Gå til innhold

Respekterer dere andres livsstil?


Pinglo

Anbefalte innlegg

Ut fra det jeg har lest rundt omkring virker det som om forklaringen er noe a la dette:

  • Folk som spiser chips er viljesvake. Det er ingen som spiser det fordi de synes det er digg, alle ville latt være de er bare ikke viljesterke nok
  • Alle forhenværende tjukkaser hater nåværende tjukkaser. Trolig ripper det opp i både dårlig selvtillit, samvittighet og vonde minner.
  • At en del synes det er greit å være i noen lunde form, men ikke er interessert i å gå derfra til å gjøre innsatsen det krever til å komme i spektakulært god form, denne prioriteringen blir kun sett på som latskap.

I tillegg vil jeg tro at det er en del misunnelse ute blant enkelte (ja, faktisk, let the flaming begin :p ) mot folk som klarer å ha en mer avslappet tilværelse. Har man en ortorektisk lightvariant der man må ut og løpe straffeintervaller dersom man fant ut at det var 7 gram sukker/100 gram i frokostblandingen, da lar man seg provosere av at enkelte kan sette seg ned, spise chips, kose seg, uten å ellers ha noe særlige bekymringer knyttet til det.

--------

Ad de som klager over vekten men nekter å gjøre noe med det, jeg forstår at folk lar seg provosere. Spesielt siden man gjerne gir de samme rådene 100 ganger til folk som aldri gidder å følge dem, og stadig får servert mer og mer kreative unnskyldninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal jeg ikke være vanskelig, hehe så klart man kan si det, men de gir deg jo pepsi max på glass flaske :p (men jeg tok med meg glasset å drakk noe av det litt fort for så å fylle alt på glasset og satt vekk flaska)

Hehehe nei det er nok ikke du som er vanskelig, men de som gjør at vi faktisk må snike eller lyge om hva vi drikker og lage en tråd som dette:p Hater den om - er du gravid? blitt helt fanatisk? du må jo ha det gøy , det er jo helg osv

Men det er nok som du sier at det kommer i flaske, har selv bestilt alkoholfrie drinker, men de fleste er jo full av sukker i tillegg:meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe nei det er nok ikke du som er vanskelig, men de som gjør at vi faktisk må snike eller lyge om hva vi drikker og lage en tråd som dette:p Hater den om - er du gravid? blitt helt fanatisk? du må jo ha det gøy , det er jo helg osv

Men det er nok som du sier at det kommer i flaske, har selv bestilt alkoholfrie drinker, men de fleste er jo full av sukker i tillegg:meh:

haha - så sant (makan) :rofl: uff ja, den første er en storslager! Men får høre hele den regla der hver gang ja.. Syns det egentlig er tullete, kjenner de som aldri drikke, som heller ikke driver med noen form for trening.. de blit godtatt (???). Nei denne diskusonen rundt dette kan bli evig lang! Ja, det kan man jo bestille - men er jo gjerne det sukkeret man vil unngå da - vil heller kose meg med god mat framfor å måtte velge det for å få ro :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe ja det er jo helt vanvittig at vi må skjule , snike og forklare oss på samme måte som kriminelle:confused:

Ja der sier du noe, så fordi de ikke trener så er det greit:huh:men om du trener, føler deg sterke og bedre, får en haug med positive bivirkninger, så har du dratt den for langt, lurer jo virkelig på hva de lærer på skolen og av foreldre, vet at media ødelegger og gjør/skriver mye perverst for å få folk til å lese/se på, men hva skjedde? før var vi aktive hele tiden og spiste hjemmelaget og fornuftig ( som oftest ). Litt lei av å måtte forklare meg for å være sund og ikke ha hjerteproblemer, blodtrykk problemer, vitamin pro ja du ser hvor jeg vil, helt surrealistisk !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver enkelt person får gjøre hva de vil med livet deres, selv har jeg mer glede av å satse seriøst på trening enn å dra ut å feste for tredje og fjerde gang på en uke. Jeg stortrives når jeg først er ute å fester, men det som er rimelig respektløst er hvor mye dritt man får slengt i tryne av folk som ikke kjenner deg som person. Igjen er det janteloven og det å rakke ned på andre som har ulik livsstil. Selv om jeg aldri har rørt noe form for prestasjonsfremmende midler/doping, er underlagt antidoping norge (kan bli testet på en hvilket som helst trening/konkurranse) og har papirer på at jeg er har testet negativt på dopingtester, skal man alltid få slengt dritt om at man må ha brukt steroider og bli rakket ned på. Så enkelt som en guttetur vi hadde til utlandet for noen år tilbake. En vanlig dag vi gikk i gatene på vei til en resturant, var det flere forskjellige personer uavhengig av hverandre, som slengte dritt om at jeg var bruker. Greit nok det er utlandet (har også skjedd flere ganger ute i norge), men fortsatt utrolig respektløst å rakke ned på andre fordi man velger å trene skikkelig fremfor å holde i en pils annenhver dag.. Jeg slenger ikke dritt til folk som velger å feste mye, men det har blitt en mer og mer kultur for hyppig festing og en uting å trene seriøst for en del mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Respekt for andre mennesker bør ikke ligge i hva de putter i seg mener nå jeg. Ergo respekterer jeg andre uavhengig om de er tynne/tjukke/spreke/utrente.

Jeg skjønner jo veldig godt at det er enkelt å se på den overvektige dama/mannen på butikken som legger både brus og chips i handlekurven og tenke vedkommende absolutt ikke burde spise det, men da glemmer man også at det er så mange faktorer som spiller inn på hvilke valg man tar. Det betyr ikke at jeg mener at det er sunt, men man kan ikke kaste et blikk på noen og dermed vite alt om hvilke faktorer som spiller inn på de valgene vedkommende tar.

Respekt for livsstil bør gå begge veier, men av og til kan det virke som om ytterpunktene (de som er ekstreme enten den ene eller andre veien), har piggene litt ute. Da tror jeg det er viktig å tenke over hvorfor man gjør som man gjør. Så lenge man selv vet at den livsstilen er noe en trives med vil ikke kritikken fra andre bety så mye, for da vet man selv at "dette er riktig for meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, folk får leve som de vil.

Men (og ja, det er et men) når folk rundt meg stadig kommenterer måten jeg spiser på, måten jeg trener på og påpeker hvordan "Det er lov å kose seg litt da!" (Når skal folk forstå at det å spise sunt er kos for meg!) - Da får man litt (veldig) lyst til å påpeke deres livsstil og hvor usunn den er.

Alle trenger ikke å være like fokuserte som meg og en del andre her inne, men jeg sliter med hvordan man kan forsvare å kjøpe cookies og boller til hver eneste lunsj, hver eneste dag i ett helt år.

Mest synes jeg bare litt synd på dem, fordi de aldri får oppleve gleden ved trening og mat som jeg har :) Men hver sin smak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart! Jeg er usikker på hvilken type forumirritasjon du har sett siden du sier

[...] som ikke har samme prioriteringer som en selv når det kommer til kosthold og trening.

Det jeg tenkte på når jeg las innlegget, har lagt best merke til bli diskutert på forumet og selv har erfart er det menneskene rundt deg som konstant bemerker og snakker nedlatende om din livsstil. Når det er sagt så er det er forskjell på å forstå og respektere. Jeg forstår ikke hvorfor folk bevisst velger en usunn livsstil, men jeg respekterer det. Det trenger ikke å være direkte usunt som du selv sa heller, men kanskje så enkelt som å ha et mindre fokus da. Om noen ikke ønsker å fokusere på et optimalt kosthold, trener på måfå uten struktur eller velger å røyke... greit! Jeg respekterer det, de tar valgene sine selv på lik linje med meg og alle andre. Jeg skuler ikke på de og sier "Skal du spise det der?!" hver gang de spiser noe mindre sunt. Jeg sier ikke "Skal du ikke trene i dag heller??" hver gang de dropper treningen. Eller, "Seriøst, sjokolade i dag igjen? Du vet hvor det legger seg." hver gang de spiser godteri. Hvorfor jeg ikke gjør det? Fordi jeg respekterer livsstilen deres.

Faktisk så tror jeg det forekommer svært sjelden denne veien. Når det kommer til de som er totalt uinteressert i en sunn livsstil, gjør det halvhjertet eller har en meget sunn livsstil - bare mindre seriøs så har det blitt sosialt akseptert å snakke nedlatende om livsstilen til de som er mer seriøs enn de selv. "Herreguuud, du må da kose deg litt!", "Skal du trene i dag, IGJEN?!", "Spiser du ikke noe annet enn salat du?", "Du må da leve litt også" og listen fortsetter i det uendelige. Fanatisk, bol, sykelig sunn, steorider... med en gang noen oppnår gode resultater eller "drømmefysikken" er det plutselig greit å slenge rundt seg med destruktive kommentarer. Hvorfor det?

De som kommer med slike kommentarer har ofte ikke forståelse for hvorfor noen gidder å være SÅ seriøs, sliter med selvfølelsen eller har ganske enkelt ikke nok kunnskap, men det som ligger til grunn for at tanker blir til ord er mangel på respekt. Man trenger ikke å gå så langt som å kalle det respekt en gang... allmenn folkeskikk burde dekke det ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er ganske deilig å være rundt de vennene mine som har en annen livsstil enn meg :) De har et naturlig og avslappet forhold rundt mat og trening - og ja, noen av de bærer et par ekstra kilo rundt magen, men de er like blide og fornøyde likavel ;) Vi setter pris på og får glede av forskjellige ting, og så lenge man faktisk trives med den livsstilen man har, og den ikke er til bry eller skade for andre, kan jeg ikke se noen grunn til å ikke respektere (og beundre) andres livsstil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer at andre vil ha en annen livsstil enn meg, så lenge de respekterer at jeg har min livsstil.

Skal dog innrømme at jeg har mine øyeblikk der jeg tenker stygt om folk som er "ute og kjører" når det gjelder vekt, helse og kosthold. Jeg har spurt meg selv hvorfor jeg av og til tenker sånn, og jeg tror det går på å føle en slags håpløshet over at andre ikke evner å gjøre noe med livet sitt (noen mennesker trives greit med noen kg ekstra, men jeg nekter å tro at noen synes det er kult å være så stor at man må ha to seter på bussen osv.), og ser jeg jenter som er litt fyldige og kler seg litt for lettkledd/ettersittende i forhold til hva kroppen deres egner seg til, føler jeg meg brydd - fordi jeg har gått på den smellen så mange ganger selv da jeg var større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke liker er når fitnessfolk (om jeg kan kalle de det) inntar en ovefra-og-nedholdning på de som ikke lever likedan. Spesielt iherb spirulina-fanatiske 17-åringer, som tror de har all verdens kunnskap. Man har ulike interressefelt, preferanser for livsstil og intensjoner med det man putter i seg. Det fins ikke en levende sjel som ikke VET at sukker og junk er dårlig for deg. Er de så dumme at de fortsetter å trykke det i seg, their loss. Ja jeg blir sjokert over hvor langt enkelte lar det gå, hvor fete folk er i ferd med å bli.. Men det blir litt off topic, jeg respekterer de jo fordi. Skal mye til for at man skal miste respekten for et annet menneske. Selv om man er uenig i måten å leve på.

Har ei venninne som er litt overvektig, og som er veldig nysgjerrig på min måte å spise/leve på. Følger veldig med, men likefullt den første til å si æsj eller rynke på nesa om jeg sier jeg skal på trening, prater om hvordan fitnessutøvere er på scenen, osv. Greit, hu trenger ikke like det jeg gjør, men kan spare seg for nedlatende kommentarer. Det går begge veier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med det du skriver, fightfit.

For meg blir det rett og slett litt rart å bruke ordet respekt i denne sammenhengen, om jeg kan si det sånn. For å dra paralleller til andre områder i livet: selv om man har lang utdannelse vil ikke det si at man ikke respekterer folk uten, bare fordi jeg aldri ville blitt en ung mor betyr ikke at at jeg har noen mindre respekt for de som er det, selv om jeg trener betyr ikke det at det gjør meg noe at andre ikke gjør det.

Det som er slitsomt er jo dersom man ikke får den gjensidige respekten tilbake, og det kan jeg forstå irriterer folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg skrev i innlegget mitt tidligere så vil jeg kalle det for allmenn folkeskikk.

Man sier ikke dette til en svært overvektig person: "Oj, så stor du har blitt. Drikker du fett eller?"

Hvorfor er det greit å si dette til en trent person: "Huff, nå er du for stor. Skal du bli boler eller?"

For å sette det litt på spissen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer absolutt at andre har en annen livsstil enn meg. Jeg driver jo med mye trening fordi jeg elsker det, og jeg forventer ikke at alle andre skal synes det er like gøy og givende. Vi har jo alle ulike interesser og verdier i livet :)

Men det jeg blir frustrert over er når andre synes det er helt greit å hakke på meg fordi jeg har en "rar" lunsj, fordi jeg smiler å sier nei takk til godisskåla og kakene som står på matrommet, og fordi jeg "skal på trening igjen?!" etter jobb. Jeg klager jo aldri på at de har med kaker og godis på jobb, så hvorfor klage på at jeg takker nei og spiser min egen mat? :)

Og så er jeg veldig enig i det mange andre har nevnt her, IKKE gå rundt å grin over at du er feit hvis du ikke overhodet er villig til å gjøre noe med det. Da må en heller lære seg til å være fornøyd med den kroppen og livsstilen en "orker" å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer så og si alles valg av livsstil. Det er ikke slik at de som f.eks faktisk fikk et valg mellom å begynne å bruke narkotika eller ikke og som gjør det, at jeg respekterer dem like mye. Det er nok enkelt for oss som er "normale og sunne" å si sier mange og ja, det er de som havner på kjøret fordi det har skjedd noe i livet, og det kan skje med veldig mange. Det har jeg en forståelse for og jeg respekterer disse menneskene, men de som har tatt et bevist valg de klarer jeg ikke å respektere på samme måte. Man kan ha forståelse for at et slikt valg skjedde og man forstår at de har tatt et valg og ønsker å leve med det, men å respektere de som har tatt et bevist valg på en slik måte det gjør jeg ikke. Alle kan gjøre dumme valg, men hvert fall i dagens samfunn så vet man veldig godt om man er tilstede som person hva som er et dumt valg. Men jeg respekterer de fleste menneskers valg og livsstil, det for være opp til hver enkelt.

Når det kommer til mennesker jeg absolutt ikke respekterer så er det de som får barn og drar med seg barna ned i dragsuget. Et barn har ikke et valg og som foreldre så har man et ansvar til å gi barnet en trygg og sunn oppvekst. Nå til dags så har du valget, har du ikke lyst til å gjøre en livsstil endring, si at du f. eks har utrolig dårlig kostholdsvaner og er veldig overvektig, ja da kan du faktisk ta abort om du plutselig ble gravid, eller du trenger ikke å bli gravid om du klarer å bestemme det selv. Velger du å få barn og du har en dårlig livsstil, ja, da må du skifte livsstil og om du ikke gjør det så må du i alle fall passe på at ungen din ikke får den samme livsstilen som deg. Denne debatten suste jo for ikke så lenge siden når Kari Jaquesson kom med sitt utspill og jeg er enig med henne. Du er ikke noe god foreldre om du drar med ungen din på mc donals hver dag og gir den masse dårlig mat. Det er litt som om en narkoman mor skal ta med seg ungen sin til narkostrøket og sette en sprøyte med heroin i ungen (for å sette det litt på spissen). Som foreldre har man et ansvar og det er å legge til rette for det beste for barnet. Om man gir barnet god oppdragelse, et trygt hjem og en sunn hverdag da er man en god foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Som jeg skrev i innlegget mitt tidligere så vil jeg kalle det for allmenn folkeskikk.

Man sier ikke dette til en svært overvektig person: "Oj, så stor du har blitt. Drikker du fett eller?"

Hvorfor er det greit å si dette til en trent person: "Huff, nå er du for stor. Skal du bli boler eller?"

For å sette det litt på spissen:)

Hehe, helt enig :) Jeg kommenterer aldri hva andre spiser (sjokolade, pizza, burger, brus flere ganger i uka) men alikevel kommenterer de hva jeg spiser.. :confused: Hehe, jaja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, helt enig :) Jeg kommenterer aldri hva andre spiser (sjokolade, pizza, burger, brus flere ganger i uka) men alikevel kommenterer de hva jeg spiser.. :confused: Hehe, jaja :)

Vet aaakkurat hvordan det der er;) Greit om noen kommenterer det en gang i ny og ne, men når det er HVER gang jeg spiser eller ikke spiser for den del (om det står godterier på bordet og jeg takker nei), da begynner det å bli for drøyt:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...