Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Okei er igang med dag 1 på PSMF. Kjenner jeg fint kunne drukket 50 glass med fun light til dagen:p er sukkeralkoholer svært ødeleggende?

Lurte også på om hva jeg skal holde meg til når disse 2 ukene er over, skal ikke ha oppkarbingsdag mellom ukene. Mitt vanlige kosthold består som regel av hevregrøt til frokost, men er redd for å legge på meg av for store porsjoner grøt når jeg er ferdig. Burde jeg holde meg til frukt, yoghurt og bær de første dagene etter psmf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okei er igang med dag 1 på PSMF. Kjenner jeg fint kunne drukket 50 glass med fun light til dagen:p er sukkeralkoholer svært ødeleggende?

Lurte også på om hva jeg skal holde meg til når disse 2 ukene er over, skal ikke ha oppkarbingsdag mellom ukene. Mitt vanlige kosthold består som regel av hevregrøt til frokost, men er redd for å legge på meg av for store porsjoner grøt når jeg er ferdig. Burde jeg holde meg til frukt, yoghurt og bær de første dagene etter psmf?

Drikk så mye fun saft du vill, dette ødelegger ikke :)

Du bør gå over til et kosthold som legger høy fokus på proteiner, og det er viktig du er nøye med kaloriene rett etter en runde PSMF siden kroppen da er veldig klar til å legge på seg fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk så mye fun saft du vill, dette ødelegger ikke :)

Du bør gå over til et kosthold som legger høy fokus på proteiner, og det er viktig du er nøye med kaloriene rett etter en runde PSMF siden kroppen da er veldig klar til å legge på seg fett.

Uffda, må jeg holde meg på stort kaloriunderskudd da? da skal jeg med fordel legge unna havregrøten og spise noenlunde likt så nå. tenker etter 2 uker, en oppkarbingsdag å bare fortsette, men litt mindre strikt på matvarer. Skal ha frukt, proteinpulver, cc, bær og skyr. Bye bye grøt....for en god periode:cry: Da lever jo jo helt glutenfritt og det må jo gi resultater.

Nå fant jeg noe som var dødeliggodt jeg kan leve med. Cottage cheese med choco-rite proteinpulver chocolate brownie fudge (iherb.com). bør smakes!:) Skal også innrømme jeg sliter i å gå i meg nok kcal på psmf. Bor hjemme så blir nesten litt flaut å steke 3 pakker kjøttdeig til dagen:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, må jeg holde meg på stort kaloriunderskudd da? da skal jeg med fordel legge unna havregrøten og spise noenlunde likt så nå. tenker etter 2 uker, en oppkarbingsdag å bare fortsette, men litt mindre strikt på matvarer. Skal ha frukt, proteinpulver, cc, bær og skyr. Bye bye grøt....for en god periode:cry: Da lever jo jo helt glutenfritt og det må jo gi resultater.

Nå fant jeg noe som var dødeliggodt jeg kan leve med. Cottage cheese med choco-rite proteinpulver chocolate brownie fudge (iherb.com). bør smakes!:) Skal også innrømme jeg sliter i å gå i meg nok kcal på psmf. Bor hjemme så blir nesten litt flaut å steke 3 pakker kjøttdeig til dagen:wub:

Skal jo ha et relativt lavt antall kalorier, så om du sliter med å få nok er du en av få heldige hehe :)

Nei du skal IKKE være på kaloriunderskudd du skal spise det du forbruker. Man skal rett og slett bare opprettholde resultatene fra PSMF.Å telle kaloriene er optimalt, men om du ikke kan det ville jeg lagt stor fokus på proteiner i kostholdet, og du bør ligge på vertfall 100 g karbohydrater :) . En måte kan jo være og bare telle karbohydratene, sørge for at du ligger mellom 100 - 150 en plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jo ha et relativt lavt antall kalorier, så om du sliter med å få nok er du en av få heldige hehe :)

Nei du skal IKKE være på kaloriunderskudd du skal spise det du forbruker. Man skal rett og slett bare opprettholde resultatene fra PSMF.Å telle kaloriene er optimalt, men om du ikke kan det ville jeg lagt stor fokus på proteiner i kostholdet, og du bør ligge på vertfall 100 g karbohydrater :) . En måte kan jo være og bare telle karbohydratene, sørge for at du ligger mellom 100 - 150 en plass

Åja, jeg tror ikke karbene skal være noe problem, spiser kun gryn og frukt. Sniker også inn litt sukkerfri syltetøy. Poteter, ris, pasta og brød eksisterer ikke lenger hos meg. Pleier å ha 1,5 dl havregrøt til vanlig. Er vel ca 30 g grøt. men er mer gunstig for kroppen å bytte til glutenfri tror jeg? Dødskjipt å se ut som man er 7 mnd på vei etter gode resultater på psmf...av gluten:p oppblååst :blush:

To ting til. Hvor mange gram proteinpulver er lov til daglig? Og kan jeg ha sukkerfri skyr?:)

blowfish.jpg

^^meg etter psmf på spisedag. syns jeg ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, jeg tror ikke karbene skal være noe problem, spiser kun gryn og frukt. Sniker også inn litt sukkerfri syltetøy. Poteter, ris, pasta og brød eksisterer ikke lenger hos meg. Pleier å ha 1,5 dl havregrøt til vanlig. Er vel ca 30 g grøt. men er mer gunstig for kroppen å bytte til glutenfri tror jeg? Dødskjipt å se ut som man er 7 mnd på vei etter gode resultater på psmf...av gluten:p oppblååst :blush:

To ting til. Hvor mange gram proteinpulver er lov til daglig? Og kan jeg ha sukkerfri skyr?:)

blowfish.jpg

^^meg etter psmf på spisedag. syns jeg ser.

Hehe, ja blir godt oppblåst på spisedagen :) Det spørs hvor mange proteiner du skal ha til dagen. Du kan forsovidt få i deg alle proteinene til dagen fra pulver, selv om jeg ville anbefalt ingen :) Jeg personlig holdt meg vekke fra alle karbohydrater utenom de jeg fikk ifra brokkoli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To ting til. Hvor mange gram proteinpulver er lov til daglig? Og kan jeg ha sukkerfri skyr?:)

Spis 2-2.5g per kg kroppsvekt. Det holder med 2 om du ikke er veldig slank, men du må ha 2.5 om du begynner å nærme deg veldig lavt kroppsfett.

Ellers bør du ikke gå mer enn 10 dager på PSMF uten oppkarbing, og da bør du ha minimum 2 uker før neste runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hei:)

Jeg er ny her inne, og kunne derfor trenge masse hjelp og tips;)

Har tenkt å starte på PSMF om en ukes tid ca. Da tenke jeg å kjøre ca 4 uker med dette.

Når går jeg på ketolyse, og har vært i sterk ketose i et par uker nå.

Jeg er 24år, 157 høy, og alt for tjukk:meh: veier 80 kg og har fettprosent på ca 40% :eek:

Så med andre ord mye å ta av.

I første omgang vill jeg ned 20 kg.. å helst før sommern!!

Så da tenkte jeg at dette er noe for meg.

Men som jeg har lest meg til her så er det ganske mye protein som skal til? Tenker på at 2-2,5 per kg kroppsvekt til meg utgjør veldig mye mat, eller? Er ikke vant til å spise så mye fra før.

Så hadde noen kunne vært så supersnille å komme med tips hvordan en vanlig dag kunne ha vært til meg med mat?? :)

Så var det dette med oppkarbings dager, hvordan fungere det? er det noe jeg bør ha? For min egen del så vil jeg ikke ut av ketose, da jeg skal tilbake på ketolyse etter denne dietten. Så hjelper det med en dag der jeg spiser lavkabobrød og litt mer fett?:)

Noe jeg bør tenke på FØR jeg starter?? Har ei ukes tid til å forbrede meg max her nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hei:)

Jeg er ny her inne, og kunne derfor trenge masse hjelp og tips;)

Har tenkt å starte på PSMF om en ukes tid ca. Da tenke jeg å kjøre ca 4 uker med dette.

Når går jeg på ketolyse, og har vært i sterk ketose i et par uker nå.

Jeg er 24år, 157 høy, og alt for tjukk:meh: veier 80 kg og har fettprosent på ca 40% :eek:

Så med andre ord mye å ta av.

I første omgang vill jeg ned 20 kg.. å helst før sommern!!

Så da tenkte jeg at dette er noe for meg.

Men som jeg har lest meg til her så er det ganske mye protein som skal til? Tenker på at 2-2,5 per kg kroppsvekt til meg utgjør veldig mye mat, eller? Er ikke vant til å spise så mye fra før.

Så hadde noen kunne vært så supersnille å komme med tips hvordan en vanlig dag kunne ha vært til meg med mat?? :)

Så var det dette med oppkarbings dager, hvordan fungere det? er det noe jeg bør ha? For min egen del så vil jeg ikke ut av ketose, da jeg skal tilbake på ketolyse etter denne dietten. Så hjelper det med en dag der jeg spiser lavkabobrød og litt mer fett?:)

Noe jeg bør tenke på FØR jeg starter?? Har ei ukes tid til å forbrede meg max her nå:)

Har du lest denne? Der står det bra beskrevet hvordan du skal legge opp måltidene. Jeg kan fint skrive opp hva du skal spise, men du lærer mye mer om du prøver selv. Deretter kan vi komme med innspill. Fokuser på rent kjøtt og fisk og grønnsaker med lavt karbohydratinnhold.

Du bør få i deg 150ish gram proteiner, og det er absolutt overkommelig. Rene kjøtt- og fiskeprodukter har høyt proteininnhold. Du skal omtrent ikke spise noe annet enn kjøtt og grønnsaker, så det blir mest sannsynlig ikke noe problem å få i deg nok mat heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hei:)

Jeg er ny her inne, og kunne derfor trenge masse hjelp og tips;)

Har tenkt å starte på PSMF om en ukes tid ca. Da tenke jeg å kjøre ca 4 uker med dette.

Når går jeg på ketolyse, og har vært i sterk ketose i et par uker nå.

Jeg er 24år, 157 høy, og alt for tjukk:meh: veier 80 kg og har fettprosent på ca 40% :eek:

Så med andre ord mye å ta av.

I første omgang vill jeg ned 20 kg.. å helst før sommern!!

Så da tenkte jeg at dette er noe for meg.

Men som jeg har lest meg til her så er det ganske mye protein som skal til? Tenker på at 2-2,5 per kg kroppsvekt til meg utgjør veldig mye mat, eller? Er ikke vant til å spise så mye fra før.

Så hadde noen kunne vært så supersnille å komme med tips hvordan en vanlig dag kunne ha vært til meg med mat?? :)

Så var det dette med oppkarbings dager, hvordan fungere det? er det noe jeg bør ha? For min egen del så vil jeg ikke ut av ketose, da jeg skal tilbake på ketolyse etter denne dietten. Så hjelper det med en dag der jeg spiser lavkabobrød og litt mer fett?:)

Noe jeg bør tenke på FØR jeg starter?? Har ei ukes tid til å forbrede meg max her nå:)

Ketose er ingen magisk pille, så dette kommer nok til å gjøre underverker for deg om du følger den. Det du kan gjøre for å regne ut proteinbehov når du vet fettprosenten din er å ta 2.5g *ren* kroppsvekt. Altså 80-(80*40%) * 2.5 = 120g. Det er nivået du bør ligge på uansett type diett når du skal ned i vekt. Fordelen med å bruke dette tallet er at det ikke vil endre seg så mye. Vi pleier å si 2-2.5g/kg der 2 er for overvektige, og man går nærmere og nærmere 2.5 automatisk når vekten går ned. Enkelt og greit :)

Det du sier med å "ikke spise så mye" håper jeg er feil, for om du er i ketose spiser du mindre enn 50g karbo. Da skal det veldig mye fett til for å holde protein lavt mens kalorier holdes oppe.

Spis hvitt og lyst kjøtt. Det samme gjelder for fisk. Jo mer farge det er på kjøttet, jo fetere er det. Målet er å få i seg proteinene med minst mulig karbohydrat og fett. Sammen med måltidene dine fyller du på med mørkegrønne grønnsaker med mye fiber. Da blir du god og mett og slipper å bli forstoppet. Du bør da komme i mål på 120-150g protein om dagen og helst under 10g karbohydrater og 15g fett. I løpet av dagen skal du ha i deg ca 10g med en bra omega-olje. Bruk sel, laks eller krill som kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg ikke spiser så mye mat, men det blir vel litt viss man teller kcal nå som jeg går på ketolyse;) Jeg blir fort mett og føler ofte maten vokser i munnen på meg. Og det gjorde det også før ketolyse... Mange ganger glemmer jeg å spise :rolleyes: prøvde grethe roede for et år tid siden.. Men gikk kun opp, og jeg fikk masse pes for at jeg spiste aaaalt for lite..

Har ingen problem å ligge på under 10 karb om dagen nå værtfall:) får satse på at jeg klare det like fint når jeg skal ha mere protein og mindre fett også:)

Har prøvd dette i ca 3 dager før og gikk ned 3 kg på de dagene.. så funker det vet jeg. Men ga meg da jeg spiste kun tørr kalkun og noe grønt i disse dagene.

Og kalkun bare vokste i munnen på meg;)

Så dere som går på dette kostholde, hvor mye penger bruker dere per uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær så snill å ikke bruk "ketolyse" (eller ketose) som en diett. Det er en tilstand i kroppen, og du vil være i ketose under en PSMF også. Faktisk vil du i prinsippet alltid være i ketose når du er i negativ energibalanse. Det er heller *ingen* magiske effekter i kroppen av å være i ketose, så glem hele konseptet.

Her er grunnprinsippene du må huske:

* Spis minimum 2g protein per kg ren kroppsvekt

* Spis alltid litt essensielle fettsyrer

* Varierer fett og karbohydrater ut fra hva som er målet ditt. Vil du ned, så reduser. Vil du opp, så øk. Hvor mye du reduserer eller øker vil ha en god del å si for hvor fort du går ned, og PSMF er rett og slett den ekstreme enden av spekteret der man har fjernet *alt* annet enn protein og EFA-er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan dere kan si det er dyrt? Man spiser jo så og si ingenting! Om 50 kr toppen per dag er dyrt, må dere jo leve på pasta for 3,5 kr fra Rema 1000 til vanlig... En boks tunfisk koster 5 kr og inneholder 35 g protein. Strengt tatt kan du spise 4 bokser tunfisk for til sammen 20 kr per dag. Pluss på 10 kr for noen frosne grønnsaker og man er i mål.

Maten bør planlegges og nistepakker må lages før man drar ut på farta. Er lite PSMF-vennlig mat på butikkene som man ikke trenger å tilberede. I tillegg mister man fort kontroll på hvor mye man faktisk spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien er det for mye fett. Jeg hadde ikke tilgang på selolje etc, så tillot meg selv litt ekstra fett i maten.

Som jeg har prøvd å si noen ganger, blant annet rett over, så vil ikke noen ekstra gram fett være noen krise. Greit nok at det ikke er en strikt PSMF, men for all del - det vil fremdeles være effektivt. Nå stikker jeg og finner på noe annet, for det virker som om hun som stiller spørsmålene kun er interessert i å høre på hva dere jentene har å si uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har prøvd å si noen ganger, blant annet rett over, så vil ikke noen ekstra gram fett være noen krise. Greit nok at det ikke er en strikt PSMF, men for all del - det vil fremdeles være effektivt. Nå stikker jeg og finner på noe annet, for det virker som om hun som stiller spørsmålene kun er interessert i å høre på hva dere jentene har å si uansett :)

Høre også på dere guttene.. Selv er jeg blank på dette så:p

Tar seff i mot alle gode råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...