Gå til innhold

Lol, Crossfit


Kirill W.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En venn av meg prøvde å rekrutere meg til denne relgioenen...

Han; Men Astrid, du bare må starte med xfit, det er helt sykt bra trening, og du kommer til å trives kjempegodt med det!

Meg; Først, masse mennesker, neitakk, for det andre, jeg har knær og ankler som ikke er så veldig begeistra for den type trening, spenst trening ødelegger beina mine i flere dager, jeg holder meg til hard styrke.

Han; Men beina dine vil bli bedre når du begynner med xfit, det gjør underverker med kroppen, snart vil du ikke merke noe til smerter i beina, de trenger bare å trenes litt opp!

Meg; wt? Jeg har slitasjeskader i ledda!!, ikke utrent smerte som du innbiller deg, jeg er ikke fysisk istand til å trene xfit!

Han; Men de fikser beina dine der, de gjør underverker med en hver kropp!

Blei litt lei meg, de har virkelig brukt belenda hvit for å hjernevaske han til å tro at crossfit er løsninga på alt.. Jadda, la meg hoppe opp og ned med masse vekt på skuldrene, så skal vi se hvor glad leegen min bliiir!;D Mulig at jeg da vil kunne bli uføretrygda... hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen dommer med sinnet i behold hadde gitt godkjent løft. Sånn bortsettt fra at teknikken er stygg som et uvær skal stanga tas imot uten knekk i albueleddet. Utpress er altså ikke lov i hverken støt eller rykk.

Kan du forklare det med "Utpress" i støt? Skjønte ikkje det heilt, presser du ikkje i støt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve. Det letteste er selvfølgelig å demonstrere.

Man presser ikke i støt. Egentlig bruker man kraften fra hofta til å få stanga over hodet. Hvis du kjenner til pushpress kan du tenke litt på den første bevegelsen. I pushpress bruker du ben og hofte til å få fart på stanga samtidig som du presser den resten av veien. I støt skal du bruke samme bevegelse, men så eksplosivt (overstøt er uten tvil den mest eksplosive bevegelsen i vektløfting) at du får låst ut stanga med strake armer. Det er altså ingen pressing involvert i det hele tatt. Faktisk tenker mange heller at de skal presse mot stanga for å komme seg fortere under. Så selv om du presser, presser du ikke i den forstanden. :)

Det som ofte skjer er at uttøveren ikke klarer å låse ut helt med rette armer (ofte er det den ene armen som ikke er helt utlåst) og blir derfor nødt til å presse den siste lille biten. Dette er hva som kalles for utpress og et slikt løft vil bli underkjent.

Dette gjelder også i rykk, men det vil ikke gi deg noen fordel å presse ut der så det ser man så å si aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve. Det letteste er selvfølgelig å demonstrere.

Man presser ikke i støt. Egentlig bruker man kraften fra hofta til å få stanga over hodet. Hvis du kjenner til pushpress kan du tenke litt på den første bevegelsen. I pushpress bruker du ben og hofte til å få fart på stanga samtidig som du presser den resten av veien. I støt skal du bruke samme bevegelse, men så eksplosivt (overstøt er uten tvil den mest eksplosive bevegelsen i vektløfting) at du får låst ut stanga med strake armer. Det er altså ingen pressing involvert i det hele tatt. Faktisk tenker mange heller at de skal presse mot stanga for å komme seg fortere under. Så selv om du presser, presser du ikke i den forstanden. :)

Det som ofte skjer er at uttøveren ikke klarer å låse ut helt med rette armer (ofte er det den ene armen som ikke er helt utlåst) og blir derfor nødt til å presse den siste lille biten. Dette er hva som kalles for utpress og et slikt løft vil bli underkjent.

Dette gjelder også i rykk, men det vil ikke gi deg noen fordel å presse ut der så det ser man så å si aldri.

Takk for god forklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...