Gå til innhold

Tanker om trening, alkohol og sosialisering


d33pz

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vokser man opp i en kultur hvor alkohol er lett tilgjengelig og ikke minst hvor storparten begynner med storstilt drikking med intensjonen å forlate edruelighet får man innlært oppførsel som sier at "kose seg er sidestilt med drikking av generøse mengder alkohol". Studier viser også at de som begynner å drikke alkohol tidlig får i seg 3 ganger så mye årligsom de som debuterer sent.

I know your pain bro. Droppet vors og Nivou i går selv om jeg hadde muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikkekulturen i norge er ikke bra. Vært litt rundt i verden, og hvis du ser bort ifra de festplassene 18åringene drar på når de får lov av mamma så kan faktisk andre kulturere å drekke. Det handler ikke kun om å drekke seg shitings og rave rundt.

Jeg drikker ikke (kanskje 1 eller 2x i året), syns det smaker høgg og det ødelegger 1-2 dager etterpå.

Heldigvis fått venner som begynner å respektere det. Kan gjerne være med på vors o.l men gidder ikke stå i stappfulle nattklubber og få nedsatt hørsel (jiiiizez der hørtes jeg gammal ut) edru. Så er heller hjemme.

Se film, kino, bowling, bare henge rett og slett/prate skit, ut å eta, lazertag, gokart, fjelltur, biltur etc.. Mye å gjøre. Få seg en annen hobby/prosjekt man kan holde på med i helgene er jo ikke dumt. Men takk gjerne ja til å være med på vors :) De lærer å akseptere det at en ikke drikker etter hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav opp fyll og fanteri for noen år siden, muligens med unntak av 1 gang eller 3 per år. Det var ikke noe bevisst valg jeg tok av den ene eller den andre grunnen og hvis jeg en gang skulle føle partylysten komme snikendes hadde jeg mer enn gjerne slengt hælene i taket sammen med de betydelig mer festglade vennene mine :)

Jeg trener både til hverdags og i helgene og trives med å være mye i aktivitet. Dvs at helgeaktivitetene mine stort sett består av styrketrening, løping, turer i nær-, eller fjernområde, kanskje en hjemmelagd middag med en venn eller to, bøker, kino etc. Jeg bruker ikke mye tid sammen med venner siden det er få av de (hvert fall de som bor nært) som deler mine intresser men jeg trives utomordentli godt i eget selskap og er nok selvstendig :) Det finnes nok av ting å finne på hvis man ikke er så redd for å prøve nye ting og ikke nødvendigvis alltid må ha noen annen med på leken (y)

Det er sikkert vanskligere å finne kveldsaktiviteter som ekskluderer alkohol og overstadig berusede mennesker, enn dagsaktiviteter, men det er for meg ikke noe problem siden jeg er et utpreget A-menneske som trives best med å legge meg tidlig siden jeg alltid står opp tidlig :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er et av de landene hvor det drikkes mest - i den forstand at man skal bli full. I Amerika (både sør og nord) drikker de mye mindre, og også i andre deler av Europa. FInnes mye andre ting å gjør enn å drikke, og å dra på fest.

Direkte feil. Norge er blant de landene i Europa med lavest alkoholkonsum. Henger sammen med at staten er mora vår i dette landet. Det drikkes langt mer i andre land. I tillegg ser man at en rekke land har adoptert norsk flatfyll på toppen av ukedrikkingen.

At nordmenn bælmer nedpå i sjokkerende mengder er en myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må man huske at det er stor forskjell på kulturene om når man drikker, norske flatfylla (feks fredag og/eller lørdag) er ikke til å skimte av. At øst-europa scorer høyt på TOTAL alkoholkonsum (kanskje sammenheng med at de ikke bare vorser og drar ut på nattklubb på fredagene?), er ikke uten grunn at du alltid ser en russer med vodkaflaska :p Altså mer kontinuerlig drikking kontra festflatfylla i helgene. Så Blondina mener jeg har rett uten at jeg ikke finner forskning og festfylla kontra alkoholisme :p

MEN det var en liten avsporing, var ikke det trådstarten spurte om, beklager! Start gjerne egen tråd om detta, interessant å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At nordmenn bælmer nedpå i sjokkerende mengder er en myte.

Du må nesten definere hva usjokkerende og sjokkerende mengder betyr. Er den gjennomsnittlige årlige konsumpsjonen blant nordmenn ikke-betydelig for eksempel kontra hva den var for 50 år siden? Normaliseres overstadig forbruk over tid i samme stil som klesstørrelser som blir større, men likevel har samme nummer for å ikke antyde at "vi" blir større i snitt? Har tilgjengelighet, pris og kultur noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte feil. Norge er blant de landene i Europa med lavest alkoholkonsum. Henger sammen med at staten er mora vår i dette landet. Det drikkes langt mer i andre land. I tillegg ser man at en rekke land har adoptert norsk flatfyll på toppen av ukedrikkingen.

At nordmenn bælmer nedpå i sjokkerende mengder er en myte.

Har du lest Si;D den siste uka kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man huske at det er stor forskjell på kulturene om når man drikker, norske flatfylla (feks fredag og/eller lørdag) er ikke til å skimte av. At øst-europa scorer høyt på TOTAL alkoholkonsum (kanskje sammenheng med at de ikke bare vorser og drar ut på nattklubb på fredagene?), er ikke uten grunn at du alltid ser en russer med vodkaflaska :p Altså mer kontinuerlig drikking kontra festflatfylla i helgene. Så Blondina mener jeg har rett uten at jeg ikke finner forskning og festfylla kontra alkoholisme :p

MEN det var en liten avsporing, var ikke det trådstarten spurte om, beklager! Start gjerne egen tråd om detta, interessant å diskutere.

Du trenger ikke dra lenger enn til England. Byene ser ut som rekonstruksjoner av Berlin anno 1945 natt til søndag. Folk er møkk dritings og ligger på fortauene. Dette kommer på toppen av ukekonsumet som fra før av er høyt. Helgefylla er ikke lenger et særnorsk fenomen, men noe som har spredd seg nedover store deler av kontinentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke dra lenger enn til England. Byene ser ut som rekonstruksjoner av Berlin anno 1945 natt til søndag. Folk er møkk dritings og ligger på fortauene. Dette kommer på toppen av ukekonsumet som fra før av er høyt. Helgefylla er ikke lenger et særnorsk fenomen, men noe som har spredd seg nedover store deler av kontinentet.

ja og det er synd at det går den veien..

skjønner nå at jeg må finne meg nye helgeaktiviteter. helgeturer ol. kanskje.?!

i gårkveld satt jeg og bikkja og så tv. hehe var ikke så ille egentlig . men vær helg sånn det går ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilbake til hva vi som ikke drikker gjør i helgene, dette er noe av det jeg gjør:

- Sover lenge:sleep:

- Trener

- Er med venner, uten å drikke, hjemme hos folk, jentekvelder.. film, godteri.

- Jobber annenhver helg fredager 16-21 og lørdager 12-19.

- Ser på TV, er på PC, leser avisa, løser suduko o-o

- Spiser god mat :)

- Driver med egenpleie: negler, hud, hår..

- Hvis det er fint vær er jeg mest mulig ute, ofte sitter jeg i en stol i hagen med ei bok hele dagen ;)

Og snart blir det sesong for å rydde i hagen igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det forskjell på gjennomsnitt og de som drar ut og fester en del. Norsk ungdom drar ofte på fest for å drikke, og ofte er det å bli full en del av gamet. Ofte. Ikke alltid. Mens det er mange som ikke drar på fest i det hele tatt som drar snittet ned. Snitt er bull

Yeah, man burde egentlig skilt mellom de som drikker særskilt lite (0 og 1-2-3/år og de som har et ukentlig konsum > 0). Da ville ståa sett atskillig verre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjeldent ute, av den grunn at jeg ikke har noen å dra ut med egentlig.

Koser meg gjerne med noe vin alene da, men blir jo i roligere forhold

Helgene brukes til serier, spill, film, bøker, spiser godteri og rett og slett koser meg. Ikke neo er bedre enn å gjøre akkurat hva en trives med, ta igjen ting en skulle ønske en hadde tid til tidligere i uka, se den filmen en ikke fikk sett sist helg eller bak en kake og spis til en sprekker. :)

Hva med å bli med dine venner ut nå og da, så får du med de på ting du vil gjøre andre helger?

Kino, bowling, filmkveld, bakekveld, brettspill osv :)

Fjelltur. Ta med telt, grillmat og sovepose. Skru av telefon (men ta med). Kos og noe en sjelden gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...