Gå til innhold

Hva tar dere i knebøy? Dvs dere som ikke er plyo (HAAAAAAAT)


T-bone_84

Anbefalte innlegg

Ærlig talt ingen ide. Greia er at alle jeg ser tar knebøy tar 100-140'ish og ingen tar der jeg tar. Litt merkelig egentlig. Virker som man enten digger det og tar mye eller ignorerer det totalt.

Det er jo ekstremt mye jalla bøy rundt om. Så med mindre det er med godkjent dybde kan du jo ta det med en klype salt.

Ellers kan jeg nevne at på det svakeste de siste 5 årene har jeg aldri tatt under 150. Trener aldri bein da de blir tunge å løpe med (med unntak av de siste par ukene med litt lavt volum før Bergen-Voss) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pers på 2x100 kg for en stund tilbake.

Trener med mellom 60-90 nå, avhengig av dagsform, hvor i økten det er, og repsantall. Vil anta at jeg er kapabel til minst 100 x1, men har en psykisk barriere hvor lille meg egentlig ikke tør å legge på mer, til tross for at jeg er mer enn sterk nok. Mest redd for at korsryggen skal svikte, selv om det ikke har vært noe problem hittil... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva betyr ROM = 0 da? Range of motion = 0 ? :oops:

Var en liten overdrivelse over hvor "lavt" jeg gikk ned i knebøy pre-FB (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøtt hvor effektivt det er med egne dager for bein i allefall. Har hatt 4 dager de siste 2-3 ukene, og kan allerede fysisk se at låra har blitt større. Skal lett finne målebånd nå, og sammenligne til høsten igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snart begynne med knebøy og markløft, og jeg vil starte LETT.

Du skal ikke bry deg om hvor mye andre tar, du skal konsentrere deg om å lære riktig teknikk. Jeg vet mange driter i om teknikken er helt riktig, så lenge de løfter "mye".

Jeg kommer til å starte med 40kg de første ukene, samt få tak i en PT som har kunnskap om riktig teknikk. Jeg vil ikke skade meg. Progresjon er ikke alt, ei heller maksløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hanne_

tar 50-60kg og alltid lavreps (3-6) og til boks (to stepkasser på laveste nivå med to 20kg plater mellom. Har min egen sære greie slik at alle repsene skal bli dype nok, og akkurat passe dype :)

Tok 75kg en gang, men da veide jeg 6kg mer enn nå. Skal nok passere den persen snart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store kicket med knebøy er jo den "ekstreme" hormonladningen øvelsen utlader. Jeg har lest om det, hørt om det - men det er først når du opplever det at en begriper betydningen av knebøy i forhold til styrke og volum trening. Teknikk er viktig - og det er viktig å stille inn racket skikkelig før en går igang. Jeg stiller inn safety-bars slik at jeg kan gå helt ned og "klinke" borti dem før jeg går opp igjen. Da vet en at en har nådd riktig vinkel.

Har alltid vært engstelig for å kline til med tyngre vekter i knebøy, men det handler egentlig bare om å få inn god teknikk og tenke sikkerhet. Deretter bør en trøkke til og legge på mer og mer vekt. Gevinstene av å kjøre hardt og tungt i knebøy vil en kunne avlese i progresjonen i alle andre styrkeøvelser og muskelgrupper.

Gi gass - knebøy er alle styrkeøvelsers mor!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snart begynne med knebøy og markløft, og jeg vil starte LETT.

Du skal ikke bry deg om hvor mye andre tar, du skal konsentrere deg om å lære riktig teknikk. Jeg vet mange driter i om teknikken er helt riktig, så lenge de løfter "mye".

Jeg kommer til å starte med 40kg de første ukene, samt få tak i en PT som har kunnskap om riktig teknikk. Jeg vil ikke skade meg. Progresjon er ikke alt, ei heller maksløft.

Det er EKSTREMT lurt :-)

Jeg har mange kunder som kom til meg, og som mente de hadde gjort baseøvelser som knebøy og markløft i mange år.. Helt feil.. Så, det er virkelig verdt investeringen å lære seg teknikken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...