Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Spiste du ikke noen ting?

Spiste stort sett det samme begge ukene. Kyllingfilet, karbonadedeig, torsk, kesam, cottage cheese (og litt bær i kesam/cottage-mixen :whistling: ). Ser av dagboka mi at jeg stort sett har ligget på 70% protein, 10 % karb og 20% fett. Daglig kcal 1000-1200.

Min foreløpige teori at vekttapet første uka var mye vann, og at jeg har fortsatt å miste fett uke to, men at kroppen har begynt å holde mer vann igjen slik at det maskerer fett-tapet. Makes sense?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiste stort sett det samme begge ukene. Kyllingfilet, karbonadedeig, torsk, kesam, cottage cheese (og litt bær i kesam/cottage-mixen :whistling: ). Ser av dagboka mi at jeg stort sett har ligget på 70% protein, 10 % karb og 20% fett. Daglig kcal 1000-1200.

Jeg synes du ligger alt for høyt på karbo, men kjenner ikke til hvordan FB-versjonen er. Du skal uansett miste vekt om du spiser mindre enn du bruker, men det kan hende du får vannretensjon av noe du spiser og at det maskerer vekttapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det dette med treningen, trener jo for å hele tiden bli sterkere og legge på vekt ( om noen har fått det med seg, så er det jeg som alltid klager over stagnering i alle mulige øvelser:wub:)

Hvis du spiser etter PSMF er det ikke rart du stagnerer. Du har ikke nok energi til å bygge nye muskler. Første feilen folk gjør er at de trener for ofte, har med cardio, og trener et program som ikke er egnet for PSMF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det egentlig veldig lurt å bruke faste om man skal ned i vekt men forsatt beholde så mye som mulig med muskelmasse da?

sitat tommi thorvoldsen "! De atletene som stiller for Team 24fitness går ikke på periodisk faste diett fordi det er muskelnedbrytende over tid!"

Fant noe litt morsomt her:

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1779

Sitat Tommi Thorvildsen i kommentarfeltet: "Dette her er en påstand fra deg som du må bevise for oss"

Rart da at han ikke selv kommer med noe bevis for sin påstand om midlertidig faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du ligger alt for høyt på karbo, men kjenner ikke til hvordan FB-versjonen er. Du skal uansett miste vekt om du spiser mindre enn du bruker, men det kan hende du får vannretensjon av noe du spiser og at det maskerer vekttapet.

Det har du nok rett i, og det er kesamen og bærene som er synderen. Tror at komboen cottage cheese, kesam og bær får meg til å holde en del vann. Dette er den faste kveldsmaten, og jeg er tyngre på morgenen (etter toalett) enn jeg er etter skolen der jeg har spist en kyllingsalat og drukket x antall kopper kaffe/brus/vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok rett i, og det er kesamen og bærene som er synderen. Tror at komboen cottage cheese, kesam og bær får meg til å holde en del vann. Dette er den faste kveldsmaten, og jeg er tyngre på morgenen (etter toalett) enn jeg er etter skolen der jeg har spist en kyllingsalat og drukket x antall kopper kaffe/brus/vann.

Kan du ikke bare ta en proteinshake i stedet? Eller litt kjøtt? CC i seg selv er ikke det verste du kan spise, men å spise bær sammen med? :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bare ta en proteinshake i stedet? Eller litt kjøtt? CC i seg selv er ikke det verste du kan spise, men å spise bær sammen med? :meh:

Ja, jeg vet. Men kveldsmaten har blitt min måte å gjøre en slitsom diett litt lettere. Når jeg har det store underskuddet jeg har, skal jeg jo uansett gå kraftig ned i vekt.

Det at jeg mister all vekt i uke en og ingenting i uke to har jeg imidlertid merket også ved tidligere sykluser på psmf, og da med et enda striktere kosthold. Det er dette fenomenet jeg leter etter en forklaring på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet. Men kveldsmaten har blitt min måte å gjøre en slitsom diett litt lettere. Når jeg har det store underskuddet jeg har, skal jeg jo uansett gå kraftig ned i vekt.

Det at jeg mister all vekt i uke en og ingenting i uke to har jeg imidlertid merket også ved tidligere sykluser på psmf, og da med et enda striktere kosthold. Det er dette fenomenet jeg leter etter en forklaring på.

Om du spier mindre enn du forbrenner, og du ikke tar til deg nok karbohydrater til å suprekompensere glykogenlagre er det bare to lagringsmekanismer jeg kan se for meg. Siden du neppe legger på det sinsyke mengder muskler vil jeg tro det er vannretensjon. Om du ikke spiser veeeeldig mye salt vil jeg anta at det er på grunn av melkeproduktene dine.

Jeg slipper omlag 5kg vann første uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spier mindre enn du forbrenner, og du ikke tar til deg nok karbohydrater til å suprekompensere glykogenlagre er det bare to lagringsmekanismer jeg kan se for meg. Siden du neppe legger på det sinsyke mengder muskler vil jeg tro det er vannretensjon. Om du ikke spiser veeeeldig mye salt vil jeg anta at det er på grunn av melkeproduktene dine.

Jeg slipper omlag 5kg vann første uken.

Da stemmer det overens med min egen erfaring, og det forklarer hvorfor jeg er lettere på ettermiddagen. (høyt koffeininntak=hyppig vannlating) Men jeg spiser ganske mye salt ja, av typen grovkvernet..

Dette betyr vel at jeg ikke trenger å ta høyde for noe særlig vektøkning når jeg starter strategisk oppkarbing? I og med at kroppen min allerede holder mye vann, mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette betyr vel at jeg ikke trenger å ta høyde for noe særlig vektøkning når jeg starter strategisk oppkarbing? I og med at kroppen min allerede holder mye vann, mener jeg..

Du må jo det. Kroppen vil lagre glykogen, og glykogen holder mye vann. Det kan hende du får trukket en del vann fra under huden og inn i glykogenlagrene, men vektøkning får du jo uansett.

La oss ta et eksempel: Du spiser 400g karbohydrater, og alt blir lagret i glykogenlagrene. Om vi ikke tar høyde for vannet som blir lagret sammen med de 400g karbohydratene som lagres - hvor mye vil du legge på deg? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiser etter PSMF er det ikke rart du stagnerer. Du har ikke nok energi til å bygge nye muskler. Første feilen folk gjør er at de trener for ofte, har med cardio, og trener et program som ikke er egnet for PSMF.

Jeg sier jo at jeg ikke har begynnt på det enda.. spiser lang ifra noe PSMF, men vil gjerne kjøre en runde eller to.

Men da vil jeg ihvertfall være svak...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo at jeg ikke har begynnt på det enda.. spiser lang ifra noe PSMF, men vil gjerne kjøre en runde eller to.

Men da vil jeg ihvertfall være svak...:(

Sorry. Mange tråder å holde i...Men du trenger ikke å bli svakere under en PSMF :)

Bruk PSMF-en som en deloading-fase, så skal du se du øker i styrke når du er ferdig med dietten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe litt morsomt her:

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1779

Sitat Tommi Thorvildsen i kommentarfeltet: "Dette her er en påstand fra deg som du må bevise for oss"

Rart da at han ikke selv kommer med noe bevis for sin påstand om midlertidig faste.

jg skal da ikke forsvare tommi på noen måte:p jg kjenner ikke fyren, men jg tror nok han sitter inne med mye kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jg skal da ikke forsvare tommi på noen måte:p jg kjenner ikke fyren, men jg tror nok han sitter inne med mye kunnskap.

Han har kunnskap om mye, men det har også Martin Berkhan og Børge Fagerli for å nevne noen.

Og når ikke Tommi kommer med bevis som støtter hans påstand betyr den også lite selv om han har et stort navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo at jeg ikke har begynnt på det enda.. spiser lang ifra noe PSMF, men vil gjerne kjøre en runde eller to.

Men da vil jeg ihvertfall være svak...:(

Da ville jeg heller anbefalt en diett med et mer moderat kutt hvor du fokuserer på styrke og gjerne dropper kardio ( slik at underskuddet kommer kun i form av mat ) PSMF er jo egentlig ikke noe å anbefale, om en ikke er veldig overvektig eller må gå ned fort med tanke på vektklasse i konkuransesport. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har kunnskap om mye, men det har også Martin Berkhan og Børge Fagerli for å nevne noen.

Og når ikke Tommi kommer med bevis som støtter hans påstand betyr den også lite selv om han har et stort navn.

Faktum er jo antagligvis at Tommi aldri har prøvd dette på noen av sine utøvere eller seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har kunnskap om mye, men det har også Martin Berkhan og Børge Fagerli for å nevne noen.

Og når ikke Tommi kommer med bevis som støtter hans påstand betyr den også lite selv om han har et stort navn.

personlig tror jg uansett han vet mer enn de begge om trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...