Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Nå maser jeg ihjel på dere gutter her inne, 100 spm til dagen:blush: Men er første gang jeg prøver og vil jo gjøre det rett. Man kan bomme enormt på denne dietten også om man gjør feil.

Når det gjelder % på karbs, regner ut på diett.no, hvor mye er ok? Lå på 9% igår. 49% protein og 41% fett.

Blir litt ekstra fett på meg også siden jeg ikke har selolje, så ble litt eggerøre. Blir mer strikt på psmf ettersom jeg er kommet mer inn i dietten:) Tar 2 kapsler omega 6 + omega 3 hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppgi heller verdiene i absolutte tall. Enkelt forklart skal karbohydrater og fett ligge nærmest mulig null. Fettet skal hovedsaklig komme fra marine kilder som selolje, lakseolje eller andre fettsyre-tilskudd. Kalorimessig bør man klare å ligge rundt 600-800 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite:eek: Dette må vel være forbeholdt jenter? ^ Trodde 1200 - 1500 kcal var normalt. Men merker jo det er vanskelig å få i seg massevis av kalorier på denne dietten. Svimmel etter styrketrening på 40 min idag...:thumbsdown: å dette er dag 2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles ikke ekstremdiett uten grunn. Har du lest denne artikkelen før du satt i gang? I all hovedsak skal kaloriene komme fra proteiner. Dersom du skal ha i deg 150 g proteiner, tilsvarer det 600 kcal.

Det er også ikke uvanlig å bli svimmel. Dersom du følger dietten slavisk, ligger du ekstremt lavt på kalorier. De første dagene går du over til en ketose-tilstand. Mange opplever å bli svimmel, kvalm og mister matlysten. Alle opplever ikke dette riktig nok, men det du føler er alldeles ikke unormalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting! jeg er 162 høy og veier skremmende 79kg, fett% er nok ganske høy, vil det være gunstig for meg å prøve meg på PSMF? jeg har alltid trent, men mye av og på og mye uten mål og mening.. etter nyttår i år startet jeg med styrketrening og diett og ligger på rundt 12-1300kcal, og har mistet 3kg og 3cm på 4 uker, jeg trener ca 4-5 dager i uken styrketrening (ikke så mye kardio, kun som oppvarming, burde kanskje ha mer av det ? ), hver trening ligger på 45-60min, og ifølge pulsklokka har jeg forbrent ca 500kcal hver gang.. er PSMF noe for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner deg ikke, og kan ikke si om den passer for deg eller ikke. Det er nesten noe du må kjenne på selv. Les gjennom artiklene som omhandler PSMF her på Fitnessbloggen, og gjør deg opp en mening.

De jeg mener dietten ikke passer for, er de som absolutt må trene kardio flere ganger i uken (ingen kardio på PSMF), de som har noen som helst form for spiseforstyrrelser eller usunt forhold til mat, de som ligger i normalt vektområde (som ikke skal stille i konkurranse etc) eller de som ikke klarer å presse seg selv litt på matfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner deg ikke, og kan ikke si om den passer for deg eller ikke. Det er nesten noe du må kjenne på selv. Les gjennom artiklene som omhandler PSMF her på Fitnessbloggen, og gjør deg opp en mening.

De jeg mener dietten ikke passer for, er de som absolutt må trene kardio flere ganger i uken (ingen kardio på PSMF), de som har noen som helst form for spiseforstyrrelser eller usunt forhold til mat, de som ligger i normalt vektområde (som ikke skal stille i konkurranse etc) eller de som ikke klarer å presse seg selv litt på matfronten.

det jeg tenker helst på er om jeg kan bruke det som en "kick start" for å få nåla på vekta til å bevege seg enda litt mer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite:eek: Dette må vel være forbeholdt jenter? ^ Trodde 1200 - 1500 kcal var normalt. Men merker jo det er vanskelig å få i seg massevis av kalorier på denne dietten. Svimmel etter styrketrening på 40 min idag...:thumbsdown: å dette er dag 2...

Jeg er mann på ca 90kg og nærmer meg 10% fett (omrisset av magerutene mine er fint synlig når jeg slapper av), og jeg ligger på under 900kcal.

det jeg tenker helst på er om jeg kan bruke det som en "kick start" for å få nåla på vekta til å bevege seg enda litt mer.. :)

Du kan bruke den som det, eller du kan ta en lenger kickstart ;) Trikset er å godta at man ikke kan trene for mye og for tungt. Veldig mange som skal ned i vekt tror man må holde på med kardio til man ser dodraugen og trene avanserte styrkeprogram for å gå ned. Gjør man det her skyter man seg selv i foten og ødelegger alt.

Så...om du klarer å trene lett styrke tre ganger i uken og holde deg til verdens kjedeligste diettmat så komme du til å få en veldig god start på dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis 2-2.5g per kg kroppsvekt. Det holder med 2 om du ikke er veldig slank, men du må ha 2.5 om du begynner å nærme deg veldig lavt kroppsfett.

Ellers bør du ikke gå mer enn 10 dager på PSMF uten oppkarbing, og da bør du ha minimum 2 uker før neste runde.

Hvor viktig er denne oppkarbingsdagen egentlig?:) Er det dumt av meg å droppe den? er jo noen her over så nevner at skal man ikke gå på dietten i mer enn 14 dager så er det ikke nødvendig. Dag 14 blir muligens oppkarbingsdag for min del. Så tilbake til normalt kosthold.

Vet de anbefaler oppkarbingsdag på 5-6 timers mellomrom hver 7 dag. Jeg har fettprosent på 17,9...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig er denne oppkarbingsdagen egentlig?:) Er det dumt av meg å droppe den? er jo noen her over så nevner at skal man ikke gå på dietten i mer enn 14 dager så er det ikke nødvendig. Dag 14 blir muligens oppkarbingsdag for min del. Så tilbake til normalt kosthold.

Vet de anbefaler oppkarbingsdag på 5-6 timers mellomrom hver 7 dag. Jeg har fettprosent på 17,9...

For det første er det ikke snakk om en oppkarbing før du gjør den målrettet. Oppkarbing er ikke nødvendig før du kommer veldig lavt i kroppsfett. For det andre anbefales det ikke å kjøre 14 dager i strekk uten i det minste et vanlig måltid inni der et sted. Det lengste jeg har sett uten et måltid er 10 dager, og da ligger det et sted mellom PSMF og UD2.0 (det vil si PSMF i 10 dager, og så UD2.0-protokollen for oppkarbing).

Hvis vi tar et veldig enkelt regnestykke og i det ser bort fra eventuelt muskeltap (og spesielt økt muskeltap som følge av langvarig faste, hvilket jeg ærlig talt ikke vet om skjer eller ikke - men jeg vil anta at det er en grunn for 10-dagersregelen):

*14 dager med 1500kcal i underskudd per dag = 21.000kcal underskudd. Hvis vi sier av 90% av dette er fett, så vil det si 2,1kg fett i beste fall.

* Om du på spisedagen din tar et skikkelig måltid og koser deg litt, så spiser du kanskje 1000kcal ekstre den dagen. Det vil si at du på 14 dager får 20.000kcal i underskudd og potensielt 2kg fett.

90% fett er antakelig vis bare en ønsketekning, og om den faller så vil forskjellen mellom de to også falle. La oss si at forskjellen mellom et helvete og ubehagelig er 50g fett. Er det da negativt? Kanskje du heller skulle gå 15 dager, og ha to spisedager i stedet? I tillegg er det enda mindre potensial for tapt muskelmasse, så når alt kommer til alt kan det hende du faktisk går ned mer i fett med spisedag enn uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det ikke snakk om en oppkarbing før du gjør den målrettet. Oppkarbing er ikke nødvendig før du kommer veldig lavt i kroppsfett. For det andre anbefales det ikke å kjøre 14 dager i strekk uten i det minste et vanlig måltid inni der et sted. Det lengste jeg har sett uten et måltid er 10 dager, og da ligger det et sted mellom PSMF og UD2.0 (det vil si PSMF i 10 dager, og så UD2.0-protokollen for oppkarbing).

Hvis vi tar et veldig enkelt regnestykke og i det ser bort fra eventuelt muskeltap (og spesielt økt muskeltap som følge av langvarig faste, hvilket jeg ærlig talt ikke vet om skjer eller ikke - men jeg vil anta at det er en grunn for 10-dagersregelen):

*14 dager med 1500kcal i underskudd per dag = 21.000kcal underskudd. Hvis vi sier av 90% av dette er fett, så vil det si 2,1kg fett i beste fall.

* Om du på spisedagen din tar et skikkelig måltid og koser deg litt, så spiser du kanskje 1000kcal ekstre den dagen. Det vil si at du på 14 dager får 20.000kcal i underskudd og potensielt 2kg fett.

90% fett er antakelig vis bare en ønsketekning, og om den faller så vil forskjellen mellom de to også falle. La oss si at forskjellen mellom et helvete og ubehagelig er 50g fett. Er det da negativt? Kanskje du heller skulle gå 15 dager, og ha to spisedager i stedet? I tillegg er det enda mindre potensial for tapt muskelmasse, så når alt kommer til alt kan det hende du faktisk går ned mer i fett med spisedag enn uten...

Ok takk for svar. tar den en spisedag på 5-6 timers varighet etter 10 dager da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar. tar den en spisedag på 5-6 timers varighet etter 10 dager da:)

Hvis du skal ta den først etter 10 dager, så ville jeg latt den være lenger. Ta heller en kosekveld (hold fettet lavt, men øk på karbo) en gang i uken. Om du skal ta 14 dager, så avslutter du med en slik + en slik midt i programmet. Det er i hvert fall slik jeg ville gjort det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nå prøvd PSMF i nesten to uker, og kun 1kg ned.. Hadde en dag hvor jeg sprakk, er det slik at denne ene dagen kan ødelegge hele dietten? HJELP :((

Hvis du gikk på PSMF i 14 dager, så kan du se på regnestykket mitt rett over. Det enkle svaret er "NEI!" ;) Men du kan holde en del vann, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, takk, så det nå. Da må jeg bare prøve litt til, å se om det slipper...

Det er fysisk umulig å gå på en så lavkalori diett som PSMF uten å gå ned i vekt. Det eneste jeg kan tenke meg er at du holder vann, eller at du gjør noe veeeeeldig feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg trener for lite, eller tar for lite olje... Eller så er det vann. Har regnet ut akkurat hvor mye av næringsemnene jeg får i meg per dag, og hvor mye kalorier jeg ligger på, så jeg tror ikke det er så mye mer som kan være feil! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...