helt annet! :D Selv om jeg måtte langt opp på tå for å få ned stanga. Hihi :) Og i tillegg slipper man ødelegge dempingen i skoene sine:)

Forsiktig med å opp på tå med masse vekter på ryggen. Kan fort gå galt med balanse osv. Kan ikke stanga plasseres lavere i racket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsiktig med å opp på tå med masse vekter på ryggen. Kan fort gå galt med balanse osv. Kan ikke stanga plasseres lavere i racket?

Ja, tenkte litt på at det kunne være uheldig! Tror jeg har en dum mellomhøyde:) hehe.. Er 164 og enten så blir det superlavt eller for høyt. Men skal prøve et hakk ned neste gang, takk :) Gjør kanskje ikke noe å ta av stanga når jeg bøyer meg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...