Gå til innhold

Hva tar dere i knebøy? Dvs dere som ikke er plyo (HAAAAAAAT)


T-bone_84

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt å ta knebøy så det går i teknikklæring nå. Begynte på 40kg og tok 55kg i forrige uke. Tør ikke prøve altfor tunge vekter før jeg er sikker på at teknikken sitter :)

"Begynte på 40" ?! Har jobbet beinhardt for å i det hele tatt komme meg opp til 40! hehe

Men ja, teknikken er kjempe viktig. Det er også derfor jeg tar det litt rolig, for jeg merker at teknikken begynner å skorte etter å ha gjort en del reps på 40. Så jeg har nok mer å jobbe med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er forresten "naturlig" vektøkning i knebøy? Jeg øker veldig sakte, type 2,5 kg for hver gang jeg øker. Bør jeg kjøre på litt mer?

2.5KG er bra det. Er bedre å øke sakte men sikkert, enn å øke med 10KG og så stagnere en uke etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Begynte på 40" ?! Har jobbet beinhardt for å i det hele tatt komme meg opp til 40! hehe

Men ja, teknikken er kjempe viktig. Det er også derfor jeg tar det litt rolig, for jeg merker at teknikken begynner å skorte etter å ha gjort en del reps på 40. Så jeg har nok mer å jobbe med der.

Hehe, jeg har trent mye bein i flere år, bare ikke knebøy, så hadde litt styrke fra før av. Er jo kjempebra å ha nådd 40kg :thumbsup: Jeg er mye mer opptatt av riktig teknikk enn hvor tungt jeg løfter, og det gir resultater, så du er flink :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en maks på 140 en gang i mars i år. Kjørte 100kg x 11 denne uka, etterfulgt av to greie 110kg x 6. Det kommer seg fort, men jeg slet mye i starten selv. Begynte selv med frontbøy pga utrolig dårlig mobilitet i skuldrene (fikk ikke stange til å ligge støtt der bak), og holdt lenge på rundt ca 60kg. Det var først da jeg begynte med skikkelig knebøy i fjor høst en gang at jeg begynte å øke noe særlig, så min erfaring er at når man først begynner å øke kommer over redselen for å bli sittende nede øker man fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok siste makstest i starten av april med 165kg. Ass below parallel.

Problemet mitt når det blir tunge løft er at jeg har en tendes til at det høyre kneet begynner å gå innover på vei opp. Har blitt bedre den siste måneden med mye tøying men er fremdeles noe å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppe på 90 kg før jeg skjønte at det var rumpa i gulvet som gjaldt! Nå har jeg 70 kg x 1 med fullt ROM.

Nå startet jeg ikke med kvartbøy, men haha - er så enig. Har noen kompiser som trener knebøy med 90-110kg så er det kvartbøy. Selv har jeg maks 90x1 nå med rumpa så langt ned jeg får den uten at det går ut over formen. Prøvde kvartbøy for fun for litt siden, og herregud så lett det var i forhold!

Arbeidssettene ligger som regel mellom 60-72,5 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er en av de som løftet litt tyngre, men ikke gikk dypt nok ned. (Litt engstelig pga knær) Men nå har jeg tatt av vekter, setter meg ordentlig ned, og er jo ikke problemer for knærne i det hele tatt :) Kjører sett med 40 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

85kg 5x3 er vel det meste så langt. Samt eit toppsett ein anna dag på 87,5kg.

ATG går ikkje med low bar og brei beinstilling, men eg er under parallell. Går er særleg lengre ned vil og korsryggen får seg ein god vipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...