Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kan slenge på min egen her...

I går forsøkte jeg meg på en paleooppskrift på paibunn.

Mandelmel, smør og litt salt. Fy fader det smakte dr***!

Dette var første gang jeg kjøpte mandelmel, for jeg har pleid å kverne selv. Unødvendig å si at dette blir siste gangen også :eek:

Ikke akkurt et måltid, men jeg så for meg at jeg kunne jo spise fiberhusk med vann og sukrin?

Ellers brukte jeg fiberhusk i en form med kylling tandorisaus. Tenkte at da tykna det litt siden jeg bare brukte noe lightgreier, og ikke noe feit kokosmelk eller matfløte.. ÆSJ det ble gele! Geletråder og bare KVALMT. æSJ FIBERHUSK!

Pizzabunn med mandelmel som ingrediens. Skulle visst smake ganske likt ordinær pizzabunn (lol, at de tør påstå dette?!), men fyyy. Skulle nesten prøvesmakt bunnen først, endte opp med digg pizzatopping + bunn som smakte eggerøre med tam mandelsmak. Toppen ble heldigvis skrapt av :p Nei, skal jeg faktisk ha pizza så blir det ordentlige greier.

Agreed :p

Annonse

Var dette en oppskrift eller laget på slump? :p

Ikke akkurt et måltid, men jeg så for meg at jeg kunne jo spise fiberhusk med vann og sukrin?

Ellers brukte jeg fiberhusk i en form med kylling tandorisaus. Tenkte at da tykna det litt siden jeg bare brukte noe lightgreier, og ikke noe feit kokosmelk eller matfløte.. ÆSJ det ble gele! Geletråder og bare KVALMT. æSJ FIBERHUSK!

Kan vi konkludere med at fiberhusk er pyton eller ? :sick::sneaky:

Til fiberhusken og jbk-melets forsvar (ja faktisk!) er jo problemet at det brukes til ting det ikke er laget for. Når man bruker ting til helt andre ting enn det som er meningen, blir gjerne resultatet deretter, på samme måte som man ikke får gratinert cottage cheese noe særlig, får laget krem av skummet melk eller får bacon av stekt skinke :p

Annonse

Til fiberhusken og jbk-melets forsvar (ja faktisk!) er jo problemet at det brukes til ting det ikke er laget for. Når man bruker ting til helt andre ting enn det som er meningen, blir gjerne resultatet deretter, på samme måte som man ikke får gratinert cottage cheese noe særlig, får laget krem av skummet melk eller får bacon av stekt skinke :p

Enig, i glutenfri bakst er det knall! Bruker fiberhusk i knekkebrødene mine og de er knallgode :)

Hva er de egentlig laget for..?

Fiberhusk:

Inneholder pulveriserende Psyllium frøskaller, og er et must når du skal bake glutenfri bakst. Deigen blir smidigere og bakverket saftigere og det smuler mindre.

https://www.allergimat.no/butikk/s/products/view.html?p=1509213&ref=search

Johannesbrødkjernemel:

Johannesbrødkjernemel (forkortes ofte til jbkm i en del blogger og forum rundt omkring på nettet), er ypperlig for bruk i glutenfri matlaging. Det smaker ingenting, men gjør supper og sauser tykkere og gir bedre konsistens til brød og annet bakverk laget av glutenfritt mel.

Johannesbrødkjernemel - glutenfritt 65 g / Mel/flak/gryn - glutenfritt / Matvarer / Nettbutikk / Hovedsiden - Helse & Kost AS

Med andre ord først og fremst laget for å forbedre glutenfri bakst. Men på grunn av internettets kollektive selvdiagnostisering av glutenintoleranse og det faktum at ingen av delene (meg bekjent) inneholder kalorier, puttes det i alt mulig rart :p

Cottage Cheese med diverse søtninger, saft etc. Æsj!

Det funker i omelett og det er kun fordi konsistensen forsvinner.

"Sunne(re)" Ting som påstår de smaker som originalen gjør aldri det. Sukrin er et godt eksempel. Æsj... igjen!

Hadde hybelkurs med ungdommer, og utfordra de til å lage en dessert med CC.. Han ene brukte stavmikseren på CC og bringebær, samt sukrin :p smaka faktisk nydelig (y) Jeg liker CC da, men de var tydeligvis skeptisk til klumpene :D

• 2 uker senere...

Fotballfrues mandelgrøt.

Burde holdt meg langt unna etter mitt forrige møte med det forhatte mandelmelet, men jeg har 500 g stående som jeg synes er for galt å kaste.

So anyway; Fotballfrues mandelgrøt... Konsistens og farge som glatt babybæsj. Smaken- er det lov til å si at noe smaker dritt? Du vet; call it like I see it ;)

Fotballfrues mandelgrøt.

Burde holdt meg langt unna etter mitt forrige møte med det forhatte mandelmelet, men jeg har 500 g stående som jeg synes er for galt å kaste.

So anyway; Fotballfrues mandelgrøt... Konsistens og farge som glatt babybæsj. Smaken- er det lov til å si at noe smaker dritt? Du vet; call it like I see it ;)

Kast..

Jeg har driti meg ut på å bruke harskt mandelmel i panering....:dry:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...