Gå til innhold

Er det for lett å bli PT?


larskr

Anbefalte innlegg

Jeg trener på NIH, og i helgene gjennomføres det tydeligvis opplæring til å bli PT i styrkerommet. Om dette er utdanningen på NIH eller et eksternt kurs vet jeg ikke.

Poenget mitt er at nivået på dette kurset er latterlig lavt! Jeg slenger ut noen sitater jeg har overhørt, både mellom veiledere og kursdeltagere i "rollespill":

"markløft er akkurat som en knebøy med stanga i hendene."

"pass på at du ikke går langt ned når du gjør knebøy, det er skadelig for knærne."

" dersom du ikke har korsryggen i benken ved benkpress, jukser du, fordi du bruker flere muskler."

"situps er den beste øvelsen for magen"

En annen ting er at mange av deltagerne er i latterlig dårlig form! Greit at du ikke trenger å være fitnessmodell, men er du 50 kilo overvektig, kan du da med samvittighet ta betalt fra kunder som vil ned i vekt?

Jeg har sett på noen private kurs på nettet, og noen av disse kursene tar totalt 40 timer! Det tilsvarer det ukentlige timetallet til en videregående elev! Dette er altså alt som kreves for å være "kvalifisert" til å trene andre mennesker, mennesker som kanskje kommer til deg med skader og plager og betaler klingende mynt for å legge helsa i dine hender.

Er det noen PT'er der ute som er enig/uenig med dette? Mener dere at dere er ferdig utlært etter et endt 40-timers kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå ser jeg kun saken fra utsiden og taler kun på grunnlag om ting jeg har lest herifra og andre diskusjonsforum, så mener jeg at det er for lett å kalle seg PT. En PT skal være en fagperson i samme grad som en sykepleier, mekaniker og andre yrker. Folk er villige til å legge en god del penger i å få hjelp fra en PT, og da vil de såklart ha en flink person som har litt mer enn ett "brevkurs"(for å sette det litt på spissen) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg kun saken fra utsiden og taler kun på grunnlag om ting jeg har lest herifra og andre diskusjonsforum, så mener jeg at det er for lett å kalle seg PT. En PT skal være en fagperson i samme grad som en sykepleier, mekaniker og andre yrker. Folk er villige til å legge en god del penger i å få hjelp fra en PT, og da vil de såklart ha en flink person som har litt mer enn ett "brevkurs"(for å sette det litt på spissen) :)

det er det jeg mener! Legger du tusenvis av kroner i en trener, bør denne treneren vite hva han/hun prater om, og bør ha hjulpet personer med ditt utgangspunkt til å nå målene sine før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener på NIH, og i helgene gjennomføres det tydeligvis opplæring til å bli PT i styrkerommet. Om dette er utdanningen på NIH eller et eksternt kurs vet jeg ikke.

Poenget mitt er at nivået på dette kurset er latterlig lavt! Jeg slenger ut noen sitater jeg har overhørt, både mellom veiledere og kursdeltagere i "rollespill":

"markløft er akkurat som en knebøy med stanga i hendene."

"pass på at du ikke går langt ned når du gjør knebøy, det er skadelig for knærne."

" dersom du ikke har korsryggen i benken ved benkpress, jukser du, fordi du bruker flere muskler."

"situps er den beste øvelsen for magen"

En annen ting er at mange av deltagerne er i latterlig dårlig form! Greit at du ikke trenger å være fitnessmodell, men er du 50 kilo overvektig, kan du da med samvittighet ta betalt fra kunder som vil ned i vekt?

Jeg har sett på noen private kurs på nettet, og noen av disse kursene tar totalt 40 timer! Det tilsvarer det ukentlige timetallet til en videregående elev! Dette er altså alt som kreves for å være "kvalifisert" til å trene andre mennesker, mennesker som kanskje kommer til deg med skader og plager og betaler klingende mynt for å legge helsa i dine hender.

Er det noen PT'er der ute som er enig/uenig med dette? Mener dere at dere er ferdig utlært etter et endt 40-timers kurs?

Jeg er ikke PT, Men ut ifra det du sier så virker det som opplæringen ikke holder mål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det jeg mener! Legger du tusenvis av kroner i en trener, bør denne treneren vite hva han/hun prater om, og bør ha hjulpet personer med ditt utgangspunkt til å nå målene sine før!

Helt klart, og jeg er av den formening om at en PT også burde hatt kurs i pedagogikk, for en PT er en slags lærerjobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel inntrykk av at det skjer en viss overproduksjon av PTer, og når etterspørselen etter utdanninger til å bli personlig trener eller liknende er skrikende, så vil det jo også være rom for at også mindre kvalifiserte aktører kommer på banen.

De aller færreste utdannede PTer vil jo jobbe med toppidrettsutøvere og liknende. For å brøle til noen om at de må ta one more rep eller at de bør spise litt mindre sukker kreves det uansett noe helt annet enn å skulle for eksempel toppe formen mot en konkurranse i hva det skulle være. Det gjør man jo heller ikke like ofte. For segmentet man stort sett peiler seg inn på (relativt utrente mennesker som vil komme i gang og trenger ekstern motivasjon) tror jeg nok det aller aller meste vil være tilstrekkelig. Ikke nødvendigvis BRA, men tilstrekkelig.

For øvrig mener jeg at det ikke nødvendigvis er tilfelle at de sterkeste eller mest rippede nødvendigvis alltid er de beste til verken å gjøre folk sterke eller å gå ned i vekt. Men det er jo greit å kunne være grei reklame for sin egen merkevare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg vil tørre å påstå at en personlig trener sine oppgaver er 80% Psykologi og 20% kunnskap.

Evnen til å motivere og engasjere teller meir en kunnskap. Det "kunden" ønsker er jo å kommer i bedre form, ned i vekt osv.

Det hjelper ikkje å kunne alt om kroppen og hvordan man skal bli ripped osv viss man ikkje har evnen til å formidle kunnskapen og trykke på de riktige knappene.

Men eg er enig at det burde vært en lengre og meir omfattende utdannelse på dette. Mye meir om kosthold.

Kanskje i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener på NIH, og i helgene gjennomføres det tydeligvis opplæring til å bli PT i styrkerommet. Om dette er utdanningen på NIH eller et eksternt kurs vet jeg ikke.

Poenget mitt er at nivået på dette kurset er latterlig lavt! Jeg slenger ut noen sitater jeg har overhørt, både mellom veiledere og kursdeltagere i "rollespill":

"markløft er akkurat som en knebøy med stanga i hendene."

"pass på at du ikke går langt ned når du gjør knebøy, det er skadelig for knærne."

" dersom du ikke har korsryggen i benken ved benkpress, jukser du, fordi du bruker flere muskler."

"situps er den beste øvelsen for magen"

En annen ting er at mange av deltagerne er i latterlig dårlig form! Greit at du ikke trenger å være fitnessmodell, men er du 50 kilo overvektig, kan du da med samvittighet ta betalt fra kunder som vil ned i vekt?

Jeg har sett på noen private kurs på nettet, og noen av disse kursene tar totalt 40 timer! Det tilsvarer det ukentlige timetallet til en videregående elev! Dette er altså alt som kreves for å være "kvalifisert" til å trene andre mennesker, mennesker som kanskje kommer til deg med skader og plager og betaler klingende mynt for å legge helsa i dine hender.

Er det noen PT'er der ute som er enig/uenig med dette? Mener dere at dere er ferdig utlært etter et endt 40-timers kurs?

Amen, to that!! Det er så latterlig mange dårlig PT der ute!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil tørre å påstå at en personlig trener sine oppgaver er 80% Psykologi og 20% kunnskap.

Evnen til å motivere og engasjere teller meir en kunnskap. Det "kunden" ønsker er jo å kommer i bedre form, ned i vekt osv.

Det hjelper ikkje å kunne alt om kroppen og hvordan man skal bli ripped osv viss man ikkje har evnen til å formidle kunnskapen og trykke på de riktige knappene.

Men eg er enig at det burde vært en lengre og meir omfattende utdannelse på dette. Mye meir om kosthold.

Kanskje i fremtiden...

Hvis motivasjon og engasjement er det som betyr noe, kan man gå på Crossfit. Vil man oppnå resultater, trenger man noen som vet hva de snakker om! Hvilken som helst idiot kan skrike "en rep til!!!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motivasjon og engasjement er det som betyr noe, kan man gå på Crossfit. Vil man oppnå resultater, trenger man noen som vet hva de snakker om! Hvilken som helst idiot kan skrike "en rep til!!!!"

Kunnskap tar deg bare et stykke på veien..

Trur det er så mange dårlige PTer fordi de ikkje connecter med kunden og de ikkje har kunnskapen. (så vi er enige hehe)

Kan hende eg tar feil. men inni mitt hodet så må man "selge" seg være en selger forme seg til kunden. ha sosiale antenner.

Er heilt enig med deg om at må vite ka man snakker om. om ikkje så må man være overbevisende så kunden trur på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motivasjon og engasjement er det som betyr noe, kan man gå på Crossfit.

En smålubben 45 år gammel dame vil aldri begynne treningskarrieren sin på et crossfit-gym. De aller fleste driter i både benkpressperser og cuts i lårene, de vil gå ned i vekt, lære seg elementær styrketrening, og ha sosial kontroll, i form av en trener som presser dem, og utdannelsen blir naturlig nok tilpasset de kundene det er vanligst å ha. Når det er sagt, gjør jo det selvsagt det veldig mye vanskeligere for de som ønsker det lille ekstra å vite hvor de skal henvende seg.

En annen måte å se det på, er jo å tenke om en relativt kunnskapsrik mosjonist med tilgang til all verdens artikler og fora +++ har behov for en PT i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen måte å se det på, er jo å tenke om en relativt kunnskapsrik mosjonist med tilgang til all verdens artikler og fora +++ har behov for en PT i det hele tatt :)

Enig i det! Jeg vurderte lenge å skaffe meg en PT før jeg fant ut at jeg egentlig kan alt jeg trenger, særlig om kosthold og tilstrekkelig om trening, og at det rett og slett var unødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smålubben 45 år gammel dame vil aldri begynne treningskarrieren sin på et crossfit-gym. De aller fleste driter i både benkpressperser og cuts i lårene, de vil gå ned i vekt, lære seg elementær styrketrening, og ha sosial kontroll, i form av en trener som presser dem, og utdannelsen blir naturlig nok tilpasset de kundene det er vanligst å ha. Når det er sagt, gjør jo det selvsagt det veldig mye vanskeligere for de som ønsker det lille ekstra å vite hvor de skal henvende seg.

En annen måte å se det på, er jo å tenke om en relativt kunnskapsrik mosjonist med tilgang til all verdens artikler og fora +++ har behov for en PT i det hele tatt :)

Jeg bruker flere timer om dagen på å lese artikler om trening, og jeg mener absolutt at jeg trenger en coach (ikke en PT pr se). Å opparbeide et kunnskapsnivå som gjør deg i stand til å nå dine, eller hjelpe andre til å nå sine mål så trygt og effektivt som mulig tar årevis med erfaring og en konstant streben etter kunnskap. Skal sies at mine mål er idrettsspesifikke, så jeg er kanskje vanskeligere å ha med å gjøre enn en typisk vekttap kunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For all del. Men jeg tenker også at om man har idrettsspesifikke mål ligger nok kompetansen like så mye i idretten som hos personlige trenere ;) Om man vil lære seg å kaste spyd langt eller løfte mest i stykeløftøvelser, er det naturlige å finne seg en klubb eller en person som driver på med din idrett, ikke en konvensjonell PT. Og man trenger stort sett aldri i alle tilfeller å ha en PT med seg på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, jeg syns det er altfor lett å bli PT og deretter bli en person som skal stoles på av diverse kunder her og der. Man trenger så absolutt ikke en utdannelse for å være en GOD PT, det beviser jo alle de sykt dårlige PTene der ute.Man kan fint fungere som en PT-ish uten tittelen. Det folk gjør feil er å stole for mye på tittelen. "Ahh, men han er PT, da vet han hva han gjør" eller "Han er lege så jeg hører mye mer på han enn på en random, kunnskapsrik fyr på nettet"...selv om legen er helt på bærtur.

Jeg vil påstå at gi meg en person som vil nå spesifikke mål utenfor en idrett, så kan jeg utmerket godt lage både ett treningsopplegg og ett kostholdsopplegg til denne personen ut fra denne personens forutsetninger og mål, og det vil komme resultater. Jeg er absolutt ingen PT, men jeg innehar veldig gode kunnskaper på noen områder, mens det sjalter noe på andre områder. Jeg er også ydmyk nok til å vite at en kunde er ikke lik en annen kunde og at ett kosthold ikke passer alle. Jeg vil også lytte til innvendingene min kunde har på mine planer for vedkommende.Det jeg mangler er grunnleggende kunnskaper om anatomi og fysiologi, men det har jeg også veldig lyst til å lære meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig Trener er ingen beskyttet tittel. Hvem som helst kan kalle seg PT og søke jobb, men muligheten til å få jobb på et større treningssenter er ikke store da. Derimot finnes det mange små private treningssentre og nøkkelgym som gjerne ansetter en PT uten utdanning så lenge denne betaler avgiften hver måned. Skal du jobbe på et etablert treningssenter trenger du en sertifisering, og det er når du er ansatt at utfordringene starter. Jeg er også opptatt av at PT er mest psykologi. Den viktigste egenskapen som PT er å være en motiverende person som kundene liker å komme til igjen og igjen. Har du hatt 100 PT-timer med samme personen er det begrenset hvor spennende det er å prate om hvilken vinkel biceps fungerer best i eller repetere navnet på de ulike delene av hamstrings. Personlig synes jeg ikke det er for lett å bli PT. De som ikke passer i PT yrket forsvinner i løpet av første arbeidsåret når kundene ikke kjøper nye timer, lønna uteblir, du ikke føler at du kommer videre og motivasjonen til å jobbe med vanlige mennesker forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PT er ingen beskyttet tittel, jeg har jobba som PT på treningssenter etter litt intern kursing og andre relevante kurs som treningskontakt etc. Alle kan i prinsippet kalle seg PT og det å gå et kurs gjennom NIH trenger ikke være en kvalitetssikring da de henger etter ift endel forskning og fortsetter å spre enkelte myter som kosttilskudd, enkelte øvelser etc. Et år med ped, et år med idrettsfag hvor man lærer det grunnleggende ift anatomi og fysiologi som generelt om trening\styrketrening samt veiledet praksis synes jeg burde vært et minimum med mindre man som Robert og flere andre som har praktisert "learning by doing and reading" og blitt en dyktig PT uten å ha kurset fra NIH eller AFPT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et emne jeg har en del meninger om, så kan vel dele dem her. At det er lett å bli personlig trener er nok veldig subjektivt, men det bør stilles større krav til utdanningens varighet. Per i dag er det ikke slik, så har noen kommentarer til enkelte av innleggene som har kommet.

Jeg trener på NIH, og i helgene gjennomføres det tydeligvis opplæring til å bli PT i styrkerommet. Om dette er utdanningen på NIH eller et eksternt kurs vet jeg ikke.

Poenget mitt er at nivået på dette kurset er latterlig lavt! Jeg slenger ut noen sitater jeg har overhørt, både mellom veiledere og kursdeltagere i "rollespill":

"markløft er akkurat som en knebøy med stanga i hendene."

"pass på at du ikke går langt ned når du gjør knebøy, det er skadelig for knærne."

" dersom du ikke har korsryggen i benken ved benkpress, jukser du, fordi du bruker flere muskler."

"situps er den beste øvelsen for magen"

At nivået på kursene er latterlig lavt kan godt hende, men er ikke sikker på om jeg føler du har så veldig godt vurderingsgrunnlag hvis du baserer det utelukkende på hva du har sett mens du trener.

”hårreisende” eller ”teite” sitater som er overhørt i et styrkerom er etter min mening litt tynt i forhold til å generalisere eller stille spørsmål om det er for lett å bli pt. For det første er det jo langt i fra sikkert av de som har sagt disse tingene faktisk består eksamen. I tilegg bør man kanskje ikke dømme dem for hardt siden de ikke har kommet lenger enn til undervisningshelg to av seks som kreves for å bli pt på NIH. Det faktisk mulig at de lærer noe nytt før eksamen også ;) En annen ting man også skal ha i bakhodet er at mange av de som velger en slik utdanning faktisk ikke har planer om å jobbe som personlige trenere, men gjør det for sin egen del og utvikling.

Det skulle ikke være noe stort problem å finne nok av morsomme sitater fra leger, fysioterapeuter eller andre yrkesgrupper med betydelig lengre utdanning, men jeg vil likevel ikke påstå at det er for lett å bli lege.

En annen ting er at mange av deltagerne er i latterlig dårlig form! Greit at du ikke trenger å være fitnessmodell, men er du 50 kilo overvektig, kan du da med samvittighet ta betalt fra kunder som vil ned i vekt?

Jeg er til en viss grad ”enig” med deg, men samtidig veldig uenig. Jeg er enig fordi jeg til stadighet blir overasket over hvor lite treningserfaring mange som søker en slik utdanning faktisk har, men… For det første kan vi vel med en gang si at 50 kg overvektig selvfølgelig er en stor overdrivelse, men mindre du mener at en BMI på 12 er noe alle burde ha J De som vanligvis er mest overvektige er de som har bakgrunn fra styrkeløft og vektløfting miljøene. Jeg sier ikke at de er dårlig trent, men overvektige det er mange av dem. De som klarer å komme seg gjennom en utdanning og får seg en jobb, og fortsatt er veldig ”overvektige” vil svært sjelden rekruttere mange av de kundene som vil ned i vekt, så det ”problemet” løser seg selv temmelig greit. Og det er vel uansett ikke slik at man burde begynne å stryke studenter som er for tunge eller ikke er i tilstrekkelig god fysisk form? Det blir litt i samme gate som å styrke ingeniør studenter som ser dumme ut. Til syvende å sist blir det opp til fremtidig arbeidsgiver å bestemme hvem man ønsker skal arbeide hos seg.

Jeg har sett på noen private kurs på nettet, og noen av disse kursene tar totalt 40 timer! Det tilsvarer det ukentlige timetallet til en videregående elev! Dette er altså alt som kreves for å være "kvalifisert" til å trene andre mennesker, mennesker som kanskje kommer til deg med skader og plager og betaler klingende mynt for å legge helsa i dine hender.

De nettbaserte kursene vet jeg lite om, men de kan vel neppe mer enn å teste studentens faktakunnskaper og mister en del sentrale vurderingselementer som er viktige for å vurdere en fremtidig pt. Siden NIH er brukt som eksempel her kan det være greit å presisere at for å gå opp til personlig trener eksamen ved NIH trengs det nok litt mer enn 40 timer. Totalt må man gjennom 3 ulike kurs bestående av tilsammen 6 kurshelger (tors- søn, ca 150 undervisningstimer) som gir 25 studiepoeng. Mao tilsvarende nesten et halvt års fulltidsstudie. Personlig mener jeg dette er for lite hvis man mener å bli noe mer enn en gjennomsnittlig pt, men det er mer enn de fleste er villige til å "ofre". Husk at det store flertallet av "treningseksperter" holder seg primært for seg selv på ulike forum, og diskuterer hvor håpløse alle andre er;)

Er det noen PT'er der ute som er enig/uenig med dette? Mener dere at dere er ferdig utlært etter et endt 40-timers kurs?

Jeg er fullstendig uenig i å kategorisk si at et pt kurs ikke gir tilstrekkelig kompetanse til å jobbe som personlig trener. Imidlertid er jeg helt enig i at dette ikke er tilstrekkelig til å forvente at folk skal betale 600-1100 kr per time for å trene med deg. Her er det imidlertid treningsbransjen som må ta på seg skyldes. Lavt utdannede individer lønnes for godt, og høyt utdannede lønnes dårlig eller ok. Med andre ord får man ikke alltid det man bør forvente av en pt med kun et ”kort” kurs. Nettbaserte kurs er jeg personlig veldig skeptisk til på bakgrunn av tidligere nevnte punkter.

Jeg stiller tvilende til at det er noen som helst som innbiller seg av man er ”utlært” uavhengig av om man har utdannet seg ved en eller annen institusjon eller over nett.

Jeg har vel inntrykk av at det skjer en viss overproduksjon av PTer, og når etterspørselen etter utdanninger til å bli personlig trener eller liknende er skrikende, så vil det jo også være rom for at også mindre kvalifiserte aktører kommer på banen.

De aller færreste utdannede PTer vil jo jobbe med toppidrettsutøvere og liknende. For å brøle til noen om at de må ta one more rep eller at de bør spise litt mindre sukker kreves det uansett noe helt annet enn å skulle for eksempel toppe formen mot en konkurranse i hva det skulle være. Det gjør man jo heller ikke like ofte. For segmentet man stort sett peiler seg inn på (relativt utrente mennesker som vil komme i gang og trenger ekstern motivasjon) tror jeg nok det aller aller meste vil være tilstrekkelig. Ikke nødvendigvis BRA, men tilstrekkelig.

For øvrig mener jeg at det ikke nødvendigvis er tilfelle at de sterkeste eller mest rippede nødvendigvis alltid er de beste til verken å gjøre folk sterke eller å gå ned i vekt. Men det er jo greit å kunne være grei reklame for sin egen merkevare C:\Users\Erlend\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.gif

Som pinglo sier så mangler bransjen folk. Dessverre er det slik at man ikke kan håndplukke de man mener bør interessere seg for trening og dette yrket. Mange foretrekker jo å holde seg for seg selv og heller kritisere på trygg avstand. Det er derfor opp til bransjen selv å velge hvor de ønsker å legge lista. De har lagt lista lavt, men tar likevel et høyt vederlag. Den linja som er valgt gjør det tilnærmet umulig å rekruttere høyt utdannings kvalifisert arbeidskraft. Men som pinglo også sier er det ikke slik at trening er rakettforskning heller, så det er rom for å lære underveis.

Eg vil tørre å påstå at en personlig trener sine oppgaver er 80% Psykologi og 20% kunnskap.

Evnen til å motivere og engasjere teller meir en kunnskap. Det "kunden" ønsker er jo å kommer i bedre form, ned i vekt osv.

Det hjelper ikkje å kunne alt om kroppen og hvordan man skal bli ripped osv viss man ikkje har evnen til å formidle kunnskapen og trykke på de riktige knappene.

Men eg er enig at det burde vært en lengre og meir omfattende utdannelse på dette. Mye meir om kosthold.

Kanskje i fremtiden...

100 % enig. Ting kan bli så veldig mye bedre. Mitt tips til de som virkelig ønsker å satse på denne bransjen er å ta en høyere utdanning på gradsnivå. Det er ikke mange år til denne kompetansen blir sterkt etterspurt.

En annen måte å se det på, er jo å tenke om en relativt kunnskapsrik mosjonist med tilgang til all verdens artikler og fora +++ har behov for en PT i det hele tatt C:\Users\Erlend\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image004.gif

Her er jeg ikke helt enig, så kan vel kverulere littC:\Users\Erlend\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.gif En mosjonist med tilgang på internett og treningsforum er sansynligvis en meget forvirret sjel. Det vedkommende da trenger er en fagligsterk personlig trener som kan rydde litt i galskapen slik at ting henger på greip. Hvis ikke kan du ende opp med en 40 åring som løper gerilja cardio i kombinasjon med morgenturer, trener plyoreps, myoreps, 5x5 i kombinasjon med crossfit, og mengdetrening på hviledagen, drikker en ½ flaske omega 3 i solariet, spiser 5 kg kylling til lunsj, tror han går på PSMF under en bulk, og nekter å spise produkter med nøkkelhull

Mja, jeg syns det er altfor lett å bli PT og deretter bli en person som skal stoles på av diverse kunder her og der. Man trenger så absolutt ikke en utdannelse for å være en GOD PT, det beviser jo alle de sykt dårlige PTene der ute.Man kan fint fungere som en PT-ish uten tittelen. Det folk gjør feil er å stole for mye på tittelen. "Ahh, men han er PT, da vet han hva han gjør" eller "Han er lege så jeg hører mye mer på han enn på en random, kunnskapsrik fyr på nettet"...selv om legen er helt på bærtur.

Det finnes masse dyktige folk både med å uten tittel, men det jeg aldri har forstått er hvorfor ikke de uten skaffer seg en? I treningsfaglige spørsmål ville jeg neppe konsultere en lege, men det er svært få random fyrer på nettet jeg ville stole på heller. I utgangspunktet er jeg skeptisk til random menn på nett J Problemet i trenings- og fitnessbransjen har alltid vært at de store, veltrente og muskuløse vet best. ”Har du sixpack så kan du trening hypotesen.” I så måte synes jeg det er en god ting at folk stoler på sine personlige trenere. Svarte får finnes selvfølgelig overalt, men tross alt har de som er godkjente personlige trenere vært gjennom en objektiv vurdering i forhold til deres kvalifikasjoner.

Dette ble et veldig langt innlegg, så det spørs om det er så mange som gidder å lese alt.

Mvh PTpro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig Trener er ingen beskyttet tittel. Hvem som helst kan kalle seg PT og søke jobb, men muligheten til å få jobb på et større treningssenter er ikke store da. Derimot finnes det mange små private treningssentre og nøkkelgym som gjerne ansetter en PT uten utdanning så lenge denne betaler avgiften hver måned. Skal du jobbe på et etablert treningssenter trenger du en sertifisering, og det er når du er ansatt at utfordringene starter. Jeg er også opptatt av at PT er mest psykologi. Den viktigste egenskapen som PT er å være en motiverende person som kundene liker å komme til igjen og igjen. Har du hatt 100 PT-timer med samme personen er det begrenset hvor spennende det er å prate om hvilken vinkel biceps fungerer best i eller repetere navnet på de ulike delene av hamstrings. Personlig synes jeg ikke det er for lett å bli PT. De som ikke passer i PT yrket forsvinner i løpet av første arbeidsåret når kundene ikke kjøper nye timer, lønna uteblir, du ikke føler at du kommer videre og motivasjonen til å jobbe med vanlige mennesker forsvinner.

Enig i mye av det du sier plyo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...