Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

personlig tror jg uansett han vet mer enn de begge om trening

Jeg husker for mange år siden da mange prøvde å fortelle at vi ikke skulle høre på Lyle. Han var jo bare en bleikfeit kondiskar som beskrev hvordan avføringen så ut mens han gikk på en ketogenisk diett. Det samme ser man om Martin. Det kan godt hende Martin ikke er verdens beste styrke-coach, men jeg tror han har grei orden på mat og sånt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker for mange år siden da mange prøvde å fortelle at vi ikke skulle høre på Lyle. Han var jo bare en bleikfeit kondiskar som beskrev hvordan avføringen så ut mens han gikk på en ketogenisk diett. Det samme ser man om Martin. Det kan godt hende Martin ikke er verdens beste styrke-coach, men jeg tror han har grei orden på mat og sånt ;)

helt sikkert, men ketose og muskelmasse er ikke bra:p

Men har man ikke så mye å miste så er det jo ingen fare:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig tror jg uansett han vet mer enn de begge om trening

Personlig er jeg 100% sikker på at begge de to kan mye mer enn Tommi. Men vi får bare blir enige om å være uenige. Det er mange som er helt imot lav-karbo og trening, eller lav-karbo i seg selv, men det er veldig ofte personer som aldri selv har prøvd det.

Folk må gjerne vær uenige i ting, men jeg liker generelt at folk har kunnskap om det de er imot, at de har testet det selv og er så noenlunde objektive før de kommer med bastante uttalelser.

Jeg har økt i styrke under PSMF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg 100% sikker på at begge de to kan mye mer enn Tommi. Men vi får bare blir enige om å være uenige. Det er mange som er helt imot lav-karbo og trening, eller lav-karbo i seg selv, men det er veldig ofte personer som aldri selv har prøvd det.

Folk må gjerne vær uenige i ting, men jeg liker generelt at folk har kunnskap om det de er imot, at de har testet det selv og er så noenlunde objektive før de kommer med bastante uttalelser.

Jeg har økt i styrke under PSMF.

Det kan jg egentlig ikke si noe på, men jeg tar utgangspunkt i tommi selv og han sine atleter f eks nm i fjor. fler gull, fler sølv og fler bronser.Jeg tror han har mye kunnskap. Men jg kjenner ingen av de så mer enn det kan jg ikke si:)

lavkarbo syntes jg også er bra, men ikke om jeg havner i ketose. Men jeg ville absolutt ha ligget i ketose om jeg hadde hatt enn del for mye og ikke var veldig opptatt av muskelmasse.

styrke og muskelmasse er 2 helt forskjellige ting. Styrke er relatvit lett, muskelmasse derimot syntes jeg er verre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jg egentlig ikke si noe på, men jeg tar utgangspunkt i tommi selv og han sine atleter f eks nm i fjor. fler gull, fler sølv og fler bronser.

Jeg tror at det å isolere atletene som eksempel på hvem som har mest kunnskap om ernæring og muskelbygging, blir veldig feil måte å komme til noen konklusjon. Det går ikke ann å nekte for den store genetiske komponenten i det å vinne en slik konkuranse ( det er selvfølgelig ikke den eneste faktoren). At Tommi pga sitt rykte og sitt arbeid har noen av de beste genene samlet i sin tropp, betyr ikke nødvendigvis at hans metoder er bedre, det er kun et testament til hva som er mulig å oppnå om enn virkelig vier seg helt til målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at det å isolere atletene som eksempel på hvem som har mest kunnskap om ernæring og muskelbygging, blir veldig feil måte å komme til noen konklusjon. Det går ikke ann å nekte for den store genetiske komponenten i det å vinne en slik konkuranse ( det er selvfølgelig ikke den eneste faktoren). At Tommi pga sitt rykte og sitt arbeid har noen av de beste genene samlet i sin tropp, betyr ikke nødvendigvis at hans metoder er bedre, det er kun et testament til hva som er mulig å oppnå om enn virkelig vier seg helt til målet.

hva skal man da basere d på om man ikke kan basere det på han selv, de han trener, de har hjelper osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skal man da basere d på om man ikke kan basere det på han selv, de han trener, de har hjelper osv...

Det jeg prøvde å si var at man ikke kan se på det som eneste faktor. Vi basserer det på en kombinasjon av forskning og hypoteser som blir bevist av klienter. Dette betyr ikke nødvendigvis at Tommi sine metoder er feil, han har trossalt oppnådd mye. Problemet kommer når han påstår noe er fakta, om han kun kan begrunne det med korrelasjoner. Vitenskapelig om noe skal være fakta må det være objektivt og ikke bassert på subjektive opplevelser.

Handler alle kostilskuddene mine hos Tommi, så har ikke noe beef med fyren så det er nevnt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommi er jo eneste nordmann som har vært med i mr.olympia, i 2002 ?. For og i det hele tatt komme med på mr.o, krever det jo enormt med kunnskap. De fleste atletene som stiller for gym2000, pleier jo ofte og si at de ikke hadde klart det uten hjelp fra tommi osv.

Børge, har også enormt mye kunnskap, og har lest seg opp mye. Man ser jo på bildene av de som bruker Børge som PT får enormt gode resultater.

Men hvem av de som har mest kunnskap, blir jo vanskelig og bedømme når det ikke er noen som kjenner dem her. :)

Uansett veldig dyktige menn begge to, som har oppnåd mye innen trening, og bærer på mye kunnskap.

Bare min mening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om vi skal bare stole på dem med medaljer - hva da med Tudor Bompa? Skal vi drite i alt han sier fordi han er liten og rund? Dessuten kan dere ta resten i en annen tråd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg frem til side 13, men jeg fant ut at 31 sider ble litt mye. Så, det kan hende folk har spurt før, men jeg prøver meg fordiom:

Når man skal ha refeed, eller fridag (jeg skjønner at det er to forskjellige ting, men jeg lurer i begge tilfeller:P) skal man spise akkurat som man vil? Er det noe som er mer anbefalt enn noe annet? Jeg har lest litt frem og tilbake, og har sikkert oversett det, men finner ikke noe greit svar:)

Jeg har fire håndballtreninger + kamp i helgen + 4 styrke økter (så dumma jeg meg og kjørte cardio, men det overser vi), ville man da anbefale refeed eller en "fridag" hvor man fyller opp:)?

Jeg spør sikkert dumt, men klokka er over 22 på en fredagskveld :p:rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg frem til side 13, men jeg fant ut at 31 sider ble litt mye. Så, det kan hende folk har spurt før, men jeg prøver meg fordiom:

Når man skal ha refeed, eller fridag (jeg skjønner at det er to forskjellige ting, men jeg lurer i begge tilfeller:p) skal man spise akkurat som man vil? Er det noe som er mer anbefalt enn noe annet? Jeg har lest litt frem og tilbake, og har sikkert oversett det, men finner ikke noe greit svar:)

Jeg har fire håndballtreninger + kamp i helgen + 4 styrke økter (så dumma jeg meg og kjørte cardio, men det overser vi), ville man da anbefale refeed eller en "fridag" hvor man fyller opp:)?

Jeg spør sikkert dumt, men klokka er over 22 på en fredagskveld :p:rofl:

Absolutt! Du bør i hovedsak fokusere på karbohydrater. Det er ikke en unnskyldnign til å spise drittmat en hel dag:)

Om du er på en relativt lav fettprosent så skal du ha 12-16 g karbo per kg kroppsvekt (!!!!) dag nr 1, dag nr 2 skal du hallvere dette, og så dag nr 3 hallvere igjen. Så bør du egentlig ha 2 uker på vedlikehold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg man skal se bort fra ordet "refeed" om man ikke er sykt lav i fettprosent og trenger å ta en veldig nøye tilnærming. Om du har fire treninger og kamp i helgen, så spis det du trenger for å komme deg gjennom det med den intensiteten du trenger. Jeg tviler på at det første kroppen din kommer til å be om er kebab, men få i deg masse karbohydrater - og ha det gøy med idretten din. Som jeg har skrevet før, så er du kanskje opp mot 2000kcal i underskudd om dagen, så med mindre du ligger ca 4000-5000kcal over det du forbrenner på de to dagene, så vil du fremdeles miste fett. Pass bare på at du får i deg nok til at du ikke blir alt for katabol på treningen, eller...enda verre, at du kollapser på banen eller ikke får spille fordi du har kondisjon som en feit unge rett etter lunch ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt! Du bør i hovedsak fokusere på karbohydrater. Det er ikke en unnskyldnign til å spise drittmat en hel dag:)

Om du er på en relativt lav fettprosent så skal du ha 12-16 g karbo per kg kroppsvekt (!!!!) dag nr 1, dag nr 2 skal du hallvere dette, og så dag nr 3 hallvere igjen. Så bør du egentlig ha 2 uker på vedlikehold:)

Tusen takk for svar!:) Det hjalp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg man skal se bort fra ordet "refeed" om man ikke er sykt lav i fettprosent og trenger å ta en veldig nøye tilnærming. Om du har fire treninger og kamp i helgen, så spis det du trenger for å komme deg gjennom det med den intensiteten du trenger. Jeg tviler på at det første kroppen din kommer til å be om er kebab, men få i deg masse karbohydrater - og ha det gøy med idretten din. Som jeg har skrevet før, så er du kanskje opp mot 2000kcal i underskudd om dagen, så med mindre du ligger ca 4000-5000kcal over det du forbrenner på de to dagene, så vil du fremdeles miste fett. Pass bare på at du får i deg nok til at du ikke blir alt for katabol på treningen, eller...enda verre, at du kollapser på banen eller ikke får spille fordi du har kondisjon som en feit unge rett etter lunch ;)

Aah, tusen takk! Kjenner litt på den frykten med å ødelegge hele greia ved å spise feil på "spisedagen", tusen takk for at du oppklarte det for meg:D!

Da spiser jeg nok mat på søndagen, fra frokost til kvelds:)! Såklart sunn og ren mat!

Utrolig snilt at du tar deg tid til å svare:D Det kommer sikkert flere dumme spmørsmål:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg man skal se bort fra ordet "refeed" om man ikke er sykt lav i fettprosent og trenger å ta en veldig nøye tilnærming. Om du har fire treninger og kamp i helgen, så spis det du trenger for å komme deg gjennom det med den intensiteten du trenger. Jeg tviler på at det første kroppen din kommer til å be om er kebab, men få i deg masse karbohydrater - og ha det gøy med idretten din. Som jeg har skrevet før, så er du kanskje opp mot 2000kcal i underskudd om dagen, så med mindre du ligger ca 4000-5000kcal over det du forbrenner på de to dagene, så vil du fremdeles miste fett. Pass bare på at du får i deg nok til at du ikke blir alt for katabol på treningen, eller...enda verre, at du kollapser på banen eller ikke får spille fordi du har kondisjon som en feit unge rett etter lunch ;)

Kan jeg forresten spør deg om en ting til:)?

Lurte litt på når du anbefaler meg å ha spisedag når jeg har kamp på søndagen? Har du noen erfaring med at kroppen blir slapp og tung samme dagen, men mer energisk dagen etter en slik spisedag:)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg forresten spør deg om en ting til:)?

Lurte litt på når du anbefaler meg å ha spisedag når jeg har kamp på søndagen? Har du noen erfaring med at kroppen blir slapp og tung samme dagen, men mer energisk dagen etter en slik spisedag:)?

Det er ikke slik at du må spise så og så mange dager i strekk for å ha en vellykket diett - den bare avviker mer og mer fra Lyle og FB sitt opplegg. Selv spiser jeg ad libitum på treningsdagene mine og på lørdag og det fungerer fint. Jeg spiser også etter IF både på treningsdager og PSMF-dager. Så...om du trenger energi til noe spesielt, så spis. Du kan gjerne drikke cola på kampdagene dine, om det er det du trenger for å holde deg gående. Eller du kan spise brun ris og søtpoteter om det føles bedre for din kropp. Hovedpoenget uansett er:

* Spis gjennomsnittlig mindre enn du forbrenner over tid = vekttap

* Spis ca 2-2.5g protein per kilo ren kroppsvekt for å bevare muskler

At det da strengt tatt ikke er en PSMF, XUltimateMegaDiet™ eller et eller annet merkenavn betyr ikke at det ikke er effektivt. PSMF anbefales på det STERKESTE ikke til folk som er veldig aktive, og det er en grunn til det ;)

Ellers er det oof skrev også veldig riktig, men jeg ser ikke helt poenget med å skulle fylle glykogenlagre på en PSMF - man trener sub-maks uansett, og man har ikke nok energi til at man får gjort så mye med det glykogenet uansett. Men om andre er enige med meg der, det vet jeg ikke :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det oof skrev også veldig riktig, men jeg ser ikke helt poenget med å skulle fylle glykogenlagre på en PSMF - man trener sub-maks uansett, og man har ikke nok energi til at man får gjort så mye med det glykogenet uansett. Men om andre er enige med meg der, det vet jeg ikke :p

Poenget er at en prøver å rette på skadene PSMF har gjort på det hormonelle miljøet i kroppen. Thyroid produksjonen synker veldig på en VLCD som PSMF, og dette hormonet er veldig viktig for metabolismen.

Forøvrig er jeg veldig enig med at PSMF ikke er noe for en så aktiv person som Ida virker å være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at en prøver å rette på skadene PSMF har gjort på det hormonelle miljøet i kroppen. Thyroid produksjonen synker veldig på en VLCD som PSMF, og dette hormonet er veldig viktig for metabolismen.

Hvordan PSMF påvirker tyroid-produksjonen må jeg si at jeg vet lite om. Jeg tar jo medisiner for det selv, så jeg trenger ikke bekymre meg. Jeg har dog ikke sett noen referanser til det, men det betyr ikke at det ikke er et tema :)

Det som er hovedgrunnen, så vidt jeg har sett, til å spise karbohydrater på en PSMF-spisedag er mer for å resette leptin-produksjonen. Når leptin begynner å kødde får man helt utilregnelige effekter. Jeg husker selv at jeg lå i fosterstilling mellom porsjonene med lasagne, men klarte ikke å stoppe å spise...og det ble borte av å få i meg karbohydrater. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan PSMF påvirker tyroid-produksjonen må jeg si at jeg vet lite om. Jeg tar jo medisiner for det selv, så jeg trenger ikke bekymre meg. Jeg har dog ikke sett noen referanser til det, men det betyr ikke at det ikke er et tema :)

Det som er hovedgrunnen, så vidt jeg har sett, til å spise karbohydrater på en PSMF-spisedag er mer for å resette leptin-produksjonen. Når leptin begynner å kødde får man helt utilregnelige effekter. Jeg husker selv at jeg lå i fosterstilling mellom porsjonene med lasagne, men klarte ikke å stoppe å spise...og det ble borte av å få i meg karbohydrater. :)

Her er det jeg som har forsnakket meg, thyroid hormonene vill ikke bli påvirket før det har gått lang tid ( nervesystemet derimot vill bli påvirket etter 2 - 3 dager og dette igjen påvirker effekten av thyroid hormonene i kroppen ) . Det har mer med leptin som du sier :) I tilleg skal det fylle opp muskellagrene med glycogen og forhindre muskeltap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...