Gå til innhold

Respekterer dere andres livsstil?


Pinglo

Anbefalte innlegg

Det er mye forumirritasjon rundt familiemedlemmer, venner, kjærester, kolleger også videre som ikke har samme prioriteringer som en selv når det kommer til kosthold og trening.

Stiller dette spm av ren nysgjerrighet: Gir dere like mye respekt som det dere forventer av andre?

*For å klargjøre problemstillingen en smule slik at det ikke ender opp med en diskusjon rundt forherligelse av usunn livsstil, snakker ikke her om det å leve katastrofalt usunt, men å ikke for eksempel være interessert i toppidrett, gå lavest mulig i fettprosent +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig. Men unntak av ett eksempel. Hvis en person går og klager på noe, feks.."Ååå nå skulle jeg gjerne vært ned i vekt til sommern". Og dette er noe de konstant minner en på men aldri gjør noe med det så blir jeg irritert.

Men så lenge folk trives med den livsstilen de har så er det ingenting som er bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt slitsomt da jeg lever så tett på med samboeren. Jeg ELSKER å trene, spise sunt, bruker supermat som energitillskudd, proteinpulver osv osv. Han bryr seg DØYTEN. Han synes at det er kjekt at jeg liker det, men hvis jeg spør han om han kunne prøvd det så sier han nei med en gang. Jeg blir ikke irritert, men kunne ønsket at han var mer positiv til det hele :) Det påvirker jo mitt inntak av mat. Han er ikke akkuratt verdens sunneste. Jeg har jo nå innsett at det er ikke noe jeg kan gjøre noe med livsstilen hans. Han lever jo godt, trives veldig godt med det han gjør og spiser. Det gjør meg jo selvfølgelig glad, han kaller seg jo trossalt en livsnyter :):) Men selvfølgelig, hadde vært gøy om han var like litt glad i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke 100% for å være ærlig, har ikke noe imot folk som er voksen og bestemmer over livet selv :)

At folk spiser usundt og er på fylla 2 ganger i uka gjør meg ingenting ( kanskje fordi jeg er en av de selv i perioder haha)

Men foreldre som tar med barn som du ser er litt overvektig i en alder av 2-3 år på mc donalds , gjør meg kvalm og irritert :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema!

Jeg tenker at alle mennesker har helt ulike utgangspunkt til å klare det samme, og at det går igjen på alle områder i livet. Hvis man generelt er interessert i kosthold og trening, god-følelsen det gir samt å se bra ut, er det med en gang mye lettere å leve med en sunn livsstil. Jeg vet også at jeg ikke har den største appetitten i verden (selv om jeg spiser nok), og at det som er lett for meg (rent biologisk) kan være helt annerledes for en annen person.

Jeg blir derimot litt oppgitt når jeg ser hvor lite kunnskap folk har om kosthold. De færreste jeg kjenner ser ut til å forstå de ulike funksjonene av karbohydrater, fett og proteiner... Blir også oppgitt når folk vil slanke seg, men aldri kommer seg ut på så mye som en 20 minutters lang joggetur ever. Særlig hvis de bortforklarer det med at de ikke har tid. Alle har da 20 minutter til overs!? Da tenker jeg at det enten skyldes direkte latskap, at personen er altfor sliten til å orke å ta tak i treningen, eller bare ikke er motivert for det. Kanskje en kombinasjon... Ergo; jeg har stor forståelse for at folk er forskjellige, både motivasjonelt, biologisk og i forhold til livssituasjon, men jeg synes det er rart at folk ikke prioriterer sunt kosthold og trening i større grad, særlig hvis de egentlig vil ned i vekt. Men igjen; det er deres kropper og deres liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke 100% for å være ærlig, har ikke noe imot folk som er voksen og bestemmer over livet selv :)

At folk spiser usundt og er på fylla 2 ganger i uka gjør meg ingenting ( kanskje fordi jeg er en av de selv i perioder haha)

Men foreldre som tar med barn som du ser er litt overvektig i en alder av 2-3 år på mc donalds , gjør meg kvalm og irritert :/

Kjenner meg så igjen i den siste der. Da jeg jobbet på Narvesen kom hele tiden inn familier i overvekt-kategorien med unger, som desverre så ut til og vokse opp til noe likt foreldrene, og skulle kjøpe baconpølser med alt av tilbehør og ekstra store softis med tuttifrutti-strø på en helt vanlig onsdag. Da skulle jeg ønske at jeg hadde makt til å gripe inn, og nekte dem å kjøpe noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler jeg gir de rundt meg like mye respekt for det valget de tar og hvordan de velger å leve, om jeg kan motivere noen av dem til å spise sunnere (bytte ut noe til fordel for en bedre variant) så blir jeg kjempe glad! Eller ta seg en ekstra spasertur i hverdagen. Jeg vil ha de rundt meg så lenge jeg kan, og da er en god helse et stort pluss. Men jeg unner alle å kose seg, når dem vil, hvor ofte dem vil! Det er også viktig for et langt og lykkelig liv.

"Lang historie kort" - I går var jeg på byen, visste det ble en lang kveld/natt, jeg har satt meg et mål om å ikke drikke (før sommeren evt). Vi var 22 styk som dro ut (familie), mamma,pappa og lillesøster er de eneste som forstår meg å respekterer mine valg. Vi satt oss ned å folka begynner å gå kjøpe seg drekke, pappa spør hva jeg vil ha, "en kaffe og en pepsi max" sier jeg.. jessdaaa, folka snur seg mot meg å bare HÆÆÆ - skal du ikke drikke??? (som om jeg var.. ja gud vet hva dem tenkte). Aner ikke hvor mange ganger mange av dem kikket på meg ":huh:" sånn i løpet av kvelden, og spurte om de ikke skulle kjøpe noe til meg (noen ganger tenkte jeg, uuh gratis fyll) - men jeg vil jo ikke drekke så sånn ca hele første delen av kvelden "forsvarte" jeg meg, nevnte trening osv.. alle kjenner sikkert den regla, hvor ofte,såå OFTE?herregud er det så farlig?og er det noen spesiell grunn? osv.

En av bestevenninene mine jobber bak baren, så spør hu hva jeg ska ha, kaffe sier jo jeg da! Så brøler hu ut "så jævlig seriøs du har blitt, Michelle". Ehmm :mellow:......... jeg ble litt sånn.. denne gangen skyldte jeg på skolearbeid siden alle snudde seg å kikka på meg. Senere bestilte jeg meg bare en pepsi max, da rista hu bare på hodet :p han raringen ved siden av meg derimot, han måtte komentere at jeg kjøpte meg brus å ikke alkohol.. da kjente jeg at det var nok, kikka på han å sa ha en hyggelig kveld så gikk jeg å satt meg igjen.. haha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro

Protip: kjøp Munkholm eller alkoholfri Carlsberg og få det servert i glass. Eventuelt alkoholfri rødvin. Sparer dere for masse pes.

Hvis du sitter med en flaske pepsi max på fest så ber du om utredning på samme måte som når du drar frem proteinshake og matvekt i lunsjen på jobb.

Det er ikke så jævlig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vært så lett, tåler ikke hvete og det er det jo i all øl.. Utenom corona som bruker maismel.. og tåler ikke vin pga for

mye magesyre.. Så for meg blir det vanskelig ;) Pepsi Max er godt så blir nok det neste gang og, driter jo egentlig i det, var bare et voldsomt fokus på meg den kvelden :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer de som ikke bryr seg om mat og trening, men bare ikke klag til meg om at dere blir så sinnsykt feite.. Da blir jeg irritert.

Folk må få gjøre hva de vil synes jeg. Jeg respekterer at folk har andre verdier i livet enn jeg har. Men med en gang klaginga om vektoppgang og fett begynner, da koker det over for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever vell etter, gjør/men/tro hva du vill bare ikke prakk det på meg.Har gjerne samtaler om ting være seg kosthold/trening eller relegion, Så lenge det ikke blir en Jeg har rett du ikke samtale. Men blir vell også fort litt oppgitt over den, jeg vill så gjerne, men ikke gjør noe med det. ( har vell vært en sånn jeg også he he he)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer andres livsstil helt ut - de må da få gjøre som de vil :)

Enten det gjelder skolevalg, tatoveringer, giftemål, reiser eller hva de spiser, så må jo mennesker gjøre det som de selv føler for og det som gir dem noe. Men jeg må innrømme at jeg blir litt irritert når folk absolutt skal mene så mye om min livsstil.. At de kommer med kommentarer og rynker på nesa osv når jeg faktisk ikke gjør det mot dem.. :mellow:

Hvis folk kommer til meg og klager og sier de vil begynne å trene eller gå ned i vekt osv synes jeg jo det er kjempefint og hjelper gjerne til, men jeg prakker ikke min livsstil på dem helt uten videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis folk trives med sin livsstil, ikke klager over plager relatert til deres livsstil og ikke prøver å lempe sin livsstil over på andre har jeg respekt for deres livsstil samme om de lever supersunt eller veldig usunt. I det øyeblikket en slik person begynner å ødelegge for andre med å presse sin livsstil over på dem mister jeg respekten. Jeg hadde en farfar som røyka 20-40 om dagen, spiste alt han ville, var overvektig, inaktiv, og blid som ei sol, klaget aldri og døde etter mange runder med hjerteinfarkt osv. Jeg har en far som spiser ala norske anbefalinger, trener nesten hver dag, trives med det og klager ikke. Jeg har akkurat like stor respekt for valgene de begge tok\tar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer folk sin livsstil, men da må de også respektere min;)

Så lenge folk trives med sånn de lever så er det greit. Jeg ønsker ikke å press min livsstil på andre, ei ikke å bli pressa på en annen livsstil. Jeg drikker ikke, eller kanskje en gang i året. Jeg er ikke festbrems for det og koser meg om jeg er på fest.

Jeg er veldig glad jeg har venner som respekterer mine valg. Å ta med annet alkoholfri drikke for å slippe mas fra andre syns jeg er unødvendig. Da bør de som maser ta seg en "reality check". Det er ikke alle som liker å drikke eller ønsker å drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en persons måte å leve på ikke handler om å skade/utnytte andre respekterer jeg dem 100%. Selv om det er riktig for meg å trene og spise riktig betyr ikke dette at det er det som andre lykkelige. Enhver person bør gjøre det som gjør en selv lykkelig uansett om det måtte være å satse på sjakk, gaming, idrett eller bare det å ta livet rolig og chille med venner. Er nok endel som kunne blitt mer lykkelige ved å ha passa litt mer på kroppen sin, men jeg har fortsatt respekt for dem som personer. Er bare litt uenig i deres måte å leve.

Derimot folk som bare går rundt å whiner, har 10 unnskyldninger på at de er feite og lignende klarer jeg ikke å respektere fullt ut. Dette er bare et tegn på at måten de lever på ikke er den de ønsker, og at de bare ikke har selvdisiplinen til å rette på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer andres livsstil og i bunn og grunn vil jeg tro de respekterer min og. Den "motstanden" jeg eventuelt kan møte er ikke noe annet enn hva jeg reagerte med for kun et halvt år tilbake, når jeg møtte noen med en slik livsstil. Ikke fordi jeg var personlig imot måten de levde på, men fordi jeg var sjalu på resultatene de fikk, redd for å prøve meg på samme vei og mislykkes, samt usikker fordi jeg hadde null kunnskap om hva denne livsstilen faktisk innebar og hvilke konsekvenser det gav av å leve på den ene eller andre måten. Med det sagt går jeg aldri rundt og belærer folk om hvordan de bør leve. Spør de meg om hva det er jeg skal eller har gjort, så kan jeg svare at jeg skal på trening. Spør de om jeg vil ha brus til maten, svarer jeg enkelt at det har jeg sluttet å drikke. Hva de selv velger å putte i seg bryr jeg meg heller ikke nevneverdig om.

Etter å ha tidligere vært å den andre siden velger jeg en mer diskret tone, om det skulle oppstå diskusjoner. Eventuelt forteller jeg bare at dette har fungert for meg, men det finnes utallige veier til Rom, så om de er fornøyd med sin tilværelse er jeg glad på deres vegne. Alle er ikke skapt for å leve sunt og trene mye, hadde alle gjort det kunne man ikke kalt seg selv sprek engang. Men, det skal sies at jeg kan fyre på pluggene når folk sier "æsj, skal du bli sånn bodybuilder?". Nei, jeg skal ikke bli det - men ord som "æsj" vil jeg ha meg frabedt. Det handler om folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vært så lett, tåler ikke hvete og det er det jo i all øl.. Utenom corona som bruker maismel.. og tåler ikke vin pga for

mye magesyre.. Så for meg blir det vanskelig ;) Pepsi Max er godt så blir nok det neste gang og, driter jo egentlig i det, var bare et voldsomt fokus på meg den kvelden :p

Eventuelt si at det er en drink ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...