Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

For å utdype, så er jeg ikke uenig med Emil. Men på en PSMF, så er det visse regler som skal følges for å kalle det en PSMF.

Det Juniiis kjører er jo strengt tatt ikke en PSMF (og neppe lavkarbo engang), men om det er under 600kcal, så skal hun gå ned uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å utdype, så er jeg ikke uenig med Emil. Men på en PSMF, så er det visse regler som skal følges for å kalle det en PSMF.

Det Juniiis kjører er jo strengt tatt ikke en PSMF (og neppe lavkarbo engang), men om det er under 600kcal, så skal hun gå ned uansett.

PSMF kan du garantert bedre enn mg, men generelt mat og trening kan jeg. Jeg føler hvertfall det selv:p

Poenget mitt er bare 900kcal for en voksen man som "ikke" veier mer enn 90kg syntes jeg er litt drøyt. Nå vet ikke jg hvor ofte du har PSMF dager men jeg ville tippet du ville fått enn del muskelsvin over tid. Rett og slett av maten i seg selv, og av treningene i lengden iogmed at at man hele tiden måtte holde noe igjen

Man alt er relativt. jo mer muskler mann har opparbeidet jo mer vil man jo også miste på slike dietter

For folk har enn del å gå på tror jeg dette vil funke gull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utdype, så er jeg ikke uenig med Emil. Men på en PSMF, så er det visse regler som skal følges for å kalle det en PSMF.

Det Juniiis kjører er jo strengt tatt ikke en PSMF (og neppe lavkarbo engang), men om det er under 600kcal, så skal hun gå ned uansett.

På treningsdagen ligger jeg på 4,53g fett, mens karbo er på 16,3g... Så du har nok rett, men lavkarbo er det i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSMF kan du garantert bedre enn mg, men generelt mat og trening kan jeg. Jeg føler hvertfall det selv:p

Poenget mitt er bare 900kcal for en voksen man som "ikke" veier mer enn 90kg syntes jeg er litt drøyt. Nå vet ikke jg hvor ofte du har PSMF dager men jeg ville tippet du ville fått enn del muskelsvin over tid. Rett og slett av maten i seg selv, og av treningene i lengden iogmed at at man hele tiden måtte holde noe igjen

Man alt er relativt. jo mer muskler mann har opparbeidet jo mer vil man jo også miste på slike dietter

For folk har enn del å gå på tror jeg dette vil funke gull

Som jeg skrev over, så er PSMF en diett der vekttapet skal foregå kun gjennom kost. Treningen er kun for å minimere muskeltap. Det er fordeler og ulemper ved alle dietter, men en av styrkene ved denne er at man slipper all cardioen. Det *er* en ekstremdiett, og det er veldig viktig å følge formelen for å få optimalt resultat. Når det gjelder folk som ikke følger den slavisk er jeg faktisk enig med deg - da er det bedre å gjøre noe annet. For de som faktisk ønsker å gjøre det beste ut av den, så tror jeg det er få ting (uten medikamenter) som slår PSMF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På treningsdagen ligger jeg på 4,53g fett, mens karbo er på 16,3g... Så du har nok rett, men lavkarbo er det i alle fall :)

Ok, da er det mindre karbo i bringebærene dine enn jeg trodde. Da kan du sikkert beholde dem om du har lyst :) Prøv å ikke gå over 20g i hvert fall, men selv prøver jeg å holde karbo lavere enn fett. Målet er å kun få i seg akkurat det man trenger. Det er 2.5g protein/kg ren kroppsmasse, 10g EFA og så lite som mulig av alt annet. Noe karbo får du i deg for å få fiber, og det er greit. Noe fett får du med rent kjøtt, og det er også greit. Men om du kutter 16g karbo om dagen, så blir det over 100g i uken. Det er nesten 50g fett du ikke kan forbrenne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev over, så er PSMF en diett der vekttapet skal foregå kun gjennom kost. Treningen er kun for å minimere muskeltap. Det er fordeler og ulemper ved alle dietter, men en av styrkene ved denne er at man slipper all cardioen. Det *er* en ekstremdiett, og det er veldig viktig å følge formelen for å få optimalt resultat. Når det gjelder folk som ikke følger den slavisk er jeg faktisk enig med deg - da er det bedre å gjøre noe annet. For de som faktisk ønsker å gjøre det beste ut av den, så tror jeg det er få ting (uten medikamenter) som slår PSMF.

okidoki:) jeg skal slutte med å spame denne siden:) hehe. lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da er det mindre karbo i bringebærene dine enn jeg trodde. Da kan du sikkert beholde dem om du har lyst :) Prøv å ikke gå over 20g i hvert fall, men selv prøver jeg å holde karbo lavere enn fett. Målet er å kun få i seg akkurat det man trenger. Det er 2.5g protein/kg ren kroppsmasse, 10g EFA og så lite som mulig av alt annet. Noe karbo får du i deg for å få fiber, og det er greit. Noe fett får du med rent kjøtt, og det er også greit. Men om du kutter 16g karbo om dagen, så blir det over 100g i uken. Det er nesten 50g fett du ikke kan forbrenne ;)

Men, bør jeg beregne 2,5g protein/kg på både treningsdager og hviledager? Har ikke så kjempemye muskler å vedlikeholde, da:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juniiis: Om målet er maks nedgang skal du spise det samme hver dag. Å senke proteininntaket er å skyte seg selv i foten.

emilwoop: Det er ikke noe magisk med ketose,men så vidt jeg vet er man alltid i ketose når man går ned i vekt. At man ikke får utslag på ketostix er fordi man forbrenner ketonlegemene.

Om du er mot PSMF bør du heller starte en diskusjonstråd om emnet. Her inne får folk som har bestemt seg for å prøve dietten hjelp. Det er ikke så nyttig, og kanskje til og med farlig, at du "er uenig" her inne. Greit nok at du sikkert bare vil argumentete for ditt syn, men det er feil sted. Det blir som om jeg skal diskutere veganisme på et biff-forum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gjøre det klart. PSMF er en ekstrem-diett hvor målet er å få hurtig vektnedgang på kort tid. Dette er ikke en diett som skal og bør følges over lengre tid, med mindre du er kraftig overvektig. Mere kroppsfett tillater å holde på med dietten lengre. Her går man såpass lavt på kaloriene at man bør utvise forsiktighet og man bør vite hva man driver med. Derfor anbefales det å redusere treningsmengden å kutte ut alt av kardio, bortsett fra vanlig gange.

En skal spise mye proteiner, nettopp for å hindre kroppen i å tære på muskelmassen. Jevnlig styrketrening med høy frekvens kombinert et høyt inntak av proteiner vil forhindre at det tæres på muskelmassen. Noe kan nok bli borte, men det er minimalt.

Jeg mener det bør være takhøyde for å diskutere bakdeler eller stille seg kritisk til temaet, så lenge det holder seg saklig. Noen innlegg ble sletta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jg må bare spørre, er poenget å ligge i ketose?

Poenget er at faste over flere dager gjør at du mister mye fett veldig fort. Problemet er at du også mister muskelmasse. Protein inntak under fasten har vist seg å bremse muskelsvinnet. Det er derfor det heter en protein sparing modified fast, det har lite med ketose å gjøre.

Og en voksen sterk mann burde gjerne absolutt kjøre PSMF i enkelte tilfeller. Noen er gjerne idretssutøvere og trenger og droppe ned en vektklasse veldig fort ( MMA, BJ, Submission etc), og andre er faktisk avhengige av å se et raskt resultat for å få motivasjon. De har prøvd så mye hype dietter og lignende uten resultater, og mangler motivasjon til å gjøre det som faktisk er riktig. Etter noen dager på psmf vill nok motivasjonen for mange være større enn sultfølesen.*

* Jeg var aldri noe sulten på PSMF, jeg liker det ikke personlig pga skallebanken som jeg får etter noen dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en basalforbrenning på 1230 kcal pga jeg er ganske lav av vekst. Jeg har noen kilo jeg vil bli kvitt og vurderer psmf.

Hvor mange kalorier bør jeg legge meg på da for å gå mye i underskudd? Skal jeg ta utgangspunkt i 2 gr protein per kilo og litt grønnsaker ved siden av eller hvordan bør jeg gå fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, kaloriene skal, som nevnt tidligere, i all hovedsak komme fra proteiner. 2-2,5 g protein per kg og fyr på med grønnsaker som inneholder lite karbohydrater. I tillegg bør du få i deg selolje, lakseolje eller annen omega-3-kilde. De fleste ligger mellom 600-800 kcal, litt avhengig av hvor mye proteiner de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en basalforbrenning på 1230 kcal pga jeg er ganske lav av vekst. Jeg har noen kilo jeg vil bli kvitt og vurderer psmf.

Hvor mange kalorier bør jeg legge meg på da for å gå mye i underskudd? Skal jeg ta utgangspunkt i 2 gr protein per kilo og litt grønnsaker ved siden av eller hvordan bør jeg gå fram?

Hvor høy er du, hvor mye veier du, og hva er fettprosenten din ca ? Kvinne / Mann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kaloriene skal, som nevnt tidligere, i all hovedsak komme fra proteiner. 2-2,5 g protein per kg og fyr på med grønnsaker som inneholder lite karbohydrater. I tillegg bør du få i deg selolje, lakseolje eller annen omega-3-kilde. De fleste ligger mellom 600-800 kcal, litt avhengig av hvor mye proteiner de trenger.

Takk, da skal jeg ta å virkelig vurdere et opplegg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare veier 52 kg kan ikke fettprosenten din være så uhyre høy akkurat. Har du kontroll på kostholdet ditt til vanlig? Du får i deg nok mat?

Jeg spiser ganske bra mener nå jeg :) Cottage cheese, mager kesam, proteinpulver (choco rite fra iherb.com: http://www.iherb.com/HealthSmart-Foods-Inc-ChocoRite-Protein-Shake-Mix-Chocolate-Fudge-Brownie-14-7-oz-418-g/29972?at=0), proteinbakst innemellom (av mandelmel, egg, kokosmel, bakepro og kruskakli), kyllingfilet, laks, mye grønnsaker og epler. Du kan se loggen min her: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/bama-sin-vei-mot-balanse.3848/

Jeg har lagt på meg 3 kg siden i sommer og vil inn i buksene mine igjen, helst veldig fort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...