Gå til innhold

Frøken Larsen

Medlemmer
  • Innholdsteller

    59
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Alt skrevet av Frøken Larsen

  1. Hei og goddag Jeg studerer til bachelor i ernæringsfysiologi og lærer for øyeblikket om kommunikasjon. I neste uke, hvis alt går etter planen, skal jeg holde et lite 5 minutters foredrag. Dette er mest for å lære å kommunisere ved å holde foredrag og lære hvordan det er å holde et foredrag på en god måte. Jeg har fått i oppgave å holde et om proteinbehov og som målgruppe har jeg fått personlige trenere! Det jeg lurer på ved å ha opprettet denne tråden er om det er noe spesielt jeg burde få fram ved at det er nettopp til personlige trenere? Hva kan personlige trenere fra før? hva vi
  2. Her fant jeg en annen oppskrift fra Lindas kokebok, som kan modifiseres til å bli litt sunnere og med ingredienser som er lett tilgjengelige: GULROTCUPCAKES Ingredienser (12 cupcakes): 2 egg 1,25 dl matolje *anbefaler raps, solsikke eller soyaolje! 2 dl sukker *kan byttes ut med flytende honning, 40 - 50 gram! 2,5 dl hvetemel *bytt ut halvparten med mandelmel/malte mandler (pleier å stå med glutenfrie matvarer)! 1 ts vaniljesukker *kan sløyfes eller byttes ut med ferske vaniljefrø/vaniljeessens! 1 ts kanel 0,25 ts muskat 0,25 ss natron 0,2 ss bakepulver 75 g koke
  3. Jeg har ingen egen oppskrift på gulrotmuffins, men idag så ser jeg at Linda Marie Stuhaug har publisert en oppskift på sukkerfri og saftig gulrotkake som ser helt fantastisk ut: http://fitnessbloggen.no/oppskrift-pa-sukkerfri-og-saftig-gulrotkake/ Og hun har mange flotte oppskrifter! så det er gjerne noe å prøve ut, det er nok også helt mulig å fylle røren i muffinsformer, men pass på at steketiden må nok reduseres noe da Sukkerfri og saftig gulrotkake ♦ 2 egg ♦ 50 g sukrin ♦ 30 g sukrinmelis (m/stevia) ♦ 30 g sukrin gold ♦ 50 g havremel + 30 g kok
  4. Har startet trening av rygg m fysioterapeut,mye smerte og piller,føler meg sterkere og er positiv til dette. Er ganske bra idag tilogmed :)

  5. Fikk svar på MR igår;har fått et nytt prolaps i ryggen :(

  6. STEKT LAKS MED RISOTTO OG FENNIKEL- OG SQUASHSALAT Ingredienser (4 porsjoner): 2 pk gresskarrisotto fra superbra á 250 g (aspargesrisotto går også bra) 1/2 agurk 1/2 fennikel 1/2 squash 2 ss sitronsaft 2 ss olje (liker selv best raps eller soya) 700 g laks, uten skinn og ben litt olje til steking av fisken 1 boks creme fraîche (300 g) 60 g finrevet parmesan Fremgangsmåte: Kok risotto som anvist på pakke. Høvle tynne skiver av agurk og squash med potetskreller/ostehøvel, samt finsnitt fennikel med kniv. Bland grønnsakene med 2 ss sitronsaft, 2 ss olje, litt salt og pepper. Del
  7. KALD PASTASALAT MED OVNSBAKT KYLLING OG KESAM Ingredienser (4 porsjoner): 3-4 kyllingbryst, uten skinn og fett Krydder til kylling: cayennepepper,oregano,timian ca 280 gr penne pasta (fullkorn) 3 dl kesam 1/2 sitron 1/2 agurk 1/2 rødløk 2 tomater salat en god håndfull friske urter (basilikum/gressløk/timian) litt brød Fremgangsmåte: Strø krydder på kyllingbrystene og stek i forvarmet ovn på 200 grader i 25-30 minutter, til gjennomstekt. La kyllingbrystene hvile litt før de skjæres i skiver, de kan være lunka eller kalde når de skal serveres, det kan også være en idé å steke dem dagen
  8. RASK SJOKOLADEIS Ingredienser (6-8 porsjoner): 4 bananer 2 ss flytende honning 1-2 ss mørkt kakaopulver 5 ss yoghurt naturelle 0,5 dl vann Skrell bananene, kutt i terninger og frys. Når bananene er helt frossne har du dem i en blender med resten av ingrediensene og kjører til det blir helt smooth, her må du stoppe ved flere anledninger og røre litt for hånd eller bruke «ice crush» function hvis du har det. Server umiddelbart med litt grovhakka valnøtter og kakaopulver drysset oppå. Hva er bra med denne retten? Denne isen er sunnere en en del andre iskremer som selges i bu
  9. STEKT LAKS MED SVART RIS OG SENNEPSVINAGRETTE Ingredienser (4 porsjoner): 3 dl svart ris 4 egg 650 gr laks, uten skinn og ben 100 gr sukkererter 80 gr rødløk en god håndfull fersk dill 50 gr mandler 1/2 sitron Kok ris som vist på pakken (2 deler vann til 1 del ris). Varm opp en gryte med vann, når det koker har du i eggene og lar dem koke i ca 6 minutter. Skyll deretter i kaldt vann noen minutter før du tar av skallet. Del fisken i like store stykker og strø salt og pepper på begge sider. Stek fisken i en panne på medium til høy temperatur; begynn å steke med oversiden ned til
  10. Første året bestått (Medisin)! 2 år med ernæring igjen , gleder meg :)

  11. KYLLING MED SQUASHSPAGHETTI OG TOMAT- OG MOZARELLASALAT Ingredienser (4 porsjoner): 4 kyllingbryst, uten skinn og fett 600 gr squash 150 gr rødløk 40 cherrytomater 2 ferske mozarella (250 gr) 30 gr basilikum rapsolje 4 små skiver grovt brød (det groveste du kan finne) Fremgangsmåte: Dryss salt og pepper på kyllingbrystene og stek på hver side i litt olje til de får en fin gyllen farge. Stek deretter i forvarmet ovn på 160 grader i ca 20 minutter, til gjennomstekt. Del cherrytomatene i 4, kutt rødløk og mozarella i små biter, samt riv basilikum i mindre biter. Bland deretter samme
  12. KYLLING MARENGO Ingredienser (4 porsjoner): 2 kyllingbryst og 2-3 kyllinglår (med eller uten skinn, det bestemmer du selv) litt hvetemel 2 ss fløtesmør 20-16 småløk, skrelt 1 laurbærblad 2 ss soyasaus 1 dl hvitvin 1 hermetisk boks (400 gr) med cherrytomater i juice (anbefaler Mutti) 5 dl hønsebuljong/kyllingkraft 250 gr sopp (aromasopp og/eller sjampinjong) 2 ss olje en håndfull persille, grovhakka Fremgangsmåte: Del kyllingbryst og lår i 2 deler hver og vend i mel. Stek kyllingbitene i smør til de får en gyllen farge, tilsett løk, laurbærblad, soyasaus, hvitvin, hermetiske tomater
  13. 1 uke og 6 dager til jeg får svar på mine siste 2 eksamener det første året på Bachelor i ernæringsfysiologi studie :) gleder meg :)

  14. Jeg har prøvd grillet/stekt avokado, hadde på litt salt, pepper og en god olivenolje. Det var overraskende godt, absolutt til å anbefale
  15. Da vil jeg anbefale denne retten, super enkel å lage og ikke så altfor dyrt: SITRONSTEKT LAKS MED RÅKOST AV RØDBET Ingredienser (2 porsjoner): 350 gr laks, uten skinn og bein 1/2 sitron 2 ss smør 5 stilker persille (kan sløyfes) Råkost av rødbet kesam Fremgangsmåte: Skjær sitronen i skiver, grovhakk persillestilkene, del fisken i 2-4 stykker samt ha på salt og pepper på hver side. Smelt smør i en stekepanne på medium til høy temperatur, tilsett sitron og persille og la det steke i ca 1 minutt. Tilsett fisken og stek med den fine siden ned til du ser den er stekt halveis gjennom
  16. Blåbær- og havresumo: 50 gr blåbær 200 gr yoghurt naturelle 1 krm kardemomme (det du klarer å klype med deg mellom tommel og pekefinger!) 1 banan 10 gr havregryn (store) 30 gr vaniljekesam blender Ha alle ingrediensene i en blender og kjør til det blir helt smooth. Juice med appelsin, ingefær og gulrot: 3 appelsiner, skrelt 8 gr ingefær, skrelt 80 gr gulrot juicesentrifuge/juicepresse Kjør appelsin, ingefær og gulrot gjennom sentrifuge/presse. Fjern skum hvis det blir mye.
  17. EN JULESALAT Salat med rødkål, valnøtter og sennepsvinagrette er en salat som vil få deg til å tenke på jul og gi deg inspirasjon som du kan ta med deg på juleshopping og familiebesøk. Tilsett gjerne spekeskinke om ønsket, for å få enda mer julestemning. Ingredienser (2 porsjoner): 150 gr rødkål 4 kokte egg 10 valnøtter 1/4 granateple… READ MORE » AVOKADO- OG SHARONSALAT MED LIMEDRESSING Ingredienser (2 porsjoner): 2 sharon 2 avokado 10 valnøtter 2 store never ruccula 1 lime 4 ss soyaolje 1/2 ts kvernet pepper 1/2 ts salt Fremgangsmåte: Bland sammen olje, saften av lim
  18. mindre enn 1 uke til siste 2 eksamener , blir mye studering og te idag ;)

  19. MINI BURGERE MED COLESLOW Hamburgerbrød (16 små): 1,4 dl vann 25 gr fersk gjær 1 ss sukker 2 dl melk 3 ss rapsolje 1 ts salt 500 gr hvetemel sesamfrø melk til pensling Varm opp vann til kroppstemperatur (ca 37 grader), smuldre gjær og rør ut i vannet sammen med sukker. Varm også opp melk, til kroppstemperatur, og ha det i vannet sammen med olje. Ha over i eltemaskin med mel og salt, og la det elte i 15 minutter på middels hastighet. La deigen heve til dobbel størrelse før du så deler i 16 emner, trill dem først runde, så klem dem flate. Hev igjen til dobbel størrelse. Pensle så me
  20. MATPAKKE: ET HINT AV ØSTEN Dette er en fullstendig matpakke som inneholder sandwich, drikke og litt frukt til 1 person. Den er satt sammen med tanke på eksamen, altså næringsstoffer som vil hjelpe til for å holde kroppen og hjernen klar og i balanse. Men ikke glem å spise en bra frokost og husk vann! Sandwich med soyamarinert laks: 15 gr soyasaus 25 gr ketjap manis 5 gr sambal oelek 5 gr ingefærpaste 100 gr laks, uten skinn og ben 30 gr reddik 45 gr squash noen salatblader 4 skiver brød (fullkorn/grovt) 15 gr alfaspirer Bland sammen marinaden: soyasaus, ketjap manis, sambal oe
  21. Jeg elsker å ha avokado i salat, her med sharonfrukt, ruccula, valnøtter og limedressing Limedressing: 1 lime 4 ss soyaolje 1/2 ts kvernet pepper 1/2 ts salt
  22. Virgin lime shot Virgin lime shot er en fantastisk oppfrisker før et måltid eller ved starten på dagen. Ingredienser (ca 7,5 dl): 1 kg honningmelon, uten frø og skall 3 lime, uten skall 10 gr ingefær, uten skall juice sentrifuge limeskiver til pynt Fremgangsmåte: Kutt alt i mindre biter og kjør gjennom juice sentrifuge. La juicen stå noen minutter, uten å røre, slik at skummet samles på toppen. Fjern skummet med en skje. Servér med en skive lime. Hva er bra med denne retten? Honningmelon og lime er rike på c-vitamin som styrker immunforsvaret og hjelper kroppen i kampen mot sk
  23. Du kan bruke akkurat hvilket brød du måtte ønske, selv liker jeg også et litt grovere/sunnere brød. Krutonger kan lages på forskjellige måter, i stekepanna som han over meg beskriver fint ("Stek i ei varm panne til de blir crispy") gjerne med litt god olje, salt og pepper (eller andre krydder om du måtte ønske- f.eks hvitløk, timian, oregano etc). Krutonger kan også lages i ovn, legg utover et brett med bakepapir, dryss over olje, salt og pepper eller også her annet krydder om det er ønskelig, 180 grader i 10-15 minutter, til de blir sprø. Har du litt dårlig tid, kan du riste brød
  24. Bananlapper Ingredienser (20 små lapper): 1 banan (godt modne) 2 egg 1/2 ts salt Fremgangsmåte: Mos bananen med en gaffel. Bland i egg og salt. Hver lapp er 1 ss som stekes i non-stick stekepanne. ca 30 sekunder på hver side på middels til høy temperatur. Bananlapper er en herlig liten sak som kan passe til frokost, lunch eller som dessert. Server med friske bær, rømme eller som de er.
  25. Musli med yoghurt naturelle på meg nesten hver dag
×
×
  • Opprett ny...